גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיסות יצטמצמו, המחירים יזנקו והעומסים יתגברו: הכאוס בנתב"ג בסוף השבוע האחרון היה רק הפרומו

מספר הנוסעים בנתב"ג צפוי לשבור השנה את שיא כל הזמנים, ולפי התחזיות זו רק ההתחלה ● אבל למרות האזהרות החוזרות וההסכמה הגורפת על הקמת שדה תעופה משלים, הפרויקט לא התקדם במשך יותר מ־20 שנה ● באוצר מתריעים: "נתב"ג לא יוכל לקלוט טיסות וזה יתורגם לעליות במחירים - אנחנו כבר שם"

עומסים בנתב''ג, השבוע / צילום: עידן ארץ
עומסים בנתב''ג, השבוע / צילום: עידן ארץ

בסוף השבוע האחרון הנוסעים קיבלו הצצה לעתיד שמצפה לנתב"ג. בתקופה הכי עמוסה בשדה התעופה, שביתת פתע של עובדי רשות שדות התעופה הובילה לעיכוב משמעותי בהעמסת ופריקת המזוודות. לפי דיווחים יותר מאלף נוסעים התעכבו כשעתיים עד לקבלת הכבודה, בעקבות המחאה על המחסור בכוח האדם שנדרש להתמודד עם עומסי השיא.

קרן טרנר בקפלן: "את המחיר של שירות ציבורי רע נשלם כולנו"
תורם מרכזי של פורום קהלת עוצר את התמיכה
אנרגיה, ביטחון והייטק: פוטנציאל הקשר עם סעודיה

רק בחודש יולי האחרון הגיעו העומסים לשיא כל הזמנים עם יותר מ־2.5 מיליון נוסעים שעברו בשדה התעופה. סך הכל, בשנת 2023 צפויים לעבור בנתב"ג כ־25 מיליון איש, מה שאומר שבאופן רשמי נעבור את נתוני 2019, השנה האחרונה לפני הקורונה.

"נתב"ג לא יוכל לקלוט יותר טיסות וזה יתורגם לעליות במחירים - אנחנו כבר שם". את התחזית הקודרת הזו סיפק רק לאחרונה שי ששתיאל, רכז התשתיות באגף החשב הכללי במשרד האוצר, בדיון בוועדת הנגב והגליל בכנסת.

זה לא הדיון הראשון שמתכנס במשכן בעקבות העומסים המתגברים בנתב"ג, וכנראה גם לא האחרון. פעם אחר פעם עולים גורמי המקצוע לירושלים ומתריעים מפני הכאוס המתקרב אלינו בצעדי ענק. אבל השנים עוברות, הכאוס כבר כאן, והפתרון לא נראה באופק.

ולמרות שלכל הגורמים ברור שזה הפתרון, התוכניות לשדה תעופה בינלאומי משלים בצפון או בדרום ממשיכות להתעכב. "אם לא יוקם שדה תעופה משלים, בסופו של דבר נתב"ג יתפוצץ", אומרים ברשות שדות התעופה.

המחלוקות שמונעות את הקמת שדה התעופה

הצורך להקים שדה תעופה נוסף מוסכם על כולם אך כשצוללים לסוגיה מגלים קשיים על גבי קשיים. כבר ב־1997, כאשר אישרו את תוכנית המתאר לנמל התעופה בן גוריון, צוין כי יהיה צורך בשדה נוסף.

מאוחר יותר, ב־2005 נבחנה האפשרות להקים שדה תעופה בנבטים שבדרום, אך משרד הביטחון הטיל וטו. זאת, מכיוון שבסיס חיל האוויר בנבטים נמצא ממש בסמוך, והקמה של שדה תעופה אזרחי תצמצם משמעותית את שעות הפעילות שלו.

אך את העמדה הזו של צה"ל לא כולם מקבלים. בדיון בכנסת, ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית התעקש ש"האמת ברורה, לא תצליחו להסתיר אותה. פרמטר אחרי פרמטר, פרדיגמה אחרי פרדיגמה שברנו ונשבור. אין מקום אחר נכון יותר למדינת ישראל מלבד נבטים". לעמדתו אף הצטרפו ראש רשויות מקומיות בדרום.

גם לגבי שדה התעופה בצפון קיימות מחלוקות. איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו בצפון, ציין ש"לא צריך להרוס את עמק יזרעאל ולהכניס עוד שדה כזה ענק בלב עמק שהוא ערש ההתיישבות והחקלאות במדינת ישראל. יש פתרון מצוין בצפון לשדה תעופה בחיפה. צריך רק להאריך קצת את המסלול".

אך לדברי דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר, חיפה אינה באמת פתרון: "יש מאפיינים גיאוגרפיים כמו הר הכרמל ותשתיות קריטיות כמו נמל חיפה שאי אפשר להזיז. חיפה לא יכולה לתפקד כשדה תעופה משלים רציני לנתב"ג".

ולמרות הכל, ברור לכולם שהגיע הזמן לשים סוף לעיכובים. ב־2014, לפני כמעט עשור, התקבלה החלטת ממשלה לבנות שדה תעופה בינ"ל משלים לנתב"ג. ב־2016 המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה בחלופות, וב־2017 היא כבר הגיעה למסקנה ששדה תעופה אחד נוסף לא מספיק, ונדרש אחד בנבטים, והשני ברמת דוד.

"מאז, יש גרירת רגליים", אומרת זילבר. "הממשלה הקודמת הקימה עוד ועדה, מיותרת לגמרי, למרות שברור לכולם שהמיקום הטוב ביותר לשדה תעופה משלים הוא ברמת דוד".

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור

גם אילנה שפרן, מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, אומרת ש"שדה התעופה ברמת דוד מתעכב בגלל ההתנגדות המקומית. היא מגיעה לשרים, שעושים עוד ועוד ועדות שבודקות כל פעם אותם דברים ומגיעות לאותן תוצאות. כל פעם מגיע שר חדש ועושה עוד ועדה. הייתה ועדה ב־2017, ואז בדיקה של רגב, ואז מיכאלי, ועכשיו שוב רגב עוד לא קיבלה החלטה.

"את אישור השדה המשלים היה צריך לעשות אתמול. אפילו אם נאשר מחר את רמת דוד, רק בעוד 10 שנים ינחת שם המטוס הראשון".

כמה נוסעים נתב"ג יכול להכיל?

ואחרי כל גרירות הרגליים, נשאלת השאלה מתי נתב"ג יגיע לקצה גבול היכולת. דלית זילבר אמרה כבר ב־2021 שהקצה הוא 30 מיליון נוסעים בשנה, ושלולא הקורונה נתב"ג כבר היה קורס. גם ספיר איפרגן, רכזת התחבורה באגף תקציבים באוצר, שותפה להערכה הזאת.

בדיון בכנסת אמרה איפרגן ש"נכון להיום, נתב"ג בתצורתו הנוכחית, יכול לקלוט עד 30 מיליון נוסעים בשנה. הקמת שדה לוקחת לכול הפחות עשור, ועד אז נגיע ל־60 או 70 מיליון נוסעים בשנה". לעומת זאת, ברשות שדות התעופה קצת יותר אופטימיים ומאמינים שהקיבולת הנוכחית היא איפשהו בין 30 ל־40 מיליון, אך כנראה שגם לשם נגיע במוקדם או במאוחר.

ומה יקרה ביום שנגיע למספרים האלו? לדברי שפרן, "לנתב"ג לא נקבעה קיבולת. זה לא שברגע שיגיעו למספר מסוים יעצרו את השדה. השאלה היא איך השדה מתפקד ומה ההשפעה של השדה על הסביבה".

שפרן מצביעה על כך שצוואר הבקבוק העיקרי שמופעל על נתב"ג הוא נושא הרעש. זאת אומרת, מספר הטיסות מוגבל בעקבות היעדים הסביבתיים. "הרעש הוא זה שקובע את מקסימום הפעילות של נתב"ג, וכרגע הנגזרת של זה מבחינת נוסעים היא בין 35 ל־40 מיליון נוסעים בשנה. יש תוכנית מתאר ארצית שנותנת הוראות מאוד ספציפיות על התפעול של השדה ומאיזה כיוון המטוסים יגיעו. כיום אנחנו מקדמים תוכנית שתבטל את ההוראות הספציפיות, ובמקום זאת תקבע יעד סביבתי לרעש".

אבל ברור שגם אם התוכנית תאושר, מדובר רק בדחיית הקץ ולא בפתרון אמיתי. הפתרון ארוך הטווח הוא כאמור שדה תעופה משלים אחד לפחות. "קצב הגידול של הטסים לחו"ל הוא מטורף", אומרת שפרן. "בכל קונסטלציה, נתב"ג לא יספק את המספרים. לא משנה כמה נייעל, אי אפשר להגיע ל־80 מיליון נוסעים בשנה כמו שהצפי חוזה לשנת 2050. ואפילו אם זה איכשהו היה אפשרי, לא יכול להיות שהמרכז יספוג את כל תנועת המטוסים. צריך אפילו שני נמלים, לא רק אחד".

גם ששתיאל, רכז התשתיות בחשב הכללי, מסכים עם ההערכה. בדיון האחרון שנערך ביוני בכנסת, הוא אמר: "אנחנו מדברים על ביקוש צפוי של 40 מיליון נוסעים בשנה בין 2030 ל־2036, והוא צפוי לעלות אפילו ל־60 עד 74 מיליון עד 2050. זה אומר שיש צורך מאוד גדול. זה אפילו לא רק שדה תעופה אחד, ייתכן שאפילו שניים. עמדתנו כרגע היא לקדם שני שדות, גם בצפון וגם בדרום".

 

ייתכן שהעומס כבר מתבטא במחירים

בינתיים, העומס בנתב"ג ילך ויגדל וברשות שדות התעופה מנסים להכין כמה שיותר תשתיות: במרץ 2024 צפויה הרחבה של טרמינל 3, ואז יתחילו לעבוד גם על בנייה של טרמינל חדש לגמרי.

על כמה יעמוד הביקוש בשנה הבאה? ברשות שדות התעופה לא מוכנים להתחייב. "עוד מוקדם מכדי לדעת, ויש סכנה למיתון ב־2024, במיוחד לאור חוסר היציבות לאחרונה. אם התרחיש הזה יתממש, כנראה נראה פחות טיסות לחו"ל ונשתמש בתשתית החדשה רק בשנים הבאות".

לעומסים המתגברים יש גם כמובן השלכות על הכיס של כולנו. הביקוש הגובר, המגבלה על כמות הטיסות שיוצאות ונכנסות והצמיחה באוכלוסיה מבשרים רעות על המחיר שייאלצו לשלם הישראלים עבור טיסות. כפי שאמר ששתיאל בדיון בכנסת, "זה יתורגם ישירות למחירי כרטיסים". במצב כזה, המציאות אליה התרגלנו בעשור האחרון בו טיסות הפכו ממוצר מותרות לנגישות הרבה יותר - עלול להשתנות.

יש לציין שכבר עכשיו ייתכן שהעומס מתבטא גם במחירים: מדד מחירי הנסיעות לחו"ל של הלמ"ס, שכולל כמעט רק טיסות, גבוה ביוני האחרון ב־20% יותר מאשר היה טרום הקורונה ביוני 2019. עם זאת, כמובן שהדבר קשור גם לעליית המחירים בכל העולם בשל הביקוש הגדול לתיירות לאחר הקורונה. "רמת הביקושים מטורפת", אומרים ברשות שדות התעופה. "והמחירים יישארו גבוהים עד סוף עונת התיירות בחודש אוקטובר".

פקקים בכניסה לנתב''ג. העומסים מתחילים הרבה לפני הטרמינל / צילום: עידן ארץ

"זה לא עניין של ימין ושמאל, כולנו בפקקים"

כך או כך, המצב הקיים צריך להדליק נורות אדומות בוהקות. "אם שדות התעופה המשלימים ימשיכו להתעכב נגיע מאוד מהר למצב של מדינת עולם שלישי", אומרת זילבר. "וזה נכון לא רק בתשתיות תעופה, אלא בכל התשתיות שלנו. בסוף זה אפילו לא עניין של ימין ושמאל, כולנו עומדים באותם פקקים, וזה דורש העמדה של נושא התשתיות בראש סדרי העדיפויות. גם התקציביים".

כלל גורמי המקצוע וחברי הכנסת מסכימים שנדרשת פעולה מיידית כדי למנוע קטסטרופה בהמשך. כעת האחריות מגיעה לפתח הממשלה, שתצטרך לקבל החלטות לא נעימות - כלפי תושבי הצפון, כלפי צה"ל בדרום, או אפילו כלפי שניהם כאחד. אבל בקצב בו עולה העומס בנתב"ג, הם צריכים לקבל החלטה כלשהי במהירות האפשרית.

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?