גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות זינוק בהוצאות להפסדי אשראי: הרווח הנקי של דיסקונט קפץ ב-75%

הבנק שהחליף מנכ"ל במהלך הרבעון ממשיך לרשום רווחים גדולים, וברבעון הראשון הציג רווח של 1.2 מיליארד שקל • במחצית הראשונה עמד הרווח על כמעט 2.5 מיליארד שקל, הודות להכנסות מריבית של 5.7 מיליארד שקל • ההפרשות להפסדי אשראי עמדו על 312 מיליון שקל ברבעון

אבי לוי, מנכ''ל בנק דיסקונט / צילום: ישראל הדרי
אבי לוי, מנכ''ל בנק דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

פתיחה מוצלחת למנכ"ל דיסקונט  החדש, אבי לוי. הרווח הנקי ברבעון השני של השנה והראשון שלו (גם אם לא באופן מלא) מאז שנכנס לתפקיד עמד על כ-1.2 מיליארד שקל, זינוק של 75% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2022. במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח הנקי בכ-2.46 מיליארד שקל, עלייה של 48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

הרגולטורים הכלכליים נוהרים לדירקטוריונים של הבנקים 
בנק הפועלים מציג: רווח של 1.9 מיליארד שקל ברבעון השני
בעקבות חשיפת גלובס: עד כמה הבנקים יגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי
6 מיליארד שקל בשנה: על מה גבו הבנקים עמלות ב-2022

התשואה להון במחצית הראשונה של השנה הגיעה לשיעור של 19%, לעומת 14.9% בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני של שנת 2023 עמדה התשואה להון על 18% לעומת 11.8% ברבעון המקביל אשתקד.

עיקר הגידול ברווח לעומת התקופות המקבילות בשנה שעברה מגיע בעקבות עליית הריבית של בנק ישראל שהחלה כבר לפני כמעט שנה וחצי, אך השפעותיה לא הורגשו בדוחות הרבעון השני של 2022.

ברבעון השני של השנה הנוכחית עמדו הכנסות ריבית נטו של דיסקונט על 2.9 מיליארד שקל, זינוק של 41.5% לעומת הרבעון המקביל. במחצית הראשונה עמדו הכנסות הריבית על 5.67 מיליארד שקל, עלייה של 46.5% לעומת ששת החודשים הראשונים של השנה שעברה.

עליית הריבית של בנק ישראל, שגולגלה לעליית הריבית על ההלוואות והמשכנתאות, מביאה עמה גם עלייה בסיכון שהלווים לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות שהם נטלו. לכן, בבנקים מגדילים את ההפרשות להפסדי האשראי שמספקות להם כרית ביטחון.

ברבעון השני של השנה נרשמה הוצאה בגין הפסדי אשראי בסך של 312 מיליון שקל, לעומת הוצאה בסך של 131 מיליון שקל ברבעון המקביל ושל 204 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה. במחצית הראשונה של השנה נרשמה הוצאה בגין הפסדי אשראי בסך של 516 מיליון שקל, לעומת הוצאה בסך של 71 מיליון שקל בששת החודשים הראשונים של 2022.

בדיסקונט הסבירו כי ההוצאות להפסדי אשראי במחצית הראשונה של שנת 2023 נבעו, בעיקר, מהוצאות על בסיס פרטני עקב החמרה בסיווגים, מההוצאות על בסיס קבוצתי עקב גידול ברכיבי ההתאמות האיכותיות, רישום מחיקות חשבוניות, גידול באשראי התקין והבעייתי ומשינויים ברכיבי המאקרו.

האשראי לציבור הסתכם בסוף הרבעון השני בסך של כ-257 מיליארד שקל, גידול בשיעור של כ-5.1% לעומת סוף 2022. בחלקה לקהל היעד, האשראי למשכנתאות גדל בכ-4% (2.6 מיליארד שקל), האשראי לעסקים בינוניים גדל בכ-9.5% (1.64 מיליארד שקל), האשראי לעסקים גדולים גדל בכ-9.5% (5.56 מיליארד שקל), והאשראי למשקי בית ללא הלוואות לדיור גדל בכ-1.4% מתחילת השנה (444 מיליון שקל).

דיסקונט, שהיה עד עכשיו הבנק עם מדיניות הדיבידנד הזהירה ביותר שעמדה לרוב על 20% מהרווח, החליט להגדיל את מדיניות תשלום הדיבידנד לעד 40% מהרווח הנקי. כבר ברבעון השני של השנה יעמוד הדיבידנד על 356 מיליון שקל המהווים 30% מהרווח.

הרווח של כאל במחצית השנה זינק ב-114%

במקביל לפרסום הדוחות של הבנק, גם חברת כרטיסי האשראי כאל, בה עדיין מחזיק דיסקונט ב-72%, פרסמה את דוחותיה. כזכור, בתוך כשלוש שנים צריך דיסקונט להיפרד מכאל על פי החלטתו של שר האוצר, בעקבות המלצות ועדה מיוחדת שהוקמה לשם כך בהתאם למה שהמליצה ועדת שטרום (שהביאה להפרדת ישראכרט מבנק הפועלים והפרדת מקס מלאומי).

כאל רשמה ברבעון השני של השנה רווח של 82 מיליון שקל (89 מיליון בנטרול השפעות חד-פעמיות), סכום דומה לרבעון המקביל בשנה שעברה. עם זאת, במחצית הראשונה של השנה עמד הרווח של 345 מיליון שקל (174 מיליון בנטרול השפעות חד-פעמיות), זינוק של 114.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ההשפעות החד-פעמיות הן בעיקר סביב מכירת בית כאל בגבעתיים עליו סיכמה בסוף חודש מרץ החברה עם גזית גלוב בתמורה ל-336 מיליון שקל בתוספת מע"מ והיטלי השבחה. נוכח השלמת העסקה, הכירה החברה ברווח לאחר מס, בעל אופי חד-פעמי, בסך 231 מיליון שקל. מנגד, הכירה החברה בהוצאות ישירות בעלות אופי חד-פעמי, הכרוכות במכירת הבניין ובהיערכות למעבר לבית כאל החדש בסך של 16 מיליון שקל.

בשבוע שעבר דיווחה כאל כי לנוכח ההיפרדות הצפויה מבנק דיסקונט היא לא תעבור לקמפוס דיסקונט החדש שנבנה בראשון לציון והיא תמכור לבנק את חלקה ב"קמפוס דיסקונט" לדיסקונט ליסינג. העסקה טרם הושלמה, והשלמתה צפויה בהמשך שנת 2023, אז צופה כאל הכרה ברווח נקי (בניכוי הפחתות הכרוכות במכירה ובהשפעת המס) בסך של כ-20 מיליון שקל.

גם כאל, בדומה לדיסקונט והפועלים (שפרסם אף הוא את הדוחות הבוקר ורשם רווח נקי של יותר מ-1.9 מיליארד שקל ברבעון השני), הגדילה את ההפרשות להפסדי אשראי. חברת כרטיסי האשראי הכפילה את ההוצאות להפסדי אשראי מ-27 מיליון שקל ברבעון השני של השנה שעברה ל-53 מיליון שקל ברבעון השני של השנה הנוכחית. במחצית הראשונה של השנה עמדו ההפרשות להפסדי אשראי של כאל על 94 מיליון שקל, כמעט פי ארבעה לעומת חצי השנה המקבילה.

מבחינת הפעילות שלה, כאל הציגה צמיחה של כ-12% במחצית השנה הראשונה במחזור העסקאות בכרטיסי האשראי, שהסתכם ב-80.4 מיליארד שקל. ברבעון השני עמד מחזור העסקאות על 40.7 מיליארד שקל, גידול של כ-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בהיבט של האשראי הצרכני, מנוע צמיחה מרכזי של חברות כרטיסי האשראי, ברבעון השני לשנת 2023 גדלו יתרות האשראי הצרכני בכ-18% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נכון לסוף הרבעון השני תיק האשראי הכולל של כאל עמד על 8.8 מיליארד שקל, גידול של כ-17% לעומת אשתקד.

עוד כתבות

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?