גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מור ממשיך לצמוח, אלטשולר מאבד לקוחות, אבל מי מנצח בתשואות ומי יקר יותר?

הירידה הדרמטית בהיקף נכסי הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, חתכה בעשרות אחוזים את ההכנסות והרווח של בית ההשקעות במחצית הראשונה של 2023 ● זאת בעוד שאצל המתחרה מור נרשם זינוק במספר המצטרפים ובהכנסות מדמי הניהול ● במור מעלים את תחזית הרווח

גלעד אלטשולר ויוסי לוי / צילומים: איל יצהר, יח''צ
גלעד אלטשולר ויוסי לוי / צילומים: איל יצהר, יח''צ

בית ההשקעות  מור   מיצב את חברת הגמל והפנסיה שלו בשנתיים האחרונות כאלטרנטיבה ואולי כיורשת של אלטשולר שחם , עדיין בית ההשקעות הגדול בישראל. הדוחות הכספיים של חברות הגמל והפנסיה של שני בתי ההשקעות לסיכום המחצית הראשונה של 2023 מלמדים כי הפערים ממשיכים להצטמצם אך הם עדיין ניכרים, הן מבחינת היקף הנכסים המנוהלים בשני בתי ההשקעות והן מבחינת מספר העמיתים.

שופרסל: יציבות בהכנסות ועלייה של 23% ברווח התפעולי ברבעון השני 
זינוק של 250% בהפסדי האשראי: כך מכה עליית הריבית בעסקי מימון הרכב 

גם בשורה התחתונה, הרווח של אלטשולר שחם מתחומי הפנסיה והגמל גדול הרבה יותר מזה של מור, אך אי אפשר להתעלם מהקיזוז המשמעותי שחל בו ברבעון השני ובמחצית. הרווח הכולל הסתכם ברבעון השני בכ־31 מיליון שקל, ירידה של 43% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם במחצית הראשונה של השנה נרשם קיטון בשיעור דומה ברווח הכולל של אלטשולר, מ־122 מיליון שקל ל־68 מיליון שקל.

 

במור אמנם זינק הרווח מפעילות הגמל והפנסיה במאות אחוזים, אך הוא עדיין קטן יחסית, כשיש לזכור כי קרנות הפנסיה של מור הושקו במהלך המחצית הראשונה של השנה שעברה. כך, הרווח של מור גמל ופנסיה עמד ברבעון השני על כ־7 מיליון שקל ובמחצית על כ־15 מיליון שקל. בחברה לא מסתפקים בכך והעלו את תחזית הרווח השנתית, כך שהרווח הכולל לפני מס צפוי להסתכם בכ־40-45 מיליון שקל בסיכום 2023.

נקודת המפתח - היקף הנכסים

את הנכסים שהן מנהלות מתרגמות חברות הגמל והפנסיה להכנסות באמצעות דמי הניהול שהן גובות מהחוסכים. בשל הירידה החדה בהיקף הנכסים שבניהולה, קטנו במחצית הראשונה של השנה ההכנסות מסעיף זה אצל אלטשולר שחם בכמעט 30% והסתכמו ב־507 מיליון שקל. עדיין מדובר על יותר מפי 2.5 מאשר ההכנסות של מור, שהסתכמו ב־201 מיליון שקל, אך זהו בהחלט שינוי משמעותי לעומת הכנסות של כמעט פי 6 שהוצגו במחצית הראשונה אשתקד.

אלטשולר שחם הוא עדיין בית ההשקעות הגדול מבחינת היקף נכסי הגמל שהוא מנהל, אך למרות התשואות החיוביות שהניב כאמור לחוסכים בחודשים האחרונים, הוא עדיין לא הצליח לעצור את שטף אובדן הכספים של לקוחות שהעדיפו לעזוב אותו, לנוכח תשואות החסר שאפיינו אותו במשך כשנה וחצי למול המתחרים.

וכך היקף נכסי הגמל שהוא מנהל הצטמצמו בתוך שנה ב־18.5% לכדי 136 מיליארד שקל (בחודש יולי לבדו עזבו כ־2.8 מיליארד שקל לטובת המתחרים). לעומתו, מור היה בין הנהנים העיקריים מהוצאת הכספים הזו, והצליח להגדיל את היקף הנכסים שתחת ניהולו ביותר מ־60% לכדי 62 מיליארד שקל.

בתחום הפנסיה, שם הציבור ממהר פחות להזיז את כספי החיסכון שלו לעומת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, מור הצליח לגייס בתוך שנה כ־16 אלף חשבונות עמיתים חדשים, כשהיקף נכסי הפנסיה שלו עדיין קטן. צריך לזכור ששתי הקרנות - של מור ושל אלטשולר שחם - הן חלק מארבע קרנות ברירת המחדל שזכו במכרז רשות שוק ההון, כך שלכל אחת מהן מצורפים רבע מהחוסכים החדשים שלא בחרו קרן באופן אקטיבי.

למרות הירידה הדו ספרתית ברווח, באלטשולר שחם יכולים להתנחם בשיפור בתשואות שנמשך כבר כשנה, בעיקר בזכות החשיפה הגדולה לחו"ל. כך במסלול המנייתי בקרנות ההשתלמות, רשם בית ההשקעות תשואה של 15.3% בינואר־יולי לעומת 11.9% במור, בעוד שבמסלול הכללי מדובר בנתונים דומים - 7.8% באלטשולר לעומת 7.7% במור.

קרנות הפנסיה של השתיים הובילו בבטחה את טבלת התשואות בשבעת החודשים הראשונים השנה: מור שנהנית מאוד מהיותה קרן קטנה וזריזה רשמה תשואה של 10.9%, בעוד אלטשולר שחם הניבה תשואה מצטברת גבוהה יותר של 11.3%.

"אנו משקיעים כל העת מאמצים רבים בכל היבטי הפעילות, ומאמינים ביכולתנו להמשיך בתהליך השיפור בתשואות וביסוס מיקומנו כגוף מוביל בניהול השקעות", מסר יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, עם פרסום הדוחות.

מי גובה יותר דמי ניהול, ואיך הם ביחס לתעשייה

את התשואות החיוביות השנה הסבירו באלטשולר שחם בכך שבמהלך הרבעון השני הותירה החברה את החשיפה לרכיב המניות באפיק הסחיר והלא סחיר ברמה של 50% במסלולים הכלליים. "החשיפה המרכזית בישראל באפיק זה נותרה למניות הבנקים והנדל"ן המניב והחשיפה העיקרית בחו"ל נותרה למדדים המובילים בארה"ב ולמניות המשתייכות אליהם. אלטשולר גמל הגדילה את החשיפה לאג"ח ממשלתיות בארה"ב במהלך החציון הראשון".

כאשר בוחנים את דמי הניהול שגבו שתי החברות, אפשר לראות כי במחצית השנה הראשונה עמדו דמי הניהול הממוצעים בקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם על 0.74% מהנכסים של הלקוחות הפעילים, בעוד אצל מור גבו בקרנות ההשתלמות בממוצע 0.71% (ירידה משמעותית יותר לעומת 0.76% בששת החודשים הראשונים של 2022).

בקרנות הפנסיה של אלטשולר ממוצע דמי הניהול מסך הצבירה עמד בחצי השנה הראשונה על 0.12%. בדמי הניהול מההפקדה החודשית נרשמה הוזלה מ־1.47% ל־1.38%. במור, שקרן הפנסיה שלה נמצאת כאמור בתחילת דרכה, דמי הניהול עומדים על 0.22% מהצבירה ו־1% מההפקדה. בשני הגופים מדובר על דמי ניהול ממוצעים נמוכים מההפקדה החודשית לעומת התעשייה כולה, כאמור בשל היותן קרנות ברירת מחדל מוזלות.

אלטשולר: "נבחנת פעילות שלא סינרגטית לגמל"

באלטשולר שחם מבינים כי מצד אחד הם צריכים להדגיש בפני הלקוחות ובפני סוכני הביטוח (הגורם "שמזיז" את רוב הכסף בענפי החיסכון) את התשואות הבולטות בחודשים האחרונים, ובחברה מדווחים על פעולות שימור נרחבות. מצד שני הם כבר החלו לחפש רגליים נוספות שיאפשרו לבית ההשקעות מקורות הכנסה נוספים, במה שמצטייר כתובנה זהה לזו שאליה הגיעו בחברות הביטוח הגדולות בישראל, ששתיים מהן כבר שמו ידיהן על חברות כרטיסי אשראי.

נכון להיום פעילותה העיקרית של אלטשולר שחם פיננסים עדיין מתבצעת בתחום הגמל, אך היא מחזיקה בתחומי פעילות נוספים (שאינם משמעותיים בינתיים מבחינת תוצאותיה), דוגמת ניהול השקעות בענף הנדל"ן וכן בפעילות ניהול השקעות אלטרנטיביות אחרות. "מעבר לכך, החברה מקדמת בחינה וביצוע של כניסה לתחומי פעילות נוספים", מציינים באלטשולר, "בין שבעצמה או באמצעות חברות בנות נוספות שיוקמו או יירכשו על ידה, לרבות תחומים הסינרגטיים לפעילות אלטשולר גמל".

באשר לתשואת המניות, זו של מור גמל שומרת על איזון מתחילת השנה ומשקפת לה שווי של 676 מיליון שקל. גם אצל אלטשולר שחם, הנסחרת בשווי כפול (כ־1.3 מיליארד שקל) לא חלו שינויים, אך לאחר פרסום הדוחות צנחה המניה ביום ג' בכמעט 5%.

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

המסר של הנייה למצרים ולקטאר: "בוחנים את ההצעה ברוח חיובית"

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"