גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוחות חברות הבנייה: איפה נרשם השינוי החד ביותר ומי מכרה 5 דירות בלבד ברבעון?

בדיקת התוצאות הכספיות של מספר יזמיות בנייה למגורים בישראל מלמדת: בעוד שהיקף המכירות שלהן צנח מתחילת השנה ביותר מ־60%, המחיר הממוצע לדירה שנמכרה טיפס בשליש ● מנכ"ל צמח המרמן: "הירידה בהיקף המכירות היא משהו שכולם חווים כיום בעקבות העלייה המתמשכת בגובה הריבית"

מה מגלים דוחות חברות הבנייה / איור: גיל ג'יבלי
מה מגלים דוחות חברות הבנייה / איור: גיל ג'יבלי

חברות הנדל"ן הנסחרות בבורסה מספקות עדות מצוינת לחולשה שבה נמצא שוק מכירת הדירות בישראל. מדוחות של מספר יזמיות בולטות בענף הבנייה למגורים עולה כי נרשמה ירידה של 66% במספר הדירות שמכרו בחודשים ינואר־יוני לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד עולה מהדוחות כי המחיר הממוצע שבו נמכרה דירה באותן חברות טיפס בכ־32% בממוצע.

בתוך חודש: שתי חברות נדל"ן נקלעו לתסבוכת כלכלית
המוסדיים פושטים על חברות הבנייה: "הם מגיעים מעמדת כוח"
חברת הבנייה שעקפה את המתחרות בסיבוב והפתיעה עם שווי גבוה במיוחד

לאחר יותר משנה מאז החל גל העלאות הריבית במשק, משרדי המכירות של חברות הבנייה הולכים ומתרוקנים בתקופה האחרונה. הציבור, כך נראה, התיישב על הגדר ומייחל שמחירי הדירות יירדו. לפי שעה, מהנתונים עולה שהקבלנים עדיין שומרים על רמות המחירים הגבוהות, ומעניקים עדיפות לרוכשים בעלי הון.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מלמדים כי במחצית הראשונה של השנה נמכרו על ידי הקבלנים 14.7 אלף דירות ברחבי הארץ. מדובר בצניחה של 40% ביחס למחצית הראשונה אשתקד. כמו כן, מהנתונים שפרסמנו בשבוע שעבר בגלובס, עולה כי מלאי הדירות החדשות שטרם נמכרו בידי הקבלנים הגיע ל־58 אלף דירות, עלייה של 27% לעומת חודש יוני בשנה שעברה. מדובר בשיא של מספר שנים. 

 

ירידה במכירות, עלייה במחיר

בדקנו את נתוני המכירות של שש חברות ייזום, שחלקן "מתמחות" בבנייה של דירות יוקרה לאלפיון העליון, בעיקר בתל אביב ובאזורים הסמוכים אליה (אקרו נדל"ן, ישראל קנדה). זאת, בעוד שאחרות (אפריקה מגורים, דמרי, צמח המרמן ובוני תיכון) בונות דירות בכל רחבי הארץ.

מגמת הירידה במכירות אחידה לכולן, כשבסך־הכול מכרו שש החברות הללו 643 דירות בששת החודשים הראשונים של השנה, ירידה של 66% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. המחיר הממוצע לדירה של אותן חברות זינק כאמור בקרוב לשליש, ועמד על 4.5 מיליון שקל. יש לציין שתמהיל המכירות של הפרויקטים משתנה בין התקופות, אך מגמת עליית המחירים הייתה דומה (למעט בחברת צמח המרמן, שבה המחיר נותר זהה בין התקופות).

"בחלק מהחברות שפועלות בפריסה ארצית הייתה מכירה מסיבית של דירות במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן' בשנה שעברה, כך שהעלייה היא רק בזכות שינוי בתמהיל", מסביר בכיר בענף את העלייה במחירי הדירות, למרות הירידה החדה בהיקף המכירות. "בחודש האחרון הייתה התעוררות במכירות, אבל קשה לדעת אם מדובר במגמה. מה שברור הוא שבמבט קדימה, ההיצע יתחיל לרדת משום שלחלק מהקבלנים קשה להוציא לפועל פרויקטים חדשים. עבור מי שקנה קרקעות יקרות קשה לקבל כיום מימון ביחס לשנה שעברה".

מה יכול לשנות את המגמה? "מבחינת הציבור, ומשיחות במשרדי המכירות, אנחנו רואים שאנשים רוצים איזושהי ודאות", אומר אותו גורם בכיר. "כך שמבחינתם, אם הריבית הנוכחית מתקבעת, אז הם נכונים יותר לעסקה בהתאם ליכולות שלהם. אני רואה לא מעט לקוחות שקיבלו החלטה ובסוף פונים לרכוש בפריפריה, משום ששם הם יכולים לקנות".

אקרו נדל"ן רשמה את השינוי החד ביותר

את הירידה המשמעותית ביותר בקצב מכירת הדירות רשמה חברת אקרו נדל"ן, שבשליטת צחי ארבוב ובניהולו של זיו יעקובי. החברה מכרה במחצית השנה 13 דירות בלבד, ירידה חדה של 85% (ברבעון השני נמכרו שבע דירות). בד־בבד, המחיר הממוצע של דירה שנמכרה זינק בשיעור של 53% ועמד על 7.8 מיליון שקל - יותר מכל חברה אחרת שנבדקה. החברה מסבירה זאת בתמהיל הפרויקטים שבהם בוצעו המכירות - פרויקטי יוקרה בלב תל אביב. 

צחי ארבוב, יו''ר ובעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

המנכ"ל יעקובי ציין בדוחות כי אקרו "הגיעה לתקופה מאתגרת זו, עם מלאי מצומצם יחסית בפרויקטים בשיווק, כאשר מכרנו כ־75% מהיקף יחידות הדיור בפרויקטים אלה. אנו צפויים להכיר בהכנסות של כ־2.6 מיליארד שקל על פני כארבע שנים".

חברת בנייה בולטת נוספת, אפריקה מגורים שבשליטת קבוצת לפידות של יעקב לוקסנבורג (לוקסי), רשמה ירידה חדה של 71% בקצב המכירות (131 בחצי שנה). במקביל, המחיר הממוצע לדירה זינק ב־25% ל־3 מיליון שקל. מגמה דומה נרשמה גם בענקית הבנייה למגורים י.ח דמרי בשליטת יגאל דמרי, שמכרה 336 דירות בפרויקטים שלה הפרוסים בכל רחבי הארץ - ירידה של 59% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. עם זאת, המחיר הממוצע זינק ב־34% ל־2.2 מיליון שקל. 

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

"לא מתרגשים מהירידה במכירות"

המגמה של ירידה חדה במספר הדירות שנמכרו אפיינה גם את תוצאות חברת צמח המרמן, הבונה דירות מגורים בעיקר בגוש דן וגם בערים רחוקות יותר כמו נהריה ולוד. במחצית הראשונה של השנה מכרה החברה 54 דירות, ירידה של 77% ביחס למחצית המקבילה. המחיר הממוצע לדירה נותר על 4 מיליון שקל. מנכ"ל צמח המרמן, חיים פייגלין, אומר לגלובס כי "הירידה בהיקף המכירות היא משהו שכולם חווים כיום בעקבות העלייה המתמשכת בגובה הריבית".

כיצד משפיעה הירידה במכירת הדירות?
"אנחנו לא כל־כך מתרגשים מהיקף המכירות הנמוך, משום שהמאמץ הגדול של החברה כיום הוא לקדם את הפרויקטים שנמצאים בביצוע. כמה שיותר מהר ויותר טוב. אנחנו עושים מאמץ גם להביא למימוש פרויקטים שנמצאים בהליכי רישוי כרגע".

מדוע בעצם?
"משום שיש לנו מלאי מצומצם מאוד של דירות. בפרויקטים הקיימים שלנו שנמצאים בשיווק, 88% מהדירות נמכרו. מכל המלאי של כ־1,400 דירות שנמצאות בהליכי ביצוע שונים, יש רק שש דירות מוכנות לאכלוס שלא נמכרו; שתיים מהן משמשות בתור משרדי מכירה, והארבע הנותרות הן דירות יקרות מאוד שקצב המכירה שלהן איטי. אבל הן ממוקמות בפרויקט שכבר מזמן לא בסיכון. החברה משכה ממנו את ההון העצמי והרווחים הצבורים".

החברה שמכרה חמש דירות בלבד ברבעון

ההאטה במספר הדירות שנמכרו בולטת גם בחברת בוני התיכון, שמכרה עשר דירות בלבד במחצית הראשונה, ירידה חדה של 83% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (ברבעון השני נמכרו חמש דירות).

לחברה יש פריסה רחבה של פרויקטים ברחבי המדינה, ובאתר שלה מתוארים פרויקטים בערים רבות במרכז לרבות בתל אביב, בחולון ובקרית אונו, לצד פרויקטים בירושלים ובמודיעין. בדומה לחברות האחרות שנבדקו, מחיר הדירה הממוצע טיפס ב־16% בתוך שנה ל־3.2 מיליון שקל. 

 

מי שרשמה ירידה חדה פחות מהממוצע במספר הדירות שמכרה, לצד זינוק חד במחיר הממוצעת, היא ישראל קנדה של ברק רוזן ואסי טוכמאייר. החברה מחזיקה בגלריה של פרויקטי יוקרה במרכז הארץ, ובהם בשדה דב שבצפון תל אביב.

ישראל קנדה אמנם רשמה ירידה של 57% במספר הדירות שנמכרו במחצית - 99 במספר - אך מחיר דירה ממוצע זינק בשיעור של 46% ל־6.9 מיליון שקל.

בשוק מגלים סבלנות. האם היא תספיק?

"בחצי השנה האחרונה, כמות המתעניינים ברכישת דירה לא ירדה ביחס לשנים האחרונות", אומר גורם בכיר בענף. "בפרויקט שלנו במרכז הארץ קצב המתעניינים ברכישת דירה נע כיום בין 700 ל־800 אנשים בחודש, בדומה למגמה מאז שהחל השיווק שלו בשנת 2020".

אז מה כן השתנה? "כמות הסגירות ירידה משמעותית. בפרויקט הזה, אם מכרנו בממוצע עשר דירות בחודש, מתחילת השנה מדובר בין 2־3 עסקאות בממוצע. אבל בשורה התחתונה, אנחנו סבלניים. משום שלא נשארו לנו כמעט דירות לאכלוס מיידי. הפרויקט הבא בביצוע, גם כן במרכז, עדיין בשל חפירה ודיפון ויושלם עוד ארבע שנים. רוב הדירות הלא מכורות שלנו הן באותו פרויקט כיום".

מה מסביר את העליות במחירי הדירות שנמכרו?
"קשה לשים את האצבע, משום שזה משתנה בתמהיל הדירות ובמיקומי הפרויקטים בין חברה לחברה. אצלנו אני יכול להגיד שדירות סטנדרטיות בגודל 3־4 חדרים רשמו עלייה מסוימת במחירן. ההתגמשות הגדולה כיום היא על תנאי התשלום".

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

אלטרנטיבה לטיסות הקונקשן? חברת התעופה שרוצה להיכנס לוואקום בשמיים

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל