חברת הבנייה שעקפה את המתחרות בסיבוב והפתיעה עם שווי גבוה במיוחד

חברת הראל רכשה 10% מתדהר לפי שווי של 3.9 מיליארד שקל אחרי הכסף • שווי זה מדרג אותה מעל חברות גדולות וציבוריות רבות בשוק, ביניהן דניה סיבוס, ישראל־קנדה, אקרו ואלקטרה נדל"ן • תדהר פועלת כ־30 שנה בשוק ומבצעת בימים אלו 500 פרויקטים בארץ ובעולם

פרויקט beyond, גבעתיים / הדמיה: סטודיו 84
פרויקט beyond, גבעתיים / הדמיה: סטודיו 84

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

העסקה: חברת הביטוח הראל רכשה 10% מקבוצת תדהר, תמורת 390 מיליון שקל. הרכישה מגיעה בסיומם של מגעים שנמשכו כמה שבועות, ובולטת על רקע מיעוט העסקאות שנעשות בתקופה זו בענף הנדל"ן, בעקבות המצב הכלכלי המאתגר והריבית הגבוהה במשק. את הערכת השווי לעסקה ביצע עבור הראל משרד רואי חשבון פרטי, לצד הערכה שביצעו גם אנשי חטיבת ההשקעות של החברה. 

שתי דירות יוקרה בתל אביב נמכרו בעשרות מיליונים והותירו סימני שאלה 
התחדשות עירונית: אחרי עשור של תכנונים, הגיע זמן המעשים | המוניטור

המטרה: הראל ותדהר מקיימות שיתוף־פעולה אסטרטגי ביניהן עוד מ־2020 ברכישה ואחזקה של נדל"ן מניב, והצהירו כי המטרה היא להגיע יחד לצבר נכסים של כמיליון מ"ר. העסקאות שעשו עד היום מנצלות כ־60% מהיקף זה, אם כולן יתממשו. רכישת הראל תכניס כסף מזומן לקופתה של תדהר, לטובת ניצול הזדמנויות בתקופה הנוכחית - מהלכים שתדהר נמנעה מלעשות בשנתיים האחרונות. "כרגע המזומן הוא המלך", מציינים גורמים המקורבים לעסקה.

 

שווי חברה: רכישת הראל מספקת אינדיקציה לגבי שווי השוק של קבוצת תדהר, חברה פרטית שאינה נסחרת בבורסה בתל אביב. 390 מיליון שקל עבור 10% מהחברה, משקפים לחברת הנדל"ן שווי שוק של 3.9 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר בתוספת סכום ההשקעה עצמו).

שווי החברה הזה מדרג את תדהר מעל חברות גדולות וציבוריות רבות בשוק: דניה סיבוס (2.94 מיליארד שקל), ישראל־קנדה (2.8 מיליארד), אקרו (2.4 מיליארד) ואלקטרה נדל"ן (2.38 מיליארד). גדולות ממנה רק אשטרום (5.5 מיליארד שקל), שיכון ובינוי (4.7 מיליארד שקל, לא כולל חברת סולל בונה) וי.ח. דמרי (4.73 מיליארד שקל).

נפח הפעילות: תדהר פועלת כ־30 שנה בשוק. חברת הביצוע שלה, תדהר בנייה, מבצעת בימים אלו 500 פרויקטים בארץ ובעולם, ומאחוריה הקמה של 20 אלף יחידות דיור ו־2 מיליון מ"ר שטחי מסחר. לחברה יש גם נדל"ן מניב בהיקף 350 אלף מ"ר, היא פעילה בתחום ההתחדשות העירונית וביצעה עד היום עבודות גמר בהיקף מיליון מ"ר.

בין שווי קיים לשווי פוטנציאלי: יש הטוענים כי שווי החברה המשתקף מהעסקה מבטא מכפיל הון שישתקף רק בעוד שנתיים, כך ששוויה של תדהר כיום נמוך יותר בפועל. אחרים בטוחים דווקא שזהו תמחור בחסר: "צריך לזכור שתדהר היא לא חברה ממונפת, ו'יושבת' על צבר פרויקטים דמיוני", אומר גורם המקורב לשני הצדדים. "מדובר על היקף עתידי של עשרות מיליארדי שקלים".

הבחירה להישאר פרטית: חברות ציבוריות, בנדל"ן ובכלל, נתונות לתנודתיות השוק ולשיפוט המשקיעים. ככאלו, שוויין עשוי להאמיר באחת וגם לצנוח באחת - ודאי בתקופת השיא שחווינו בשנים 2021 ו־2022, ומנגד בתקופת השפל הנוכחית. עבור חברה פרטית כמו תדהר זהו יתרון, שכן השוק לא תמיד מעניק את האינדיקציה האמיתית לשווי השוק בנקודת זמן ספציפית. "אקרו נדל"ן הנפיקו בשווי מצוין (כ־4 מיליארד שקל) והדברים התהפכו - הם ממונפים ולכן השוק העניש אותם", אומר גורם אחר המעורה בפרטי העסקה. "לפעמים ה'ענישה' הזאת קורית בקיצוניות. מי יודע - אם תדהר הייתה ציבורית, אולי השוק היה משקף לה שווי של 2 מיליארד שקל בלבד".