גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אאודי Q8 חשמלי: טווח הנסיעה ארוך, קהל היעד מצומצם

ה־SUV החשמלי הענק של אאודי נראה אגרסיבי ומשדר ריחוק חברתי ● הוא בעל תא נוסעים מרווח, נוחות נסיעה מרשימה וסוף סוף גם טווח שימושי

אאודי Q8 חשמלי / צילום: יח''צ
אאודי Q8 חשמלי / צילום: יח''צ

ליצרני ומשווקי הרכב בעולם יש ניסיון רב בבניית פרופילים של לקוחותיהם. הם יודעים לחזות במדויק מה הגיל והמגדר הממוצע של הלקוחות בכל דגם, מה דרגת ההכנסה וההשכלה שלהם, בכמה כלי רכב הם מחזיקים ואפילו מה התחביבים. אבל כשהם צריכים לנתח את פרופיל הלקוחות של רוכשי רכבי הפאר החשמליים, הם נתקלים באתגר.

השבוע בענף הרכב | יו"ר קבוצת BYD הסינית הגיע לביקור חשאי בישראל
קרסו כבר לא לבד: כלמוביל במגעים לקבלת זיכיון למותגים מבית צ'רי
אפילו בטסלה נערכים: הסינים בדרך להסתער על שוק הרכב האירופי

כלי רכב חשמליים "עממיים" נרכשים בדרך כלל בעיקר לצורך חיסכון בהוצאות השוטפות. אבל לקוחות, שרוכשים רכב חשמלי, שעולה שבע ספרות בדולרים (אחרי מסים), לא ממש רגישים לחיסכון בעלויות הדלק והטיפולים. אמנם לכלי רכב חשמליים כאלה יש ביצועים מרשימים, אבל בחצי מיליון שקל ומעלה אפשר לרכוש לא מעט דגמי בנזין מרגשים.

רוב הלקוחות של הפלח הייחודי הזה, נמצאים באירופה "הירוקה" ובקליפורניה שוחרת איכות הסביבה. הם שייכים לשכבת לקוחות מבוססים, שרוכשים רכב חשמלי מנימוקים סביבתיים־אידיאולוגיים, אבל ספק רב אם זה המצב בישראל. לפיכך מי שנותר הם לקוחות שמחפשים את "הנראות" של רכב חשמלי. כלומר' מנהלים בכירים שיש להם אג'נדה של "קיימות". לפיכך הם נוסעים ברכב חשמלי כדי לתת דוגמה לעובדים, ואולי בעיקר, לבעלי המניות.

על הפלח האליטיסטי והמצומצם הזה בישראל מתמודדים לא מעט דגמים של מותגים עתירי מוניטין. אחד הוותיקים בהם הוא הקרוס־אובר החשמלי של אאודי, שנחת כאן לפני כשלוש שנים תחת השם E-TRON. הדור המחודש שלו מכונה כעת Q8 ומביא עמו שורה של חידושים ושיפורים ובראשם טווח גדול יותר משמעותית.

עיצוב חיצוני

חיצונית, השינויים די קלים. החרטום קיבל יחידות תאורה ממוחשבות ופס תאורה רוחבי, הפגוש והגריל עוצבו מחדש לטובת מראה ספורטיבי, יש גם חישוקים חדשים ונאים וכמה תוספות אווירודינמיות. קווי המתאר דומים מאד ל־Q7 זה עדיין רכב ארוך, רחב וגבוה, שנראה מאסיבי, במיוחד כשהוא עוטה חישוקי 21 אינץ' מושחרים. גרסת ה"קופה" בעלת הזנב הנטוי, קצת יותר אלגנטית.

תא הנוסעים גבוה ומציב את היושבים מעל התנועה שמסביב. תנוחת הישיבה מלפנים טובה ותומכת. המרחב הפנימי, שמיועד בגרסה החשמלית לחמישה נוסעים בלבד, מנוצל היטב עם מרחב ראש בשפע, מושב אחורי רחב ונוח עם מרווח נדיב לראש ולרגליים של מבוגרים גבוהים.

 

מערך הפיקוד נראה כמו תא טייס במטוס מודרני. הנהג מוקף במערך צפוף של מסכים צבעוניים ביניהם לוח מחוונים דיגיטלי ענק ועתיר גרפיקה, מסך פיקוד מרכזי ומסך מגע די גדול מתחתיו לשליטה על מערכת האקלים ומצבי נהיגה. גודש המידע דורש מהנהג חלוקת קשב של טייס מסחרי והשליטה במערכת האקלים עלולה להסיח את הדעת. כפיצוי מקבלים תפריטים שמאורגנים בסדר הגיוני וקל לזיהוי, ומערכת זיהוי קולי איכותית.

כמות המתגים הפיזיים בתא מצומצמת מאד ואפילו "מוט ההילוכים" הוא מתג מתכתי קטן במרכז הקונסול, שנועד להפעלה באמצעות הבוהן. המסר הכללי שמשדרת של הנדסת האנוש הוא "תתקדם להווה או שתישאר בעבר".

כל הטכנולוגיה עטופה באיכות מרהיבה וקפדנית, שאופיינית לאאודי. משטחי הדיפון משלבים עור תפור, פלסטיק רך ומתכת קרירה והם מרגישים כאילו הותכו זה לזה. מושבי הספורט נראים כיצירת אומנות מודרנית שמפוסלת בעור ובידוד הרעשים הוא מהטובים בהם נתקלנו ברכב חשמלי. אפילו ב־150 קמ"ש הרכב מחליק בחרישיות ללא רעשי רוח ועם מעט רחש צמיגים ומערכת ההנעה. האבזור התקני מושקע, כפי שניתן לצפות מרכב בסביבת המחיר הזו, אם כי כמנהג הגרמנים יש אופציה לחבילת תוספות מפוארת במיוחד תמורת סכום גבוה. תא המטען יכול להכיל 569 ליטר. מספיק למטען מזוודות טיפוסי של מספר נוסעים או לציוד קמפינג.

מערכת ההנעה של ה־Q8 דומה לזו של ה־E-TRON היוצא וכוללת שני מנועים בהספק משולב של 408 כ"ס. התאוצה מאפס למאה אורכת 5.6 שניות בלבד. נתון מכובד לרכב בממדים ובמשקל שכאלה. גם המהירות נצברת בקצב מכובד אם כי הגרסה הבכירה של ב.מ.וו IX מייצרת תאוצות יותר מרשימות. התאוצה חלקה, לינארית ונטולת היסוסים. גם במצבי התכנות "הרגועים" תגובת הדוושה די החלטית.

טווח הנסיעה של הדור הראשון, כ־400 ק"מ, היה פשוט בלתי מספק עבור רכב פאר חשמלי. ה־Q8 החשמלי בגרסת ה־55 שמשווקת בארץ מבצע זינוק גדול עם טווח של עד כ־582 ק"מ ב־WLTP בזכות הגדלה משמעותית של קיבולת הסוללה, שעומדת כעת על 106 קילוואט־שעה, ומתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, שמתאימים את גובה המרכב אוטומטית לנסיעה כדי להקטין את התנגדות האוויר.

כרגיל, הטווח בפועל נגזר מאופי הנהיגה ומהטמפרטורות החיצוניות, שהן לא סלחניות בקיץ הישראלי. בתנאי אקלים לא קיצוניים, עם מזגן פועל ונהיגה מתונה, אפשר להגיע לסביבות 450־470 ק"מ ריאליים וזה שיפור משמעותי בשימושיות הרכב. מערכת מיחזור אנרגיית הבלימה יעילה ומפיקה את המקסימום מהאינרציה בירידות.

על הכביש

על הכביש ה־Q8 מצליח לשדר הרגשה של SUV גרמני מהונדס היטב, עם שפע של אחיזה מהצמיגים הרחבים, היציבות כיוונית מרשימה בשיוט מהיר תחת רוחות צד חזקות, וההיגוי מדויק ומאוזן. במצב התכנות הספורטיבי נטיית הגוף מינימלית ובסך הכל אפשר לנהוג ברכב המגודל הזה בצורה מהירה וזורמת על כבישים מתפתלים, הישג מרשים אם לוקחים בחשבון, שהוא שוקל כ־2.5 טון לפני נוסעים ומטען. גם הבלמים מחזירים היזון חוזר מדויק, למרות ההתערבות של מערכת מיחזור האנרגיה. עם זאת היינו שמחים לקבל היגוי לגלגלים האחוריים לטובת שיפור התמרון במצבים דחוקים בעיר.

כבר אמרנו לא פעם, שמתלי אוויר הם דרישת חובה בכלי רכב חשמליים גדולים, שצריכים לשכך כראוי את המסה העצומה על אספלט משובש. וה־Q8 אכן, מצויד במתלי אוויר מרשימים ונוחות הנסיעה שלו מצוינת על כל סוגי המשטחים.

מחיר

אודי Q8 E-TRON עולה בישראל 600 אלף שקל, ולמרות שהמחיר בהחלט לא עממי, הוא אחד הזולים מבין המתחרים הישירים בעלי טווח וממדים מקבילים. בשורה התחתונה ה־Q8 ממלא היטב את ייעודו, אם כי צריך לזכור שהוא בעיקר משדר ריחוק מעמדי ופחות "אני חשמלי וידידותי לסביבה". 5.6 שניות

חלק מהמתחרות

מרצדס EQE350 SUV

650 אלף שקל עולה גרסת הפתיחה של מרצדס EQE. הרכב מציע מרווח נדיב לחמישה נוסעים. דגם הבסיס מצויד בשני מנועים, בסוללה של 89 קילוואט־שעה וטווח נסיעה של עד 510 ק"מ.

מרצדס EQE350 SUV / צילום: יח''צ

BMW IX 50

765 אלף שקל עולה הקרוס־אובר של ב.מ.וו. הדגם מציע תא נוסעים מפואר וייחודי לחמישה. ההנעה כוללת שני מנועים וסוללה של 105 קילוואט עם טווח של עד 600 ק"מ.

BMW IX 50 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון על העסקה עם ווישור: "כמו לרכוש פרארי בלי מנוע"

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"