ביקור חשאי: מה חיפש בישראל יו״ר חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם

וואנג צ'אנפו, אחד מבכירי תעשיית הרכב הסינית והעולמית, הגיע ארצה כאורח של יבואנית רכבי BYD בישראל, שלמה מוטורס • הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי נכנס לישראל • מובילאיי הודיעה על מספר שיתופי פעולה אסטרטגיים בתערוכת הרכב הבין־לאומית במינכן, ועוד חדשות מענף הרכב

יו''ר קבוצת BYD והיזם שלה, וואנג צ'אנפו / צילום: יח''צ
יו''ר קבוצת BYD והיזם שלה, וואנג צ'אנפו / צילום: יח''צ

ההצלחה המסחרית של כלי הרכב הסיניים בישראל ממקדת את תשומת הלב של בכירים מתעשיית הרכב הסינית, שעולים אליה לרגל. במהלך השבוע החולף, נחתו בישראל בנפרד שלושה יושבי־ראש של חברות ענק סיניות, שעוסקות, בין היתר, בייצור כלי רכב חשמליים קלים וכבדים, סוללות ומוצרי אלקטרוניקה. בסוף השבוע שעבר, נחת בישראל לביקור חשאי יו"ר קבוצת BYD הסינית והיזם שלה וואנג צ'אנפו (Wang Chuanfu), שנחשב לאחד מבכירי תעשיית הרכב הסינית והעולמית. וואנג, שההון האישי שלו נאמד בכ־18.4 מיליארד דולר, הגיע כאורח של יבואנית רכבי BYD בישראל, שלמה מוטורס.

השקעת הענק של ג'ארד קושנר: 570 מיליון שקל בקבוצת שלמה
קרסו כבר לא לבד: כלמוביל במגעים לקבלת זיכיון למותגים מבית צ'רי
אפילו בטסלה נערכים: הסינים בדרך להסתער על שוק הרכב האירופי

חברת BYD היא יצרנית כלי הרכב "הירוקים" הגדולה בעולם. במחצית הראשונה של 2023 היא מכרה כ־1.23 מיליון כלי רכב עם הנעה חשמלית והנעת פלאג־אין, מדובר בעלייה של 88% לעומת אשתקד. החברה היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בסין ומספקת סוללות לשורה ארוכה של יצרני רכב אחרים מסין ומחוצה לה.

יו''ר קבוצת  SKYWORTH הסינית בפגישתו עם שר האנרגיה ישראל כ''ץ / צילום: יח''צ
 יו''ר קבוצת SKYWORTH הסינית בפגישתו עם שר האנרגיה ישראל כ''ץ / צילום: יח''צ

ישראל נחשבת לשוק היצוא הגדול ביותר של כלי הרכב החשמליים של BYD, ובחודשים ינואר אוגוסט השנה מכר המותג בישראל כ־12,170 כלי רכב. בכך תפסו ב־BYD ברציפות את המקום הראשון בדירוג המסירות בפלח.

החברה צפויה להרחיב משמעותית את נוכחותה בישראל ב־2024 ובין השאר תשיק בקרוב סדאן חשמלית, שתתחרה בטסלה 3. כמו כן, בשנה הבאה גם את מותג הפרמיום "דנזה". לא היה ניתן להשיג את תגובת שלמה מוטורס.

גם הוואנג הונגשן (Huang Hongshen), היו"ר והמייסד של קבוצת SKYWORTH הסינית הגיע ארצה. החברה נחשבת לענקית תעשייתית, שעוסקת ביו היתר בייצור מוצרי צריכה חשמליים, רכיבים אלקטרוניים ומוצרי תקשורת ואבטחה.

בתחום הרכב הפרטי, מייצרת החברה את כלי הרכב החשמליים, שמשווקים בישראל ובאירופה תחת שם המותג SKYWELL כמו גם אוטובוסים חשמליים, שאף הם ישווקו כאן בקרוב. ישראל היא אחד משווקי הייצוא הגדולים בעולם של המותג SKYWELL ועד היום נמכרו כאן כ־1400 כלי רכב של המותג. הוואנג הגיעו במטוסו הפרטי בליווי חבר המנהלים של הקבוצה ומשלחת של אנשי עסקים סינים.

בביקורו בישראל הוא נפגש בין השאר עם שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, שר האנרגיה ישראל כץ ועם יו"ר מובילאיי אמנון שעשוע. לדברי הוואנג, החברה בוחנת להקים בישראל מרכז מחקר ופיתוח בתחום טכנולוגיות מתקדמות לרכב. בנוסף לכך, ב־SKYWORTH בוחנים לבצע בארץ השקעות בתחום האנרגיה המתחדשת.

גם בכיר הקבוצה המקורבת לשלטונות ביקר

בכיר נוסף שהגיע לישראל בתחילת השבוע הוא יו"ר קבוצת Sokon הסינית, שמייצרת את כלי הרכב של DFSK ו־SERES, שמשווקים בישראל. סוקון היא קבוצה תעשייתית רב תחומית שנמצאת ברשימת 500 החברות הגדולות בסין, ומתמחה בייצור רכיבים לתעשיית הרכב, מנועים ועוד.

יש לציין כי יו"ר החברה, זארנג שיאנג'י (Zhang Xianghi), מחזיק גם בתפקיד בכיר בממשל הסיני. לחברה יש שיתופי פעולה אסטרטגיים בתחום הרכב עם קבוצת דונגפנג הממשלתית.

יונדאי KONA החדשה עשתה עלייה

חברת כלמוביל החלה לשווק בישראל את הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי. הרכב ארוך ב־14.5 סנטימטר מקודמו, והוא גבוה יותר, רחב יותר וניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב־6 סנטימטרים.

תא הנוסעים חדש לחלוטין ומצויד בשני מסכים דיגיטליים גדולים ובמערכת בטיחות אקטיבית מדור חדש. הוא ישווק בישראל עם מספר מנועים כולל מנוע טורבו בנזין בנפח 1 ליטר, שמייצר 120 כ"ס, מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר עם 198 כ"ס; ומערכת הנעה היברידית עם הספק של 141 כ"ס. לכולם תיבה אוטומטית כפולת מצמדים. יוצעו לא פחות משש גרסאות גימור ואבזור בהתאם לדגם. המחירים מתחילים בכ־145 אלף שקל לדגם ה־1 ליטר והחל מ־162 אלף שקל לגרסה ההיברידית.

הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי / צילום: יח''צ
 הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי / צילום: יח''צ

רכב הפרמיום החשמלי SF5 של סרס בארץ

חברת טלקאר השיקה השבוע בישראל את רכב הפרמיום החשמלי SF5 של המותג הסיני SERES. הרכב מיועד להתחרות ישירות בטסלה Y ובדגמים דומים בפלח הקרוס־אובר החשמלי ואורכו 4.7 מ', גובהו 1.62 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.87 מ'.

הרכב משווק בישראל עם שתי גרסאות הנעה: אחורית עם מנוע בודד בהספק 295 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט עם טווח של עד 500 ק"מ בתקן WLTP. לדגם הנעה כפולה עם שני מנועים בהספק משולב של 576 כ"ס וטווח של עד 483 ק"מ עם אותה סוללה. שני הדגמים תומכים בטעינה מהירה.

תא הנוסעים כולל מסך מולטימדיה של 15.6 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי גדול. האבזור בשתי הגרסאות מקיף וכולל בין השאר מצלמה היקפית, חישוקי 20 אינץ', גג פנורמי, דלת אחורית חשמלית, מושבים חשמליים, ריפוד עור ואלמנטים נוספים. מחירי הכניסה הראשוניים אגרסיביים יחסית לממדים ולמפרט. דגם הבסיס עולה כ־215 אלף שקל ואילו הדגם בעל שני המנועים עולה כ־235 אלף שקל.

רכב הפרמיום החשמלי SF5 של המותג הסיני SERES / צילום: יח''צ
 רכב הפרמיום החשמלי SF5 של המותג הסיני SERES / צילום: יח''צ

שורה של הכרזות אסטרטגיות למובילאיי בתערוכת מינכן

בתערוכת הרכב הבין־לאומית של מינכן שהתקיימה השבוע, הודיעה מובילאיי על מספר שיתופי פעולה אסטרטגיים. הראשונה היא השת"פ האסטרטגי על קבוצת GEELY הסינית, במסגרתו תשולב מערכת הסיוע המתקדמת לנהיגה SuperVision של מובילאיי גם בדגמים חשמליים עתידיים של המותג SMART, ששיווק באירופה מתחיל בחודשים אלה.

בנוסף לכך, מובילאיי הודיעה על הרחבת שיתוף פעולה עם המותג ZEEKR של קבוצת גילי הסינית ובמסגרתו נשלח לאחרונה עדכון תוכנה למערכת הנהיגה המתקדמת SUPERVISION שלה, שמתוקנת בלמעלה מ־100 אלף כלי רכב של המותג בסין. העדכון יאפשר נהיגה אוטונומית עם השגחת נהג מנקודה לנקודה, תוך שימוש במפות מקוונות בזמן אמת.

יצוין כי כלי הרכב של זיקר ישווקו גם בישראל לקראת סוף השנה, אבל ככל הידוע המערכת המתקדמת עדיין לא תופעל בישראל בשלב הראשון אלא רק בסין ובאירופה.

כמו כן, החברה הודיעה על קידם הפיתוח והייצור העצמי של מערכות רדאר עבור הדור הבא של כלי רכב אוטונומיים. המערכת שפיתחה החברה נחשבת לפריצת דרך בתחום והיא אמורה לספק הדמיה מפורטת של הכביש בארבעה ממדים לטווח של עד כ־300 מ' מהרכב עם זווית כיסוי רחבה.

מובילאיי הודיעה על שיתוף פעולה עם VALEO. מדובר באחת הספקיות הגדולות של תעשיית הרכב העולמי.

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc
 פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

שיתוף הפעולה נרקם לצורך מיסחור המערכת כאשר הספקית תספק למובילאיי שירותי תקינה, בחינה, תמיכה וסיוע במעבר לייצור המוני של מערכת הרדאר ובנוסף גם ככל הנראה תשווק אותם ליצרני רכב בעולם.

בתערוכה גם נחשף לראשונה אוטובוס אוטונומי ללא נהג, שמבוסס על פלטפורמה חשמלית של חברת "שאפלר" הגרמנית. האוטובוס יצויד במערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי וייוצר על ידי ענקית האוטובוסים האירופאית VDL בקצב של אלפי יחידות לשנה, החל מסוף העשור.