גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מה-7 באוקטובר זה עולם חדש": כך מושפע שוק כרטיסי האשראי מהמלחמה

ישראכרט סגרה את הרבעון השלישי עם זינוק של 33% ברווח - אך הגדילה ביותר מפי שלוש את ההוצאות להפסדי אשראי ● המנכ"ל רן עוז: "כשנכנסים למציאות של מלחמה וירידה בקצב העסקים ובפעילות הכלכלית, לא רוצים להשאיר מקומות בהם לא הפרשנו מה שצריך"

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

על רקע מכירתה הצפויה לחברת הביטוח הראל (עסקה שמועד השלמתה נדחה לאחרונה לסוף דצמבר) סיכמה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט את הרבעון השלישי של השנה עם רווח נקי של כ-80 מיליון שקל, גידול של 33% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד הרווח של ישראכרט על 201 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-40% לעומת התקופה המקבילה.

אוקטובר קשה לחוסכים בפנסיה: אלטשולר שחם בלט לטובה ומי בתחתית הטבלה?
הדולר חזר לרמה של אוגוסט. מה מוביל את התחזקות השקל?

אלא שמנכ"ל ישראכרט, רן עוז, מפריד בין מה שהיה עד מתקפת חמאס הרצחנית בתחילת אוקטובר, ומה שקורה לאחריה. "עד ה-7 באוקטובר כבר ראינו שקצב האשראי ירד מרבעון לרבעון, מכיוון שעם עליית הריבית גדל גם הלחץ על יכולת ההחזר של לווים ובהתאם התאמנו את החיתום שלנו", הוא מסביר.

"אך מה-7 באוקטובר זה עולם חדש. קצב הפעילות הכלכלית ירד בצורה משמעותית וכך גם המחזורים בכרטיסי אשראי ובצריכה. זה קרה באופן החד ביותר בשבוע הראשון למלחמה ולאט לאט התמתן, אבל עדיין קצב הפעילות הכלכלית יותר נמוך"

לאור הנסיבות החדשות, החברה הגדילה את ההוצאות בגין הפסדי אשראי מ-32 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022 לכ-105 מיליון שקל ברבעון החולף. בסיכום ינואר-ספטמבר עמד סכום ההפרשה על 266 מיליון שקל - יותר מכפול לעומת שנת 2022 כולה. העלייה בהפרשות להפסדי אשראי נובעת בעיקר מגידול בהפרשה הקבוצתית, בהיקף תיק האשראי, במחיקות ובהפרשה הפרטנית וכן מלחמת חרבות ברזל.

השפעות המלחמה

המלחמה גרמה, בין היתר, למצב של אי ודאות במשק, ירידה בהיקפי הפעילות ועליית הסיכון בפעילות הפיננסית. כל אלו הובילו לכך שהקבוצה החמירה באינדיקטורים המאקרו כלכליים המשמשים בבסיס חישוב ההוצאה הקבוצתית להפסדי אשראי.

"ההפרשות הפרטניות מגיעות מהצד העסקי", מבהיר עוז את הסעיף האחראי לחלק הארי של הפסדי האשראי ברבעון. "בחצי השני של אוקטובר בחנו ב'עיניים האחרות' את התחום והיכן שהיה ספק לקושי מצד הלווים - החמרנו עם ההפרשות. כשנכנסים למציאות של מלחמה וירידה בקצב העסקים ובפעילות הכלכלית, לא רוצים להשאיר מקומות בהם לא הפרשנו מה שצריך. לכן ניסינו בצורה הכי שמרנית להפריש הפרשות פרטניות איפה שראינו עלייה בסיכון וביכולת ההחזר של העסק. כך עשינו גם בהפרשות הכלליות שנשענות על נתוני המאקרו כשבעסקים שנמצאים בסיכון ובענפים שנמצאים בסיכון וכמובן בכל הפרמטרים שנשענים על המאקרו כלכלה, נקטנו גישה שמרנית ופסימית כדי לוודא שאנחנו מפרישים כנדרש".

לצד הצפי לירידה בביקושים לאשראי לאחר פרוץ המלחמה, מאז ה-7 באוקטובר נרשמה כאמור ירידה גם בהיקפי הפעילות בכרטיסי אשראי. בנק ישראל פרסם השבוע כי ההוצאה הכוללת בכרטיסי אשראי ירדה במשך שלושת השבועות הראשונים שלאחר פרוץ המלחמה, והגיעה בשפל לרמה שנמוכה בכ-20% מרמתה החזויה. בשבועיים האחרונים אנו עדים להתייצבות ואף התאוששות מסוימת.

ישראכרט, שמהווה בין 40% ל-50% מהפעילות בכרטיסי אשראי במשק, יכולה להתנחם בינתיים בתוצאות הרבעון השלישי, שבו שמחזור העסקאות בכרטיסי אשראי המונפקים על ידי הקבוצה עלה בכ-5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-58 מיליארד שקל.

"לא נעים לראות את המנייה צונחת"

עוז התייחס בשיחה גם למכירת החברה להראל, הליך שממתין בעיקר להחלטת רשות התחרות אם לאשר את העסקה או לא. באשר לשאלה מדוע ישראכרט הסכימה להאריך את פרק הזמן שניתן לרשות התחרות לבחון את העסקה, לאחר שבתחילה סרבה לכך, אמר עוז כי "ברגע שהתגבשה הערכה שהסכם הרכישה יצא לפועל כמתוכנן (הראל הצהירה כי לא תשנה את התנאים עליהם סוכם ולא תבקש התאמת מחיר בעקבות הצניחה בשווי מניית ישראכרט, ר"ו), לא הייתה לנו שום מניעה להאריך את הזמן לרשות התחרות".

הבדיקה של רשות התחרות מתמקדת בשלוש סוגיות -

1. "הלוואה מקס"  הלוואה שהעמידה הראל למי שהחזיקה בשליטה במקס - קרן ורבורג פינקוס, לצורך רכישתה. הלוואה זו הועברה בתחילת השנה לידי כלל ביטוח, כחלק מעסקת הרכישה של חברת כרטיסי האשראי.

2. החשש מהשילוב בין הדומיננטיות של הראל בתחום ביטוחי הבריאות והמידע הרב שמחזיקה ישראכרט על הציבור הישראלי.

3. החשש כי להראל לא יהיה תמריץ לגרום לישראכרט להתחרות בבנקים בגלל האחזקות של קבוצת הביטוח בשלושה בנקים.

עוז טוען כי לרשות היה מספיק זמן לסיים את הבדיקה עד עתה, אך בכל זאת הסכימו בישראכרט להארכת התקופה. "לבטל את ההסכם רק מבחינה טכנית, כי הרגולטור לא נתן דעתו, זו אפשרות לא קבילה ונגד טובת בעלי המניות שלנו. צריך לזכור שאנחנו כבר 9 חודשים אחרי שהתהליך התחיל. זה הרבה זמן לעסקה שהיא לא ראשונית בתחום, במיוחד כשהעסקה הראשונה (רכישת מקס על ידי כלל, ר"ו) אושרה בתוך חצי שנה".

עד כמה חששת לעסקה כשהמנייה צנחה אחרי שבשוק העריכו שהיא לא תצא לפועל?
"קודם כל אף פעם לא נעים לראות את המנייה צונחת. לצערי זה קרה פעמיים מאז נכנסתי לתפקיד. פעם אחת אחרי הסכם התפעול החדש עם בנק הפועלים (החברה מעבירה לבנק כ-200 מיליון שקל בשנה בגין התפעול שהיא עושה לכרטיסי האשראי של הפועלים) ובפעם השנייה כשבשוק החליטו שיש להם חששות לגבי עסקת המכירה. מאז שהעסקה נחתמה יש עבודה מסודרת מול הרגולטורים השונים וכרגע באופן מהותי נשאר רגולטור אחד שעדיין בתהליך הבדיקה. זה בידיים שלו והאחריות היא שלו ואנחנו מאמינים שהסיפור יסתיים על הצד הטוב ביותר".

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי