אוקטובר קשה לחוסכים בפנסיה: אלטשולר שחם ומור בלטו לטובה ומי בתחתית הטבלה?

קרנות ההשתלמות המנייתיות סיימו את אוקטובר עם תשואה שלילית ממוצעת של כמעט 4.5%, והמסלולים הכלליים עם תשואה שלילית של 2.4%, כשגם בפנסיה נרשמו הפסדים • מנגד, מסלולי ה-S&P 500 המשיכו לייצר תשואה חיובית בשל הזינוק בדולר • אלטשולר שחם בלטו לחיוב במסלול הכללי, ילין לפידות במניות ומיטב בפנסיה

החודש הקשה של קרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Unsplash, annie spratt
החודש הקשה של קרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Unsplash, annie spratt

הירידות החדות בשוקי המניות בישראל ובעולם בחודש אוקטובר התגלגלו כמובן למוצרי החיסכון השונים, והביאו לתשואות שליליות משמעותיות. בישראל, נרשמו ירידות חזקות יותר בשל המלחמה בדרום שנפתחה בסיומו של השבוע הראשון של החודש, כאשר גם איגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל ספגו מכה, והן האחראיות לתשואה השלילית של הקופות.

ניתוח גלובס | הפנסיות של הציבור נכנסות מתחת לאלונקה של מימון הוצאות המלחמה
40% מהתשואה נמחקה בחודש אחד: מה עשו החסכונות שלכם באוקטובר?

קרנות ההשתלמות הכלליות סיימו את החודש החולף עם תשואה שלילית של 2.4%. המסלולים המנייתיים בקרנות ההשתלמות רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כמעט 4.5%. בקרנות הפנסיה, המסלולים לבני 50 ומטה רשמו באוקטובר תשואה שלילית ממוצעת של 2.2%, כשמנגנון הבטחת התשואה מצד המדינה מיתן במקצת את הירידות.

 

כאשר בוחנים את ביצועי הגופים עצמם, במסלול המניות הכללי, מי שהצליחה למתן את הירידות בשוקי ההון בצורה הטובה ביותר הייתה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, עם תשואה שלילית של 1.9%. לאחריה, התמקמו במסלול זה ילין לפידות (2.1%-) ומור (2.2%-). במסלול המנייתי המצטיין בחודש אוקטובר היה ילין לפידות, עם תשואה שלילית של 2.7%; אחריו אנליסט, עם תשואה שלילית של 3.2%; ומור, עם תשואה שלילית של 3.7%, קצת מעל אלטשולר שחם.

נציין כי התשואות השליליות של חודש אוקטובר מחקו כ-40% מהתשואה המצטברת מתחילת השנה, כשזו עומדת במסלולים הכלליים כעת על 3.7% בממוצע, לעומת 6.3% בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מי שמובילה מתחילת השנה במסלולים הכלליים היא חברת הגמל של אינפיניטי עם תשואה מצטברת של 8.22% מתחילת השנה (2.44%- באוקטובר) ואחריה ילין לפידות עם תשואה מצטברת של 5.8%, ואנליסט עם 5.2%.

 

במסלול הצעירים של קרנות הפנסיה, המצטיינת בחודש אוקטובר היא חברת הגמל והפנסיה של מיטב, עם תשואה שלילית של 2.04%, כאשר אלטשולר שחם צמודה אליה עם תשואה שלילית של 2.05%. אלטשולר שחם מובילה את הטבלה בתשואה המצטברת מתחילת השנה, עם יותר מ-7% תשואה ואחריה מיטב עם 6.5%.

כאן נציין את קרן הפנסיה הצעירה של מור, שרשמה מתחילת השנה תשואה מצטברת של יותר מ-8%, ובחודש אוקטובר התשואה השלילית שלה הייתה קטנה יותר מאשר המתחרות (1.6%); עם זאת, מדובר בקרן קטנה יחסית, ולכן קשה להשוות ביניהן.