גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיעי טריא ביקשו למשוך עוד 540 מיליון שקל, אבל אין הפקדות

חברת ההלוואות החברתיות מדווחת כי היקף ההפקדות בפלטפורמה היווה רק כחמישית מבקשות המשיכה - מה שמקשה עליה להחזיר את הכסף ● המגמה הוחרפה מאז תחילת המלחמה בדרום ● למרות הגידול בהפסדים והתכווצות קופת המזומנים, צופה החברה מעבר לאיזון תפעולי בתחילת 2024

אייל אלחיאני, מנכ''ל טריא / צילום: איל יצהר
אייל אלחיאני, מנכ''ל טריא / צילום: איל יצהר

פלטפורמת ההלוואות החברתיות טריא ממשיכה להתקשות בהחזר כספים למפקידים בה. בחברה, שעוסקת בתחום ה-P2P (תיווך בין מלווים ללווים באמצעות פלטפורמה טכנולוגית שפיתחה), אמנם המשיכו לטעון בשנה האחרונה כי לקוחות המבקשים את כספם בחזרה יקבלו אותו בסופו של דבר, אבל בינתיים היקפי בקשות המשיכה עולים בהרבה על ההפקדות, והחברה מתקשה לעמוד בהן . 

ניתוח גלובס | "החוליה החלשה בשרשרת": מי ייקח אחריות על הלווים במגזר האשראי החוץ בנקאי
כך סיבך מימון רכבים משומשים בארה"ב את חברת האשראי החוץ בנקאי מישראל

על־פי דוחות טריא, היא קיבלה בקשות למשיכת כספים בהיקף של 541 מיליון שקל ברבעון השלישי, כשמנגד הופקדו בפלטפורמה רק 21 מיליון שקל. מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי מדובר על בקשות משיכה של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, כשמנגד הופקדו פחות מ-300 מיליון שקל - כחמישית מסכום הבקשות. במהלך הרבעון, טריא "לא העמידה הלוואות חדשות".

מלחמת "חרבות ברזל" משפיעה גם היא לרעה על פעילות החברה. מתחילתה ועד עתה, הציבור ביקש למשוך עוד 61 מיליון שקלים, כאשר מנגד הופקדו בפלטפורמה רק 7 מיליון שקלים. טריא מוסיפה ומציינת כי "ההאטה הכללית במשק ואי־הוודאות בעקבות הלחימה עלולה לפגוע גם במלווים, כך שהמגמה השלילית של עודף בקשות משיכה ביחס להפקדות בפלטפורמה עלולה להתרחב".

רוב ההלוואות הניתנות בפלטפורמה של טריא הן הלוואות גישור עם בטוחות נדל"ן, בריביות שנעות בטווח של פריים פלוס 5.5% ועד פריים פלוס 8%. תיק האשראי של טריא, החברה הגדולה בתחומה בארץ, הצטמק ברבעון השלישי ב-200 מיליון שקל, לסכום של 3.2 מיליארד שקל.

ההרעה במצב עסקי החברה נגרמה בעיקר בשל עליית הריבית. כשהריבית הייתה אפסית, אנשים הגיעו לטריא, שסיפקה תשואה גבוהה יחסית למשקיעים, לכאורה בסיכון נמוך. אלא שהזינוק החד בריבית מאז אמצע 2022 הובילה לתנועת מלקחיים: מצד אחד, חלק הולך וגדל מהמפקידים בפלטפורמה מבקש למשוך את כספם, שכן ניתן לקבל ריביות אטרקטיביות לא פחות באפיקים סולידיים ונזילים יותר. מהצד השני, האשראי המוצע ללווים מתייקר, ומגיע לרמות ריבית דו־ספרתיות, מה שמעלה את רמת הסיכון המאפיינת את הלווים בפלטפורמה, שבמילא נחשבים למסוכנים יותר.

בקצב הנוכחי, תוך שני רבעונים, לא בטוח שיישאר כסף בקופה של טריא

מהדוחות עולה כי הכנסות טריא ברבעון השלישי המשיכו ליפול ל-6.9 מיליון שקל בלבד,  ירידה של 68%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה, ההכנסות נפלו ל-29 מיליון שקל, ירידה של 60%.

ההפסד ברבעון השלישי זינק ל-21.2 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.6 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה, הפסידה החברה 52.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 43.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בטריא מדגישים כי חלק ניכר מההפסד התפעולי הרבעוני של החברה נבע מהוצאה חשבונאית בגין אופציות שהוענקו לבנק לאומי  למימוש ב-20% ממניות טריא. בנטרול אותה הוצאה, של כ-14 מיליון שקל, טוענים בחברה כי ההפסד התפעולי הרבעוני שלה קטן בכ-61% ביחס לרמתו ברבעון השני - שיפור שהושג בזכות תוכנית ההתייעלות האינטנסיבית שהחברה ביצעה.

לטריא נותרו בקופת המזומנים 21 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, לאחר שהחברה "שרפה" כ-10 מיליון שקל ברבעון וכ-50 מיליון שקל מתחילת השנה. כלומר, בקצב הנוכחי, תוך שני רבעונים, לא בטוח שיישאר כסף בקופתה. ההון העצמי של החברה בסוף ספטמבר עמד על כ-28 מיליון שקל, לאחר מחיקה של כשני שלישים מרמתו בתחילת השנה.

בטריא דוחים את חששות המשקיעים ואומרים כי רוב ההפסד הוא לא תזרימי אלא חשבונאי, וזאת מאחר שמדובר ב-14.2 מיליון השקלים שלאומי השקיע בחברה תמורת אופציות ל-20% מהמניות. בינתיים מעריך שווי חיצוני הפחית ללאומי את השווי ב-8% אבל בנטרול ההפרשה בגלל לאומי מדובר בהוצאה תזרימית של 7.6 מיליון שקל. בנוסף, בחברה טוענים שלא ניתן לראות חלק מהמזומן שלה כיוון שהוא נמצא בחברה הבת, טריא קרדיט. הסכום עליו מדברת טריא הוא כ-17 מיליון שקל שניתן למצוא במאזן החברה כהלוואות לטווח קצר וארוך. סכום זה נותן לחברה מרווח נשימה של כשנה לפני שתהיה חייבת להגיע לאיזון או לנסות לגייס כסף.

בהתאם למצב הפיננסי המתדרדר, מניית טריא איבדה 52% מתחילת השנה והיא משקפת לחברה שווי שוק של פחות מ-140 מיליון שקל. מהשיא שאליו הגיעה אי שם ביוני 2021, איבדה המניה 80% משוויה.

בטריא, אותה מובילים המנכ"ל-המייסד אייל אלחיאני והיו"ר עמוס לוזון, מציינים כי תוכנית ההתייעלות המיושמת בחברה תמשיך לתת אותותיה בחודשים הקרובים ותביא לשיפור נוסף בתוצאותיה. "אנו צופים שבתחילת 2024, החברה תגיע לאיזון תפעולי. טריא ממשיכה להקטין את קצב שריפת המזומנים שלה ודואגת להבטיח מאזן חזק ויציב. המהלכים שביצעה החברה בתוכנית ההתייעלות ושיתופי הפעולה עם גופים פיננסיים נוספים משקפים את יציבותה ואת פוטנציאל הצמיחה שלה", נמסר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד