גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניתם דירה מחברת חנן מור? אולי אתם בבעיה

בחברת הנדל"ן הקורסת מבקשים עיכוב הליכים שיאפשר להנהלה הקיימת להוביל את החברה, אך כלל לא בטוח שתקבל את מבוקשה ● בינתיים הגיש בנק לאומי בקשה לכינוס נכסים בפרויקט הדגל של החברה בשדה דב, בעוד שמחזיקי האג"ח יתכנסו לדון על העמדת החוב לפירעון מיידי

חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

כיצד יושפעו נושיה של קבוצת חנן מור, כמו גם רוכשי הדירות בפרויקטים של החברה, מפנייתה השבוע לבית המשפט בבקשה לעיכוב הליכים נגדה? נזכיר כי היקף חובות החברה לנושים הפיננסיים (בעיקר בנקים ומחזיקי אג"ח) מסתכם בכ־3 מיליארד שקל, והאג"ח שהנפיקה נסחרות בתשואה של עד מאות אחוזים - המאותתות על האי אמון בשוק ביכולת החברה לשרת את חובותיה.

דרור מרמור, פרשנות | למה דווקא בנק לאומי החליט למשוך את השטיח מתחת לרגלי חנן מור
סדקים בין נושי חנן מור: דיסקונט והפניקס מבקרים את צעדי לאומי 
המענקים והקמפיין: "מי רוצה לעבוד בבניין? 750 שקל עד ארבע מדי יום"

הבקשה של קבוצת הנדל"ן הממונפת היא לעיכוב הליכים. מדובר בהליך חדש יחסית שמתבסס על תיקון 4 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. התיקון לחוק שבוצע לאחר פרוץ מגפת הקורונה מאפשר לחברות להמשיך להתנהל מבלי שמונה להן בעל תפקיד מטעם בית המשפט שמחליף את ההנהלה (במקרה של חנן מור מדובר בעיקר ביו"ר מור ובמנכ"ל אבי מאור, צמד בעלי השליטה בחברה). זהו צעד מרוכך יחסית שמטרתו היא מתן זמן לגיבוש הסדר חוב, שיובא לאישור הנושים ויאפשר לחברה להתאושש.

קבוצת חנן מור מבקשת עיכוב הליכים לתקופה של 90 יום, שבמהלכה נושיה יהיו מנועים מלהוציא נכסים מרשותה, למכור אותם או לשנות את מצב הזכויות בהם. במקביל היא הציעה מתווה ראשוני להסדר חוב לבית המשפט. בין נושי החברה נמנים בנקים (בעיקר לאומי ודיסקונט), גופים פיננסיים (הפניקס, מיטב) והמחזיקים בחמש סדרות אג"ח בהיקף כולל של מעל ל־600 מיליון שקל.

מה צפוי בית המשפט להחליט?

ביום ב' סירב שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, לאשר את בקשת עיכוב ההליכים במעמד צד אחד עד לכינוס הצדדים לדיון בשבוע הבא (28.11). בהחלטתו ציין ברנר כי "לאחר עיון בבקשה, לא שוכנעתי שיש הצדקה למתן סעדים זמניים... בעיקר, אך לא רק, נוכח העובדה שההליכים המשפטיים שמבוקש לעכב כעת מצויים בשלבים מקדמיים של הגשת כתבי טענות בלבד, ולטענת המבקשת (חנן מור) ממילא יש לה הגנה טובה ביחס להליכים אלה".

עד לאותו דיון ייתכנו מהלכים נוספים מצד חלק מהנושים כנגד החברה. מי שעשה זאת בינתיים הוא בעיקר בנק לאומי, שלפני כשבועיים התניע את מהלך הקריסה של חנן מור, לאחר שהגיש בקשות לכינוס נכסים על שניים מהפרויקטים של החברה, בחיפה ורמת גן, אותם מימן בהיקף של כ־270 מיליון שקל.

ביום ג' הגיש הבנק בקשה נוספת, הפעם לכינוס נכסים של פרויקט שדה דב בצפון ת"א. לאומי היה חלק מקונסורציום שמימן את רכישת הקרקע על ידי חנן מור לפני כשנתיים, באמצעות הלוואה של כ-1.3 מיליארד שקל, המהווה כמעט מחצית מחובות החברה. חנן מור כשלה לאחרונה מלשלם את תשלום הריבית הרבעוני בגין אותה הלוואה (28 מיליון שקל).

בבקשת הבנק נכתב בין היתר כי היא הוגשה "רק לאחר שכלו כל הקיצין, כמו גם כדי למזער את סיכוני ונזקי קונסורציום המלווים, בשים לב להיקף האשראי שבגינו מוגשת בקשה זו ולהתנהלותם הקלוקלת של החברה ונציגיה (ובראשם חנן מור) זה תקופה ממושכת״.

כן נכתב כי "ההתנהלות השערורייתית של החברה וחנן מור, שההון העצמי שהושקע על ידם במקרקעין נשחק זה מכבר, וההתנהלות של החברה בעת הזאת ביחס לאשראים האדירים שהעמיד קונסורציום המלווים, היא למעשה נטילת הימור (לא מושכל) מצד החברה על חשבון המלווים, לאחר שברור כיום כי חנן מור והחברות בקבוצתו הפסידו את השקעתם״.

בד בבד, עדכנה חנן מור על זימון אסיפת מחזיקי האג"ח ליום חמישי הקרוב. זאת כדי לדון בדרישה להעמדת החוב לפירעון מיידי ומינוי נציגות משותפת למחזיקים לצורך התנהלות מול החברה.

מקבוצת חנן מור נמסר בתגובה למהלך של בנק לאומי כי "אין זה מפתיע שהבנק נאלץ לפעול לבדו, כאשר יתר חברי הקונסורציום אינם תומכים בפעולה זו. הקבוצה ממשיכה להושיט יד לבנק לאומי, ומזמינה אותו להתדיין מולה בבית המשפט ומחוצה לו". כן נמסר כי בנוסף היא "בוחנת הצעות טריות של משקיעים להזרמת הון לחברה".

כיצד יושפעו רוכשי הדירות?

ההליך המשפטי ישפיע לא רק על הנושים הפיננסיים. יש גם לא מעט משפחות שרכשו דירות מידי חנן מור ברחבי הארץ, וכניסת החברה להליכים משפטיים תפגע בהם.

כך למשל רוכשי דירות שקיבלו אישור אכלוס (טופס 4) באיחור מהמועד החזוי, כלומר עוד לא נכנסו לדירה. אלו אמורים לקבל תשלום חודשי כפיצוי בגין האיחור - אבל הם לא יקבלו זאת בשל המצב שנוצר בחברה. ניסיון העבר מלמד כי הסיכוי לקבלת פיצוי בגין איחורים במסירת הדירה קלוש. בבקשה שלה ציינה חנן מור כי היא מקימה כעת 1,100 יחידות דיור ברחבי הארץ.

רשות ניירות ערך תחקור?

בקשת עיכוב ההליכים שהגישה חנן מור חשפה כי כבר לפני חצי שנה, במאי 2023, ביקש ממנה בנק לאומי את פירעון ההלוואות שהעמיד לה לרכישת הקרקעות ברמת גן וחיפה, שבגינן הוגשה בקשת כינוס הנכסים. אולם גורמים המקורבים לקבוצה טוענים כי הבנק לא הגיש אז את הבקשה לפירעון מיידי, אלא דרך לחזק את הבטוחות כדי להאריך את ההלוואה.

בשוק יש המעריכים כי הדבר מהווה עילה לחקירה של רשות ניירות ערך. פתיחה בחקירה כזאת עלולה לסבך את הנהלת החברה, אולם לפי שעה עדיין לא ידוע רשמית על צעד שכזה. מבדיקת גלובס, הרשות עדיין לא פתחה בחקירה פלילית, אך החלה לאסוף חומרים ולמעשה בהליך של בדיקה. בנושא זה מקורבים לקבוצה טוענים כי דיווחו כדין ולפי הנחיות הייעוץ המשפטי.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "הרשות אינה מתייחסת לפעילותה מול הגופים המפוקחים, וככל שיידרש הצעדים יבואו לידי ביטוי בדיווחי החברות".

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו