רשות ניירות ערך בודקת את דיווחי חנן מור. האם תפתח בחקירה?

רשות ניירות ערך החלה באיסוף מידע בנוגע לשאלה מדוע לא דווח למשקיעי חנן מור על התפתחויות שונות שנגעו לאי-עמידת הקבוצה בתשלומים לבנק לאומי • ביהמ"ש קבע כי לפני קבלת הצו יש לקיים דיון במעמד הצדדים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

קבוצת חנן מור  שנקלעה לקשיים ופנתה אתמול (ב') לבית המשפט המחוזי בבקשה לעיכוב הליכים נגדה, עלולה להיקלע לתסבוכת משפטית נוספת. רשות ניירות ערך החלה באיסוף מידע ובדיקה בנוגע לשאלה מדוע לא דווח למשקיעים על התפתחויות שונות שנגעו לאי-עמידת הקבוצה בתשלומים לבנק לאומי  במהלך חצי השנה האחרונה.

ניתוח | "החוליה החלשה בשרשרת": מי ייקח אחריות על הלווים במגזר האשראי החוץ בנקאי 
פרשנות | הארכת קדנציית הנגיד: הממשלה סיפקה קצת ודאות, כעת ירון יצטרך ליישר אותה 

מבדיקת גלובס עולה כי עדיין לא מדובר בחקירה פלילית, אולם הרשות כן החלה בבחינת המידע. אתמול עלה מהבקשה שהגישה חנן מור עצמה כי כבר בחודש מאי השנה, דרש בנק לאומי לפרוע חובות שהעמיד לה לצורך רכישת קרקעות ברמת גן. בנק לאומי אומנם הסכים להאריך את תוקף ההלוואות במהלך השנה האחרונה לתקופות קצרות של חודשיים, ולאחר מכן חודש ועוד חודש. אך התפתחויות אלה כאמור לא דווחו לציבור בזמן אמת.

עם זאת סוגיית הדיווח בשאלה המדוברת אינה חד משמעית, שכן על חברות ציבוריות לדווח על מידע מהותי. הפרויקטים של חנן מור ברמת גן ובחיפה, היו רק חלק ממגוון הפרויקטים של הקבוצה. ועדיין חוסר עדכון המשקיעים באשר למצב המתדרדר של החברה, מעלה כאמור שאלות נוקבות.

בניגוד לציפייה של החברה

בחנן מור, ביקרו בבקשה לעיכוב ההליכים שהגישו לבית המשפט ביום שני את בנק לאומי. שם נכתב כי "עמדתו זו של לאומי עמדה בניגוד לציפייה" של החברה. עוד נכתב שם כי "התנהלות זו אפיינה אך ורק את לאומי", תוך שקבוצת חנן מור מציינת כי "נושיה הפיננסיים האחרים המשיכו להאריך את ההלוואות בגין רכישת הקרקעות ואף תמכו בה".

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "רשות ניירות ערך אינה מתייחסת לפעילותה למול הגופים המפוקחים, וככל שידרש אלו יבואו לידי ביטוי בדיווחי החברות".

בינתיים למרות שהגישה בקשה לעיכוב הליכים, החליט שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, ביום שני כי קודם יש לקיים דיון במעמד הצדדים, זאת להבדיל ממתן צו כזה שביקשה קבוצת חנן מור.

השופט ברנר ציין כי "לאחר עיון בבקשה, לא שוכנעתי שיש הצדקה למתן סעדים זמניים". והוסיף כי זאת "בעיקר אך לא רק נוכח העובדה שההליכים המשפטיים אשר מבוקש לעכב כעת מצויים בשלבים מקדמיים של הגשת כתבי טענות בלבד, ולטענת המבקשת (חנן מור) ממילא יש בפיהן הגנה טובה ביחס להליכים אלה." דיון במעמד הצדדים נקבע ליום שלישי הבא ה-28 בנובמבר.