לאומי מגביר את הלחץ על חנן מור: הגיש בקשת כינוס גם על הקרקע בשדה דב

הבנק הוא אחד הנושים בקונסורציום, שהעמיד הלוואת ענק של 1.27 מיליארד שקל לרכישת הקרקע בשדה דב • בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון שנוגע לבקשת עיכוב ההליכים שהגישה קבוצת חנן מור

חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

לאחר שהחל את ההליך המשפטי בתחילת נובמבר, שהוביל את קבוצת חנן מור לבקש עיכוב הליכים מבית המשפט, מגביר בנק לאומי אחד הנושים הבולטים של הקבוצה את הלחץ.

רשות ניירות ערך בודקת את דיווחי חנן מור. האם תפתח בחקירה?
מהפיקוח על הבנקים לפינטק: יאיר אבידן מונה לדירקטור בחברה המתמחה בהעברת כספים

לפני שעה קלה הגיש בנק לאומי לבית המשפט בקשת כינוס נכסים גם בפרויקט שדה דב. הבנק מהווה אחד הנושים בקונסורציום שהעמיד הלוואת ענק של 1.27 מיליארד שקל לקבוצת חנן מור בשנת 2021 לרכישת המגרש. 

הבנק הגיש באמצעות פרקליטיו את בקשת הכינוס, כאשר בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון שנוגע לבקשת עיכוב ההליכים שהגישה קבוצת חנן מור ביום שני. בבנק סבורים כי לא נותרה להם ברירה אלא מבית המשפט את האישור לפעול גם בעניין שדה דב. עם זאת, יש לציין כי בראשות הקונסורציום עומד בנק דיסקונט, ולצידו לאומי, הפניקס ומיטב. לאומי הגיש את הבקשה לבדו, ללא הנושים האחרים בקונסורציום, משיקוליו שלו. 

בבקשה נכתב בין היתר כי הוגשה ״רק לאחר שכלו כל הקיצין, כמו גם כדי למזער את סיכוני ונזקי קונסוצריום המלווים (ובכללם בנק לאומי), בשים לב להיקף האשראי שבגינו מוגשת בקשה זו (כ-1.27 מיליארד ש״ח), ולהתנהלותם הקלוקלת של החברה ונציגיה (ובראשם חנן מור) מזה תקופה ממושכת״. עוד נכתב בה כי ״ההתנהלות השערורייתית של החברה ומר חנן מור (שחדלו מלפעול לאורך זמן לצמצום נזקים), שההון העצמי שהושקע על ידם במקרקעין נשחק זה מכבר, וההתנהלות של החברה בעת הזאת ביחס לאשראים האדירים שהעמיד קונסורציום המלווים, היא למעשה נטילת הימור (לא מושכל) מצד החברה על חשבון קונסורציום המלווים, לאחר שברור כיום, כי חנן מור והחברות בקבוצתו הפסידו את השקעתם״. 

את הבקשה הגישו עורכי הדין אורי גאון ויניב אזרן ממשרד לוינבוק. 

קבוצת מור: "מצרים על הסגנון המתלהם" 

מקבוצת מור נדל"ן נמסר בתגובה: "אין זה מפתיע שבנק לאומי נאלץ לפעול לבדו, כאשר יתר חברי הקונסורציום אינם תומכים בפעולה זו. החברה הגישה בקשה לעיכוב ההליכים, והיא סבורה ומשוכנעת כי תוכל להגיע להסדר שיזכה לתמיכת כלל הגורמים המממנים ויכלול מרכיבים שונים להבטחת כספם, בכלל זה הזרמת הון. המממנים כולם אף מודעים לכך שהמשך פעילותה של החברה חיוני להשלמת הפרויקטים הקיימים שתאפשר את מיקסום החזרי המימון". 

עוד נמסר כי "החברה מצרה על הסגנון המתלהם בו בחר מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן כלפי יו"ר החברה, שעושה ימים כלילות והופך כל אבן במאמץ לאפשר את פתרון המצוקה הנקודתית אליה נקלעה החברה. החברה ממשיכה להושיט יד לבנק לאומי, ומזמינה אותו להמשיך להתדיין מולה בתוך כותלי בית המשפט ומחוצה להם, על מנת להגיע להסדר שיטיב עימו, עם שאר השותפים בשוק ההון, ולא פחות חשוב - יגן על צבור רוכשי הדירות ויבטיח המשך עבודה תקין, דבר שגם כך בימים קשים אלו מצריך מאמץ רב. בנוסף, החברה בוחנת הצעות טריות של משקיעים להזרמת הון לחברה והצעות של גורמים מקצועיים מובילים בתחומם להשתלב ולסייע בתהליך".