גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגופים נקלעו לקשיי נזילות. מתי המשקיעים ייראו את הכסף?

פלטפורמת ההלוואות החברתיות טריא דיווחה השבוע כי בזמן שלקוחותיה ביקשו למשוך השנה יותר מ־1.5 מיליארד שקל, ההפקדות הסתכמו בפחות מ־300 מיליון ● זו רק דוגמה אחת לשורה של גופים שנקלעו לקשיי נזילות ונאלצו לעצור את המשיכות ● בינתיים המשקיעים ייאלצו לחכות

מתי המשקיעים ירא את הכסף בחזרה? / צילום: Shutterstock, MIA Studio
מתי המשקיעים ירא את הכסף בחזרה? / צילום: Shutterstock, MIA Studio

חברת טריא, שייבאה לארץ את מודל ההלוואות החברתיות בין אנשים (P2P), דיווחה השבוע נתונים מדאיגים: מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי לקוחות החברה ביקשו למשוך יותר מ־1.5 מיליארד שקל, כשמנגד סך ההפקדות בפלטפורמה באותה תקופה הגיעו לפחות מ־300 מיליון שקל - כחמישית.

הקשיים האלה רק החריפו בעקבות מלחמת חרבות ברזל. מאז החלה, ביקשו הלקוחות למשוך 61 מיליון שקל בעוד ההפקדות הסתכמו ב־7 מיליון שקל בלבד. בתגובה האטה טריא את קצב משיכת הפדיונות.

מאז פרוץ המלחמה: הציבור דחה הלוואות בהיקף 2.7 מיליארד שקל
בדרך להסדר חוב ראשוני: הנושים מנסים להחליף את חנן מור 
היא הייתה החברה הישראלית עם השווי הגבוה ביותר - ואז מחקה 15 מיליארד דולר. עכשיו מנהליה מדברים 

והיא לא לבד. האינפלציה והעלאות הריבית התכופות שהכבידו על ההכנסה הפנויה של משקי הבית והפכו מכשירי השקעה סולידיים לאטרקטיביים יותר, הביאו לגל של בקשות משיכת כספים מקרנות אלטרנטיביות בתחומי האשראי, ששגשגו בתקופת הריבית האפסית.

שורה של קרנות אשראי מקומיות, החל מקרנות P2P של הפניקס, פאגאיה ואי.בי.אי (אשראי צרכני בארה"ב) או קרן נוספת של אי.בי.אי המעמידה אשראי לנדל"ן בארה"ב, נקלעו גם הן לבעיית נזילות דומה לזו של טריא. מדובר בבעייה שאינה מנת חלקה של ישראל בלבד: קרן האשראי לנדל"ן BREIT של ענקית ההשקעות בלקסטון, מצאה את עצמה לאחרונה בסיטואציה דומה עם בקשות משיכה של מיליארדי דולרים בחודש.

התגובה לגלי המשיכות: עצירת הפדיונות

עד כמה המצב השפיע על פעילותן? הפניקס הודיעה בחודש יולי על סגירת שתי הקרנות - וואליו השקלית ו־וואליו הדולרית, כמו גם על פריסת ההחזרים לאותם משקיעים־שותפים למשך תקופה ארוכה. יתר הקרנות, בדומה לטריא, עצרו את משיכות הכספים והודיעו ללקוחות כי הם אמנם יקבלו בסופו של דבר את כספם, אך ההחזר עשוי להתפרס על פני חודשים ואף שנים. בעגה המקצועית, פעולה כזו נקראת הורדת שער (Gate) ומשמעותה היא שמעבר לשיעור משיכות מסוים, לדוגמה 5% ברמה הרבעונית, הקרן עוצרת את המשיכות ממנה ופורסת אותן לתקופה זמן ארוכה יותר.

מורן סיטון, מנכ"ל ארבע עונות מקבוצת אי.בי.אי מסביר כי "עצירת גל הפדיונות בקרנות אלטרנטיביות נועדה לשמור על האינטרס והכספים של המשקיעים". לדבריו, המטרה היא לשמור על ערך ההשקעה על ידי הימנעות ממימוש נכסים במחיר נמוך. "בנוסף, המנגנון נועד להגן על יתר השותפים שלא דורשים את כספם ונשארים. אם הקרן משחררת נתחים גדולים מההון, ההלוואות הראשונות שייפדו כדי להנזיל מזומנים הן ההלוואות הטובות יותר, כך שהמשקיעים שנשארו עלולים להיפגע ולהישאר עם תמהיל שבו אחוז הנכסים הבעייתיים גדול יותר".

מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות תכנון פיננסי מקבוצת  IBI / צילום: יח''צ

בניגוד למשקיעים בקרנות נאמנות, בהן אפשר למשוך ולהפקיד מדי יום ובחלקן גם במהלך יום המסחר, במוצרי ההשקעה האלטרנטיביים, שאינם סחירים, המשקיע הוא למעשה שותף בקרן. סיטון מציין בעניין זה כי "ברובם המכריע של המשקיעים בנכסים בלתי־סחירים הם משקיעים עם הון נזיל של כמה מיליוני שקלים. השקעות אלה נועדו לחוג משקיעים מסוגים אלו, בעיקר בשל המורכבות שבהן ובשל העובדה כי הם נדרשים לספוג את אי־הנזילות, בציפייה לפרמיה כנגדה".

התנאים בין הקרנות יכולים להיות שונים משמעותית. לעיתים המשקיע יוכל לצאת מההשקעה בטווח של חודשים, או בתום מספר שנים. לעיתים, היציאה מהקרן כפופה לכך שיימצא משקיע אחר שיכנס בנעליים של זה שפדה את כספיו. במילים אחרות: השקעה בקרנות הללו דומה יותר לרכישת נכס מניב לטווח ארוך, לעומת השקעה בנייר ערך סחיר ונזיל, שזמין לפדיון או מימוש בכל רגע נתון.

בדרך כלל הקרנות הללו מתמחות השקעה בנכסים שאינם סחירים, למשל בעולם ההון הפרטי, חוב מגובה בנדל"ן ועוד. נכסים אלו מפגינים מתאם נמוך לתנודתיות בשוק ההון ולכן הם בעלי פוטנציאל להשי תשואה גם במשבר. בנוסף, מדובר על נכסים שההשקעה בהם נעשית לטווח ארוך, כשבחלק ניכר מהקרנות תחנות היציאה מתפרסות כאמור על פני שנים.

מנגד, כשמגיע משבר גלובלי שחורג מגבולות שוקי ההון - מתעוררת בקרנות האלטרנטיביות בעיה: גל של לקוחות מבקש, בפרק זמן קצר, למשוך את הכספים, והקרנות עשויות למצוא עצמן במצוקה. הן ייאלצו לממש נכסים באופן מיידי, מהלך שעשוי לפגוע במאזן הקרן ולאלצה לממש נכסים במחיר נמוך מהשווי ההוגן שלם.

אייל אלחיאני, מנכ''ל ומייסד טריא / צילום: איל יצהר

מה המשקיעים והקרנות יכולים לעשות כעת?

הורדת השער היא הפעולה הכמעט אחרונה בסדר העדיפויות של הקרנות בהתמודדות עם קשיי נזילות, מכיוון שהיא ממחישה את הסיכון, או לחילופין המגבלה, הגלומים בהשקעה. במקרה של טריא  למשל, זו הייתה אחת הסיבות המרכזיות לצניחת המניה שלה ב־50% מתחילת השנה. אחרי הורדת השער, המוצא האחרון הוא מימוש הנכס מיד, גם אם הוא בשווי נמוך.

כמו כן, הקרנות מחזיקות באופן שוטף מזומנים בהיקף ניכר מתוך שווי הנכס. בימי שגרה הם משמשים לניצול הזדמנויות רכישה, אך בעתות משבר יאפשרו להחזיר לפחות לחלק מהלווים נתח מהשקעותיהם, מבלי שיאלצו למכור נכסים. בחלק מהקרנות מחזיקים מנהלי הקרן גם מניות ואג"ח סחירים, הנותנים את היכולת לממש אותן מיד ולהעביר את התמורה בגינן למשקיעים. כלים נוספים עלולים לכלול קבלת מסגרות אשראי מהבנקים ולשמור אותן לעת הצורך.

מה יכולים לעשות המשקיעים כדי להימנע מקשיי נזילות? נראה שלא הרבה, פרט להמתנה. "הפעולה הראשונה, והחשובה מכל, נעוצה בהבנה של המורכבות, התנאים והמדיניות של כל נכס השקעה אלטרנטיבי", אומר סיטון. "מעבר לכך, על סמך ההיסטוריה ונתונים שהצטברו בשוק, משיכת כספים בעת נקודות קיצון ומשבר בכלכלה הגלובלית גוררות לרוב קיבוע הפסדים".

האם הענף יצליח להשתקם?

אחרי שנה וחצי של העלאות ריבית, אינפלציה, ומלחמה שפרצה, ברור למה נכנסו הקרנות האלטרנטיביות לקשיי נזילות. אבל האם הן יצליחו להשתקם? גורם בשוק ההון מעריך כי "בהסתמך על ביצועי העבר, שאינם ערובה לעתיד, מרבית הקרנות הציגו ביצועים יציבים לאורך זמן, כך שניתן להעריך בזהירות שיוכלו להפגין כושר התאוששות ולחזור ליציבות".

עם זאת, יש גם מי שמעריכים שלפחות לחלק מהקרנות הללו יקח זמן רב להחזיר את הכספים, אם בכלל, בוודאי כל עוד הן לא יצליחו להגדיל שוב את זרם ההון הנכנס. "כאשר הריביות בעולם יתחילו לרדת, אפשר יהיה לשפוך אור על עתיד הקרנות כיוון שכל עוד נכסים סולידיים מציעים ריביות המתקרבות לאלה שהציעו בקרנות, אך מבלי הסיכון הכרוך בהן, הן יתקשו למשוך משקיעים. בנוסף, אותם גופים יצטרכו ככל הנראה להדק משמעותית את החיתום שלהם, שבעבר היה מקל יחסית, על מנת לצמצם את הסיכון", הסביר גורם בשוק.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון