משקיעי טריא ביקשו למשוך עוד 540 מיליון שקל, אבל אין הפקדות

חברת ההלוואות החברתיות מדווחת כי היקף ההפקדות בפלטפורמה היווה רק כחמישית מבקשות המשיכה - מה שמקשה עליה להחזיר את הכסף • המגמה הוחרפה מאז תחילת המלחמה בדרום • למרות הגידול בהפסדים והתכווצות קופת המזומנים, צופה החברה מעבר לאיזון תפעולי בתחילת 2024

אייל אלחיאני, מנכ''ל טריא / צילום: איל יצהר
אייל אלחיאני, מנכ''ל טריא / צילום: איל יצהר

פלטפורמת ההלוואות החברתיות טריא ממשיכה להתקשות בהחזר כספים למפקידים בה. בחברה, שעוסקת בתחום ה-P2P (תיווך בין מלווים ללווים באמצעות פלטפורמה טכנולוגית שפיתחה), אמנם המשיכו לטעון בשנה האחרונה כי לקוחות המבקשים את כספם בחזרה יקבלו אותו בסופו של דבר, אבל בינתיים היקפי בקשות המשיכה עולים בהרבה על ההפקדות, והחברה מתקשה לעמוד בהן . 

ניתוח גלובס | "החוליה החלשה בשרשרת": מי ייקח אחריות על הלווים במגזר האשראי החוץ בנקאי
כך סיבך מימון רכבים משומשים בארה"ב את חברת האשראי החוץ בנקאי מישראל

על־פי דוחות טריא, היא קיבלה בקשות למשיכת כספים בהיקף של 541 מיליון שקל ברבעון השלישי, כשמנגד הופקדו בפלטפורמה רק 21 מיליון שקל. מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי מדובר על בקשות משיכה של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, כשמנגד הופקדו פחות מ-300 מיליון שקל - כחמישית מסכום הבקשות. במהלך הרבעון, טריא "לא העמידה הלוואות חדשות".

מלחמת "חרבות ברזל" משפיעה גם היא לרעה על פעילות החברה. מתחילתה ועד עתה, הציבור ביקש למשוך עוד 61 מיליון שקלים, כאשר מנגד הופקדו בפלטפורמה רק 7 מיליון שקלים. טריא מוסיפה ומציינת כי "ההאטה הכללית במשק ואי־הוודאות בעקבות הלחימה עלולה לפגוע גם במלווים, כך שהמגמה השלילית של עודף בקשות משיכה ביחס להפקדות בפלטפורמה עלולה להתרחב".

רוב ההלוואות הניתנות בפלטפורמה של טריא הן הלוואות גישור עם בטוחות נדל"ן, בריביות שנעות בטווח של פריים פלוס 5.5% ועד פריים פלוס 8%. תיק האשראי של טריא, החברה הגדולה בתחומה בארץ, הצטמק ברבעון השלישי ב-200 מיליון שקל, לסכום של 3.2 מיליארד שקל.

ההרעה במצב עסקי החברה נגרמה בעיקר בשל עליית הריבית. כשהריבית הייתה אפסית, אנשים הגיעו לטריא, שסיפקה תשואה גבוהה יחסית למשקיעים, לכאורה בסיכון נמוך. אלא שהזינוק החד בריבית מאז אמצע 2022 הובילה לתנועת מלקחיים: מצד אחד, חלק הולך וגדל מהמפקידים בפלטפורמה מבקש למשוך את כספם, שכן ניתן לקבל ריביות אטרקטיביות לא פחות באפיקים סולידיים ונזילים יותר. מהצד השני, האשראי המוצע ללווים מתייקר, ומגיע לרמות ריבית דו־ספרתיות, מה שמעלה את רמת הסיכון המאפיינת את הלווים בפלטפורמה, שבמילא נחשבים למסוכנים יותר.

בקצב הנוכחי, תוך שני רבעונים, לא בטוח שיישאר כסף בקופה של טריא

מהדוחות עולה כי הכנסות טריא ברבעון השלישי המשיכו ליפול ל-6.9 מיליון שקל בלבד,  ירידה של 68%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה, ההכנסות נפלו ל-29 מיליון שקל, ירידה של 60%.

ההפסד ברבעון השלישי זינק ל-21.2 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.6 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה, הפסידה החברה 52.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 43.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בטריא מדגישים כי חלק ניכר מההפסד התפעולי הרבעוני של החברה נבע מהוצאה חשבונאית בגין אופציות שהוענקו לבנק לאומי  למימוש ב-20% ממניות טריא. בנטרול אותה הוצאה, של כ-14 מיליון שקל, טוענים בחברה כי ההפסד התפעולי הרבעוני שלה קטן בכ-61% ביחס לרמתו ברבעון השני - שיפור שהושג בזכות תוכנית ההתייעלות האינטנסיבית שהחברה ביצעה.

לטריא נותרו בקופת המזומנים 21 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, לאחר שהחברה "שרפה" כ-10 מיליון שקל ברבעון וכ-50 מיליון שקל מתחילת השנה. כלומר, בקצב הנוכחי, תוך שני רבעונים, לא בטוח שיישאר כסף בקופתה. ההון העצמי של החברה בסוף ספטמבר עמד על כ-28 מיליון שקל, לאחר מחיקה של כשני שלישים מרמתו בתחילת השנה.

בטריא דוחים את חששות המשקיעים ואומרים כי רוב ההפסד הוא לא תזרימי אלא חשבונאי, וזאת מאחר שמדובר ב-14.2 מיליון השקלים שלאומי השקיע בחברה תמורת אופציות ל-20% מהמניות. בינתיים מעריך שווי חיצוני הפחית ללאומי את השווי ב-8% אבל בנטרול ההפרשה בגלל לאומי מדובר בהוצאה תזרימית של 7.6 מיליון שקל. בנוסף, בחברה טוענים שלא ניתן לראות חלק מהמזומן שלה כיוון שהוא נמצא בחברה הבת, טריא קרדיט. הסכום עליו מדברת טריא הוא כ-17 מיליון שקל שניתן למצוא במאזן החברה כהלוואות לטווח קצר וארוך. סכום זה נותן לחברה מרווח נשימה של כשנה לפני שתהיה חייבת להגיע לאיזון או לנסות לגייס כסף.

בהתאם למצב הפיננסי המתדרדר, מניית טריא איבדה 52% מתחילת השנה והיא משקפת לחברה שווי שוק של פחות מ-140 מיליון שקל. מהשיא שאליו הגיעה אי שם ביוני 2021, איבדה המניה 80% משוויה.

בטריא, אותה מובילים המנכ"ל-המייסד אייל אלחיאני והיו"ר עמוס לוזון, מציינים כי תוכנית ההתייעלות המיושמת בחברה תמשיך לתת אותותיה בחודשים הקרובים ותביא לשיפור נוסף בתוצאותיה. "אנו צופים שבתחילת 2024, החברה תגיע לאיזון תפעולי. טריא ממשיכה להקטין את קצב שריפת המזומנים שלה ודואגת להבטיח מאזן חזק ויציב. המהלכים שביצעה החברה בתוכנית ההתייעלות ושיתופי הפעולה עם גופים פיננסיים נוספים משקפים את יציבותה ואת פוטנציאל הצמיחה שלה", נמסר.