"זכות חתימה מכרעת": דודו זבידה מקבל מהנושים את המושכות לחברה של חנן מור. כך זה יעבוד

מטרת מינוי זבידה היא לבצע ארגון מחדש של החוב שניטל לרכישת מגרש ב"שדה דב" בסכום של כ-1.3 מיליארד שקל, בגינו משולמת ריבית של 100 מיליון שקל בשנה, שקבוצת חנן מור לא מסוגלת לעמוד בה • מניית הקבוצה מזנקת בכ-40% בעקבות הדיווח על המינוי

דודו זבידה / צילום: תומר לוי
דודו זבידה / צילום: תומר לוי

נושי חנן מור הגישו לביהמ"ש לפני שעה קלה כי הגיעו להסכמה למנות את דודו זבידה למנהל העסקי הראשי של קבוצת החברות של חנן מור. זבידה יוגדר כ"בעל זכות חתימה מכריעה בחברות הקבוצה", נמסר בהודעה לביהמ"ש. ההחלטה גובשה על־ידי הנושים המרכזיים של הקבוצה, בנק לאומי, דיסקונט, חברת הפניקס ומיטב דש.

דרור מרמור, פרשנות | למה דווקא בנק לאומי החליט למשוך את השטיח מתחת לרגלי חנן מור
קניתם דירה מחברת חנן מור? אולי אתם בבעיה

הצדדים הם נושים בהיקף של 1.8 מיליארד שקל, מתוך סך חובות של 2.7 מיליארד שקל שיש לקבוצה. מתוך הסכום הזה, הם נושים גם בקונסורציום שהעמיד הלוואה של 1.3 מיליארד שקל לרכישת הקרקע "בשדה דב". זבידה ירכש לפי ההודעה "תהליך גיבוש ובחינת ההצעות להסדר חוב והבאתן לאישור הגורמים המוסמכים", נמסר לביהמ"ש. הקונסורציום מסכים לפי הבקשה, למתן צו עיכוב הליכים ל-30 ימים שבמהלכם יפעל זבידה לשם כך.

לפי ההערכות, מינויו המסתמן של זבידה נועד לאפשר הסדר חוב ראשוני שיאפשר להציל את הלוואות הענק שנטלה הקבוצה. זבידה שימש כמנכ"ל חברת דרבן, חברה בת של כלכלית ירושלים, שהייתה יחד עם חברת מבני תעשייה, חלק מעסקיו של אליעזר פישמן. הוא מונה לתפקיד מנכ"ל כלכלית ירושלים לפני מעל לעשור, אך קבוצת החברות לא הגיעה להליכים בבית המשפט. לאחר עבודה מאומצת של גיוסי הון מהירים, הציל זבידה את הקבוצה מבחינה פיננסית; בהמשך, מיזג את החברות לקבוצת מבנה והפך אותן לחברה ששווי השוק שלה כיום מעל ל-7 מיליארד שקל.

אלא שבניגוד למקרה של מבנה, הסיפור של חנן מור, עשוי להיות אולי פחות מורכב מבחינת מבנה הקבוצה, אך עדיין מאתגר מאוד, משום שהקבוצה כבר ביקשה מבית המשפט עיכוב הליכים. ניתן להעריך שציפיות הנושים מזבידה הן לבצע ארגון מחדש בחוב של חנן מור בפרויקט "שדה דב", תוך איתור משקיע לחברה. חנן מור עצמו צפוי להיות מדולל משמעותית בהמשך, ולכן גם לא להישאר בעל השליטה.

מניית חנן מור קרסה ב-86% מתחילת השנה

בראשות הקונסורציום שהעמיד לחנן מור את ההלוואה בגין שדה דב, עומד בנק דיסקונט, וחברים בו גם בנק לאומי, הפניקס ומיטב. ההלוואה שניטלה בגין הפרויקט בשנת 2021 נלקחה בעידן של ריבית אפסית. לאחר זינוק הריבית, מתקשה כיום הקבוצה לעמוד בהחזרי החובות שלה לנושים.

בתחילת נובמבר פנה בנק לאומי בדרישה מבית המשפט לכנס כונסי נכסים לשני פרויקטים קטנים יותר של חנן מור ברמת גן ובחיפה, לאחר שהקבוצה לא עמדה במספר תשלומים, וגם כפי שהתברר - לא דיווחה עליהם למשקיעים. בקשת הכינוס של לאומי החלה את הסחרור שאליו נקלעה החברה.

בשבוע שעבר, הגישה חנן מור בקשת עיכוב הליכים על־ידי עורך דינה צורי לביא, ממשרד ליפא מאיר ושות', בפני השופט ברנר, אך בית המשפט פסק שלא תתקבל במעמד צד אחד. השופט הורה כינוס של דיון ביום שלישי הקרוב (28.11). מאז הגשת הבקשה, התקיימו מגעים בתוך הקונסורציום, בין החברים וגם מול החברה, זאת במטרה לגבש הסכמות.

בקבוצת חנן מור אישרו לגלובס כי לפי המתווה המסתמן בהסכמת החברה והצדדים,  זבידה אכן ימונה, תוך הסכמה עם החברה, וזאת מתוך הבנה שההנהלה וזבידה יוכלו לנצל את השבועות הקרובים כדי להשיג הסדר שיאפשר את פעילות החברה ושיקומה. המטרה היא להציג בפני בית המשפט הסכמה שכזו ערב הדיון, כדי לאפשר לצדדים להימנע ממאבק משפטי מתיש ומורכב. אם יאושרו ההבנות שיושגו על־ידי בית המשפט, המושכות יעברו לזבידה כדי שיוכל לנסות ולהוביל את התהליך.

מניית החברה קרסה ב-86% מתחילת השנה, עד תחילת השבוע, הגיבה בזינוק של מעל ל-30% בתחילת המסחר ביום ראשון. שווי החברה זינק מכ־50 מיליון שקל ל־70 מיליון שקל במהלך המסחר. לחברה חמש סדרות אג"ח שהיקף פירעונן 612 מיליון שקל. חלק מהאגרות נסחרות בתשואה לפדיון תלת־ספרתית של מעל ל-200%, המעידה על חששם הכבד של המשקיעים באשר ליכולת הפירעון של החברה.