"ניהול תיעדוף נכון ומדיניות עקבית בה הרציונל הכלכלי גובר על האינטרס הפוליטי, יביאו לפגיעה קטנה יותר בצמיחה וברמת החיים ולהתאוששות מהירה יותר, אלא שמגמה זו לא אומצה בבניית תקציב המדינה ותהליך אישורו לאחרונה, ואפילו נשללה ע"י ההתנהלות בפועל" - כך אמר היום (ג') יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, כשהוא מבקר את התנהלות ממשלת ישראל ואת התקציב המעודכן שאושר לשנת 2023.

ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | מו"ל גלובס, אלונה בר און: "זה לא מובן מאליו להיות עיתון שפועל פה כבר 40 שנה"

לדבריו, בעת הזו, הממשלה צריכה לפעול אחרת. להקפיד על "שיקולים כלכליים אובייקטיבים ותואמי מציאות, ביצוע התייעלות משקית, של המגזר הציבורי בפרט, ובראשה הקטנת משרדי ממשלה ומנגנונים מיותרים, מדיניות מס עם שינויים מבניים, ולא סתם העלאת מיסים והעדפת השקעה בחינוך ובתשתיות מחוללי צמיחה".

עם זאת, קרופיק מציין כי כלכלת ישראל הינה כלכלה חזקה: "לא רבות המדינות שיכולות להתמודד עם מצב בו יותר מ-10% מכוח העבודה מושבת, קרוב לשני אחוז מכלל האוכלוסייה פונו מבתיהם, והמשק ממשיך לתפקד בלי לאבד משמעותית מסממני עוצמתו. גם אם דירוג האשראי יופחת, עדיין מדובר בדירוג גבוה מאד. יכולת ההתמודדות הזו נובעת מהרזרבות הפיננסיות שבנינו בשנים של צמיחה - חוב ציבורי נמוך של כ-60% מהתוצר, יתרות מט"ח של 200 מיליארד דולר, מערכת פיננסית ובמרכזה הבנקים, מעט שמרנית ומאד יציבה.

"היסודות הכלכליים שטופחו לאורך שנים עדיין התבססו על סבירות נמוכה למלחמה, שבצידה הפחתה משמעותית לאורך השנים של משקל הוצאות הביטחון. משקל הביטחון בתוצר ירד לרמה של ארבעה וחצי אחוזים (4.5%) בשנים האחרונות, כ-3 נקודות אחוז נמוך יותר מהרמה שלפני 20 שנה. הקיטון בשיעור ההוצאה לביטחון אפשר את הקטנת ההוצאה הציבורית בתוצר, הפחתת מיסים משמעותית, והגדלת תקציבים לחינוך ולתשתיות".

בעקבות מלחמת חרבות ברזל הוא מעריך "שלא יהיה מנוס מעליה בהוצאות הביטחון. זה אומר שהסביבה העסקית צפויה לפגוש תנאי רקע מקרו-כלכליים פחות נוחים, לרבות פגיעה בצמיחה, יחס חוב תוצר גדול יותר, שיעורי מס גבוהים יותר, רמות ריבית שיוותרו גבוהות יחסית לעשור האחרון, והתלבטות גדולה יותר בתעדוף תקציבים. אתגר משמעותי בפנינו: למזער עד למנוע פגיעה ארוכת טווח בצמיחה או ברמת החיים בעת עלייה משמעותית בהוצאות הביטחון וההאטה במשק".

מנגד הוא מזכיר כי "החוזק שהמשק הפגין, התערער מעט על ידי פערים שנפערו בעיקר בגין התסיסה החברתית, שהולידה קיטוב בעם. זאת בנוסף לסימני ההאטה וטרום מיתון שהסתמנו עוד לפני פרוץ המלחמה, וההשלכות ממדיניות התמודדות עם האינפלציה".

***גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות