גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השר ברקת הבטיח להיאבק ביוקר המחיה. מה הוא עשה בשנה הראשונה במשרד הכלכלה?

שר הכלכלה ניר ברקת ציין לאחרונה שנה בתפקיד, במהלכה פיזר שלל הבטחות באשר למאבק ביוקר המחיה - החל ממאבק במונופולים, דרך פתיחה מלאה של היבוא מאירופה ועד תוכניות סיוע לענף החקלאות ● מה נותר מההצהרות?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מאז נכנס השר ניר ברקת למשרד הכלכלה, הוא פיזר שלל הבטחות באשר למאבק ביוקר המחיה בישראל. שנה לאחר כניסתו לתפקיד, כאשר המשק מתמודד עם גל התייקרויות ברקע המלחמה בעזה, עד כה לא קודמו מהלכים רבים למאבק בעליות המחירים, ואלה שכן - נותרו על הנייר. גלובס בחן את ההבטחות מרכזיות של השר מאז כניסתו ללשכה - ומה נותר מהן היום, שנה לאחר הקמת הממשלה.

יצרניות המזון בונות על המלחמה שתשאיר את הצרכנים שקטים
בדרך לגל התייקרויות? שסטוביץ מודיעה על העלאת מחירים של עד 15%
אין עובדים, רפורמת היבוא בוטלה: מחירי הפירות והירקות יזנקו ב־2024
ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים"

היבוא מאירופה יפתח: כנראה נצטרך להמתין

הצהרה: תחת השר ברקת, ועדת הכלכלה הכינה תיקון לפקודת היבוא והיצוא תחת הכותרת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", לפיה היבוא לארץ מהאיחוד האירופי ייפתח באופן מלא בחוק, למעט מקרים חריגים. כלומר, לפי ברקת, המהלך יוריד משמעותית את יוקר המחיה. באוגוסט הצהיר השר כי "עשינו היסטוריה. החקיקה תאפשר ליבואנים להכניס את מוצריהם העומדים ברגולציה האירופית להגיע ללא הפרעה ישירות למדפים של הקמעונאים, להוריד בירוקרטיה, זמן יקר ולחסוך בעלויות ליבוא".

כדי להגיע לכך, השר הבטיח "הכרה אוטומטית" בישראל במוצרים שעברו תקינה אירופית, וכך "ליהנות מכל דבר טוב שאפשר לקנות באירופה".

מה קרה בפועל: ראשית, לפי עו"ד רחל גור, סמנכ"לית "לובי 99", התיקון לפקודת היבוא והיצוא החל בתקופת ממשלת בנט־לפיד. "כבר בממשלה הקודמת עברה רפורמה שמטרתה להמיר את הבדיקות במכון התקנים להצהרה בלבד", היא אומרת. "אולם, מי שבודק את ההצהרה ויכול להמליץ על בדיקות נוספות הוא מכון התקנים עצמו - שמרוויח מכך". מכון התקנים מבקש להדגיש כי אפשרי גם לעשות את הבדיקות דרך מכונים מתחרים בישראל או בחו"ל.

שנית, באשר להבטחת השר ל"הכרה אוטומטית במוצרים שעברו תקינה אירופית" - לא ברור מה יהיה לוח הזמנים בפועל, ומתי נראה מוצרים שאושרו על המדפים. על־פי גורמים שנכחו בוועדה, ייתכן כי הדבר ייאלץ לחכות עד חוק ההסדרים הקרוב, שייכתב רק בעוד חודשים רבים.

תגובת השר: "את רפורמת 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' פרקנו לשלושה צירים. הראשון, שהעברנו עוד לפני המלחמה, הוא קנס של עד 100 מיליון שקל למי שמונע יבוא מקביל, וצו דומה לחברות בינלאומיות שעושות אותו דבר, מהלך שמונע תופעה של יבואנים בלעדיים. השני הוא שינוי שיטת הכנסת סחורות לישראל ואימוץ המודל האירופי, לפיו במקום שנבדוק כל קונטיינר בנמל, נבדוק את המוצרים בשווקים, ומספיקה הצהרה של היבואן בעמידה בתקן האירופי, ללא צורך לעיכוב בנמל וללא צורך של בדיקה במכון התקנים. העברנו את החוק הזה בקריאה ראשונה לפני המלחמה, אבל מאז נוצר עיכוב בעקבותיה. ביום רביעי החקיקה מתבצעת בוועדת הכלכלה להכנה לקריאה שנייה ושלישית, ומשם בשבוע הבא להצבעה במליאה.

"החלק השלישי בתוכנית הוא אימוץ התקינה האירופית, ללא צורך בעמידה ברגולציה הישראלית. סוכם בוועדת שרים לענייני יוקר המחיה שמשרדי הכלכלה והאוצר יגישו תזכיר חוק ב־15 באוקטובר, אבל אז התחילה המלחמה. לפני שבועיים התחלנו להניע מחדש את הגלגלים ולחזור להשלמת המהלך. משרד הכלכלה יגיש טיוטת תזכיר חוק כבר בימים הקרובים, ונדחוף לסיים ולהביא את התזכיר לוועדת שרים לענייני חקיקה במהירות האפשרית בשבועות הקרובים".

פירוק מוקדי הכוח במשק: המציאות מוכיחה אחרת

הצהרה: עם כניסתו לתפקיד, השר ברקת הבטיח "לטפל במונופולים ובקרטלים. שמתי מחדש את החוק לפירוק מונופולים" (שימנע יבוא בלעדי על־ידי יותר מיצרן גדול אחד, ע"א).

מה קרה בפועל: החוק, שהיה אמור לעבור בחוק ההסדרים האחרון אך נפל, לא קודם מאז. ברקת החליט להגיש שוב את החוק באופן עצמאי בחודש מאי, ובספטמבר התכנסה לראשונה הוועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה. הוועדה פנתה לציבור בקול קורא להגיש הערות על התוכנית, אך המועד שנקבע היה 15 באוקטובר - זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה - ומאז החוק לא התקדם כלל.

תגובת השר: "באוצר רצו להקים ועדה שתעסוק בנושא איסור הפצת מוצרים של יותר מספק בלעדי אחד, והיא הוקמה. פגישה ראשונה התקיימה לפני המלחמה, אך גם נושא זה התעכב בעקבות המצב והיעדר פניות של בכירים בדרג המקצועי בממשלה. ביקשתי להניע גם את הוועדה הזו מחדש, וזה יקרה בקרוב".

מאבק בממונה על התחרות: העסקים כרגיל

הצהרה: בראיון לגלובס שנערך במאי, הצהיר ברקת כי "אין מי שמבין עניין ולא יסכים איתי שרשות התחרות היא חלשה ולא מתמודדת באפקטיביות מול המונופולים והקרטלים", ודרש להדיח את הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן.

מה קרה בפועל: כהן המשיכה בתפקידה, וברשות התחרות מסרו כי "אנחנו עובדים כרגיל". נראה, אם כן, שמעבר להצהרות ולאיומים לא התקדם הרבה בנושא.

תגובת השר: "לגבי רשות התחרות, לא הגענו לשום הסכמות. המלחמה עצרה את התהליך בשלב זה".

פרסום דוחות המונופולים: האם לשר יש סמכות?

הצהרה: בחודש מאי שלח משרד הכלכלה מכתבי דרישה ל־15 חברות ענק בשוק המזון, בהן החברה המרכזית למשקאות קלים (יצרנית קוקה־קולה), לחשוף את דוחותיהן הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן תוך 21 יום. "בזמן שאזרחי ישראל נאנקים, המונופולים מעלים מחירים בניתוק מזעזע, וזה בעת שמחירי התשומות ומחירי השינוע הימי בירידה מתמדת", כתב השר, וסיכם בחריפות: "החגיגה נגמרה".

מה קרה בפועל: על פניו, לשר אין את הסמכות לדרוש מכל החברות את הנתונים הללו, מכיוון שחלקן פרטיות. התאחדות התעשיינים הגישה עתירה לבג"ץ נגד ברקת, בה נכתב כי "דרישות הנתונים מהחברות בוצעה בחוסר סמכות, הנעדרות תשתית עובדתית מינימלית, אשר מנוגדות לחוק הפיקוח ולמדיניותה של הממשלה בעניין ואינן מתיישבות עם החלטות הממשלה אשר התקבלו בימים אלה". הדיון בבג"ץ בנושא צפוי להתרחש במהלך חודש פברואר, ובינתיים בית המשפט הורה בצו ביניים לא לחשוף את הנתונים.

תגובת השר: "הדרישה שלנו מהחברות הגדולות לחשוף את הנתונים הכספיים שלהן חונה בבג"ץ, ונתפנה לזה ברגע שנסיים את רפורמת 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל'. לא ויתרנו עליה".

סיוע לענף החקלאות: בינתיים הרפורמה בוטלה

הצהרה: בראיון שערך ברקת לגלובס, הוא הצהיר כי המשרד בראשותו מקיים שיח עם שר החקלאות אבי דיכטר, במטרה "לעזור לתחום המזון הטרי".

מה קרה בפועל: הרפורמה בחקלאות, שהייתה אמורה לפתוח את ישראל ליבוא פירות וירקות יחד עם מתן סבסוד ישיר לחקלאים, בוטלה. בינתיים, על־פי משרד החקלאות, המלחמה והחוסר בעובדים מביאים למחסור מהותי בייצור המקומי.

תגובת השר: "אנחנו רק כינור שלישי בנוגע לחקלאות, וזה לא בידינו. צריך לשדרג את התמיכה בחקלאות בישראל. אני בהחלט מעודד הבאת עוד עובדים זרים, ועמדתי בממשלה על הבאת עובדים זרים במקום העובדים הפלסטינים".

בשורה התחתונה, נראה שבעוד שהשר ברקת פיזר הצהרות רבות באשר למהלכים דרמטיים להורדת יוקר המחיה, שכוללים פתיחת צינורות בירוקרטיה והטלת פיקוח על מחירים, אך אלה עדיין לא התקדמו. בינתיים, המלחמה שפרצה טרפה את הקלפים, וגם במה שהיה אפשר לקדם - המהלכים עוד לא התממשו, ויוקר המחיה ממשיך לעלות. כעת נצטרך לראות כיצד ברקת יתמודד עם החזרה למהלכים שהוא היה מעוניין בהם.

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים