בעקבות העלאות המחירים: 15 חברות ענק במשק נדרשות לחשוף את הנתונים הכספיים

שר הכלכלה ניר ברקת שלח ל-15 חברות ענק במשק דרישה לקבלת נתונים מקיפים על עלויות הייצור שלהן, דוחות כספיים ותמחור: "המונופולים מעלים מחירים בניתוק מזעזע. החגיגה נגמרה" • במקביל הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הקמת ועדה ציבורית שתדון בריכוזיות בענף המזון

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: רפי קוץ
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: רפי קוץ

משרד הכלכלה שלח מכתבי דרישה ל-15 חברות ענק בשוק המזון לחשוף את דוחותיהן הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן תוך 21 יום.

חלק מהחברות הן בורסאיות, ודוחותיהן הכספיים יפורסמו בכל מקרה בימים הקרובים. אבל חלק מהחברות המוזכרות במכתב אינן מפרסמות דוחות ונתונים, כמו למשל פירוט עלויות חשמל, עלויות שכירות, עלויות אחזקה ועלות שעתית ממוצעת לעובד ייצור. 

חברות המזון במרוץ להעלאת מחירים, וכ-30% ממשקי הבית מתקשים לסגור את החודש | ניתוח 
גל ההתייקרויות במשק: מחיר הלחם בפיקוח עולה ב-5% 

הצעד מגיע כשלושה שבועות אחרי ששר הכלכלה ניר ברקת דרש מהחברה המרכזית למשקאות קלים בע"מ (המייצרת ומשווקת את מוצרי קוקה-קולה בישראל) להציג את נתוניה הכספיים בעקבות העלאת מחיריה

"מתייחסים לציבור כאל פרה חולבת" 

"אנו נילחם מלחמת חורמה במונופולים ובקרטלים שעושקים את הציבור שלא בצדק", אמר שר הכלכלה ניר ברקת. "חברות הענק התרגלו להתייחס לציבור הישראלי כאל פרה חולבת. ההנחיה שלי היא לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו, חמורים ככל שיהיו, כדי להילחם בכשלים העמוקים בשוק המזון בישראל.

"אנו רואים בבירור כי היצרנים והיבואנים מנצלים את הריכוזיות הגבוהה ואת חוסר התחרות בשווקים כדי להעלות מחירים. לא נהסס להפעיל מנגנונים מהסוג הזה כדי להילחם בגופים שמתעלמים מהציבור ומעלים מחירים בגסות. בזמן שאזרחי ישראל נאנקים, המונופולים מעלים מחירים בניתוק מזעזע, וזה בעת שמחירי התשומות ומחירי השינוע הימי בירידה מתמדת. החגיגה נגמרה".

15 חברות יידרשו לחשוף את הדוחות 

החברות שקיבלו מכתב ויידרשו לחשוף את הדוחות והנתונים שלהן תוך 21 יום הן: דיפלומט, יוניליוור, אסם, שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט וחברת גורי. 

במכתב שנשלח ליבואנית דיפלומט פורטו מותגי החברה, ביניהם ג'ילט תחת קטגוריית שוק מכשירי וסכיני הגילוח, המותג Fairy תחת קטגוריית נוזלי הכלים, המותג סטארקיסט תחת קטגוריית שימורי הטונה, ההמותג היינץ תחת קטגוריית הקטשופ, המותגים אריאל, טייד ולנור תחת קטגוריית נוזלי ומרככי הכביסה, המותג נוטרילון תחת קטגוריית תרכובות מזון לתינוקות והמותג פמפרס תחת קטגוריית החיתולים.

"בשווקים אלה זיהיתי ריכוזיות וחוסר בתחרותיות, כאשר חברתכם מחזיקה בנתח שוק של כ-71% בשוק מכשירי וסכיני הגילוח, של כ-50% בשוק נוזלי הכלים, של כ-38% בשוק שימורי הטונה, של כ-32% בשוק הקטשופ, של כ-23% בשוק נוזלי ומרככי הכביסה, של כ-22% בשוק התמ"ל ושל כ-19% בשוק החיתולים. אני מעוניין לבחון את השפעת ריכוזיות זו על מחירי המוצרים המשווקים על-ידכם ועל הרווחיות שלכם מאותם מוצרים", כתב ברקת לראשי דיפלומט.

לפי המכתב שקיבלה שטראוס, החברה מחזיקה בנתח שוק של כ-8.4% בשוק הקפה הטורקי, של כ-32% בשוק הקפה הנמס ושל כ-56% בשוק הדבש.

היבואנית שסטוביץ קיבלה גם היא מכתב בנוסח דומה, בו מפורט כי היא משווקת את המותגים קולגייט, מרידול ואלמקס בשוק משחות השיניים, את המותג ברילה בשוק הפסטות ואת המותג שיק בשוק מכשירי וסכיני הגילוח. "בשווקים אלה זיהיתי ריכוזיות וחוסר בתחרותיות, כאשר חברתכם מחזיקה בנתח שוק של כ-53% במשחות השיניים, של כ-23% בפסטות ושל כ-14% בשוק מכשירי וסכיני הגילוח".

גם אסם הוזהרה בגין ריכוזיות וחוסר בתחרותיות, כחברה שמחזיקה בנתח שוק של כ-43% בשוק הפסטות לפי המכתב, של כ-80% בקטגוריית הקמח התופח, של כ-66% בשוק הקטשופ, של כ-52% בשוק התמ"לים, של כ-50% בשוק הקפה הנמס (כשטייסטר צ'וייס מהווים כ-43% מהשוק) ושל 23.5% בשוק דגני הבוקר.

סמוטריץ': "מסיר כפפות במלחמה במונופולים"

במקביל למהלך של ברקת, לשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוציאה הודעה לעיתונות תחת הכותרת המבטיחה: "שר האוצר מסיר כפפות במלחמה במונופולים ובענקיות המזון".

מה המשמעות של "הסרת הכפפות"? כרגע מדובר בסך-הכול בהחלטת ממשלה להקמת ועדה ציבורית, שתדון במשך שלושה חודשים בריכוזיות בענף המזון והטואלטיקה ותגיש המלצות להגדלת התחרויות. ועדה זו  היא למעשה שריד לרפורמת הדגל של האוצר למאבק ביוקר המחיה, שנפלה מחוק ההסדרים כיוון שלא עמדה במבחנים משפטיים, וכעת מנסים באוצר לקדמה בנפרד מתקציב המדינה.

במקור, הרפורמה שפוצלה מחוק ההסדרים באה לקבוע כי יבואנים גדולים, כמו דיפלומט ושסטוביץ, יצטרכו לוותר על זיכיונות יבוא בלעדיים שיש להם עם ספקים גדולים בחו"ל, ולהישאר עם זיכיון בלעדי אחד בלבד.

לפי ההודעה שירסם סמוטריץ', "תוקם ועדה ציבורית בראשות נציג ציבור שימונה על-ידי שר האוצר ושר הכלכלה. הוועדה תידרש להמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון שמהוות היום רכיב משמעותי ביוקר המחיה.

"במקביל, יוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר, ובו יהיו חברים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, הממונה על התקציבים באוצר והממונה על התחרות".

סמוטריץ' העריך כי "זה יהיה מאבק עיקש ולא פשוט, אבל אנחנו ננצח. יוקר המחיה הוא לא גזירת גורל, ומגיע לאזרחי ישראל לקבל יותר ולשלם פחות".

לדברי שר האוצר, "את הטיפול במונופולים ובענקיות המזון התחלנו בחוק ההסדרים, בו הוצגה רפורמת היבוא. הרפורמה אומנם הוסרה מחוק ההסדרים בשל הצורך לטייב את נוסח החוק, אך אנו ממשיכים לפעול לקידומה בכל הכוח. הוועדה הציבורית שהקמנו תרכז את הטיפול ברפורמה ותאפשר לנו להיכנס חזק מאוד במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות משמעותית בשוק היבוא". 

התאחדות התעשיינים: "המונופול הדורסני ביותר הוא הממשלה" 

מדיפלומט נמסר בתגובה: "דיפלומט היא חברה בורסאית שנתוניה הכספיים חשופים בשקיפות מלאה, והיא ברכת על כל מהלך שיוריד את יוקר המחיה".

מהתאחדות התעשיינים נמסר: "המונופול הדורסני ביותר בישראל הוא ממשלת ישראל, שגורמת ליוקר מחיה ויוקר עשיית עסקים יוצא דופן בהשוואה לכל מדינה בעולם. הממשלה היא זו שמייקרת וממשיכה ליקר את הדירות, המכוניות, הדלק, החשמל, המים, הארנונה ועוד, שגם פוגעים בהכנסה הפנויה של תושבי המדינה וגם גורמים לייקור המוצרים והשירותים בישראל.

"המונופול הממשלתי גם קבע שיעורי מע"מ למזון מהגבוהים בעולם, ובכך הוא מעלה את מחירי המזון באופן מלאכותי כדי לגבות מס.

"צר לנו ששר הכלכלה והתעשייה מנסה, כמו רבים מקודמיו, להסיט את תשומת-הלב של הציבור מהסיבות האמיתיות שגורמות לעושק הציבור, כפי שהוא מכנה זאת. הציבור בישראל שבע הבטחות ויודע היטב שמי שעושקת אותו היא ממשלת ישראל, עם המסים המופרכים על רכבים, דלק, קרקעות, דירות, ארנונה ומזון - ומנגד מנהלת את תקציב המדינה בצורה בזבזנית - כסף שיוצא מהכיס של כל אזרח בישראל.

"בימים הקרובים נפרסם סדרת השוואות בינלאומיות של העלויות הממשלתיות בישראל בהשוואה לעולם, ונעזור לציבור בישראל להבין מי בדיוק עושק אותו ואיך. פגיעה במגזר העסקי לא תהיה יותר הדרך הקלה לברוח מאש מחאת יוקר המחיה. החגיגה של הממשלה על האזרחים נגמרה".