גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האפקט של טיילור סוויפט, והפרסומות שבלטו בסופרבול

תג מחיר של 7 מיליון דולר ל־30 שניות פרסומת לא מרתיע מפרסמים רבים מלרכוש זמן פרסום באירוע הספורט הטלוויזיוני הגדול של השנה ● האם הפרסומות נגד אנטישמיות הן הצלחה או פספוס, איזו השראה קולנועית בלטה ומי הצטיין - בכירי הקריאייטיב בארץ מנתחים

טיילור סוויפט ובן זוגה טרוויס קלסי לאחר שקבוצתו ניצחה בסופרבול / צילום: ap, John Locher
טיילור סוויפט ובן זוגה טרוויס קלסי לאחר שקבוצתו ניצחה בסופרבול / צילום: ap, John Locher

בסקר שנערך בארה"ב ופורסם בקיץ האחרון, נשאלו המשתתפים האם הם צופים בפרסומות בסופרבול, גמר הפוטבול האמריקאי. שליש מהמשיבים ענו כי הם "צופים בסופרבול רק בגלל הפרסומות" ו"כדי לדבר עליהן למחרת עם חברים ומשפחה". זו אולי הסיבה שמפרסמים רבים מוכנים לשלם 7 מיליון דולר על 30 שניות שידור (נתוני סטטיסטה) בערב הספורטיבי הזה, שהפך למגנט של הענף.

7 מיליון דולר ל-30 שניות: המיליארדר היהודי שנאבק באנטישמיות בגמר הסופרבול 
בלעדי | מפעל בטורקיה ליבואן ישראלי: לא מוכנים לייצר דגלי ישראל וצה"ל 

מבחינה טלוויזיונית, זהו אירוע הספורט הגדול ביותר בארה"ב, עם מעל 100 מיליון צפיות גם מחוץ למדינה. הוא מהווה במה חזקה להצגת מוצרים ושירותים חדשים או להעברת מסרים, והמחיר לא מרתיע מפרסמים (אגב, הוא נותר דומה לזה של השנה שעברה). בסך הכול נאמדת השנה ההוצאה על פרסום בסופרבול ב־650 מיליון דולר, לעומת 600 מיליון דולר בשנה שעברה.

מי ריפרר לסרטי קולנוע, איך RTM מוצלח חוסך שימוש בכוכבים, והאם הפרסומות נגד אנטישמיות הן הצלחה או פספוס - בכירי הקריאייטיב בארץ מנתחים.

להשאיר אימפקט

מה שבלט הכי הרבה לעיניים הישראליות אלה שתי הפרסומות נגד אנטישמיות של ארגון stand up to Jewish hate. הראשונה היא בכיכובו של ד"ר קלרנס ג'ונס, שעזר למרטין לותר קינג לנסח את הנאום המפורסם, והשנייה עם אישה שאלמוני מרסס בכניסה לבית שלה צלב קרס, והשכן נחלץ לעזרתה בשקט.

"הפרסומת הזו לא הייתה הכי קריאייטיבית, אולי אפילו הכי פחות, מה שנקרא, 'הקומה הראשונה' של הרעיונות - גרפיטי אנטישמי מרוסס על קיר החנייה, והשכן, שרואה את מצוקת האישה, מוריד אותה לפני שהיא חוזרת עם בתה", אומר ליאור נויפלד, סמנכ"ל הקריאייטיב של ראובני פרידן.

"לא היה פה פרודקשן ואליו גבוה, וגם לא מינימליזם כמו QR מרחף על מסך ריק. לא שיחקו בה רייצ'ל ורוס או טינה פיי, לא עמד מאחוריה מותג על, לא קופי מבריק ותובנה גדולה, ולא טכניקה שעוד לא הייתה על המסך. היא לא תהפוך לרפרנס, גם לא לשיחת ווטר קולר במשרדי פרסום.

"אבל זו הייתה פרסומת נגד אנטישמיות, באמצע ברייק הפרסומות הכי נצפה, הכי יקר, הכי מדובר. פרסומת שמזכירה מה השורשים הרקובים של המצב שהגענו אליו, כמה הם נטועים בכל מקום בעולם, וכמה קשה יהיה לגדוע אותם. הלוואי ופרסומת בברייק היקר והנצפה בעולם תצליח להשאיר אימפקט, רק מעצם שיבוצה שם, לפחות אצל כמה אנשים".

לעומת זאת, מיכאל קוטקס, סמנכ"ל הקריאייטיב באדלר חומסקי & ורשבסקי, סבור שהקמפיין נגד אנטישמיות הוא "הפספוס של הערב". זאת, לדבריו, מכיוון שבחר "לתקוף את הנושא דרך כתובת נאצה ושכן טוב שמוחק אותה, מעין הדגמה סתמית של סיטואציה שחווים יהודים בצל גל האנטישמיות שהביאו עימם אירועי ה־7/10. נושא כל כך חשוב ראוי לקמפיין יותר בולט ובועט בבטן מאשר התוצאה החיוורת שעלתה בברייק היקר של הסופרבול".

אקשן רווי כוכבים

"אחד המאפיינים הבולטים בפרסומות הסופרבול השנה הוא שלאחר היחלשות הקולנוע בעולם, נראה כי החליטו להפיח בו חיים דווקא דרך פרסומות שנראות כמו סרטי קולנוע", אומר קוטקס.

"כך קיבלנו הפקות ענק ואקשן רווי כוכבים שלא נראים בדרך כלל בפרסומות, כמו אנתוני הופקינס, ג'ניפר קולידג', בן סטילר, ארנולד שוורצנגר, ד"ר טי, הקרדשיאנס, ואפילו ביונסה ומרטין סקורסזה הגדול.

"אבל עם כל הכבוד להפקות הענק, והשמות הנוצצים, הכי בלטה דווקא הפקה צנועה ומטופשת עם תובנה חצי אפויה למותג reeses. התובנה שמי שמכור לריסס לא יקבל כל כך מהר שינוי בחטיף האהוב, קיבלה בפרסומת ביטוי מוגזם ומצחיק, שגורם לכל חובבי החטיף (כמוני) להזדהות. מה שמוכיח שלפעמים שוקולד מפוצץ סוכר וחמאת בוטנים לוקח בגדול מול כל הפקת ענק ובמאי זוכה אוסקר".

אבנר רסל, קופי בכיר בגליקמן שמיר סמסונוב, מציין כי בכל שנה הסופרבול הוא קרקע פורייה לפרסומות עם רפרנסים קולנועיים וטלוויזיוניים, "וגם השנה הוא לא אכזב במחלקה הזו. חברת Lays, במחווה נהדרת ל־Groundhog's day של ביל מוריי עלו עם סדרת פרסומות מבריקות, שהן בעצם פרסומת אחת ארוכה.

"בפרסומת מוצגת כל פעם אותה הסיטואציה הבסיסית: לקוח מגיע לקופה עם שקית לייז, ובין השניים מתנהל דיאלוג קצר וסתמי שחוזר על עצמו. בכל אחת מהפרסומות מוצג טעם אחר של החטיף, ולאט לאט הלקוח מבין שהוא תקוע בלופ אינסופי של צ'יפס וסמול טוק מהגיהינום.

"בעיניי זו דרך מבריקה להראות את המגוון העצום של טעמי לייז השונים (או כמו שהקופאית אומרת בשלב מסוים: 'יש אינסוף טעמים. אתה לעולם לא יוצא מכאן'), וזה בעיקר מצחיק - מה שחסר לעולם כולו, ובעיקר לי כישראלי בתקופה הזו".

להתחבר לטיילור סוויפט

סיגל עבודי, מנהלת קריאייטיב ראשית במקאן ת"א, מזכירה כי בשנים האחרונות הסופרבול אינו אירוע של ערב אחד. "המותגים שלוקחים חלק בברייק הפרסומות מפיצים ברשתות טיזרים שבוע לפני, ומתחברים לשיח על הפרזנטורים שלהם ברשת.

"כך, למשל, הטיזר שדיוויד וויקטוריה בקהאם עשו ל־UBER EATS, שהיה טייק אוף על קטע מהסדרה עליהם בנטפליקס, זכה למיליוני טייק אופים בטיקטוק - והיה טוב יותר מהסרט המושקע ועתיר הטאלנטים שעלה בערב הסופרבול.

"דאנקן דונאטס עלו עם הטיזר המודע של בן אפלק שזכה לכינוי 'sad Affleck' בכל מדיות הסושיאל מאז שחזר לג'יילו, ובשידור עצמו עלתה הפרסומת עם 'ההופעה' שהוא עשה לג'יי לו עם מאט דיימון וטום בריידי.

"אבל בין כל המותגים שעושים הכול כדי לבלוט, השנה מותג הסופרבול בעצמו ייצר את השיח הכי גדול ברשת, בזכות טיילור סוויפט ושחקן הפוטבול טראוויס קלסי, שהזוגיות שלהם עוררה שיח רחב ברשת לצד טרנדים חדשים בטיקטוק וסיקור חדשותי.

מותג הטיפוח לצעירות Cetaphil זיהה את הטרנד, והגיב מהר בפרסומת די בינונית שבה הבת הצעירה מצטרפת לצפייה במשחק עם אביה - שקנה לה חולצת פוטבול עם המספר 13 (המספר של טיילור סוויפט). התגובה המהירה והשימוש ב־RTM חזק יצרו את השיח והבולטות, ללא צורך בפרזנטור יקר.

עזבו מציאות, תנו בירה

עמרי מרכוס, מומחה לאסטרטגיית קריאייטיב, נזכר בטיסה שבה ישב לידו מנהל משרד פרסום אמריקאי. "הוא התגאה שהוא טס לעבוד על פרסומת לסופרבול. 'נו', שאלתי, 'ואיך זה מרגיש'. בכנות, הוא אמר, אני מרגיש כמו הבעל השמיני של אליזבת טיילור. אני יודע מה צריך לעשות, אבל אין לי מושג איך לעשות את זה מעניין הפעם.

"היה בזה הרבה יותר מבדיחה. אחרי כל השנים, הפרסומות בסופרבול הן כבר תוכן כל כך שחוק שזו מלכודת שכמעט בלתי אפשרי לנצח בה. אולי בעצם פשוט צריך לשחרר, ולתת לקהל חובבי הפוטבול את מה שהוא רוצה.

"הפרסומת של באדוויזר היא מלאכת מחשבת, שמנגנת על הנימים של הקהל של המוצר הזה. קצת ריפרור ויזואלי לפרסומות עבר שהקהל גדל עליהם, אישרור לערכים של אמריקה הדמיונית של פעם, מנגינה שמחזירה לימים שבזיכרון היו פשוטים יותר וחלוצים שנלחמים באתגרי הטבע. עזבו מציאות, תנו בירה. זה לא נועד לפרסים, אבל עושה את העבודה. בינינו, בסוף גם הבעל השמיני של אליזבת טיילור ישתה באדוויזר".

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו