טורקיה | בלעדי

מפעל בטורקיה ליבואן ישראלי: לא מוכנים לייצר דגלי ישראל וצה"ל

איש עסקים שביצע הזמנה ממפעל בטורקיה בקרוב ל־900 דולר נתקל בסירוב, והעובד עמו ניהל את התקשורת רמז באופן ברור כי לא הוא עומד מאחורי ההחלטה • האירוע מתרחש, בין היתר, על רקע החלטת ממשלת טורקיה להסיר את ישראל מרשימת יעדי הייצוא שלה

מפעל בטורקיה לא מוכן לייצר דגלי ישראל וצה''ל / אילוסטרציה: Shutterstock
מפעל בטורקיה לא מוכן לייצר דגלי ישראל וצה''ל / אילוסטרציה: Shutterstock

מדינת ישראל רגילה לכך שהסלמה עם חמאס מובילה למתיחות עם טורקיה, אך זו של מלחמת "חרבות ברזל" הביאה לשיאים חדשים בהתנהלותו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. עתה, אנחנו חושפים בגלובס כי מפעל דגלים גדול באיסטנבול סירב להדפיס דגלי קונוס של ישראל וצה"ל.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | מצרים רוכשת מל"טים מטורקיה, ופוטין שולח מהנדסי טילים למעצר
אבא דומיננטי וטענות להתעמרות בעובדים: עזיבת הנגידה שמעוררת סערה בטורקיה

איש העסקים רוני מיילי, בדומה למקרים קודמים, ביצע הזמנה מהמפעל בקרוב ל־900 דולר. את מערכת היחסים עם איש הקשר במפעל הוא מנהל בשפה הערבית, משום שהוא ככל הנראה סורי. עם זאת, לראשונה, הוא נתקל בסירוב גורף. אותו עובד רמז באופן ברור כי לא הוא עומד מאחורי ההחלטה.

האירוע התרחש כשלושה שבועות לאחר שממשלת טורקיה החליטה להסיר את ישראל מרשימת מדינות יעדי הייצוא. המשמעות היא שאנקרה הפסיקה לעודד אנשים, לסבסד מסחר ולתמוך בעסקים שפועלים מול ישראל. בנוסף, מדובר במסר לבעלי עסקים טורקיים לפיו אם יסתבכו במסחר עם ישראל, המדינה לא תסייע להם.

ההודעה האנטישמית של משרד המסחר הטורקי

קודם לכן, משרד המסחר הטורקי פרסם הודעה אנטישמית שקרית כי "המסחר שנעשה עם ישראל הוא לא מול האזור היהודי של ישראל". במכתב בו צוין כי מיועד "לתשומת הלב הציבורית", נכתב כי "בכמה כלי תקשורת הופיעו דיווחים כי נרשמה עלייה ביצוא לישראל. טענה זו חסרת בסיס". לאחר השקר כי "המסחר לא נעשה עם יהודי ישראל", הרחיבו את השקרים: "המסחר עם ישראל נעשה למען 2.2 מיליון אזרחים ישראלים ממוצא ערבי ועבור אלה שחיים תחת כיבוש ישראלי בגדה המערבית, בעזה ובמזרח ירושלים".

מטעם משרד המסחר הטורקי, בראשו עומד השר עומר בולאט, מקורב של ארדואן, עוד נמסר כי "בסך הכל חיים על אדמת פלסטין 8 מיליון פלסטינים. על אדמת ישראל חיים 7.2 מיליון יהודים. כל המוצרים שמיועדים לפלסטין חייבים לעבור דרך המכס הישראלי - ומועברים לשם תחת השם 'ישראל'".

במגזר התעשייה הטורקי, התרחש לפני כשבוע וחצי אירוע חריג בגבזה שבפרברי איסטנבול, בו חמוש השתלט על מפעל P&G (פרוקטר אנד גמבל), ולקח שבעה בני ערובה, תוך שאמר על המפעל בבעלות אמריקאית כי "זהו מפעל ישראלי". האירוע הסתיים ללא נפגעים, אך כלל האירועים הללו, יחד ולחוד, מעידים כיצד המתיחות המדינית בין טורקיה לבין ישראל כבר משליכים גם על הקשרים הכלכליים בין המדינות.