אבא דומיננטי וטענות להתעמרות בעובדים: עזיבת הנגידה שמעוררת סערה בטורקיה

נגידת הבנק המרכזי חפיזה גאיה ארקאן והאישה הראשונה במשרה הבכירה, עזבה את תפקידה כשמצד אחד במשרד האוצר הטורקי מסרו שהתפטרה ואולם הנשיא ארדואן הבהיר שפיטר אותה • ברקע לפרישה האשמות שעירבה את אביה בהחלטות המוסד הכלכלי וטענות להתעמרות בעובדים

נגידת הבנק המרכזי בטורקיה שהתפטרה מתפקידה, חפיזה גאיה ארקאן / צילום: Reuters, Arif Hudaverdi Yama
נגידת הבנק המרכזי בטורקיה שהתפטרה מתפקידה, חפיזה גאיה ארקאן / צילום: Reuters, Arif Hudaverdi Yama

התפטרותה של נגידת הבנק המרכזי של טורקיה חפיזה גאיה ארקאן, תוך 8 חודשים בלבד, לא חריגה, לפחות על הנייר. היא אמנם הייתה האישה הראשונה שמכהנת כנגידה ובגיל 44 בלבד, אך גם הפכה לנגידה הרביעית שמסיימת את התפקיד בתוך שלוש שנים בלבד.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | למה הודו כבר לא רוצה נשק רוסי והפארסה שעלתה לטורקיה 40 מיליארד דולר
דין שמואל אלמס, פרשנות | מדוע טורקיה נמנעת מתקיפת החות'ים ואף מגבה אותם?

אולם, בניגוד לקודמיה, לא ברור מה התרחש מאחורי הקלעים. מצד אחד, ארקאן ושר האוצר מהמט שימשק מסרו כי היא התפטרה, ומצד שני - הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן טוען כי הוא פיטר אותה. מה שבטוח - הפרשה שעומדת מאחורי ההתפטרות היא כזו שלא נשמע כמותה בטורקיה.

סיפורה של עובדת הבנק המרכזי שפוטרה, בושרה בוזקורט, ונחשף ע"י עיתון "סוזג'ו", מעלה טענות קשות נגד אביה של הנגידה, ארול ארקאן. במכתב גוללה בוזקורט התנהלות תמוהה מאוד שכללה, למשל, מתן משרד בבנק המרכזי לארול, שומר ראש ואף רכב צמוד. לדבריה, אביה של הנגידה הפך למנהל הבלתי רשמי בסוגיות של גיוס, פיטורים ומינויי עובדים.

"הסברתי למר ארול כי יש לי ילד בן 7, אני צריכה לאסוף אותו מבית הספר כל יום. אני אישה נשואה, יהיה לי קשה לעבוד בשעות הערב", סיפרה בוזקורט. "מר ארול כעס, והשיב בקול רם: 'אני רואה בעובד שאומר זאת כאחד שלא עובד. באנו מאמריקה בשבילך'". העובדת המפוטרת, שביקשה לחזור לתפקידה, סיפרה שהסבירו לה כי מי שעומד מאחורי הצעד הוא ארול.

בוזקורט הוסיפה טענות קשות מאוד בפני סוזג'ו, שלפיהם יש צילומי אבטחה שמראים את אביה של הנגידה מתעמר בעובדים - ואף באחד מן המקרים סוטר לאחד מהם במעלית. בה בעת, היא טענה כי ארול דאג לבנות מטבח בקומה 9 של הבנק, בה נמצאת לשכתה של הנגידה, לשימוש משפחת ארקאן בלבד. לטובת אותו מטבח נרכשו כלים יקרים במיוחד, כולל ספלי תה במחיר 4,000 לירות (כ־131 דולר).

הכרת תודה לארדואן

חפיזה גאיה ארקאן, באופן שאינו שגרתי, מיהרה להגיב לטענות "המופרכות והבלתי מקובלות נגד משפחתי ונגדי", ואיימה לתבוע. עם זאת, הפרשה הסתיימה בכלל בעזיבת התפקיד. בתורו, גם אביה ארול הכחיש בתוקף את הטענות. אולם, בשורה התחתונה, הפרשה הפכה לכדור שלג גדול שהסתיים בהתפטרות.

"כידוע, מתנהל נגדי מסע פגיעה בתדמית", מסרה ארקאן בהודעת ההתפטרות. "כדי למנוע פגיעה במשפחתי ובבני, שהוא אפילו לא בן שנה וחצי, ביקשתי מהנשיא לעזוב את תפקידי. במטרה לשרת את המדינה והאומה, עמדתי בתפקידי יום וליל, והתוכנית הכלכלית שלנו החלה להניב פרי".

ארקאן דאגה להוסיף גם מחמאה לארדואן: "לאחר 22 שנות ניהול ובנקאות במגזר הפרטי באמריקה, אני מעוניינת להביע את הערכתי לנשיא, שנתן לי את האפשרות לשרת את מדינתי וכעת אעזוב לטובת נוכחות לצד משפחתי". למשפחת ארקאן בכלל יש קשר חיובי עם הנשיא. הייחוס המשפחתי שלה, בדמות ראש הממשלה והנשיא לשעבר טורגוט אוזל, בטוח שלא פגע בבחירתה לתפקיד. מעבר לכך, את השם "חפיזה" היא קיבלה בתור אות כבוד לאמו של אוזל, חפיזה. זו הייתה חסידה אדוקה של זאהיד קוטקו, השייח' הגדול של המסדר הנקשיבנדי - המסדר הסוני בו חבר ארדואן.

"הפרשה היא שגרמה לסיום תפקידה של ארקאן", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "היא נתנה את התחושה שהיא יותר פקידה של שר האוצר שימשק, והייתה כפופה לו. שימשק ציין כי הוא זה שבוחר את מחליפה, ושאין פה צורך להיכנס לפאניקה. לא רוצים לתת מקום לעלייה של הדולר - מה שלא ממש עוזר להם. שימשק מגלה דומיננטיות, וממחיש כי מי שיכהן כנגיד ישמש בתור חותמת גומי".

בכירה בוול סטריט

ארקאן מונתה לתפקיד בעודה בת 44, בזכות קריירה מרשימה במגזר הבנקאי בארה"ב. היא גדלה במשפחה מבוססת באיסטנבול. אימה מורה למתמטיקה ולפיזיקה, ואביה ארול, שהפרשה בכיכובו הביאה להתפטרותה, מהנדס. היא התחנכה בכל מוסדות ההשכלה המכובדים בטורקיה ומחוצה לה: סיימה שנייה בכיתתה בתיכון איסטנבול המכובד, למדה הנדסת מכונות באוניברסיטת בואזיצ'י היוקרתית, והמשיכה לדוקטורט בחקר ביצועים והנדסה פיננסית מאוניברסיטת פרינסטון בארה"ב שאותו השלימה בגיל 27.

ארקאן החלה את דרכה המקצועית בגולדמן זאקס, כשאל בנק ההשקעות נכנסה בתור דוקטורנטית צעירה. כעבור שש שנים, היא קיבלה את התפקיד הניהולי הראשון שלה. את הצמיחה המשמעותית ביותר שלה ארקאן עשתה בבנק פירסט ריפבליק, שעלה לכותרות לאחר קריסתו והפיקדונות בו נמכרו לג'יי פי מורגן. ארקאן מילאה שורה של תפקידים בבנק, ממנהלת סיכונים, דרך מנהלת פיקדונות והשקעות ועד למינוייה למנכ"לית משותפת ביוני 2021, כשהייתה בת 42.

ואז הגיע סימן השאלה הגדול שמלווה את ארקאן עד היום. היא התפטרה מתפקידה בדצמבר 2021, חצי שנה בלבד לאחר מינויה. מאז קריסת פירסט ריפבליק, מעל ראשה מרחפת תלונה שהוגשה נגדה על ידי לקוחות הבנק, בגין הפרה לכאורה של חוקי הבנקים ומתן הצהרות כוזבות ומטעות. תפקידה המשמעותי האחרון של ארקאן היה מנכ"לית חברת ההשקעות האמריקאית גרייסטון, אליו מונתה ביוני 2022. גם כאן, ארקאן סיימה את תפקידה בתוך חצי שנה בלבד.

ההישגים כמעט הגיעו

מאז חודש יוני, הספיקה ארקאן להעלות ריבית - והרבה. בתוך שמונה חודשים בלבד היא העלתה את הריבית בכמה פעימות מ־8.5% ועד ל־45%. אולם, את הנזקים של כלכלת הבחירות בטורקיה על האינפלציה היא לא הצליחה לבלום. הקצב השנתי בתקופתה זינק מכ־38.2% ביוני לכ־64.7% בדצמבר.

הישג נאה של ארקאן היה בסוף דצמבר, שעתודות הבנק המרכזי צמחו ל־143 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים. הפילוח של העתודות כלל כ־95.4 מיליארד דולר עתודות מט"ח וכ־47.13 מיליארד דולר עתודות זהב. ככלל, בחצי השנה הראשונה של כהונתה, עתודות הבנק המרכזי הטורקי זינקו בכ־44.8%.

התפנית שהביאה עימה ארקאן הפיחה אופטימיות בקרב משקיעים, שהבינו במהרה כי מה שהיה לפניה - הוא לא מה שיהיה תחת הכלכלנית שצמחה בארה"ב.

מי שיחליף אותה בתפקיד הוא סגנה פתיח קרהאן, שמבחינת המסלול שעשה לתפקיד, מזכיר מאוד את ארקאן. הוא בוגר לימודי הנדסה באוניברסיטת בואזיצ'י, את הדוקטורט שלו למד באוניברסיטת פנסילבניה, עבד במשך שבע שנים בפדרל ריזרב האמריקאי, ולתפקידו כסגן הנגידה הגיע לאחר שנתיים בתור הכלכלן הראשי של אמזון.

"המסלול הדומה שעשה קראהן לתפקיד ממחיש כמה שר האוצר מעוניין להמשיך באותה המדיניות", מסכם ד"ר כהן ינרוג'ק. "הראו לארקאן את הדלת בגלל אבא שלה, ובמטרה להראות לכל המשקיעים שהכל נמצא בשליטה. הם לא מכניסים דמות יוצאת דופן, אלא קידמו את הסגן שלמעשה עשה מסלול דומה. המסר ברור, שאין כאן שינוי מדיניות כלכלית. זהו ניסיון למנוע בהלה, ולהראות כי שימשק ממשיך לנהל את העניינים".