גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחברות לטרנד הגלובלי: מה מקפיץ שורה של מניות הייטק קטנות בת"א במאות אחוזים

חלק מחברות הטכנולוגיה שהגיעו לבורסה בגל ההנפקות של השנים 2020–2021 עלו במאות אחוזים מרמת השפל, על רקע ההייפ בשווקים ● ועדיין - הן נסחרות עמוק מתחת למחיר ההנפקה, מספקות בדרך כלל הכנסות דלות ומוקדם להכריז עליהן כעל סיפור הצלחה

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מתחילת השנה, בדגש על החודש האחרון, חזר הצבע ללחיי המשקיעים בבורסה בתל אביב. אחרי שנה שבה הבורסה המקומית הציגה פיגור משמעותי מול מדדי הבורסות המרכזיות בעולם, בתוך קצת יותר מחודשיים עלה מדד ת"א 35 בשיעור של כ־5%, בזמן שמדד ה־500 S&P עלה בכ־8%. עם זאת, מתחילת פברואר ועד היום מדובר על עלייה של כ־7% במדד הדגל מקומי לעומת 4.5% "בלבד" בזה האמריקאי.

ראיון | "העוגן זה אג"ח": הבנקאי שמסביר איך כדאי להשקיע עכשיו   
סקטור הביומד הישראלי התייבש ב־2023, אך קרנות ההון סיכון אופטימיות להמשך 

שיקוף נוסף של התאוששות הבורסה בת"א, שמתרחש מחוץ למדדים, הוא פריחה לה זוכות בחודשים האחרונים מספר חברות הייטק קטנות שהונפקו בגל גיוסי ההון המאכזב של השנים 2020־2021. רובן המכריע של החברות שהונפקו אז הסבו למשקיעים אכזבות והפסדים כבדים, אבל כמה מהן נהנות כעת מתחייה מחודשת שמתבטאת בזינוק דו ספרתי ולעתים תלת ספרתי במחיר המניה.

כך לדוגמא מניותיהן החבוטות של רייזור לאבס , זוז פאוור , אנרג'ין  ופוםוום  השלימו בחודשים האחרונים זינוק של מאות אחוזים מהשפל - גם אם הן עדיין רחוקות מהשווי המנופח שבו הונפקו לציבור בתקופת הגאות של מניות הטכנולוגיה. חלק מאותן חברות, שלא במפתיע, קשורות בדרך כזו או אחרת לטרנד הבינה המלאכותית (AI).

"מפחדים לפספס את האנבידיה הבאה"

כזו היא למשל שיאנית התשואה בבורסה בת"א מתחילת 2024, חברת רייזור לאבס, ששילשה את שוויה בחודשיים. החברה שעוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות ומוצרי בינה מלאכותית לענפי התעשייה השונים הונפקה בפברואר 2021 ועדיין רושמת מכירות זעומות (2 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023) והפסדים ניכרים.

לאחר הזינוק במניה היא נסחרת כעת בשווי של כ־193 מיליון שקל. עם זאת, גם לאחר שמניית החברה עלתה מהשפל שנרשם באוקטובר האחרון בשיעור של יותר מ־1,000%, רייזור לאבס עדיין נסחרת במחיר נמוך ב־60% מזה שבו הונפקה במאי 2021.

אוראל לוי, יועץ ואנליסט טכנולוגיה במור קרנות נאמנות מסביר כי שילוב של סדרת גורמים מוביל לזינוק הבולט במניות הטכנולוגיה מתחילת השנה. בראש ובראשונה, לדבריו, הצפי לירידות הריבית בעולם משפיע לחיוב על תמחור חברות הטכנולוגיה וכמובן אי אפשר בלי הבינה המלאכותית. לוי מציין כי "המהפיכה של ה־AI מציגה עצמה כמשהו מוחשי". המשקיעים מפחדים לדעתו לפספס את ה"אנבידיה הבאה" ומעניקים תמחור נדיב יותר למניות הפועלות בתחום: "הם אומרים לעצמם אולי יש עוד פוטנציאל למקרים כאלה".

באשר להתחזקות הספציפית במניות החלום בשוק הישראלי, הוא סבור כי "גם כאן יש אופטימיות בכל הנוגע לבינה המלאכותית". לדבריו, "אנחנו משקיעים בחברות שאנחנו בטוחים בתמחור ובביצועים שלהם, כך גם לגבי השוק הישראלי. יש חברות שמדברות על AI והשוק כבר נותן להן פרמיה, אבל אם הן לא יראו דברים מוחשיים אז השוק יעניש אותן".

במקום השני בדירוג התשואות של 2024 בת"א נמצאת נכון להיום מניית זוז פאואר, שזינקה ב־135% מתחילת השנה למחיר המשקף לחברה שווי של כ־100 מיליון שקל. זאת, בעיקר על רקע קידום מיזוג החברה ל־SPAC בוול סטריט בשווי שנע בין 60 ל־100 מיליון דולר. בתחילת השבוע אישר ביהמ"ש לחברה להקדים אסיפה מיוחדת של בעלי המניות ליום חמישי הבא במטרה לאשר את המיזוג.

זוז פאואר, העוסקת בפיתוח מערכות אגירת אנרגיה קינטית המשמשות לטעינת רכבים חשמליים, רשמה הכנסות של 2.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה. החברה הונפקה חודשיים לאחר רייזור לאבס, באפריל 2021, ולמרות הזינוק החד במניה השנה, מחירה עדיין נמוך ב־81% מהמחיר לפיו הונפקה.

ברשימת שיאניות התשואה מתחילת השנה נכללת גם מניית סייברוואן . החברה פיתחה טכנולוגיה שמטרתה למנוע הסחות דעת בעת הנהיגה ועדיין לא מציגה הכנסות משמעותיות (1.5 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד).

עם זאת, לאחרונה דיווחה על התקנת המערכות שלה על מאות אוטובוסים של אגד ובון תור, לצד יציאה לפיילוט חדש בארה"ב, מה שעשוי להסביר את התקווה המחודשת של המשקיעים. מניית סייברוואן, שנסחרת גם בנאסד"ק, כמעט הכפילה את ערכה מתחילת השנה ומהשפל זינקה ב־291%. עם זאת, בשווי נוכחי של 70 מיליון שקל מדובר עדיין בהתרסקות של יותר מ־90% במחיר המניה לעומת ההנפקה ביוני 2020.

עוד מצטיינת היא מניית נור אינק אינוביישנס , שמפתחת דיו מבוסס על מים שמיועד לדפוס דיגיטלי. החברה טרם הציגה הכנסות, אך מניית נור אינק, שבעל השליטה בה הוא היזם הסדרתי משה נור, המכהן כיו"ר וכמנכ"ל, עלתה ב־93% מתחילת השנה וב־142% מהשפל. כעת היא שווה 22% "בלבד" ממחיר בהנפקה ב־2021.

גם מניית אנרג'ין, חברה שפיתחה תוכנת AI להשבחת זני צמחים, מככבת לאחרונה. החברה הצליחה להלהיב את דמיון השקיעים בזכות פיתוח חדשני: עגבניות שמתייבשות על השיחים שעליהם הן גדלות. זן זה פותח במכון וולקני ומיועד לשוק הקולינריה האיכותי.

מניית אנרג'ין עלתה ב־92% מתחילת השנה, משקפת שווי חברה של 42 מיליון שקל, אך מחירה עדיין נמוך בכ־90% ביחס למחיר ההנפקה בינואר 2021. החברה רשמה הכנסות בהיקף של 1.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2023.

גם מניית פוםוום נהנית מההייפ של תחום ה־AI. החברה מפתחת ומייצרת תוכנות בינה מלאכותית לזיהוי תמונות בפארקי שעשועים. בדומה לזוז פאואר גם חברה זו נמצאת בדרכה למיזוג לחברת SPAC בנאסד"ק זאת לפי שווי מתוכנן של 500 מיליון שקל - כמעט פי 5 משווי השוק הנוכחי שלה בת"א. מניית פוםוום זינקה ב־90% מתחילת השנה, ועלתה כבר ב־194% מאז השפל האחרון - רחוקה רק 36% ממחיר ההנפקה.

השאלה המרכזית: האם הפעם יש מודל עסקי?

גורם בכיר בשוק ההון נשמע מסופק באשר לגל העליות הנוכחי במניות ההייטק התל אביביות: "השאלה הבסיסית בכל אחת מהחברות שהוזכרו כאן היא האם יש לה מודל עסקי מוחשי. כלומר, אם יש לה באמת חוזים ועסקאות אמיתיות. כשאני מסתכל על חלק משיאניות התשואה, יש תחושה שאלה סיפורי ההיייפ סביב ה־AI וסקטור הטכנולוגיה בעולם. לחלק מהחברות האלה לא בטוח שיש מספיק כסף בקופה כדי להגיע ליום שבו יציגו הכנסות משמעותיות. מי שאין לה מספיק כדי לשרוד עד להשגת התוכניות, מחיר המניה שלה עלול להתהפך".

החברה היחידה שזינקה מאז ההנפקה

להבדיל מהחברות שהוזכרו כאן עד כה, מהווה חברת נקסט ויז'ן סיפור הצלחה מראשית דרכה בבורסה של ת"א ועד היום. מניית החברה אמנם עלתה בכ־50% "בלבד" מתחילת 2024, אלא שבמקרה שלה מדובר בהמשך לזינוק הנמשך כבר כמעט מאז הנפקתה ביוני 2021.

נקסט ויז'ן, שמייצרת מצלמות לרחפנים לשימושים אזרחיים וצבאיים, היתה הכוכבת הגדולה של הבורסה המקומית במונחי תשואה אשתקד ומאז ההנפקה עלתה ב־742%, משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של 3.6 מיליארד שקל המגובה בתוצאות נאות (הכנסות של 33 מיליון דולר בחודשים ינואר־ספטמבר 2023 ורווח נקי של 16.5 מיליון דולר) וצבר הזמנות הולך וגדל עליו היא מדווחת בתדירות גבוהה. לנוכח הצלחתה המרשימה הצטרפה מניית נקסט ויז'ן כלמדד ת"א 125 היוקרתי.

עוד כתבות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"