גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקצב הנוכחי של הגעת עובדים זרים, נגיע ליעד רק בעוד שלוש שנים

קצב הבאת עובדי הבניין הזרים לישראל מוסיף להיות איטי ומקשה על הגעת 45 אלף שקבעה הממשלה ● בין הקשיים החדשים: תוקף אישורי המדינות עומד לפוג וכ־18 אלף עובדים עברו את המיונים בהצלחה אך עדיין ממתינים לטיסה ● ואם זה לא מספיק: המשרדים יוצאים לפגרת פסח

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: כדיה לוי
יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: כדיה לוי

מספר הפועלים הזרים הממתינים להגיע לישראל ולעבוד בענף הבנייה כבר הגיע לכ־18 אלף. משרדי הממשלה ממשיכים לפעול מסביב לשעון כדי להביא עוד עובדים, אך בשורה התחתונה, בקצב הנוכחי נראה פה כמות משמעותית של עובדים רק בעוד יותר משלוש שנים. והסיבה לכך? חצי שנה בדיוק אל תוך המלחמה, ונראה שאיש לא באמת יודע.

● ניתוח | דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים
הירידה בפעילות ענף הבנייה: פגיעה של 25 מיליארד שקל בתוצר השנתי

העלייה בכניסת שב"חים

באמצע חודש מרץ פרסמנו כאן את הנתונים הרשמיים של רשות האוכלוסין וההגירה, ולפיהם עד לאותו מועד הגיעו לישראל 1,004 פועלים זרים חדשים, בעיקר מהודו. בשבוע שעבר פרסמה הרשות נתונים עדכניים יותר, נכון לסוף מרץ, ולפיהם הגיעו לישראל 1,545 פועלים זרים חדשים - בין היתר 932 מהודו ועוד 100 מסרי לנקה. המשמעות: 541 עובדים חדשים הגיעו לכאן במהלך שבועיים. למספר זה נוסיף עוד 5,272 פועלים זרים שעבדו כאן לפני שבוע באוקטובר, ומאז חזרו לישראל. המשמעות היא שרק כעת, כמות הפועלים הזרים הגיעה לרמה שבה הייתה טרם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

קצב הבאה של 541 עובדים חדשים בשבועיים משמעו 1,082 עובדים חדשים בחודש. בהינתן כ־1,500 עובדים חדשים שכבר הגיעו לכאן, יידרשו כ־40 חודשים, שהם כמעט שלוש שנים וחצי, כדי להגיע ליעד שקבעה הממשלה - 45 אלף פועלים זרים. וזה בלי לדבר על כך שהמספר שידרוש ענף הבנייה בפועל צפוי להיות גבוה הרבה יותר.

ברקע זה נזכיר כי למרות המחסור בעובדים נראה כי ענף הבנייה מצליח לתפקד ולמצוא את הדרכים לפעול באופן כמעט מלא: התחלות הבנייה ברבעון האחרון של 2023, לאחר תחילת המלחמה, ירדו רק ב־5% בהשוואה לרבעון המקביל של 2022, ובדוח של בנק ישראל שפורסם לאחרונה צוין כי רק 17% מאתרי הבנייה סגורים, נכון לפברואר האחרון. ייתכן שהסיבה לכך היא העלייה בפועלים פלסטינים שמועסקים בישראל ללא אישור. ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מעריך כי רק בתחום השיפוצים מועסקים 15 אלף עובדים פלסטינים ללא היתר כניסה בתוקף.

עוד ועוד מכשולים

הסיבות לעיכוב בהבאת פועלים זרים רבות, כפי שציין מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, בשבוע שעבר. לטענתו, העובדה שמדובר בתהליך חדש, העובדה שהודו וסרי לנקה נמצאות בתקופת בחירות, וכמובן הדיווחים השוטפים על המלחמה בישראל - כל אלו ואחרים גורמים לעיכוב בהבאת העובדים. נכון להיום איש לא יודע להצביע על גורם אחד ספציפי שמעכב את הבאת העובדים, ומתברר כי באופק הקרוב ישנם מעכבים נוספים שצפויים להיכנס למשוואה.

ראשית, בקרוב יוצאים כל משרדי הממשלה ועובדי שירות המדינה לפגרת פסח, מ־21 ועד ל־29 באפריל, וגם אם מתאפשרת עבודה בהיקפים מסוימים - לא מדובר באותו נפח עבודה של ימי שגרה. לפי תקנון שירות המדינה (התקשי"ר), מדובר בחופשה מרוכזת שבמהלכה "מועסקים העובדים מספר שעות קטן יותר מאשר בכל ימות השנה".

בימים אלו גם שעות קבלת הקהל והמענה הטלפוני במשרדים מצומצמים יותר, וברשות האוכלוסין וההגירה, למשל, לא תתקיים קבלת קהל באותם ימים ולא יהיה מענה טלפוני במוקד שירות ארצי. ברשות מדגישים כי בכיריה ימשיכו לעבוד כרגיל גם במהלך החופשה המרוכזת, וימשיכו להוביל את התהליכים המשמעותיים הדורשים מענה, כדוגמת המאמץ להבאת פועלים זרים לישראל.

בעיה נוספת שהולכת ומתפתחת נוגעת לעובדים אשר מוינו בחו"ל: נכון להיום ממתינים במדינות המקור כ־18 אלף עובדים שכבר עברו את כל המיונים ומוכנים לעלות על מטוס לישראל כבר כעת, מתוך כ־25 אלף עובדים שמוינו.

לאחרונה העמיד משרד הבינוי והשיכון תקציב למימון טיסות צ'ארטר עבורם, שאמורות לאפשר הבאה במאסות גדולות יותר ובקצב מהיר יותר. אלא שאותם עובדים שמוינו לא יוכלו לחכות לעד: המסמכים והאישורים שקיבלו מהרשויות המקומיות (תעודת יושר, למשל), תקפים לשלושה חודשים בלבד, כך מתברר.

מאחר שחלק מהעובדים קיבלו את אישוריהם כבר במהלך חודש ינואר, ישנו חשש ממשי שתוקף המסמכים שלהם יפוג - והם יצטרכו לעבור מחדש את תהליך המיון. ככל שחולף הזמן כך המועד הזה הולך ומתקרב, ונוגע ליותר ויותר פועלים פוטנציאליים.

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אשר אנשיה ביצעו את המיונים, מציינים כי רבים מאותם עובדים שמוינו התפטרו מעבודתם כדי להגיע לעבוד בישראל. הם מזהירים כי אם קצב הבאת העובדים לישראל לא יגבר - הם לא יצאו לסבב מיונים נוסף.

"אין אופרטור אחד"

התאחדות הקבלנים בוני הארץ קיימה מסיבת עיתונאים, לצד נציגי חברות כוח אדם להבאת פועלים זרים לענף הבנייה, בשל הקצב האיטי שבו מגיעים פועלים זרים לארץ. מנכ"ל ההתאחדות, יגאל סלוביק, אמר כי "יש בהודו וברחבי העולם עובדים רבים, אבל בקצב שבו מביאה אותם היום ממשלת ישראל, נצטרך שנה לפחות כדי שתגיע כמות משמעותית. מדובר בהפסדים של מיליוני שקלים.

"הכול תקוע, כי אין אופרטור אחד, אדם אחד שקובע מהי התוכנית להבאת העובדים, שמקציב לוחות זמנים וכמויות. אנחנו צריכים להביא את כולם בתוך 60 עד 90 יום, אבל כרגע רחוקים משם מאוד".

באירוע השתתפו גם תאגידים חדשים שאושר להם להביא פועלי בניין זרים. מאז המלחמה הגישו יותר מ־230 חברות בקשה להיות מוכרות כתאגידים כאלו, ועד כה אושרו 88 מהן (לפני המלחמה פעלו כ־50).

במקביל, קיימה התאחדות קבלני השיפוצים "כנס חירום לציון חצי שנה של מחדל ממשלתי". התחום הסתמך באופן כמעט מוחלט על פועלים פלסטינים עד השבעה באוקטובר, וכעת מתמודד עם מחסור חמור. על פי יו"ר ההתאחדות סיב, הממשלה מנסה לגבש הצעת מחליטים לענף כך שקבלני השיפוצים יוכלו להעסיק פועלים זרים בהעסקה ישירה, דבר שעשוי להקל משמעותית על הענף, אלא שלדבריו החלטה כזו תאושר רק בעוד חצי שנה. "עד אז כבר לא יישארו הרבה קבלני שיפוצים", הזהיר.

עוד כתבות

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים