גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה שלא לקחה אחריות על המחדל מאיישת עכשיו משרות של מילואימניקים

חצי שנה אחרי 7 באוקטובר אפשר היה לצפות שחברת הקבינט ושרת התחבורה מירי רגב תתחיל לספק תשובות לציבור ● אבל הודעת משרד התחבורה כי ימנה ממלאי מקום לעובדיו המשרתים במילואים מעלה תהייה: האם השרה בעצם מחפשת הזדמנויות להמשיך לסדר ג'ובים?

שרת התחבורה מירי רגב. הממשלה שלא לקחה אחריות על המחדל מאיישת משרות של מילואימניקים / צילום: קובי גדעון-לע''מ
שרת התחבורה מירי רגב. הממשלה שלא לקחה אחריות על המחדל מאיישת משרות של מילואימניקים / צילום: קובי גדעון-לע''מ

משרתי המילואים של משרד התחבורה התבשרו השבוע באמצעות מייל, שנשלח לכלל העובדים, כי ימונו להם ממלאי מקום כצעד שנוצר "למען משרתי המילואים". אבל בקונטקסט שבו מתנהל משרד התחבורה בחודשים האחרונים, לא פלא שעולה התהייה האם לא מדובר בצעד שנועד בכלל לקדם ג'ובים. במקום לתת תשובות לציבור על מחדלי הממשלה והקבינט, רגב ממשיכה לעסוק במינויים, גם על חשבון משרתי המילואים.

"לאור החשיבות שאנו מקנים לשירות מילואים בעיקר בעת הנוכחית, מתוך דאגה לרווחת משרתי המילואים העושים עבודת קודש במאמץ המלחמתי, והצורך בשמירת הרציפות התפקודית של המשרד על ידי איוש משרותיהם באופן רציף וקידום הפרויקטים שבאחריות המשרד, משרתי המילואים פטורים מלהגיע לעבודה במהלך שירות המילואים… ניתן יהיה לאייש את תפקיד משרת המילואים במינוי בפועל (מתוך שירות המדינה) או במילוי מקום (בעובד מן החוץ)". כך, במתק שפתיים, הודיע מנהל אגף משאבי אנוש של המשרד, ניסים מזרחי, למשרתי המילואים, כי הם מוצאים מהלופ, אף שמרביתם נהגו לעבוד בהפוגות המילואים, ולהגיע למשרד לקדם פרויקטים לאומיים.

קל יותר "לייבש" עובדים

מי שעבד יום או יומיים בממשלה, מבין את הפרקטיקה הכל כך ידועה לשמצה. בשונה מהשוק הפרטי, במגזר הציבורי לא כל כך קל להיפטר מעובדים, קל יותר "לייבש אותם"; לדלל את משימותיהם, להקים יחידות חדשות שייתרו את שלהם, להנחית מנהל חדש, או פשוט להוציא מהלופ. כשאנשי המקצוע, משרתי המילואים יחזרו לעבודה, אולי לאחר שיילחמו בחזית הצפונית אם יידרשו לכך, הם יגלו שתהליכי עבודה עמוקים כבר נעשים בלעדיהם, ואין בהכרח המשכיות מהמקום שבו הפסיקו. רק לאחר שגלובס פנה לנציבות שירות המדינה, ההנחיה חודדה כך שרק עובדי המשרד יכולים למלא את מקומם של המילואימניקים, ונסגרה לפחות פרצה אחת למינוי אנשים שלא משורות הממשלה.

יחידת המאיץ התרוקנה

לדוגמה, מעניין להסתכל על יחידת המאיץ במשרד התחבורה. מדובר בסיירת של אנשי מקצוע מובחרים שהוקמה בתקופת מנכ"לית המשרד הקודמת, מיכל פרנק. היחידה נועדה להוביל פרויקטים באופן הוליסטי ברשויות מקומיות, ולהגיע איתן ל"דילים". ראשי רשויות נוהגים לחזר אחר משרד התחבורה והשרים הממונים, כדי להשיג שבילי אופניים ותוספות שירות באוטובוסים, בעוד שהאינטרס הציבורי הוא הכשרה של נתיבי העדפה לאוטובוסים (שפעמים רבות באים על חשבון מקומות חנייה או נתיבי תנועה) והקמת מסופי אוטובוסים בשטח הערים - שני מהלכים הכרחיים שראשי רשויות היו שמחים לראות - אבל מחוץ לעירם.

בידי היחידה הופקדו פרויקטים בעלות גבוהה מ-20 מיליארד שקל לשנים הקרובות, ומאז פרוץ המלחמה היחידה התרוקנה לחלוטין מאנשיה. המנהל המוערך יצא למילואים בגבול הצפון, והעובדים החלו לנטוש בזה אחר זה. "עד לכניסתה של רגב לתפקיד, היחידה הזו עשתה עבודה מטורפת", אמר לגלובס גורם שבקיא בפעילותה, עם התפרקותה. "הכאוס במשרד התחבורה משתק ומחרב, אין פלא שכולם בורחים", אמר אחר.

ועדיין, במשרד מתארים כיצד בין סבב אחד לשני של מילואים המנהל הגיע למשרד והמשיך לעבוד, וזאת למרות התנאים הקשים שכפו המלחמה והבחירות המקומיות. כפי שמתארים גורמים, ראשי רשויות הבינו שליחידה אין גב, והם סוגרים עניינים ישירות עם השרה.

אלא שבצמרת המשרד נתקלו בבעיה. הכסף של הרשויות תקוע ביחידה ומפוקח על ידי האוצר. מעט לפני ההנחיה המוזרה, התחוללה במשרד דרמה של ממש. למכרז ראש אגף רשויות מקומיות נבחרה ורד סוויד, בעלת רקורד מרשים בתפקידים ממשלתיים, אך מעולם לא הכירו אותה במשרד התחבורה קודם לכן. היא סיימה לעבוד במשרד המשפטים, ועל פי הערכה בענף, כדי שתישאר עובדת מדינה, היא שובצה כעובדת בלשכת המנכ"ל והשרה, והופ - זכתה במכרז וגברה על מועמדים מנוסים מתוך המשרד.

מי שהוביל את הליך הבחירה הוא ראש מנהל תשתיות אבנר פלור, שהוא וסוויד חברים בדירקטוריון רשות שדות התעופה, ולקחו חלק בהדחת מנכ"ל הרשות, חגי טופולנסקי, עם כניסתה של רגב למשרד התחבורה. הם לקחו גם חלק במינוי מחליפו - עופר מלכה, שכיהן כמנכ"ל המשרד בקדנציה הקודמת של רגב, ונוהג להגן על מדיניותה בראיונות לתקשורת ולפזר מחמאות לשרה.

עם קשר, או בלעדיו - מאז, השניים שודרגו בתפקידים. כעת, אומרים גורמים בענף - סביר שסוויד תמלא את מקומו של מנהל יחידת המאיץ, ותושלם ההשתלטות על אחד המעוזים המקצועיים האחרונים שנותרו במשרד.

ניסים מזרחי משתדרג

במקביל למכרז של סוויד, הגיעו תוצאותיו של מכרז נוסף לתפקיד מנהל תיאום התשתיות הכפוף לפלור. במכרז זכה יואל זינגר, שנכנס למשרד בתקופת ראש המנהל בקדנציה הקודמת של רגב, שילה אדלר, איש קמפיין הליכוד לשעבר. זינגר אגב, חבר אף הוא בדירקטוריון רש"ת. ייתכן שהכול מקרי, שהרי המכרזים מלווים על ידי נציבות המדינה, שומר הסף והמגן האחרון של עובדי הממשלה. בהקשר זה, דמות נוספת זכתה לשדרוג: ניסים מזרחי, מנהל כוח האדם במשרד (הדמות שאחראית על מינויים), שודרג לתפקיד בכיר בנציבות המדינה.

"ללא אחיזה במציאות"

סמוך למדי להוצאת המייל, שוודאי טלטל את משרתי המילואים במשרד, הם יכלו לצפות בסרטון ויראלי שבו מגיש MSNBC, העיתונאי ג'ו סקרבורו, צלב את שר הכלכלה ניר ברקת. בראיון פנומנלי, שראוי שיילמד במערכות חדשות בארץ, הטיח סקרבורו בברקת: איך זה שהיום חמאס הם נאצים, אבל האכלתם אותם באמצעות שיתוף הפעולה מול קטר בהעברת מזוודות המזומנים, כשידעתם כבר שנה קודם לתקיפה שזו תוכנית חמאס? ברקת גמגם משהו על חקירה שתתקיים בהמשך ושיהיו תשובות לכל השאלות, וסקרבורו המטיר עליו את האמת הפשוטה: "אנחנו מחכים כבר חצי שנה לתשובות".

כשצפיתי בראיון הזה נזכרתי איך רגב אמרה בשידור בשומר חומות "אתה יודע דני, זה שאומרים מאה פעם את אותו דבר, זה לא הופך את זה לאמת", כך חינכה, והוסיפה: "כמו שאתה יודע, הכסף הזה הוא כסף קטרי שעובר לרצועה לטובת סוגיות הומניטריות".

רגב היא לא רק שרת התחבורה, היא גם חברה בקבינט המדיני-ביטחוני וגם היא צריכה לתת תשובות לציבור, ועוד לפני כן ראוי שתשיב לעובדים שעליהם היא אמונה: איך קרה שלאחר מחדל ענק שלכם שהביא את האסון הגדול ביותר שקרה לעם היהודי מאז השואה, והצריך גיוס מילואים נרחב, אתם ממשיכים לדאוג רק לג'ובים? כן, גם על חשבון המשרתים במילואים.

תגובת משרד התחבורה: "מדובר בטענה שאין לה אחיזה במציאות, שכן מטרת ההנחיה למשרתי המילואים, כפי שהובהרה בהודעה לעובדים, היא לדאוג לרווחת משרתי המילואים, לאור תרומתם למאמץ המלחמתי ולאפשר להם מנוחה ללא טרדות העבודה. כמו כן, צוין בהודעה כי ניתן להיעזר בשירותי העובדים הקיימים במשרד למילוי עבודת משרתי המילואים.

"כפי שצוין מספר פעמים, איוש המשרות מבוצע בהתאם להוראות חוק המינויים והתקשי"ר ובפיקוחה של נציבות שירות המדינה כמקובל. כמו כן, אין כל כוונה להעביר את יחידת המאיץ לגברת סוויד".

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?