גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

נעילה אדומה בוול סטריט: הנאסד"ק ירד בכ-1.8%, ה-S&P 500 השיל מערכו 1.2% והדאו ג'ונס ירד ב-0.7%.

בהמשך למגמה השלילית בוול סטריט, אנבידיה  ירדה בכ-2.5%, טסלה  צללה בכ-5.5%, אפל  השילה מערכה 2%, אמזון  ירדה ב-1.4% ומיקרוסופט  ומטא  ירדו בכ-2%, כל אחת.

22:22

הירידות בוול סטריט מתחזקות על רקע החשש מתגובת ישראל מול איראן. הנאסד"ק יורד בכ-1.8%, ה-S&P 500 משיל מערכו 1.2% והדאו ג'ונס יורד ב-0.7%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים מזנקת ב-13 נקודות בסיס לרמה של 4.62%. גם התשואה על אג"ח לשנתיים קופצת ל-4.93%.

21:27

המגמה האדומה בוול סטריט נמשכת. הנאסד"ק צולל בכ-1.7%.

מניית סיילספורס  צוללת בחדות לאחר שהוול סטריט ג'ורנל דיווח כי החברה מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת ספקית התוכנה לניהול נתונים אינפורמטיקה .

מנגד, מניית חברת המסחר האלקטרוני, קופאנג  נסחרת בעליות בעקבות שדרוג המלצה ל-'קנייה' מ-'נייטרלי' מסיטי בנק. להערכת הבנק, המניה צפויה ליהנות מרוח גבית לאור העלאת דמי המנוי של הלקוחות ולצד שירות המשלוחים החזק שלה.

מניית חברת סנאפ-און  מרכזת עניין לאחר שספקית מוצרי החיים החכמים הודיעה שהיא צפויה להירכש על ידי חברת האוטומציה הביתית, רסידאו טכנולוג'יס  תמורת 1.4 מיליארד דולר.

20:28

הירידות בוול סטריט מתחזקות. הנאסד"ק יורד ב-1.4%, ה-S&P 500 מאבד מערכו 0.9% והדאו ג'ונס משיל מערכו 0.5%.

על רקע המגמה האדומה, החשש ברחבי העולם כי ישראל תגיב לתקיפה האיראנית מיום שבת בלילה.

במקביל, המכירות הקמעונאיות שהפתיעו לחיוב בארה"ב בחודש מרץ ממשיכים להרחיק את הסיכויים כי הפד יוריד את הריבית בטווח הקרוב, ומקפיצות את תשואות האג"ח הממשלתיות כלפי מעלה.

19:59

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הנאסד"ק יורד ב-0.5%, ה-S&P 500 מאבד מערכו 0.2% והדאו ג'ונס נסחר סביב רמות הבסיס.

מניית טסלה  צוללת בכ-4% בעקבות דיווחים שפורסמו מוקדם יותר כי יצרנית המכוניות החשמליות מתכננת לפטר יותר מ-10% מכוח העבודה העולמי שלה. נכון לחודש דצמבר האחרון, מספר העובדים של טסלה עמד על 141,000 עובדים. 

עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2024 בוול סטריט תופסת תאוצה. בגולדמן זאקס  דיווחו על זינוק של 28% בשורת הרווח לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שעמד על 4.13 מיליארד דולר. הכנסות הבנק עמדו על 14.21 מיליארד דולר, בעוד שאנליסטים ציפו להכנסות של 12.92 מיליארד דולר. 

19:00

המדדים המרכזיים באירופה ננעלו במגמה מעורבת. מדד הדאקס עלה ב-0.6%, הקאק הוסיף לערכו 0.4% והפוטסי הבריטי ירד ב-0.4%.

17:22

העליות בוול סטריט מתמתנות. באירופה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית.

מניית טראמפ מדיה אנד טכנולוג'י גרופ  צוללת בכ-16% בשעה זו וסוגרת ירידה של כ-25% בחמשת ימי המסחרת האחרונים, לאחר שדווח כי החברה הגישה בקשה להנפיק מיליוני מניות נוספות. 

מניית הבנק ג'יי.פי מורגן  נסחרת בעליות לאחר פרסום תוצאותיו הכספיות לרבעון בסוף השבוע האחרון. תוצאות הבנק אכזבו את המשקיעים לאחר שפרסם כי הרווחים מריבית נטו צפויים להיות נמוכים יותר מהתחזיות המוקדמות. במקביל, המנכ"ל ג'יימי דיימון הזהיר מפני לחצים אינפלציוניים מתמשכים שמכבידים על הכלכלה. 

16:30

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. הנאסד"ק עולה ב-0.5%, ה-S&P 500 מוסיף לערכו 0.7% והדאו ג'ונס קופץ ב-1%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות קופצות בחדות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב רמה של 4.61% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.97%.

15:47

מאקרו ארה"ב: המכירות הקמעונאיות קפצו בחודש מרץ ב-0.7% בקצב חודשי. הצפי המוקדם עמד על 0.4%.

15:02

בנק ההשקעות גולדמן סאקס  דיווח לפני שעה קלה את התוצאות הרבעוניות שלו - הרווח עלה ב-28% בעקבות הצמיחה בהכנסות. הרווח הנקי היה 4.1 מיליארד דולר, יותר מציפיות האנליסטים. ההכנסות עמדו על 14.2 מיליארד דולר, בעיקר תודות לעלייה של 32% בהכנסות מבנקאות השקעות. 

מניית הבנק מזנקת בכ-4% בטרום מסחר. 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי, IBI בית השקעות כתב היום בסקירת מאקרו שהאינפלציה בארה"ב דביקה ומרחיקה את הפחתת הריבית. "נתוני האינפלציה לרבעון הראשון בארה"ב חיזקו את ההערכות שהעלנו לקראת סוף 2023 ולפיהם השיפור המהיר בתנאים הפיננסים, על רקע שוק עבודה חזק ומדיניות פיסקאלית מרחיבה, יובילו אמנם לצמיחה גבוהה אך תוך עלייה בסיכון האינפלציוני".

"כך, המומנטום של האינפלציה הבסיסית חזר לרמות של מעל ל-4% ועקבי עם קצב עליית השכר הנוכחי, כאשר הסימנים לבלימת הירידה באינפלציית הסחורות, שהיוותה גורם עיקרי להתמתנות האינפלציה בשנה האחרונה, מציבים סיכון כלפי מעלה לאינפלציה ומכאן גם לתוואי הריבית. עם זאת, בהתחשב בכך שה-Fed לא מכוון לחזרה להעלאת ריבית אלא לדחיית מועד הפחתת הריבית, המשמעות היא כי העלייה בתשואות הריאליות מרמתן הנוכחית מוגבלת".

14:01

משלוחי האייפון של אפל  ברחבי העולם צנחו בכמעט 10% ברבעון הראשון של 2024 - כך עולה מדוח של IDC. לפי הדיווח, הירידה הזו באה ברקע צמיחה דו-ספרתית של שתי מתחרות סיניות, שיאומי ו-Transsion (המחזיקה במותגים Tecno, Itel ו-Infinix).

לפי הדוח, אפל שלחה 50.1 מיליון יחידות ברבעון הראשון, ירידה של 9.6% מ-55.4 מיליון משלוחים בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של אפל עמד ברבעון הראשון של השנה שעברה על 20.7%. כעת היא עומדת על 17.3%. 

13:06

על פי דיווחים של האתר הטכנולוגי Electrek, טסלה  הודיעה לעובדי המפעל בטקסס כי היא מקצרת את משמרות הייצור לחלק מהרכבים, כהכנה לצמצום במצבת העובדים. כתוצאה מכך, חלק מהעובדים מדברים על סבב פיטורים שצפוי לצאת לדרך בקרוב, ולכלול לפחות 10% מכוח העבודה הגלובלי, שיכלול אלפי עובדים.

בנוסף העבירה בקשה למנהלי הביניים כדי שיזהו את העובדים הקריטיים ואף ביטלה חלק משיחות השכר השנתיות. "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10% מכח האדם שלנו", אמר אילון מאסק. המניה מאבדת כ-0.7% במסחר המוקדם. 

הידיעות מגיעות לאחר רבעון מסירות חלש במיוחד עבור טסלה, כזה ששיקף ירידה במסירות לעומת התקופה המקבילה לראשונה מאז תקופת הקורונה, והיה נמוך משמעותית מצפי האנליסטים. נראה שחלק גדול יותר ממה שמקווה החברה עובר למלאי כלי הרכב שלה, וללא עלייה במסירות הפחתת ייצור וצמצום מצבת עובדים היא הפעולה המתבקשת.

טסלה אינה הראשונה שצפויה לפטר עובדים, אך עבור החברה שמתמקדת בייצור רכבים, זו עשויה להיות הכנה להורדת תחזיות להמשך. מאסק הביע דאגה בעבר לכוח הקנייה של הצרכנים וציין כי הריבית והעלויות משפיעות על רכשות הרכבים, אך גם בשינוי התמחור נראה שהחברה מתקשה לצמוח בצל התחרות הגוברת.

טסלה מחפשת להגדיל את ההכנסות בצד השירותים, כאשר הורידה את מחיר המנוי לנהיגה אוטונומית בכ-50%. החברה יצאה מוקדם יותר החודש במבצע של חודש בחינם לרכבים זכאיים כדי לעודד הכנסות מהסגמנט הזה.

11:39

הרגולטור בהונג קונג אישר היום (ב') לראשונה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום. מטבע האת'ריום (את'ר) הוא המטבע השני בגודלו אחר הביטקוין בשוק המטבעות המבוזרים, ונסחר בשווי של 3,250 דולר למטבע. רשת האת'ריום היא הרשת הפופולרית ביותר עבור המטבעות האלטרנטיביים. הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר את הצטרפות האת'ריום למערכת הפיננסית המסורתית, פחות משלושה חודשים לאחר שבארה"ב אישרו להפניק קרנות סל העוקבות אחר הביטקוין.

10:45

המסחר באירופה נפתח הבוקר במגמה מעורבת, דאקס וקאק עולים ב-0.5%, הפוטסי יורד ב-0.4%.

המסחר באסיה ננעל בירידות - הניקיי ירד ב-0.9%, הקוספי ירד ב-0.8%, מדד הנג סנג ירד ב-0.7%. בסין לעומת זאת, שנגחאי עלה ב-1.2% בעקבות דיווח על תמיכה מסתמנת של הממשל הסיני בשוק המניות. 

08:50

באסיה מתנהל הבוקר המסחר במגמה מעורבת - הניקיי יורד ב-1.2%, הקוספי יורד ב-0.8%. בסין לעומת זאת, שנגחאי עולה ב-1.2% אך מדד הנג סנג יורד ב-0.7%. 

ההיסטוריה מלמדת: וול סטריט רגישה לאירועים גיאופוליטיים, רק בטווח המיידי 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר בעליות קלות של כ-0.2%. 

בוול סטריט ייפתח אחר-הצהריים שבוע מסחר חדש, והמשקיעים מקווים לשבוע יותר טוב מהשלושה שקדמו לו. בשישי ירד הדאו ג’ונס ב-1.2% ובסך-הכול ב-2.4% בשבוע הכי רע של המדד ב-12 החודשים האחרונים. מדד הפחד ננעל מעל 17, הרמה הגבוהה שלו מאז אוקטובר.

עונת הדוחות נפתחה רשמית בשישי האחרון, הבנקים היו הראשונים - ג’יי.פי. מורגן, סיטוגרופ, וולס פארגו ובלקרוק, כולן עקפו או שעמדו בציפיות האנליסטים, אך חלקן הציגו תחזיות מוחלשות.

בלקרוק  השילה 2.9% למרות שדיווחה על תוצאות רבעוניות טובות מהצפוי, הן ברווח והן בהכנסות. מנהלת הנכסים הגדולה בעולם דיווחה על שיא בסכום הנכסים המנוהלים שעלה לרמה של 10.5 טריליון דולר, ב-15% יותר מהשנה שעברה ופי 70 לעומת 150 מיליארד דולר בתחילת שנת 1999. 

החברה הרוויחה 9.81 דולר למניה לעומת צפי של 9.34 דולר למניה וב-36% יותר מהרבעון המקביל אשתקד. "אני רואה את ההזדמנויות הגדולות של החברה אי פעם, הן ללקוחות שלנו והן לבעלי המניות", אמר לארי פינק, יו"ר ומנכ"ל החברה. ההזדמנויות המבטיחות הן לדעתו בבינה המלאכותית, במספר שווקים מתעוררים ובצורך בתשתיות.

בלקרוק שהוקמה ב-1988 התמזגה ב-2006 עם מריל לינץ' וחצתה לראשונה את רף טריליון הדולרים בנכסים מנוהלים. בסוף 2009, רכשה את איי-שיירס (ISHARES) מבארקליס בעסקת ענק, שהפכה אותה לגדולה ביותר בתחום תעודות הסל (ETF), מה שהיה מנוע הצמיחה המרכזי שלה. ברבעון הראשון של 2024 אושרו לראשונה תעודות סל ספוט על הביטקוין, כעת מחזיקה בלקרוק כמעט 20 מיליארד דולר בנכסים מנוהלים.

פינק משך אליו ביקורת נוקבת מצד פוליטיקאים שטוענים שהחברה מחזיקה בכוח רב מדי כמנהלת כספים של מיליוני משקיעים. הוא ספג אש על שימוש בכוחו כדי לדרבן חברות להביא בחשבון גורמים של סביבה, חברה וממשל תאגידי - אסטרטגיה שזכתה לכינוי "השקעות ESG" - במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר פרסום הדוחות הכספיים הוא אמר: "סיפרנו את הסיפור שלנו טוב יותר כדי שאנשים יקחו החלטות מבוססות עובדות, ולא על שקרים ודיס אינפורמציה או פוליטיזציה על ידי אחרים. לצערי, ישנם עוד כאלה שמשקרים באופן קבוע והם ממשיכים לשקר", הוא אמר. 

לאחרונה אף פורסם שקרן הגידור קטנה שמנסה להדיח את המיליארדר בן ה-71 מתפקיד יו"ר בלקרוק - קרן לונדונית בשם בלובל קפיטל דורשת את הדחת פינק מתפקידו כדי להפריד בין תפקיד המנכ"ל ליו"ר, פינק משמש בשניהם. בלקרוק דחתה את ההצעה על הסף תוך שהיא מזכירה שתחת פינק זינקה מניית בלקרוק ב-9,000%.

עונת הדוחות - גם השבוע יהיה מעניין למדי עם דוחות של בנק אוף אמריקה, גולדמן סאקס, מורגן סטנלי, נטפליקס ועוד.

בשוק החוב בארה"ב איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים טיפסה בשבוע שעבר לכ-4.5% מ-4.37% בתחילתו, וזאת על רקע עליית מדד המחירים לצרכן.

מחירי הנפט האמירו לאחרונה לאחר שמדינות אופ"'ק פלוס הצהירו על קיצוץ בהפקות הנפט שלהן. הצטרפות איראן, אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, לתקיפות נגד ישראל הינה בעלת השלכות משמעותיות: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי", מדגיש חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO .

לדבריו, חסימת מיצרי הורמוז היא צעד בעל השלכות גורליות לעולם כולו: "דרך מיצרי הורמוז עוברים מדי יום 21 מיליון חביות נפט בשווי 1.8 מיליארד דולר, שהם כ-20% מצריכת הנפט העולמי. הגדלת הסיכון בנתיב שייט קריטי זה יכולה להביא לעליית מחירי הנפט אף מעבר למצב שהיה עם תחילת המלחמה באוקראינה".

ניתוח | מחיר הנפט עלול להגיע למאה דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה 

קורבן נוסף של מתקפת אירן הוא הביטקוין - בערב שבת עוד נסחר המטבע הדיגיטלי ב-70,000 אלף דולר אבל בעקבות הידיעות על שיגור הטילים מאירן, צלל המטבע ביותר מ-10% ל-62,000 דולר והתאושש מעט אתמול ל-64,000 דולר. 

בארה"ב צפויים להתפרסם היום נתוני המסחר הקמעונאי של חודש מרץ, בשלישי יתפרסם הייצור התעשייתי והתחלות ואישורי בנייה למרץ, ברביעי צפוי להתפרסם ספר הבז' של הפדרל ריזרב (פד) ובחמישי מספרי דורשי העבודה בשוק האמריקאי.

בוול סטריט - למרות סביבת הריבית הגבוהה והעיקשת אנליסטים ממליצים על חברות הטכנלוגיה הגדולות וצופים שהן ישיאו תשואות עודפות. בשבוע שעבר, בעוד המדדים המרכזיים ירדו, תעודת הסל על מניות "שבע המופלאות" Roundhill Magnificent Seven ETF (MAGS) עלתה, וזאת למרות שמדד המחירים לצרכן, שהתפרסם ברביעי, עלה בשיעור גדול מהצפוי והעלה ספקות רבים בקשר להורדת הריבית על ידי הפדרל ריזרב.

אמנם מניות צמיחה רגישות יותר לריבית גבוהה, אבל בוול סטריט חושבים ששבע המופלאות הן חסינות ועמידות לריבית הגבוהה. "לרבות מענקיות הטכנולוגיה יש קופות מזומנים מלאות וחובות נמוכים ולכן הן לא נדרשות לגיוס הון בריביות הגבוהות", אומר מנהל ההשקעות ב- Truist, קיית’ לרנר. 

תזרים המזומנים החופשי של שבע המופלאות (אנבידיה, אפל, אלפאבית, אמזון, מטה, מיקרוסופט וטסלה) עלה ב-100 מיליארד דולר ב-2023, יש להזכיר גם שאמזון נסחרה בחמישי בשיא כל הזמנים, אלפאבאית חצתה לזמן קצר את רף שווי ה-2 טריליון דולר, ואפילו אפל שמדשדשת לאחרונה, זינקה ביום חמישי ביותר מ-4%, היום הכי טוב שלה מאז כשנה.

קמרון דאוסון מ-NewEdge Wealth’s אומר שהמאזנים החזקים של הגדולות הופכות אותן ליציבות, "מניות הטכנולוגיה הגדולות רגישות פחות למספר הורדות הריבית הפוחת ביחס לסקטורים אחרים וכנראה יפגינו ביצועי יתר", אמר לרנר.

"קופות המזומנים הגדולות והכלכלה העמידה משחקות לטובת שבע המופלאות", אומר האסטרטג הראשי של Carson Group, רייאן דטריק, "עד כה, ישנם מעט מאד סימנים לכך שהריביות הגבוהות מאטות את צמיחת הכלכלה או את רווחי החברות". דטריק צופה שהמשך הצמיחה הכלכלית "תציע הזדמנויות עבור הקבוצה, אפילו לאור ההנחה שיהיו פחות הורדות ריבית".

אנליסטים צופים, לפי סקר שנערך בבלומברג, שרווחי החברות הללו יצמחו ב-20% ברבעון הראשון. דן אייבס אנליסט ב-Wedbush צופה שהדוחות הרבעוניים יהוו "זרז חיובי משמעותי".

"אנחנו צופים שענקיות הטכנולוגיה יעלו בעוד 15% השנה, וזאת בנוסף להתחלה החזקה של 2024".

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"