הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% • סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם • ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

משלוחי האייפון של אפל ברחבי העולם צנחו בכמעט 10% ברבעון הראשון של 2024 - כך עולה מדוח של IDC. לפי הדיווח, הירידה הזו באה ברקע צמיחה דו-ספרתית של שתי מתחרות סיניות, שיאומי ו-Transsion (המחזיקה במותגים Tecno, Itel ו-Infinix). לפי הדוח, אפל שלחה 50.1 מיליון יחידות ברבעון הראשון, ירידה של 9.6% מ-55.4 מיליון משלוחים בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של אפל עמד ברבעון הראשון של השנה שעברה על 20.7%. כעת היא עומדת על 17.3%.

ניתוח | המניה של אפל מדשדשת, ואנליסטים מעריכים: לוורן באפט תפקיד מפתח בעתידה
"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

למעשה מדובר בעניין חשוב לאפל - כי למרות שאר השווקים בהם היא פועלת, בוול סטריט מסתכלים עליה מקרוב במיוחד ובוחנים את ההצלחה שלה למכור אייפונים. בוול סטריט יודעים כי עסקי הליבה של יצרנית האייפון הם מכירות הסמארטפונים, וכל השאר זה תוספת או חובה שיהיה. אם אפל תכנס לצמיחה שלילית וקצב המכירות שלה ירד - תהיה לה בעיה גדולה במונחי וול סטריט.

לפי הדוח, מבין חמשת מותגי הסמאטרפונים בדוח, אפל רשמה את הירידה החדה ביותר משנה לשנה. במקום הראשון - סמסונג תפסה את הטייטל הנחשק, אחרי שבשנה שעברה היא איבדה אותו לאפל. לסמסונג יש נתח שוק של 20.8% - שזה למעשה 60.1 מיליון מכשירים ששלחו. צריך לומר שגם היא חוותה ירידה, אך משמעותית קטנה יותר, רק 0.7%.

ריאן ריית', סגן נשיא הקבוצה ב-IDC, אמר כי "בעוד שבחברה מצפים ששתי החברות הללו ישמרו על האחיזה שלהם בקצב הגבוה של השוק, ההתעוררות המחודשת של וואווי בסין, כמו גם הרווחים הבולטים של שיאומי, וואן פלוס, אופו, vivo ו-Transsion, סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים כדי להתרחב ולגוון".

שיאומי עלתה בכ-34% משנה שעברה ל-40.8 מיליון יחידות ששלחו, וגם חברת Transsion  ראתה זינוק של 85% ל-28.5 מיליון יחידות. למעשה, יצרנית הסמארטפונים הזו הפכה בשקט ליצרנית החמישית בגודלה בעולם.

התמונה לאפל היא עוד פחות חיובית, שכן במבט כולל לפי הדוח, סך משלוחי הסמארטפונים ברבעון הראשון עלו ב-7.8% משנה לשנה, ל-290 מיליון יחידות, ורשמו את הרבעון השלישי ברציפות הכולל צמיחה במשלוחים. חברת המחקר IDC אמרה שזהו אינדיקטור חזק לכך שהתאוששות בעיצומה, למרות אתגרים מאקרו-כלכליים.