אירוע הקריפטו הגדול מתקרב, ובינתיים הענף הולך ומאבד גובה

ביום שישי הקרוב יתרחש אירוע חציית הביטקוין המתקיים אחת לארבע שנים • בפועל, כריית המטבעות החדשים נחתכת בחצי במטרה להקטין את ההיצע • בעבר ההשפעה על המחיר הייתה חיובית, אך לאחר שהמטבע שבר את שיא כל הזמנים בחודש שעבר, עולה השאלה איך זה יסתיים הפעם

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock
אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

המתקפה האיראנית נגד ישראל גרמה זעזוע בשוק הקריפטו. לאחר הדיווחים הראשוניים הביטקוין נפל ב-7% - צניחת השווי החדה ביותר בשנה האחרונה. בינתיים הוא הספיק להתאושש מעט ונסחר תמורת כ-66 אלף דולר - מרחק של כ-8,000 דולר משיא כל הזמנים שנרשם בחודש שעבר.

רן (גולדי) גולדשטיין, סמנכ"ל תשלומים בחברת הבלוקצ'יין פיירבלוקס, מסביר כי "כל שוק היה מגיב בצורה דומה, אך כיוון שהקריפטו הוא השוק היחיד שהיה פעיל בזמן המתקפה, אנו רואים את הסערה בעיקר בו".

חשד: סחר במטבעות קריפטו בסכום העולה על 130 מיליון שקל, ללא דיווח לרשות המסים  
מחיר הנפט עלול להגיע למאה דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה 

השוק המבוזר, אומר גולדשטיין, אינו שונה משווקים אחרים בכך שהוא מחפש ודאות. "הקריפטו מהווה לכאורה אלטרנטיבה למערכת המסורתית ומקום מפלט, אך היום מי שמחזיק בביטקוין הם משקיעים רגילים שרגישים לאירועים כאלו".
פעם בארבע שנים הביטקוין נחצה

בשישי הקרוב הקרוב יתרחש האירוע שכל תעשיית הקריפטו מחכה לו, אשר מתקיים אחת לארבע שנים - חציית הביטקוין. מאז היווסדות המטבע, הוא חל שלוש פעמים בלבד. מה קורה בפועל? מספר המטבעות הנכרים בכל רגע נתון בשוק נחתך בחצי. כך, בעוד שבכל יום נכרים כ-900 מטבעות (ההגדרה היא 6.5 לכל בלוק בשרשרת) מספר זה יירד ל-450 (3.25 מטבעות לבלוק). האירוע הזה מושתת בבסיס האלגוריתם של הביטקוין, שמטרתו להביא למספר סופי של מטבעות בשוק. עד כה נכרו קצת פחות מ-20 מיליון מטבעות, והקצאתו הסופית של השוק היא 21 מיליון מטבעות. המטבע האחרון ייכנס לשוק בשנת 2140.

כיצד מושפע המחיר? ההיסטוריה מראה קפיצה גדולה לאחר כל אירוע. האם הפעם התרומה כבר מתומחרת? לא ניתן לשלול את האפשרות שלאור ניסיון העבר, המחיר הנוכחי, שקרוב לשיא כל הזמנים, כבר מגלם לפחות חלק מהעלייה. נוסף על כך, יש משקיעים המעלים ספק ביכולת של חציית המטבע לעורר עליות נוספות, לאור שערו הגבוה ממילא בעת הנוכחית.

האת'ריום יגיע לוול סטריט?

אחד השינויים המשמעותיים שקרו בשוק הקריפטו בשנה האחרונה ותרמו לעלייתו הוא כניסת הביטקוין לוול סטריט בדלת הראשית. לצד אפשרויות המסחר המסורתיות, נפתחו באישור רשות ניירות ערך האמריקאית קרנות סל העוקבות אחר מחיר הביטקוין בספוט. קרנות אלו צמודות לחלוטין למחירו, ולא לחוזים עתידיים, ונגישות לכל משקיע בוול סטריט ממש כמו כל מניה. כעת מטבע נוסף מתקרב לשם.

הרגולטור בהונג קונג אישר לראשונה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום, המטבע השני בגודלו אחר הביטקוין בשוק המטבעות המבוזרים. שוויו נאמד כיום על יותר מ-3,200 דולר למטבע, ובשיא שנרשם בחודש שעבר הוא נסחר תמורת כ-4,000 דולר.

בן סמוחה, מנכ"ל ומייסד קריפטו-ג'ונגל, מסביר מה עומד מאחורי המהלך של הונג קונג. לדבריו, "בזמן האחרון מבוצעים מהלכים המנגישים את השוק המבוזר בתוך המדינה. במקביל, הרשויות בארה"ב מדשדשות, וני"ע שם לא מספקת ודאות בנוגע להחלטותיה".

גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל העוקבות אחר האת'ריום, והתשובה של הרשות אמורה להגיע עד סוף החודש הבא. לאחרונה חלק ממנפיקות קרנות הביטקוין, שהגישו בקשות דומות עבור האת'ריום, סייגו את ההתלהבות וציינו כי קיים סיכוי נמוך לכך שהרשויות יאשרו את הקרנות הללו.