גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin
בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

התוהו-ובוהו של הפוליטיקה האמריקאית מתייחד השבוע בתערובת של טרגי-קומי ושל פארסה. על הפרק עומד מה שהנשיא ג'ו ביידן מתאר כ"עזרה לבעלות בריתנו שנמצאות תחת איום מיידי". הוא מתכוון לאוקראינה, לישראל ולטייוואן (על פי גובה ההקצאות). החקיקה תקועה בקונגרס זה חצי שנה, אבל השבוע מסתמן אור כלשהו בקצה המנהרה. ובלבד שהכלים לא יקדימו ויישברו.

הכול תלוי בקבוצה קטנטנה של צירים רפובליקאים אולטרה-ימניים בבית הנבחרים. למפלגתם יש רוב זעיר בבית, שני צירים, ואפילו הרוב הזה עומד להצטמק לציר אחד ויחיד בשבוע הבא. יתר על כן, הסיעה הרפובליקאית חצויה בין שמרנים קיצונים וכועסים לבין פרגמטים. קשה לדבר על "מתונים" במפלגה הסרה כמעט לחלוטין לרצונו של דונלד טראמפ. אגף הכועסים מכנה את עצמו "עצרת החירות", ובגלגוליו השונים ב-30 השנה האחרונות הוא לרוב החשיב הכשלת חוקים יותר מאשר יזימתם. הוא מצא את מקומו האידיאלי כחיל חלוץ של טראמפיזם עוד לפני טראמפ, במערכה נגד נשיאים דמוקרטים, מביל קלינטון, דרך ברק אובמה ועד ג'ו ביידן.

להפיל את הגג

אבל אפילו הכועסים לא הומוגניים. קבוצה קטנה מאוד ביניהם מוכנה לא רק לשבור את הכלים, כי אם גם להפיל את הגג על יושביו, בעיקר על יושב ראשו. בזכותם, בית הנבחרים הפך לתיאטרון אבסורד מאז נטל רפובליקן את פטיש יושב הראש מידי הדמוקרטים, בינואר 2023. הוא עשה כן לאחר סיבובים חוזרים של הצבעה, ורק לאחר שריצה את קיצוני-הקיצונים בתקנה נוהלית המאפשרת לציר אחד ליזום את הדחת היו"ר.

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

נציין, שיו"ר בית הנבחרים בארה"ב הוא המוציא והמביא. הוא קובע את סדר היום וממילא הוא יכול למנוע כמעט כל הצבעה, או לאפשר אותה.

מפילי הגג הצליחו להדיח את היו"ר הקודם בתוך 9 חודשים. עכשיו שניים מהם מאותתים את רצונם להדיח את יורשו. היורש, מייק ג'ונסון, לא נבדל מהם כלל באידיאולוגיה, או בנאמנות לטראמפ, שאליו הוא חוזר ועולה לרגל. אבל הם פוקדים על ג'ונסון חטא בלתי נסלח: פרגמטיות.

 

הוא עשה יד אחת עם הדמוקרטים כדי להעביר מספר חוקים, והוא מנסה עכשיו להעביר את חוק סיוע החוץ, שהנשיא ביידן יזם באוקטובר שעבר. בהיעדר החוק הזה, הסיוע הצבאי לאוקראינה פסק כמעט לחלוטין, והביא את צבאה על עברי פי פחת.

זה שבועות ארוכים שהרוסים מתקדמים צעד אחר צעד בחזית המזרח; וזה שבועות ארוכים שאוקראינה חשופה כמעט לחלוטין להתקפות ברוטליות יום ולילה. הסרבנות הרפובליקאית הפכה לנכס החשוב ביותר של ולדימיר פוטין, ונסכה חרדה עמוקה בין בעלות בריתה האירופיות של ארה"ב.

השראת טראמפ

ההתנגדות הרפובליקאית נובעת מצירוף סיבות, רציונליות ופחות רציונליות. בצד הרציונלי עומדת התנגדות לסיוע חוץ בכלל ולגובה הסיוע לאוקראינה בפרט; וכן הדרישה שאבטחת גבולה הדרומי של ארה"ב מפני גלי מהגרים לא חוקיים תוקדם לצורכי אוקראינה. על זה אפשר להוסיף אהדה לפוטין, שהיא נחלת הקיצונים, בימין ובשמאל, אפילו בארצות הדמוקרטיות; והרצון להכשיל כל יוזמה של ממשל ביידן.

הרצון הזה אמנם לא זקוק להשראת טראמפ, אבל הוא בהחלט נהנה מתמיכתו. מניעי הנשיא לשעבר לא התחוורו במלואם, הם עניין לניחושים ולהערכות, אבל ביסודם עומדת העדפה ברורה של צרכיו האלקטורליים. הסכנה של התמוטטות אוקראינה אינה מעלה ואינה מורידה בעיניו ובעיני הקנאים שבתומכיו.

בסנאט יש רוב דמוקרטי קטן, והואיל ויש בו הרבה יותר רפובליקאים פרגמטים מאשר בבית התחתון, הסנאט הצליח להעביר עוד לפני חודשיים גרסה של חוק ההקצאה, ברוב גדול משתי המפלגות. בסנאט נחוץ רוב מיוחס לחקיקה; בבית הנבחרים מספיק רוב רגיל, וזו אחת הסיבות שבמרוצת השנים התפתחו נוגדנים למה שהאמריקאים מכנים "דו-מפלגתיוּת".

הואיל ואין לחוק הזה סיכוי לקבל די קולות רפובליקאיים בבית הנבחרים, הוא תלוי בתמיכה דו-מפלגתית. נראה שרוב הדמוקרטים יצביעו לטובתו. כאן מתחילה ההסתבכות. הסנאט הציע חבילת סיוע, שבה כרוכות אוקראינה, ישראל וטייוואן יחד. רפובליקאים רבים מסרבים להצביע בעד חבילה כזאת, המשתמשת בישראל כדי "לדחוף את אוקראינה לתוך גרונו של העם האמריקאי",  בלשונו הציורית של ציר רפובליקאי אולטרה-ימני מטקסס, צ'יפ רוי.

היו"ר ג'ונסון עיצב אפוא מכניזם יצירתי: הוא מציע לפרק את עסקת החבילה למרכיביה ולהעמידם להצבעה נפרדת. כך, רפובליקאים השונאים את אוקראינה יוכלו להצביע נגדה, אבל להצביע בעד ישראל או טייוואן. ג'ונסון גם מציע להוסיף תבלינים, כמו למשל שינוי מעמד הסיוע לאוקראינה ממענק להלוואה, או אכיפת מכירתה של TikTok לגורמים לא סינים. מה זה שייך? זה לא, אבל זה כן, כי זה מה שעושים בקונגרס: תולים חוקים לא רלוונטיים בענפיו של חוק מרכזי, כדי שהמרכזי יגרור איתו את הלא-רלוונטיים. אם כל אחד מהמרכיבים יקבל רוב, ג'ונסון יחזור ויכרוך אותם יחד, ויחזיר אותם לאישור הסנאט ולחתימת הנשיא.

חלק ניכר מהרפובליקאים דוחים את יצירתיותו של היו"ר. הם דורשים בתמורה חקיקה לבלימת הגירה, שתכונן את מדיניות הסגירה הכמעט-הרמטית של ימי טראמפ. לזה אין כל סיכוי, אבל "עצרת החירות" לא מתחשבת בסבירות מילויים של מאווייה. היא מתעבת פשרות גם אם הן מאפשרות לה לצאת בחצי תאוותה בידה. והואיל וג'ונסון שוחר פשרה שתאפשר לו לקבל תמיכה מצד דמוקרטים, הקיצונים במפלגתו מאיימים לנסות ולהדיח אותו.

הקיצוני שבזוממי ההדחה, ציר ששמו תומס מאסי ממדינת קנטאקי, מתנגד לכל סיוע חוץ, כולל ישראל, ולכל מעורבות מעבר לים. הוא גם רוצה לפרק את הממשלה הפדרלית או לפחות לכווץ אותה לממדים מיקרוסקופיים. הוא אקסצנטרי, אבל עכשיו הוא יכול להעלות את התהליך כולו על שרטון.

"יש לי דלי מלא מים"

איך מנהלים מדיניות חוץ כשכל כך קל לתקוע מקלות בגלגליה, והתוקעים ממעטים להתעניין בתוצאות מעשיהם? ציר קונגרס דמוקרטי (יהודי) מפלורידה, ג'ארד מוסקוביץ, הסביר שיצביע לטובת יושב הראש הרפובליקאי ג'ונסון, אם הקיצונים הרפובליקאים, כמו מאסי הנ"ל, ינסו להדיחו.  "מאסי רוצה שהעולם יעלה בלהבות", צייץ מוסקוביץ ביום ג', "איני מתכוון לעמוד מנגד ולצפות. יש לי דלי מלא מים".

נראה שלא תיתכן מטאפורה טובה מזו למתרחש בוושינגטון: אש מוצתת פעם אחר פעם, ואנשים נושאי דליים מתרוצצים בין הדליקות.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

ירידות קלות בחוזים העתידיים; איליי לילי מזנקת ב-7% במסחר המוקדם

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הגיע מועד תשלום תגמולי המילואים: כמה תקבלו והאם אתם זכאים למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עולה ב-6%, אלוני חץ יורדת ב-4.5%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלו בחברה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.