גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה להשקת free TV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

קמפיין free TV שעלה בקשת 12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך
קמפיין free TV שעלה בקשת 12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

לפני כשנה השיקו קשת ו־RGE את מיזם הטלוויזיה שלהן free TV, במטרה להשיג דריסת רגל ולהפוך לשחקניות בשוק הסטרימינג. המיזם הושק בקול תרועה גדול, ועם הבטחה "לשבור" את השוק עם מחיר תחרותי במיוחד. במילים אחרות, ניסיון לנגוס בנתח של ספקיות התוכן המתחרות: yes, הוט, סלקום ופרטנר.

ב־free TV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם
תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

המהלך אכן עורר לחץ בקרב המתחרות, מה שהוביל אותן להורדות מחירים בניסיון לשמר לקוחות. לצד זאת נרשמה ביקורת בשוק, שהתמקדה בפוזיציה של שתי בעלות השליטה: קשת כערוץ טלוויזיה שהופך לשחקן סטרימינג, ו־RGE שהחלה להתחרות בפלטפורמות שלהן היא מספקת ערוצי תוכן, בעיקר בעולמות הספורט.

זמן קצר לאחר מכן, ביולי 2023, פרסמנו בגלובס כי גם בין הצדדים התגלעה מתיחות בדיוק על הרקע הזה. העובדה ש־RGE פועלת בשני כובעים - כשותפה בסטרימינג עם קשת וכספקית ערוצי ספורט לפלטפורמות המתחרות - יצרה מצב שבו היא מספקת 'לעצמה' ערוצי פרימיום בחינם, בעוד שהמתחרות שלה נאלצות לשלם על הערוצים הללו, שנחשבים מבוקשים בקרב הצופים.

לפי גורמים בשוק, המתיחות נמשכת גם כיום, והמורכבות מול המפעילות עדיין לא נפתרה, ואף החמירה. האם במובנים אחרים השותפות הצליחו להגשים את מטרותיהן ולשנות את השוק? הדעות חלוקות.

המנויים: המתחרות כבר לא חוששות

בחודש האחרון עלה קמפיין פרסומי חדש של free TV, שבו נשמע ארז טל (טאלנט של קשת) מכריז כי "יותר ויותר ישראלים מתנתקים מהטלוויזיה של פעם ועוברים לדור הבא של הטלוויזיה". בכמה לקוחות מדובר? במיזם שומרים את הקלפים קרוב לחזה. עם זאת, ההערכות בשוק מדברות על 50-60 אלף מנויים.

"המספר הזה לא עמד בציפיות הפנימיות של קשת, אבל גם לא הגשים את הלחץ ואת החשש שהיה למפעילות המתחרות", אומרים לגלובס גורמים בשוק. ההערכה היא שכל חברה איבדה כמה אלפי לקוחות והייתה צריכה לשמר כמה עשרות אלפי לקוחות עם הצעות אטרקטיביות. החריגה מבין המתחרות היא סלקום: לפי דוחות החברה, בשנה האחרונה סלקום גדלה ב־6,000 לקוחות. 

לשם השוואה, בסלקום אחרי חצי שנה של פעילות הצליחו להגיע ל־30 אלף מנויים למיזם הטלוויזיה. אחרי שנה סלקום TV הצליחה לגייס 70 אלף לקוחות. בפרטנר TV נרשמו בתום שנה מההשקה כ־83 אלף מנויים, וחודש לאחר מכן עמד המספר על 100 אלף. עם זאת, שתי החברות הללו הציעו ללקוחות חבילות טריפל ולא רק טלוויזיה. כיום לפרטנר יש 207 אלף מנויים, לסלקום יש 263 אלף מנויים, ל־yes יש 574 אלף מנויים, ולהוט יש על־פי הערכות כ־600 אלף מנויים (מדובר בחברה פרטית).

"האם free TV הוא מיזם שהצליח או נכשל? קשה לדבר בסימני קריאה", אומר גורם בשוק. "מצד אחד, הוא לא הגיע ליעדים הפנימיים שהחברות הציבו לעצמן. מצד שני, קשה להגדיר מיזם שיש לו 50-60 אלף לקוחות בשנה ככישלון. מדובר בשחקן חדש, ואלה מספרים מכובדים מאוד לשנת השקה".

גורמים אחרים מציינים כי ככל הנראה התוכנית הייתה לגייס 150-200 אלף לקוחות אחרי שנה עד שנה וחצי מההשקה. לדברי בכיר בתחום, "יש דעות סותרות בשוק לגבי מידת ההצלחה של free TV. ארבע חברות התקשורת הגדולות די רעדו בהתחלה, כי הושקע סכום גבוה בפרסום, ולכן הן עסקו בשימורים וביצעו הורדות מחיר.

"בפועל לא כל־כך מורגשת נטישה, והפגיעה היא פחות ממה שחשבו. מדובר במספרים לא מבוטלים לשירות צעיר יחסית, שמציע פתרון צרכני טוב - חבילה רזה שנותנת חדשות, ספורט ודברים בסיסיים, ועליה שירותי סטרימינג. אבל הטיימינג היה בעוכרי קשת, זו תקופה של רוויה צרכנית".

התוכן והספורט: היצע לא רחב מספיק

ב־free TV מתגאים ב־50 ערוצים, כולל הערוצים הישראליים, סדרות, סרטים, דוקו, ילדים, לייף סטייל ועוד. לפי החברה, מדובר בעשרות אלפי שעות של תכני VOD.

השירות מוצע ב־40 שקל לחודש, לצד הטבת חודש ראשון בחינם, כשאחד היתרונות המרכזיים הוא חבילת ספורט ללא תוספת תשלום. מדובר בעשרה ערוצים מ־RGE - ערוצי ספורט 5 ושני הערוצים של ONE. עם זאת, ב־free TV לא מציעים את ערוצי צ'רלטון, כיוון שהדבר ידרוש מהם להקפיץ את המחיר ולשנות את המודל הכלכלי.

מנגד, אין מספיק תכני רכש או מקור ש"עוטפים" את ערוצי הברודקאסט והערוצים המרכזיים. אם באוקיינוס של נטפליקס הצופים מאבדים עניין יחסית מהר, כאן זה בולט יותר. בעוד המתחרות מתהדרות בשיתופי־פעולה עם דיסני או HBO כדי למשוך את הצופים, הקטלוג של free TV לא מגוון מספיק ולא כולל מספיק תכני רכש.

נקודה נוספת קשורה לשילוב עם שירות נוסף. לקוחות רבים בוחרים בספקית תוכן ראשית, ומשלימים את תפריט הצפייה עם מנוי לנטפליקס או דיסני פלוס. המשמעות היא עלות נוספת של כמה עשרות שקלים בחודש - אך כזו שמשתלמת.

ב־free TV מודעים לצורך לחזק את חבילת התוכן, ועושים זאת באמצעות תכני VOD ישנים ואיקוניים. דרך נוספת היא שידור הופעות חיות של אמנים מובילים, כך שהצופה מרגיש שהוא "בשורה הראשונה". לא בטוח שהבשורה הזו מספקת את הצופים.

הפרסום: יותר דקות מהמתחרות

מצד אחד, ב־free TV מאותתים לשוק שהם מרוצים ממספר המנויים, ומצד שני אינם חושפים את הנתונים. ניתן להניח שאם המספרים היו מצוינים, לא היינו רואים קמפייני פרסום אגרסיביים בטלוויזיה ובדיגיטל, המנסים לשכנע משתמשים לעבור למיזם.

עם זאת, יש מי שטוען כי מאחר שבחברה בחרו במודל עסקי רזה עם הוצאות לא גבוהות, בוודאי ביחס לחברות שמעסיקות עובדים רבים, אך טבעי שההשקעה העיקרית היא בפרסום. על־פי נתוני יפעת בקרת מדיה, שווי הפרסום של המיזם מאפריל 2023 ועד השבוע עומד על כ־46.5 מיליון שקל. מדובר בהיקף פרסום שנתי דומה לזה של בנקים, שנחשבים למפרסמים הגדולים במשק.

מתוך הסכום המדובר, כ־90% הופנו לטלוויזיה - בעיקר בערוץ קשת 12 - והיתר הושקעו בדיגיטל ובעיתונות מודפסת. יש לציין כי נתוני יפעת מבוססים על מחיר מחירון, ולא בהכרח מדובר בסכומים המשולמים בפועל (ב־free TV אומרים כי הם משלמים על הפרסום, ומספר דקות הפרסום נבחר בהתאם לצרכים).

ומה באשר לדקות הפרסום של המתחרות? בדצמבר האחרון נוצר סכסוך בין ערוץ קשת 12 לבין yes, על רקע סיום ההסכם המסחרי בין הצדדים. כל אחת מהחברות טענה כי השנייה פוגעת בתחרות ומשתמשת לרעה בכוחה, ובמסגרת זו yes הפסיקה לרכוש זמן פרסום בקשת. כעבור פחות מחודש הגיעו שני הצדדים להסכמות, ו־yes חזרה להפסקת הפרסומות בקשת.

לעומת זאת, הוט, שהייתה מהמפרסמים הגדולים במשק, לא עלתה בשנה האחרונה בקמפיינים בכלל. סלקום ופרטנר מפרסמות בקשת מעת לעת, כחלק מקמפיינים מתוכננים.

מ־free TV נמסר בתגובה: "כניסתה של החברה הגבירה את התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל, ובכך היא יצרה חלופה אטרקטיבית לשירותי הטלוויזיה הרב־ערוצית. free TV הוא שירות הטלוויזיה המתקדם, ההוגן והמשתלם בישראל". 

עוד כתבות

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

אופטימיות בבורסה על רקע דיווחים שחמאס מסכים לעסקה: המדדים קופצים, נאוויטס מזנקת ב-17%

הדיווח על הסכמת חמאס למתווה הפסקת האש מקפיץ את הבורסה - ת"א 35 עולה ב-1.1% • השקל מתחזק ב-1.3% מול הדולר ●  נאווטיס דיווחה על סיום הקידוח בפרויקט שננדואה ● סיפיה ויז'ן מזנקת בעקבות קבלת חוזה באירופה ● מיטב: "ההתאוששות במשק מתבססת בעיקר על הצריכה הפרטית" ● מדד רשתות השיווק הוא בעל התשואה הגבוהה ביותר בבורסה מתחילת השנה

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

החרם באוניברסיטאות העילית בארה"ב מגיע לקרנות ההשקעה בהייטק הישראלי

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

קלאודיה שיינבאום, שנבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

המועמדת היהודייה נבחרה לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו היא ד"ר להנדסת אנרגיה, שעומדת בראש מפלגת שמאל ● לפני מלחמת העולם השנייה סבה וסבתה היגרו למקסיקו בעקבות רדיפות אנטישמיות ● היא התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של הנשיא היוצא וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, היום (א') / צילום: ניצן שפיר

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל

בג"ץ עומד להכריע בשאלת גיוס החרדים לאחר שנים של דחיות ● נראה כי השופטים תמימי-דעים שבהיעדר חקיקה ונוכח המצב יש להתחיל בגיוס בהתאם ליכולת צה"ל: "המדינה במלחמה, והצורך זועק" ● ארבע הערות על הסערה שמעסיקה את מקבלי ההחלטות מאז קום המדינה

מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

הסוף לחניה חינם בכחול לבן בכל העיר: עיריית תל אביב משנה מדיניות ומעלה מחירים. כל הפרטים

עיריית תל אביב הודיעה על עדכון מדיניות החניה בעיר ועל העלאת תעריפים גורפת ● החל בינואר 2025 יידרשו תושבי העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - בהתאם לנדרש בחוק ההסדרים משנת 2021 ● מספר אזורי החניה בעיר יוכפל ● אלה התעריפים החדשים

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חברה זכתה בקרקע לבנייה. ואז הגיעה הצעה במיליון שקל יותר

בני זוג שחיו כידועים בציבור נפרדו לאחר כשבע שנים, במהלכן נולדו להם שני ילדים - האישה דרשה זכויות בחברות שהקים בעלה ● כונסי נכסים ביקשו לפתוח מחדש הליך התמחרות לרכישת קרקע לאחר שחברה כבר זכתה בו, בשל קבלת הצעה גבוהה יותר ● וגם: למי שייכת דירת מרתף משותפת לבעלי הבניין, שנמכרה מספר פעמים? ● שלושה פסקי דין בשבוע

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

סוף לסאגה: הושלמה העברת תחנת הכוח אשכול לדליה אנרגיה

אשכול היא הגדולה מבין התחנות שנמכרו ע"י חברת החשמל במסגרת מתווה הרפורמה שנחתם בשנת 2018 ● תמורת העסקה עמדה על סך כ-9.1 מיליארד שקל ותשלומים נוספים, לאחר שבמכרז הראשון הציעה דליה 12.4 מיליארד שקל אך חזרה בה

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

מצרים: חמאס נתן תשובה חיובית לעסקה שהציג ביידן, מחכים כרגע לישראל

צה"ל איתר בניר עוז את גופתו של דולב יהוד ז"ל, שהוגדר כחטוף מאז 7 באוקטובר • דובר צה"ל עדכן כי מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן למרחב ים סוף, אין נפגעים • הבוקר הופעלו אזעקות גם בחורפיש, 3 רקטות נפלו בשטחים פתוחים - אחת יורטה בהצלחה • דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה הלילה • עדכונים שוטפים 

סיכום שווקים / צילומים: שלומי זירה, אנבידיה, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית  ● אנבידיה זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20%, מה הוביל לכך? ● המניות הישראליות שייכנסו, ומה עוד חשוב לדעת לקאת עדכון מדד ראסל ביוני ● ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר