FREE TV | בלעדי

חודש אחרי השקת הסטרימינג FreeTV, נרשמת מתיחות בין השותפים במיזם

חברת RGE פועלת הן כשותפה בסטרימינג עם קשת והן כספקית ערוצי ספורט לפלטפורמות המתחרות - מה שמוביל למתיחות בין הצדדים • לגלובס נודע כי הנושא נמצא כעת על השולחן בחדרי המו"מ, וכבר יש מי שתוהה האם RGE תתמודד עם הלחצים או שתחפש דרך החוצה

יעקב נדבורני, מנכ''ל FreeTV / צילום: איל יצהר
יעקב נדבורני, מנכ''ל FreeTV / צילום: איל יצהר

מתיחות בחברת RGE סביב מיזם הסטרימינג החדש שנועד לשנות את השוק? לגלובס נודע כי מספר שבועות לאחר צאתו לדרך של FreeTV, נוצר מתח הנובע מהעובדה ש־RGE פועלת בשני כובעים - כשותפה בסטרימינג עם קשת וכספקית ערוצי ספורט לפלטפורמות המתחרות. המצב משפיע גם על היחסים עם השותפה קשת, ואף עלו טענות כי RGE נדחקת לפינה מבחינה ניהולית. 

אחרי 21 שנה: מנכ"ל RGE המשותף, אור רם, עוזב את החברה
הקרב הלוהט של שוק הטלוויזיה הוכרע: הוסר האיום מעל מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE 
מחיר נמוך ובלי ממיר: בדקנו מה שווה שירות הסטרימינג החדש 

כדי להבין את הסיטואציה הנוכחית, יש לצלול לתוך פעילותה של RGE. החברה שבבעלות משפחת רקנאטי (לאחר השלמת רכישת מניות השותפים ב־2021) מפעילה מספר ערוצים ומהווה ספקית משמעותית בתחום הספורט לפלטפורמות התוכן yes, הוט, סלקום ופרטנר. למעשה, היא קונה זכויות שידור מרחבי העולם, ומוכרת את השידורים לפלטפורמות השונות.

ספורט נחשב לתוכן היקר ביותר של הפלטפורמות, וזה כולל את ערוצי הספורט, ערוצי צ'רלטון, ו־ONE. על־פי הערכות שהגיעו לגלובס, כמחצית מההוצאות על התוכן בחברות השונות קשורות לספורט, ונתח נכבד מגיע ל־RGE. לרוב, החוזה שנחתם בין RGE לבין הפלטפורמות הוא פר לקוח, כלומר על כל לקוח - ללא קשר אם הוא משתמש פרימיום או בסיס - הפלטפורמות מעבירות תשלום דומה לספקית הערוצים.

שאלת המחיר

כיום גובות הפלטפורמות השונות 50-70 שקל מהצרכנים על ערוצי הפרימיום של RGE, הכוללים מספר ערוצי ספורט. עם זאת, ב־FreeTV (בהובלת המנכ"ל יעקב נדבורני) אין תשלום כזה, וזאת בשל המודל הרזה ומספר משתמשים נמוך יותר ביחס למתחרות.

בעוד שהפלטפורמות צריכות למצוא מנועי הכנסה כדי לכסות על הוצאות ספורט יקרות, הוצאות לוגיסטיות ותשתיות יקרות, ב־FreeTV יכולים להימנע מכך ולספוג את העלויות.

נזכיר כי גם במיזם הסטרימינג החדש FreeTV התחייבו על מחיר קבוע מרגע ההרשמה, שעומד על כ־30 שקל עבור שני מסכים במשק בית. בתוך חבילת הבסיס הזו, ובלי לבקש תשלום נוסף, ניתן למצוא את ערוצי ספורט הפרימיום. יש לציין כי רשות התחרות בחנה את ההסכמים המסחריים של קשת ו־RGE, והשתיים קיבלו אור ירוק.

המצב הזה יוצר כאמור מתיחות ל־RGE, וזאת למרות שהיו לה שלוש שנים להתכונן לסיטואציה. על־פי מידע שהגיע לגלובס, הפלטפורמות העלו את הנושא בפני RGE. כשיש לחברה רק ארבעה לקוחות מחוץ למיזם, ברגע שהם מפעילים לחצים - יש לכך השפעה מהותית. הסכומים הגדולים ביותר של RGE מגיעים מהארבעה הללו, בשל מספר מנויים גבוה יותר. מכאן גם נובעת תחושת התסכול בחברה על המצב שאליו נקלעו.

במקרה אחד, למרות שהחוזה לא קרוב לסיום, נעשה ניסיון לברר האם הסטטוס שלו צריך להשתנות, ואם כן אז כיצד. במקרה אחר החוזה בין שתי החברות נמצא כעת בחדר המשא־ומתן, כשטענה המחיר עולה על השולחן.

מדובר במלכוד כפול: מצד אחד, הפלטפורמות יכולות לטעון לפגיעה בתחרות, שכן ב־FreeTV מציעים את חבילת הפרימיום בחינם. מצד שני, הן לא באמת יכולות לנטוש את חדר המשא־ומתן, מאחר שהן חייבות להציע את מוצרי הספורט לצרכנים.

מבחינת RGE, מצד אחד המיזם חשוב לחברה ולבעלים כדי לתקוע יתד בשוק המתפתח, ומצד שני החברה צריכה לנהל קשרים עסקיים עם כלל הלקוחות שלה. כל זה מוביל לשאלה האם היא תצליח להתמודד עם הלחצים, או שמא תחפש דרכים החוצה.

עד כה לא דווח על מספר המנויים של FreeTV, וגם לא ניתנו הערכות זהירות, אך לפי נתוני קבוצת יפעת, במיזם משקיעים בנושא: היקף הפרסום בערוץ קשת 12 עמד בחודש האחרון על לא פחות מ־6 שעות ו־7 דקות. אם ההשקעה הזו תוביל לתנועה משמעותית, המצב עלול להחריף, והזעם של הפלטפורמות צפוי לגדול, מה שיוביל למורכבות קשה יותר בקשרים המסחריים.

אם מסתכלים על השותפות קשת ו־RGE, נראה כי האינטרסים שלהן עשויים להיות מנוגדים: מצד אחד רצון להציע את המחיר הנמוך ביותר כדי להשפיע על השוק, ומצד שני אחת מהחברות השולטות צריכות לנהל קשרים מסחריים עם המתחרות. התוצאה: מתחים שלא נגמרים.

מקשת ומ־FreeTV לא נמסרה תגובה. ב־RGE בחרו שלא להגיב, בנימוק שהחברה אינה מגיבה על הסכמים מסחריים.