גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראל היא מדינת מכשירי סלולר פרימיום, קצת כמו דרום קוריאה"

למרות המלחמה, רשת דינמיקה טוענת כי מכירות הסלולר לא נפגעו ומשיקה חנות שביעית באילת ● בראיון לגלובס מנתח המנכ"ל אלי אדדי את העדפות הצרכן הישראלי ומציג שולי רווחיות נמוכים במיוחד, בענף שבו מחיר של מוצר יכול להשתנות כמה פעמים ביום

אלי אדדי, מנכ''ל רשת הסלולר דינמיקה / צילום: רמי זרנגר
אלי אדדי, מנכ''ל רשת הסלולר דינמיקה / צילום: רמי זרנגר

לענף הסלולר יש רומן ארוך עם העיר אילת. חנויות נפתחות בכל פינה, והמוני ישראלים מגיעים לעיר הדרומית עם מטרה עיקרית: לרכוש טלפונים, טאבלטים ומוצרי חשמל. לפעמים הם אפילו לא נשארים ללילה.

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?
הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

ברשת דינמיקה זיהו את המגמה, והחודש הם פותחים בעיר חנות שביעית. "יש תופעה של חבר'ה שמתארגנים לנסוע בקבוצות ליום אחד, בוודאי אם מדובר בעובדי הייטק עם רכב ליסינג", מספר המנכ"ל, אלי אדדי. "אנחנו רואים את זה בעיקר בתקופות השקות של מכשירים חדשים, כמו בהשקת האייפון החדש או בהשקת הגלקסי 24 החדש.

"רפורמת כחלון ביטלה את מס הקנייה והפכה את אילת למקום עם אפס מס על מכשירים סלולריים, וזה הופך את העיר לאחד המקומות הכי זולים בעולם. כשמחיר מכשיר עומד על אלפי שקלים, ומשפחה שמגיעה לחופשה רוכשת כמה מכשירים, זה יכול להגיע ליותר מ־10,000 שקל. גובה ההנחה מאוד משמעותי. לכן בחרנו להיות בכל המרכזים המסחריים המובילים באילת, ועכשיו גם במתחם רד".

 

אתם לא מתחרים בעצמכם?
"לא, כי בסוף אנחנו פזורים במתחמים שונים שמרוחקים זה מזה, ובתקופות ה'פיק' של החגים ובקיץ, כמות הנופשים שמגיעה לעיר בזמן קצר יוצרת עומס גדול בכל נקודה. בשונה ממתחרים אחרים שיש להם סניפים של מאות מטרים, הסניפים שלנו קטנים וממוקדים מאוד".

המלחמה פגעה בפעילות שלכם?
"בהתחלה אילת התרוקנה והפכה לעיר מפונים. אז עסקנו בעיקר בתרומות ומתן פתרונות עבורם. גם לא הייתה תנועה של לקוחות לאילת, מכיוון שאנשים פחדו מהדרך. כשהשיגורים פחתו, והדרך הפכה בטוחה יותר, ראינו את השינוי. לאחר מכן, כשהיו שיגורים של החות'ים, הייתה שוב נסיגה, ובהמשך השנה משהו שוב השתחרר.

"ההתאוששות המשמעותית הייתה בפסח, כשהעיר שידרה משהו קרוב לנורמלי. לצד זה היה מנגנון פיצוי - לא מעט אנשים מחפשים חופשה, אבל מעדיפים לא לנפוש בחו"ל. גם בקיץ הקרוב אני מניח שאילת תהיה מלאה".

עדיין בלי חיתולים

אדדי מכהן כמנכ"ל דינמיקה מ־2011. תחת ניהולו מפעילה הרשת 50 סניפים, ועשרה נוספים נמצאים בתהליכי הקמה או בשינויי מיקומים. רובם נמצאים בקניונים או במרכזים גדולים. "אנחנו שונים בתפיסה שלנו מחברות אחרות שיוצאות מהקניונים לאוף לוקיישן, בגלל נושא השכירויות המאתגר. לנו יש תפיסה של רשת פרימיום, ולא מחסן ניפוק ללקוחות, כמו רשתות אחרות שזה הדנ"א שלהן".

דינמיקה היא רשת ציוד הקצה הגדולה בישראל, בפער משמעותי מהמתחרים - בהם רשתות כמו איידיגיטל, יבואנים, חנויות פרטיות, אתרי אונליין מקומיים ובינלאומיים, ורשתות שלא מיועדות רק לסלולר כמו KSP וסופר־פארם אונליין. על כל מכשיר קיימות לא מעט אופציות, שמתחרות ביניהן לא רק במחיר, אלא גם במרכיבים נוספים כמו חוויית שירות, אחריות ושירותי תיקונים.

"רוב המתחרים לא יתנו שירות אלא ישלחו אותך למעבדת תיקונים", מציין אדדי. "אנחנו רשת התיקונים הגדולה בארץ, וזה יתרון מבדל מאוד גדול. אצלנו זה המיקוד, בעוד שרוב המתחרים מתפרסים על הרבה קטגוריות, ומחפשים את הקטגוריה הבאה". בידול נוסף שאדדי מצביע עליו הוא שדינמיקה היא יבואנית רשמית גם של אפל וגם של סמסונג.

בכל תחום המתחרים עוקבים זה אחר המחירים והמבצעים של זה, אך בסלולר העניין מורגש עוד יותר, כשמחיר של מכשיר יכול להשתנות כמה פעמים ביום - בהתאם למשחק המחירים של המתחרות. "אם אצלי עלה מבצע הבוקר, מתחרה א' יגיב לנו שעתיים אחרי, ומתחרה ב' יגיב שלוש שעות אחרי, ועד סוף היום כל השוק שינה פוזיציה", מסביר אדדי.

"הרווח בעולם התוכן שאנחנו מתעסקים בו מאוד מצומצם. בשונה מעולמות האופנה, שם הרווח הגולמי הוא עשרות אחוזים, ואז עושים פיינל סייל של 50%-40%, אצלנו הרווח הגולמי, ההתחלתי, הוא לפעמים חד־ספרתי".

לפני כשנתיים דיבר אדדי על המתחרים שמוכרים גם מזון לחיות, פסטות וחיתולים, בעוד שהוא נשאר ממוקד. "זה מוכיח את עצמו", הוא אומר כעת. "כל המרקטפלייסים שסגרו בשנה האחרונה התפזרו לכל עבר. הלקוח יודע להעריך את המיקוד, ובוחן אותנו כחברה במשברים שיש לו: כשהוא צריך מכשיר מהיום להיום, או כשנשבר המסך וצריך שיגיע אליו טכנאי".

כמו טים קוק

בשבוע שעבר, אחרי שקרן ההשקעות פורטיסימו השלימה את רכישת מניות השליטה בסלקום מידי דיסקונט השקעות תמורת 936 מיליון שקל, פורסמו דוחות החברה, שהיא הבעלים של דינמיקה.

לרכישה עצמה מסרב אדדי להתייחס, אולם לפי הערכות בשוק, דינמיקה הייתה אחד ממוקדי המשיכה בעסקה, והצפת ערך עתידית בסלקום עשויה להגיע מהנפקתה. לדבריו, ברבעון הראשון של 2024 נרשמו הכנסות שיא, עם עלייה של כ־7% בהכנסות מול הרבעון הקודם. לפי אדדי, ההכנסות של דינמיקה-סלקום מציוד קצה עמדו על 283 מיליון שקל ברבעון, ולפי הדוחות, של פלאפון 167 מיליון שקל ושל פרטנר כ-140 מיליון שקל.

"לא כיוונו לזה, אבל ברבעון הרביעי של 2023 שברנו את שיא כל הזמנים בתוצאות", אומר אדדי. "זה רבעון שהתחיל במלחמה, חלק מהסניפים נסגרו, אילת הפכה לעיר מפונים, לא היה מלאי רציף לאורך הרבעון בגלל ביטולי טיסות לארץ, ושער החליפין היה גבוה ותנודתי.

"הריבית גבוהה, מצב הרוח הלאומי ירוד, עובדים חסרים, ולמרות כל אלה סיימנו את הרבעון בשיא גם בהכנסות וגם ברווח. נכנסנו גם ל־2024 עם מומנטום שהמשיך, ושברנו שיא בפעם השנייה ברציפות. אחד הלקחים שלמדנו מהקורונה הוא ששיקום והתנעה מחדש של דברים שנעצרים לוקח חודשים. לכן, במלחמה החלטנו שאנחנו לא עוצרים, וזה עזר בתוצאות".

לאור זאת, לא פלא שלמרות יוקר המחיה, אדדי מתאר את ישראל כמדינה של מכשירי פרימיום. "ישראל מאוד חריגה בעולם כמדינת פרימיום מובהקת. היא שונה מאירופה ואפילו מארה"ב, היא דומה אולי למדינות במזרח כמו דרום קוריאה. בעולם מדברים על התכווצות של השוק, ואפל ירדו השנה במכירות אייפונים בעולם. אנחנו שונים גם מהמגמות האלה.

"אייפון 15 וגלקסי 24 הם המכשירים הנמכרים בישראל בשנה האחרונה. הרבה פעמים כשאנשים מתייעצים איתי איזה מכשיר לקנות, הם אומרים שהם לא יכולים לקנות את הדירה הכי טובה, האוטו הכי טוב או אפילו את השעון הטוב ביותר. אבל את המכשיר הכי טוב בעולם, שמסתובב איתו טים קוק או איל ולדמן, הם יכולים".

ללא משרד פרסום

בניגוד לחברה־האם סלקום, לדינמיקה אין משרד פרסום אחד שמלווה אותה. עם זאת, כן יש הקפדה על קו אחיד עם הפרנזנטור אלי פיניש. "הרבה פעמים אנחנו בונים צוות משימה אד־הוקי", מספר אדדי. "חלק מהפרסומות הן עם אסף שלמון, מכותבי 'ארץ נהדרת' של קשת, שאנחנו בהסכם שיתוף־פעולה איתם. גם אלי פיניש מאוד מעורב בכתיבה ובצד הקריאטיבי".

אתה בתפקיד כבר כמעט 13 שנה. לא מדגדג לך לעשות שינוי?
"הרשת צומחת במונחים דו־ספרתיים, ואני כרגע עסוק מאוד בפיתוח שלה, בפרסום, בדיגיטל. יש פה המון עשייה, שנותנת לי קרקע לתוכניות רחבות להמשך. זה עולם תוכן שמאפשר לייצר המון חדשנות". 

עוד כתבות

מדוזות. למה הן פה ואיך נלטפל אם נצרבתם / צילום: Shutterstock

מכת מדוזות בחופי ישראל: מתי הן יעזבו ואיך אפשר להתגונן

עם תחילת הקיץ מגיעות לחופי הארץ המוני מדוזות ● האם הצריבה שלהן מסוכנת, למה הן מאתגרות את כל מה שחשבנו על חיים ומוות, ולמה יש חוקרים שמאמינים שהן ישמידו את העולם ● גלובס עושה סדר

מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור שעריהן וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואה של 1,000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור, כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה, ומי השיאנית הגדולה?

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

החידה של המדד: האם מחירי הטיסות באמת ירדו ב-25%?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת תשלם עד רבע מיליארד דולר עבור חברה בתחום האינטרנט בטיסות

חברת רשתות הלוויין מישראל תשלם 98 מיליון דולר עם השלמת העסקה, והיתרה בכפוף לאבני דרך

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; ברודקום עולה ב-6%, גיימסטופ צוללת ב-10%

הנאסד"ק קופץ בכ-1.3% ● מדד קאק מתאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

מתחם העין בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הדיירים במתחם הלוהט של גבעתיים בחרו יזם: מי הזוכים?

למעלה מ-17 חברות התמודדו במכרז לפרויקט פינוי-בינוי במתחם "העין" בגבעתיים ● החברות הזוכות הן שותפות בין "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין יחד עם חברת לוינשטיין ● מה צפוי לכלול הפרויקט?

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

שנתיים מאז החלה לפעול: 6 מיליארד שקל נצברו בקרן העושר

רשות המסים פרסמה היום תחזית מעודכנת של גביית היטל בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע בשנים הבאות: התחזית לגביית היטל רווחי נפט וגז עד שנת 2033 גדלה ל-55-72 מיליארד דולר, במקום 45-53 מיליארד דולר עפ"י התחזית הקודמת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה