גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל הסימנים מעידים: משבר התעופה הגדול עוד לפנינו

לאחר התאוששות הדרגתית שהגיעה לשיא בחודש אפריל, ענף התעופה שוב בבלימה: החברות הזרות מושכות זמן, קווים מרכזיים מצטמצמים, והיעדר התחרות מקפיץ את המחירים ● כרטיסי טיסה שאפשר היה לקנות בעשרות דולרים עולים כעת מאות, והלחץ על השוק רק צפוי להחריף ככל שמתקרב הקיץ

רוב חברות התעופה הזרות הפסיקו את הפעילות שלהן לישראל / צילום: Reuters, Anadolu Agency
רוב חברות התעופה הזרות הפסיקו את הפעילות שלהן לישראל / צילום: Reuters, Anadolu Agency

אי הוודאות חזרה לענף התעופה. אחרי מספר חודשים של התאוששות והתייצבות זהירה, ופעילות שהגיעה לשיא במהלך חודש אפריל, הפגיעה הישירה בנתב"ג טלטלה מחדש את הענף והחזירה את השוק למצב של דריכות. חברות התעופה הזרות ממשיכות לבחון את פעילותן בקווים לישראל, ובינתיים בוחרות בגישת ביטולים קצרי טווח: כל חברה מושכת את השעיית הטיסות בעוד כמה ימים, לפעמים שבוע, לעיתים יום אחר יום. אייר פראנס, ריינאייר ובריטיש הרחיקו לכת יותר מכולן עם ביטול טיסות רשמי עד אמצע מאי, ודלתא שעדיין לא הודיעה רשמית על ביטולים עצרה את ההזמנות עד ה-21.5.

דלתא עוצרת את הזמנות הכרטיסים לישראל לשבועיים הקרובים
ותודה לחות'ים: הטיסות לרומא ופריז מלאות, והמחירים כבר מטפסים
מנכ"ל משרד התחבורה מאיים: "אם חברות התעופה הישראליות ישתוללו, נקבע להן מחיר תקרה"
הטיסה בוטלה בגלל הטיל מתימן? אלה הזכויות שלכם

העיניים בענף נשואות בעיקר אל קבוצת לופטהנזה שכוללת גם את סוויס, אוסטריאן ובריסל איירליינס, ונחשבת לשחקנית שקובעת את הטון. כשהיא לא טסה - גם האחרות נזהרות. הקבוצה נתפסת כמכתיבת מדיניות, בעיקר בזכות גודלה, יכולת ניהול הסיכונים שלה, פריסתה הגיאוגרפית הרחבה ואמון הנוסעים בה, ובפועל מהווה מעין "ברומטר" שמסמן למתחרות מהי רמת הסיכון הנתפסת בשוק. כשקבוצת לופטהנזה עוצרת, רבות אחרות נזהרות ועוצרות אחריה. נכון לכתיבת שורות אלו, החברה ביטלה את כל טיסותיה לישראל עד ל־11 במאי.

מההיסטוריה הלא רחוקה אפשר לזהות דפוס חוזר: ברגע שחברות זרות מחליטות שלא להסתפק בביטול מיידי אלא מודיעות על השעיה ארוכה יותר, לרוב מדובר בתחילתה של הפסקה ממושכת שקשה לחזור ממנה במהרה. הענף מגיב באיטיות לחזרה לשגרה, במיוחד כאשר ישנה תחושת חוסר יציבות מתמשכת.

בתוך כך, החות'ים ממשיכים להפעיל לחץ על הענף לא רק באמצעות תקיפות, אלא באמצעות איום קבוע ומדוד ופניות ישירות לחברות התעופה בנאומים, מעין טרור תודעתי שמחזיק את האזור כולו על אש קטנה. מבחינת מפעילים זרים, עצם קיומו של סיכון מתמשך מחייב ניתוחי סיכונים תדירים, עלויות ביטוח גבוהות יותר והימנעות מהתחייבות מראש על לוחות טיסות, גם כשבפועל הנזק הישיר מוגבל. במצב כזה, החזרה המלאה לשגרה הופכת למורכבת הרבה יותר.

פגיעה במחירים, בגמישות ובנגישות

לצד חברות משמעותיות שהודיעו על ביטולים, בהן בריטיש איירווייז, אייר פראנס ו־ITA, נרשמת גם פגיעה משמעותית בתחום הלואו־קוסט, עם המשך הארכת ביטולי הטיסות של שחקניות מפתח כמו וויזאייר, ריינאייר וטראנסאוויה. היעדרן מצמצם משמעותית את היצע הכרטיסים הזולים ופוגע בגמישות ובנגישות של הנוסע הישראלי ליעדים באירופה.

גם החברות האמריקאיות הגדולות ממשיכות להשאיר את הקווים לישראל מוקפאים, ומעדכנות מדי יום את הארכת הביטולים. יונייטד האריכה את ביטול הטיסות עד 9 במאי ודלתא עד 20 במאי. עבור השוק הישראלי, היעדרותן של החברות האמריקאיות אינה רק עניין של קווים לניו יורק. היא מונעת קישוריות נוחה לערים רבות בארה"ב, ומעידה על זהירות מתמשכת מצד גורמים בענף האמריקאי בכל הקשור לפעילות באזור.

טיל שנפל ישירות בשטח נתב"ג הוא כבר לא רסיס תועה ולא אזעקה שגרתית. קל להבין מדוע חברות התעופה מגיבות בזהירות. גם הפעם, כמו באירועים ביטחוניים קודמים, הן נוקטות מדיניות זהירה של השהיה מדורגת ובחינה יומיומית של המצב. ההתנהלות הזו מזכירה את התגובה למתקפה האיראנית הראשונה באפריל 2024, שגם אז הגיעה בנקודת זמן רגישה, רגע לפני שיא חג הפסח. כעת, מדובר בשיבוש שמתרחש רגע לפני עונת הקיץ, שהיא הרווחית והעמוסה ביותר בענף, וההשפעה הפוטנציאלית שלו על הפעילות וההכנסות של החברות משמעותית אף יותר.

הפעם, חברות התעופה יכולות לשבת על הגדר לפחות עד סוף החודש, שכן מנקודת המבט שלהן ויתור על חודש מאי אינו מהלך כואב במיוחד - זו תקופה רגועה יחסית בשוק התעופה. עם זאת, יוני מסמן את תחילתה של העונה החמה, במיוחד החל מחג השבועות והלאה, כשהביקושים לטיסות מתחילים לטפס. לכן, ככל שקרבת הקיץ מתגברת, גם הלחץ על החברות לשוב לפעילות מלאה גובר.

היעדים שנותרו בידי החברות הישראליות

בעוד שחברות התעופה הישראליות מתגברות טיסות ליעדים הקרובים (בעיקר באגן הים התיכון), נראה שחלק מהיעדים רק מתרחקים מהנוסע הישראלי. לונדון, פריז, רומא וניו יורק נותרו עם בלעדיות של חברות תעופה ישראליות, ומספר המקומות ברגע האחרון ועד סוף חודש מאי מוגבל.

מבדיקת גלובס עולה כי בשבוע הקרוב כמעט ולא נותרו כרטיסים זמינים בטיסות של חברות ישראליות ליעדים אלו. בקו ללונדון למשל, אין טיסות פנויות בשבוע הקרוב באל על. המחירים לחודש מאי מתחילים ב־543 דולר באל על, וב־580 דולר בישראייר, שם יש זמינות גם בימים הקרובים.

בקו לרומא יש טיסות זמינות לשבוע הקרוב רק בארקיע. מחירי הכרטיסים לחודש מאי מתחילים ב־300 דולר בישראייר, 321 דולר בארקיע, ו־454 דולר באל על. לפני כשבוע, היה אפשרי להשיג כרטיס לרומא בפחות מ־100 דולר.

בקו לפריז, באל על כל הטיסות לשבוע הקרוב מלאות. כרטיסים למאי מתחילים ב־480 דולר באל על וב־508 דולר בארקיע, שם עדיין ניתן למצוא כרטיסים לשבוע הקרוב. בקו לניו יורק אין זמינות בטיסות של אל על לשבוע הקרוב, אך בארקיע עדיין ניתן לרכוש כרטיסים ברגע האחרון. במהלך החודש המחירים מתחילים ב־908 דולר באל על וב־998 דולר בארקיע.

אחד הגורמים להיצע הטיסות המוגבל של אל על הוא העובדה שקבעה תקרת מחיר למספר יעדים מרכזיים בטיסות לכיוון אחד, במטרה לבלום את העלייה החדה במחירים של הרגע האחרון, תופעה נפוצה בזמני שיבוש. המהלך אמנם ממתן את מחירי הכרטיסים, אך גם מאפשר לנוסעים לרכוש את הכרטיסים במהירות עד שלא נותר מקום. בשאר חברות התעופה הישראליות כאמור הגבירו את תדירות הטיסות ליעדים נבחרים, והבטיחו שלא להעלות מחירים, כמו אייר חיפה שאפשרה הנחה של 30 אחוז על כל הטיסות בחודש הקרוב. בפועל, גם עם ההנחות ותוספת הטיסות, החברות הישראליות מרוויחות מהמצב, לראיה מניות אל על וישראייר שקפצו מאז תחילת המשבר (ראו מסגרת).

המצב מחריף עוד יותר עם היעדרן של שחקניות הלואו־קוסט המרכזיות, וויזאייר וריינאייר, ששומרות על תחרות והציעו אלטרנטיבות מוזלות ליעדים רבים באירופה. כעת, כשהן מחוץ לתמונה והשוק נותר ריכוזי יותר, הדינמיקה המוכרת של ענף התעופה - עליית מחירים ככל שמתקרב מועד ההמראה - מתבטאת במלוא עוצמתה. יעדים כמו רומא, מילאנו, וינה ולונדון שהיו נגישים בקלות ובזול דרך וויזאייר וריינאייר הפכו לפתע לקווים עם היצע מוגבל ותמחור גבוה. נזכיר כי עד לפני שבוע עוד ניתן היה לרכוש כרטיסים למילאנו בחודש מאי בפחות מ־80 דולר, בעוד שכעת המחיר עומד על כמעט 330 דולר דרך אל על.

הטיסות לאגן הים התיכון ומזרח אירופה, לעומת זאת, במצב טוב יותר בזכות מגוון חברות ישראליות וזרות שממשיכות את פעילותן כסדרה. רוב החברות המזרח־אירופיות המשיכו לפעול כרגיל, לצד בלו בירד וטוס איירווייז, שהפגינו יציבות גם עכשיו בדומה לרוב תקופת הלחימה. חברות אלו ממשיכות להפעיל ולתגבר טיסות ליעדים באזור, ובכך שומרות על רמת תחרות סבירה.

החברות שעלולות להאריך את הביטולים

סימן שאלה מרחף כעת סביב חזרתן של איזיג'ט ו־KLM, שתיהן חברות מרכזיות בקו לאמסטרדם, שמתוכננות לחזור ביוני הקרוב - בעיצומה של עונת השיא. בהיעדרן, הקו לאמסטרדם נותר בבלעדיות של חברות תעופה ישראליות, מה שעלול להוביל לעלייה ניכרת במחירים.

אייר קנדה, שאמורה לשוב לפעילות ביוני, נמצאת גם היא בסכנת ביטול. קת'אי פסיפיק, שמתכננת לחזור רק באוקטובר, עשויה לדחות שוב את חידוש הקו. בשני המקרים מדובר בחברות שמתארגנות לטווח זמן ארוך, וייתכן שיבחרו להודיע בקרוב על דחייה נוספת. אלה חברות שמפעילות טיסות ארוכות טווח ליעדים מרכזיים כמו טורונטו והונג קונג, שכיום לא ניתן להגיע אליהם בטיסה ישירה מישראל. אליהן מצטרפת גם אמריקן איירליינס, שהודיעה כי לא תשוב לישראל "עד להודעה חדשה", מהלך שמשקף את זהירותה, ושככל הנראה לא יתמתן נוכח ההתפתחויות האחרונות.

עוד כתבות

מטוס של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock, Jarek Kilian

זו חברת התעופה שמאריכה את הביטולים לטווח הזמן הארוך מכולן

בריטיש איירוויז מאריכה את השעיית הטיסות לישראל עד אמצע יוני, ומצטרפת לגל חברות התעופה הזרות שמאריכות את הביטולים לטווח הארוך ● וגם: הרשימה המתעדכנת של חברות התעופה שהודיעו על הארכת הביטולים

אילוסטרציה: Shutterstock

ירשתם חלק מדירה? זהירות בעריכת הסכמי חלוקת עיזבון

ליורשים מותר להגיע ביניהם להסכמה על חלוקת נכסים מעיזבון, גם אם היא שונה ממה שנכתב בצוואה • חשוב להגיע להחלטה כזו עוד לפני שמושכים כסף או דמי שכירות מהעיזבון - אחרת תחויבו במס כבד

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

הולנד משנה עמדה: תתמוך בדיון על השעיית יחסי האיחוד עם ישראל

שר החוץ ההולנדי הודיע במכתב רשמי לאחראית על יחסי החוץ של האיחוד האירופי כי הולנד תסרב לקדם את היחסים עם ישראל מעתה והלאה ותדרוש לדון אם היא נשארה מחויבת לעקרונות החוק הבינלאומי ● האיחוד הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, עם סחר שנתי של יותר מ-50 מיליארד אירו

בית הקזינו בחיפה / צילום: איל יצהר

בית הקזינו בחיפה: דרישה לבטל את חוזה החכירה עם משפחת דנקנר בעקבות ההזנחה

הקליניקה המשפטית לצדק סביבתי באוניברסיטת חיפה טוענת במכתב לרמ"י כי דור כימיקלים התחייבה להשלים את בניית המבנים במתחם הקזינו בחיפה, שנה אחרי החתימה על החוזה ולשמר אותו, אך היא לא עשתה דבר בנדון ● רמ"י: "זכותה של דור להשתמש במבנה, או להרוס ולהקים חדש"

החשיפה לדולר ושיטת המיסוי: מה כדאי לדעת על קרן מחקה מדד

רעיון ההשקעה הפשוט של לעקוב אחרי המדד מעט מסתבך כשצוללים לאותיות הקטנות ● הפעם נבין כיצד קרנות עשויות להניב תשואה שונה על אותו מדד, בעקבות גורמים כמו חשיפה למט"ח, צורת העקיבה והמיסוי ● ההבדלים הבולטים שכדאי להכיר ● חלק ב' ● המחשבון

ספיר איפרגן / צילום: יונתן בלום

משרד האוצר מתרוקן מאנשי צוות בתחום התחבורה

רכזת התחבורה במשרד האוצר ספיר איפרגן הודיעה היום על עזיבתה, זאת לאחר שרק בחודש שעבר עזב סגן הממונה על התקציבים לנושאי תשתיות איליה כץ את תפקידו ● לפני מספר חודשים אמרה איפרגן לגלובס: "אני מעריכה שהצלחתי לקדם רק מחצית ממה שקיוויתי, זו עבודה קשה ולעיתים מתסכלת"

שטחי מסחר מתחת לבניין מגורים בכפר סבא / צילום: Shutterstock

המרכזים המסחריים החדשים: כך מחליפים עסקי המזון את חנויות האופנה

בשנים הקרובות צפויים לקום בישראל עשרות מרכזים מסחריים שכונתיים, אולם לא בפורמט הקלאסי והמוכר - אלא בשטחי מסחר רציפים לאורך הרחובות ● גם דפוסי הצריכה משתנים: עסקי המזון והמסעדות מגדילים את כוחם, בעוד חנויות אופנה, ספרים ומתנות נדחקות החוצה

הפרויקט בתמל 3006 של L.D.B GLOBAL, הרצליה / הדמיה: דוד בן חמו

18 דונם ביותר מ-200 מיליון שקל: עסקת הענק בהרצליה

חברת L.D.B GLOBAL רכשה 18 דונם של קרקע חקלאית ● בתוך פחות משנה נרכשו במקום קרקעות ביותר מחצי מיליארד שקל

ילדים בבית הספר / צילום: Shutterstock, Monkey Business Images

האוצר שוב הודיע על הסכמות עם המורים, וגם הפעם הן לא יסיימו את השיבושים במערכת החינוך

המתווה הסופי שגובש אינו שונה מהותית מההסכמות עליהן כבר הכריזו ביום ראשון, שבפועל לא הביאו לסיום עיצומי המורים והגננות ● גם הסכם זה כנראה לא ימנע את העיצומים באופן מוחלט, לאור התרופפות האחיזה של הסתדרות המורים על המורים

דירה למכירה. קושי למכור דירות יד שנייה / צילום: תמר מצפי

מבצעי המימון פגעו במכירת דירות יד שנייה. זה הפתרון שמצאו בשוק

מבצעי 80/20 משכו את הרוכשים לדירות חדשות, ומי שמנסה למכור דירת יד שנייה מתקשה ● מנכ"ל רשת אנגלו סכסון רון נובוטני מספר איך המוכרים מתמודדים והפתרון שהוא מקדם לבעיה, וגם: איך הוא מתכונן ליום שאחרי המבצעים

דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ הודיע על הסכם סחר ראשון מאז תוכנית המכסים. החוזים קופצים

על פי דיווח שפורסם בניו יורק טיימס, ברטיניה צפויה להיות המדינה הראשונה לחתום על הסכם סחר עם ארה"ב ● אמש פרסם טראמפ כי יקיים היום מסיבת עיתונאים במהלכה יכריז על הסכם סחר משמעותי, אך לא פירט באשר לזהות המדינה עמה נחתם ההסכם או בנוגע לתנאיו

גלעד קייזר, מנהל מניות חו''ל, מגדל ביטוח ופיננסים / צילום: יח''צ מגדל

"מלחמת הסחר תיפתר, וכולם יחזרו לשוק המניות": התחזית האופטימית של מנהל ההשקעות

גלעד קייזר, מנהל מניות חו"ל במגדל ביטוח, ממליץ להגדיל חשיפה לשוק בארה"ב ולדבוק במניות הטכנולוגיה, כשלהערכתו עדיין טמונה הזדמנות ב-7 המופלאות ● כך גם בחברות הפארמה, בעיקר בתחום תרופות ההרזיה: "יש הערכת חסר לשוק האדיר שהן יכולות להגיע אליו"

אנשיל סאג / צילום: Karna Roa

האנליסט הבכיר שמעריך: נקודת המפנה של אינטל עוד רחוקה

למרות האופטימיות של אינטל לגבי עתיד החברה, אנליסט השבבים והחומרה הבכיר, אנשיל סאג חושב כי "נתוני הצמיחה הגדולים של מפעלי הייצור של אינטל עוד רחוקים" ● ולמיזוג אפשרי עם ענקית השבבים TSMC הוא קורא "לא הגיוני"

כוחות צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

מחקר חדש: 12% מהלוחמים במלחמה סובלים מפוסט-טראומה

מחקר של אוניברסיטת ת"א מצא עלייה במספר החיילים והמשוחררים המדווחים על פוסט-טראומה ● אפילו בלי המלחמה, 8% מלוחמי יחידות חי"ר "רכשו" הפרעה פוסט-טראומטית במהלך השירות הצבאי. עם המלחמה, המספר עלה

נשיא ומנכ''ל חברת טבע, ריצ'רד פרנסיס / צילום: אלעד מלכה

טבע במהלך פיטורים דרמטי: תפטר כ-3,000 עובדים

בכוונת החברה להפחית את מספר עובדיה ב-8% עד סוף שנת 2027 ולהגיע לרווחיות תפעולית של 30% ● חברת התרופות עקפה את תחזית האנליסטים ברבעון הראשון ברווח אך פספסה בהכנסות, וגם התחזית קדימה משקפת תמונה דומה ● מניית טבע איבדה כרבע משווייה מתחילת השנה

אמבולנס של מד''א / צילום: תיעוד מבצעי מד״א

צה"ל: שני לוחמים במילואים נפצעו קשה בפיגוע הירי באזור מעבר ריחן

לוחם בסיירת גולני נפצע קשה מפיצוץ מטען ברפיח, שלושה לוחמים נוספים נפצעו בינוני ● נתניהו: "אנחנו יודעים בוודאות שיש 21 חטופים חיים. יש עוד 3 שיש ספק לגביהם" ● נשיא סוריה מאשר: מקיימים שיחות עקיפות עם ישראל כדי להרגיע את המתיחות ● טראמפ אמר שלא יגיע לישראל בביקורו באזור והדגיש: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני" ● 59 חטופים - 579 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

ניו יורק / צילום: Shutterstock

מתכננים לנסוע לניו יורק בקיץ? מחירי הטיסות כבר קפצו בשיעור דו-ספרתי

בעקבות פגיעת הטיל מתימן בנתב"ג, דלתא ויונייטד האמריקאיות האריכו את ביטול הטיסות בכשבועיים ● למרות שבינתיים טרם הודיעו על שינויים בחודשי הקיץ, המחירים לניו יורק כבר מזנקים ● וגם: בריטיש עוצרת את כל טיסותיה לישראל עד ה-14 ביוני

''מגדלי הקצינים'' בלוד. ''זה כלי מצוין של צה''ל'' / הדמיה: 3 Dvision

צה"ל משווק כמעט 500 דירות לאנשי קבע בפרויקטים חדשים: "הרוב קונים להשקעה"

עמותות המגורים החלו לאחרונה לשווק דירות בשישה פרויקטים ברחבי הארץ עבור אנשי כוחות הביטחון ● מה גובה ההנחות ומי יכול לקנות

השופט בדימוס אשר קולה - המועמד המוביל לתפקיד / צילום: ראובן קסטרו

בג"ץ אישר לכנס את הוועדה שבשליטת הקואליציה לבחירת נציב התלונות על השופטים

השופט אלרון דחה את בקשתן של התנועה לאיכות השלטון ולשכת עורכי הדין לעכב את כינוס הוועדה עד לדיון הצפוי בעתירות נגד החוק שהעניק לקואליציה את השליטה בה ● הוועדה צפויה להתכנס מחר ולדון במועמדים למלא את התפקיד שאיננו מאויש מזה כשנה ● המועמד המוביל: השופט בדימוס אשר קולה, המזוהה עם מדיניות הממשלה

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

משפחת סאקלר אאוט: תרומת ענק לפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א. כך היא תיקרא מעתה

ג'ון גריי, נשיא ומנכ"ל קרן בלקסטון, ואשתו מיני יתרמו 125 מיליון דולר (כחצי מיליארד שקל) לפקולטה למדעי הרפואה והבריאות באוניברסיטת תל אביב ● נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת: "התרומה תאפשר לנו קפיצת מדרגה של ממש, הן בתחום ההוראה והן בתחום המחקר הרפואי"