בעקבות הפגיעה הישירה אתמול (א') בנתב"ג, ניכרת מגמה של ביטולי טיסות מצד חברות תעופה זרות, שנוקטות גישה זהירה ומעדיפות לעדכן את לוח הטיסות לטווח קצר בלבד. רובן הודיעו בשלב זה על ביטולים עד 6 או 7 במאי, אך ייתכן כי השהיית הטיסות תוארך בהתאם להתפתחויות הביטחוניות. לצד חברות דגל אירופיות כמו לופטהנזה, סוויס ובריטיש איירווייז, גם חברות לואו קוסט, בהן ויזאייר וריינאייר, השהו זמנית את טיסותיהן לישראל.
● ראיון | מנכ"ל משרד התחבורה מאיים: "אם חברות התעופה הישראליות ישתוללו, נקבע להן מחיר תקרה"
● פרשנות | אם חברות התעופה האלה יצטרפו לגל הביטולים, נדע שהלך עלינו
● הטיסה בוטלה בגלל הטיל מתימן? אלה הזכויות שלכם
● אחרי 27 טילים בליסטיים, אחד פגע בנתב"ג: איך נכשל היירוט?
ביטולים והגבלות
6 במאי (יום שלישי)
● ביטול רשמי: אייר אירופה, אייר אינדיה, קבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, סוויס, בריסל איירליינס, יורו ווינגס), ITA
● ביטול בפועל לפי לוח הטיסות: ריינאייר, איבריה אקספרס, דלתא, אייר פראנס, טרנסאוויה, לוט, אגיאן (חלק מהטיסות)
7 במאי (יום רביעי)
● ביטול רשמי: אייר אירופה, בריטיש איירווייז, ITA (חלק מהטיסות)
● ביטול בפועל לפי לוח הטיסות: לוט (נמשך מחלק מהטיסות ב-6 במאי), אגיאן (חלק מהטיסות)
● חזרה לפעילות: ויזאייר (מהבוקר)
8 במאי (יום חמישי)
● ביטול רשמי: יונייטד (אין טיסות נכנסות לישראל)
9 במאי (יום שישי)
● הגבלה רשמית: יונייטד (השפעה על טיסות הממריאות מישראל)
טיסות חדשות שנוספו
על רקע ביטולי הטיסות, חברות התעופה הישראליות הוסיפו טיסות מההאבים, וחלקן נקטו מדיניות של מחירים אחידים. אל על הודיעה על תמחור טיסות חד-כיווניות במחירים אחידים: טיסה מלרנקה תעלה עד 99 דולר, ומאתונה עד 149 דולר. המחירים תקפים למחלקת לייט ולכיוון אחד בלבד. מחלקה זו של אל על היא האפשרות הבסיסית ביותר במחלקת התיירים, המיועדת לנוסעים המעוניינים בטיסה במחיר מוזל וללא שירותים נוספים. כרטיס זה כולל תיק יד אחד במשקל של עד 8 ק"ג וארוחה קלה במהלך הטיסה. עבור נוסעים מלרנקה עם מזוודה המחיר יהיה 132 דולר לכיוון אחד, ועבור נוסעים מאתונה עם מזוודה המחיר יהיה 181 דולר לכיוון אחד.
היום (ב') הודיעה אל על כי היא מרחיבה את היעדים אליהם הגדירה מחירי מקסימום (לכרטיס Light - ללא מזודה): לרנקה - עד 99 דולר; אתונה - עד 149 דולר; סלוניקי - עד 289 דולר; רומא - עד 333 דולר; ברצלונה - עד 349 דולר; פריז - עד 392 דולר; לונדון-לוטון - עד 424 דולר; (לכרטיס Classic - כולל מזוודה): ניו יורק - עד 799 דולר.
ישראייר וארקיע הוסיפו טיסות מיעדים כמו לרנקה, אתונה ובודפשט, במטרה לספק פתרון לנוסעים שנתקעו או שטיסותיהם בוטלו. גם בלו בירד וטוס איירווייז (בבעלות קווי חופשה הישראלית) הרחיבו את היצע הטיסות היוצאות מאירופה לישראל, לרבות מברצלונה, מפראג ומפאפוס.
5 במאי (יום שני)
● ישראייר:
תל אביב-לרנקה | המראה: 14:45
לרנקה-תל אביב | המראה: 16:50
תל אביב-בודפשט | המראה: 11:15
בודפשט-תל אביב | המראה: 14:45
תל אביב-אתונה | המראה: 14:15
אתונה-תל אביב | המראה: 17:30
● ארקיע:
תל אביב-אתונה | המראה: 19:20
אתונה-תל אביב | המראה: 22:50
תל אביב-לרנקה | המראה: 17:10
לרנקה-תל אביב | המראה: 19:10
● בלו בירד/טוס איירווייז (יוון/קפריסין):
לרנקה-תל אביב | טיסה U8 108 | המראה: 03:10
פאפוס-תל אביב | טיסה U8 153 | המראה: 11:10
אתונה-תל אביב | טיסה BZ 703 | המראה: 11:00
פראג-תל אביב | טיסה BZ 461 | המראה: 13:35
ברצלונה-תל אביב | טיסה BZ 251 | המראה: 18:40
6 במאי (יום שלישי)
● ישראייר:
תל אביב-בודפשט | המראה: 11:15
בודפשט-תל אביב | המראה: 14:45
תל אביב-אתונה | המראה: 14:15
אתונה-תל אביב | המראה: 17:30
● ארקיע:
תל אביב-אתונה | המראה: 09:20
אתונה-תל אביב | המראה: 13:00
תל אביב-אתונה | המראה: 14:30
אתונה-תל אביב | המראה: 18:10
בתוך כך, חברת אייר חיפה מודיעה על הנחה של 30% לכל טיסותיה במהלך חודש מאי. ההנחה חלה על טיסות מנמל התעופה בחיפה לאילת, ללרנקה ולאתונה, וניתנת למימוש עד 7 במאי באמצעות קוד קופון. ההנחה אינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה. בנוסף, החברה התחייבה שלא להעלות את מחירי הטיסות במהלך החודש. ההנחה המיוחדת תתאפשר באמצעות הזנת הקופון - HAIFA30.
למרות התוספת: קשה למצוא טיסות זמינות
מבדיקת גלובס עולה כי על אף תוספת הטיסות של החברות הישראליות, הזמינות שלהן הולכת ואוזלת. היום ומחר קשה למצוא טיסות זמינות, וביום רביעי 7 במאי - המועד האחרון שאליו נדחו בשלב זה טיסות החברות הזרות - המבחר גדול יותר.
המחירים משתנים בהתאם לחברה ולמוצא, והם מתייחסים לטיסות בכיוון אחד מההאבים המרכזיים לרנקה ואתונה. כלל מחירי הכרטיסים שנבדקו לא כוללים עלות מזוודה.
להלן טווחי המחירים הנוכחיים לפי חברה החל מהיום ועד רביעי:
● אל על:
מלרנקה - 98 דולר (כרטיסים זמינים רק לתאריך 7 במאי)
מאתונה - אזלו כל הכרטיסים
● ישראייר:
מלרנקה - 60 דולר (טיסה אחת בלבד זמינה ב-7 במאי)
מאתונה - 80-200 דולר
● ארקיע:
מלרנקה - 84-430 דולר
מאתונה - 117-131 דולר
● אייר חיפה:
מלרנקה - 48 דולר (בזכות הנחה של 30% בשימוש בקוד קופון לחודש מאי)
מאתונה - אזלו כל הכרטיסים
חשש מהארכת הביטולים
בענף חוששים מפני הארכת ביטולים מצידן של חברות התעופה הזרות, אך מנסים לשדר עסקים כרגיל.
"להבדיל מאירועים קודמים בהם שדה התעופה נסגר לזמן קצר, הפעם סוכנינו מדווחים על פחות שיחות ועל יותר אנשים שלא מתרגשים מהמצב", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים.
לדבריה, "אנחנו נמצאים כבר תקופה ארוכה במצב דינמי, שמצריך את הלקוחות, הפרטיים והעסקיים, להיארך בהתאם לתרחישים שונים. זה אומר בראש ובראשונה להיוועץ עם סוכן הנסיעות או גורמים אחרים שמעורים במצב לגבי מצב הטיסות והסיכויים של ביטול אפשרי. לאחר מכן יש להוסיף אמצעי גמישות וביטוח עבור כל מרכיבי הנסיעה, דבר שרוב מוחלט מהלקוחות עשו מבעוד מועד".
בן נתן מוסיפה כי "קשה לקבוע עדיין לגבי פעילות החברות בישראל. העובדה שנתב"ג חזר לפעילות במהרה משפיע על תחושת הביטחון, ועם זאת, החברות הבינלאומיות לוקחות את הימים הקרובים למעקב אחר המצב".
ההשלכות בענף התיירות
בענף התיירות המאורגנת כבר מתחילים לחוש את ההשלכות של המשבר התעופתי. בקבוצת גורדון תיירות התריעו אמש כי החל מיום רביעי צפויות להתבטל קבוצות מאורגנות שתוכננו לצאת באותן טיסות לשיט מאורגן באירופה - טיולים שאינם ניתנים לשינוי או ביטול. נכון לעכשיו אין כל הודעה רשמית מלופטהנזה על כך, מה שמונע מהחברות לפעול למציאת פתרונות חלופיים ללא קנסות. המצב מקשה על סוכנויות התיירות למצוא טיסות חלופיות, ואם קיימות כאלה - המחירים כפולים.
במקביל, חברות התעופה אינן מציעות פיצוי, והלקוחות מצדם אינם מוכנים לשלם יותר, מה שמשאיר את המארגנים ללא רשת ביטחון. לדבריהם, גם השנה הם נאלצים לשאת בעלויות בעצמם, לאחר שבשנה שעברה ספגו את הפגיעה לבדם, והם קוראים למעורבות ממשלתית שתסייע להתמודד עם המצב.
שירי גורדון, מנכלית קבוצת גורדון תיירות, מספרת לגלובס על ההשלכות של המשבר התעופתי: "מדובר על מאות אלפי אירו. אם המצב יימשך, מעבר לביטולי הטיסות שיגרמו לביטולי כל שירותי הקרקע שהוזמנו (ב-100% דמי ביטול), יש לקחת בחשבון את כל המדריכים, עובדי האופרציה והתפעול שיאבדו את עבודתם, ובהסתכלות קדימה מדובר על ירידה דרסטית בהזמנות מהארץ וחשש לאובדן האמון של השותפים שלנו בעולם ביכולת של השוק הישראלי להתאושש, פגיעה שתיתן את אותותיה בכל שוק התיירות הישראלי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.