מטוסי F35 / צילום: חיל האוויר
בזמן שמלחמת חרבות ברזל עדיין בעיצומה, המערכות שמייצרות התעשיות הביטחוניות הישראליות עדיין מבוקשות - ורפאל מצליחה לעמוד באספקות ללקוחה אסטרטגית באירופה. בד בבד, לארדואן אמנם אין עדיין מטוסי דור חמישי, אבל הוא מצליח לרכוש מטוסים אמריקאיים שישדרגו את חיל האוויר הטורקי, ובארה"ב - לוקהיד מרטין מתכננת שדרוגים למטוסי הקרב המתקדמים מתוצרתה. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית של גלובס.
● התעשיות הביטחוניות | במחיר של 26 אלף דולר: הטיל שנותן פייט משמעותי למקבילו הישראלי
● התעשיות הביטחוניות | יותר מ-40 מדינות משתמשות בטיל מתוצרת ישראל. עכשיו הוא מגיע לאזור סכסוך נוסף
הפיתוחים שנמצאים בניסויים בצה"ל בזמן המלחמה
תוכנית החדשנות של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל, מפא"ת במשרד הביטחון והמכון הישראלי לחדשנות, אינוטל (Innotal), סיכמה השבוע את המחזור הראשון שלה, שכלל עשר חברות - כולן ישראליות. מטרת התוכנית היא לאתר טכנולוגיות ישראליות פורצות דרך ולהטמיע אותן בצה"ל, באמצעות אגף אט"ל, שאמון על שורת תחומים, בהם הרפואה, המזון, הרכב, הבינוי, האנרגיה, הלוגיסטיקה, והתחמושת.
במסגרת התוכנית מתפרסמים אתגרים מעולמות התוכן שבהם עוסק אט"ל, וחברות טכנולוגיה ישראליות מוזמנות להציע פתרונות. לאחר מכן, אינוטל, בהתאם לבחירות שיתקבלו תוציא לפועל פיילוטים בתוך צה"ל, במימון ראשוני של 200 אלף שקל לכל מיזם. פיילוטים שהוגדרו כמוצלחים במחזור הראשון התקדמו למו"מ עם צה"ל, לטובת הטמעה מלאה.
מבין המיזמים הבולטים נמצא רחפן "אדמדם", שנועד לאפשר לאפשר אספקה מהירה, יעילה ובטוחה של דם טרי בקירור לשדה הקרב. המערכת, שפותחה בהובלה משותפת של חיל הרפואה, החטיבה הטכנולוגית ליבשה באט"ל ומפא"ת, עם חברת פאראזירו, תאפשר הצנחת מארזי מנות דם מלא למסגרות הרפואה בשדה הקרב. רחפן נוסף הוא הג'יני, רחפן לוגיסטי שהוא תוצר שיתוף פעולה בין אט"ל לבין AIR, חברה שמתמחה בפיתוח רחפנים לא מאוישים. הג'יני מסוגל לשאת מטען של עד 250 ק"ג למרחק של 50 קילומטרים ולחזור לנקודת המוצא, תוך ביצוע של טיסה שכוללת קילומטרים רבים באופן אוטונומי וללא צורך בתשתיות ייחודיות בשטח.
אמצעים נוספים שנמצאים בתוכנית כוללים את המכולה הייחודית של חברת Cleanech Zohar, שאליה זורקים את הפסולת הקיימת במוצבי צה"ל. המערכת פועלת ללא צורך במיון הפסולת, והמכולה הופכת את הפסולת לאנרגיה. המערכת מפעילה תהליך גזיפיקציה (הפיכה לגז) של הפסולת בטמפרטורה של עד 1000 מעלות, הגזים שנפלטים מהתהליך אינם רעילים ואינם מזיקים לסביבה.
לצד זאת, כחלק ממאמצי המלחמה פרסה חטיבת הלוגיסטיקה מאות מבנים ניידים ואלפי אוהלים ברחבי הארץ ואף מעבר לקווי הגבול. לא תמיד ניתן לחבר מבנים אלו לרשת החשמל, וכן ישנו מחסור בגנרטורים. במטרה לשמור על טמפרטורות תקינות בתוך מבנים ניידים ואוהלים אלו, יצא אט"ל בניסוי שבוחן את היכולת של חברת "תרמוטרה" לווסת את הטמפרטורה במתקנים אלו, על ידי מערכת ייחודית. המערכת אוספת את הטל שנאגר בלילה, וממירה אותו לאנרגיה במהלך היום, כך שהיא מווסתת את הטמפרטורה לכ־25-24 מעלות בכל עת, גם אם בחוץ 45-40 מעלות, או 12-10 מעלות.
סבב גיוס ראשון לקולוגו בהיקף 8.5 מיליון דולר
חברת איילון ביטוח ופיננסים התקשרה בהסכם להשקעה של 3 מיליון דולר, מתוך סבב השקעה כולל של 8.5 מיליון דולר אותו היא מובילה, בחברת קולוגו מערכות, שמפתחת מל"טים בעלי פתרונות ייחודיים למטרות ביטחוניות ואזרחיות. זהו סבב גיוס ראשון של קולוגו שצמחה עד עתה כבוטסטראפ, בעיקר על בסיס הכנסות ממכירות.
כלי הטיס של קולוגו, שנוסדה בשנת 2018, נמנים על קטגוריה מהצומחות ביותר בתחום כיום, כלי eVTOL בעלי יכולות המראה ונחיתה אנכית. החברה פיתחה כמה דגמי כלי טיס חדשניים בטכנולוגיה ייחודית ומוגנת פטנטים חובקי עולם, שזכתה לכינוי ה-AWT (Adaptive Wing Technology). כנפי כלי הטיס המשוחררות, מאפשרות שילוב מיטבי בין מערכות הבקרה של רחפן ומטוס, ומתאימות עצמן לתנאי רוח משתנים.
מערכות המל"ט של קולוגו שהיקף המכירות שלה ב־2024 הסתכם בכ־4 מיליון דולר, מבוססות על מספר פטנטים, ומיועדות למגוון שימושים החל מביטחון, דרך הסעות ועד ללוגיסטיקה. כלי הטיס של החברה נמצאים כבר תקופה ממושכת בשימוש צה"ל ושירותי ביטחון בעולם, כולל שני גופי שיטור באמריקה הלטינית. לאחרונה, גופים ממשלתיים גם בחרו בחברה לקידום מיזם לפיתוח כלי טיס למטרות לוגיסטיות על בסיס הטכנולוגיה החדשנית של החברה.
בראש החברה עומדת המנכ"לית, תא"ל (במיל') מירב קירשנר, לשעבר ראשת מטה אגף כוח אדם בצה"ל. היא מובילה את הטכנולוגיה של החברה עם סמנכ"ל הטכנולוגיות, אמית רגב, מהנדס שנמנה על מטיסי טייסת המל"טים הראשונה של צה"ל.
צ'כיה חשפה את מערכת ההגנה האווירית הישראלית שברשותה
צ'כיה ניצלה את תערוכת IDET 2025 בברנו במטרה להציג את מערכות ההגנה האווירית מדגם ספיידר שרכשו מרפאל, בצוותא עם מכ"ם ר"ז ( EL/M-2084 ) מתוצרת אלתא, חברה־בת של התעשייה האווירית. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הצ'כים חשפו את ספיידר, שממנה רכשו ארבע סוללות בעסקה כוללת בסך כ־620 מיליון דולר באוקטובר 2021.
ספיידר היא מערכת מתקדמת, שנמצאת בשימוש מבצעי בכמה צבאות ברחבי העולם, בהן הודו, ומספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים ואל מול מגוון איומים אוויריים, לרבות מל"טים, מטוסים, מסוקים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים. המערכת מיירטת את האיומים באמצעות שתי משפחות של מיירטים מתוצרת רפאל - פייתון ודרבי. הצגתה של המערכת שמיועדת לטיפול באיומים קצרי־טווח על גבי רכבי 8X8 מתוצרת חברת טאטרה הצ'כית משכה תשומת לב רבה במהלך התערוכה.
באתר ארמי רקוגנישן דווח כי המערכת משתמשת באמצעים אלקטרו־אופטיים ומכ"ם אקטיבי, תוך שזמן התגובה שלה עומד על פחות מחמש שניות. ההצגה בתערוכה המשמעותית של הצ'כים לאחר שהאספקות ותהליך האינטגרציה הסתיימו בתחילת 2025 מהווה מסר ישראלי משמעותי לשוק האירופאי הפורח, כי למרות המלחמה - התעשיות הביטחוניות הישראליות הגדולות יודעות לספק את מוצריהן המבוקשים.
ארדואן מתחיל לרכוש מחדש מטוסים צבאיים אמריקאיים
טורקיה מתכוננת לקבל מטוסי C-130J סופר הרקולס מתוצרת לוקהיד מרטין כבר בתחילת השנה הבאה. כך מדווח באתר ג'יינס. העסקה כוללת 12 מטוסים אמריקאיים שחיל האוויר הבריטי הוציא משירות ביוני 2023. לפי הדיווח, צוותי תחזוקה מבסיס חיל האוויר הטורקי בקייסרי כבר נמצאים אצל חברת מרשל הבריטית, במסגרת תהליכי ההכנה לקליטת המטוסים.
בה בעת, בבסיס שממנו הגיעו צוותי התחזוקה הטורקיים כבר נצפתה בנייה של שני האנגרים שמתאימים למטוסים. הסופר הרקולס הם מטוסי תובלה שישדרגו את היכולות הטורקיות, בזכות יכולתם לשאת יותר מטען ויותר לוחמים. אורכו של המטוס 39.7 מטרים, מוטת הכנפיים שלו כ־40.41 מטרים, ומשקל הנשיאה המקסימלי שלו עומד על כ־79,380 ק"ג.
העסקה המדוברת מוערכת בכ־740 מיליון דולר, סכום מרשים אבל השאיפה של אנקרה היא שזו תהיה ראשונה מבין רבות. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הדיח במהלך הקדנציה הראשונה שלו את טורקיה מפרויקט ה־F-35 בשל התעקשות מקבילו הטורקי רג'פ טאייפ ארדואן לרכוש סוללות הגנה אווירית רוסיות מדגם S-400. כעת, טורקיה מנסה למצוא עם וושינגטון את הדרך שבה יחזירו אותה למיזם ה־F-35, בצעד שיפגע משמעותית בעליונות האווירית האזורית של ישראל.
בקרוב בישראל? לוקהיד מרטין שואפת לשדרג את יכולות ה־F-35
ואם במטוסי F-35 מהדור החמישי עסקינן, בעת שבמדינות שונות עוסקות בפיתוח מטוסי הדור השישי - לוקהיד מרטין שואפת להעניק למטוסים שבין מפעילותיהם הבולטות נמנית ישראל, תכונות מיועדות של מטוסי הדור השישי. מנכ"ל הענקית הביטחונית האמריקאית ג'ין טאיקלט סיפר במסגרת כנס בניו יורק כי צפוי "שדרוג משמעותי" ביכולות מטוסי ה־F-35 בתוך שנתיים עד שלוש שנים. בין הפיתוחים שנמצאים על הפרק: שיפור יכולות החמקנות, חימושים חדשים ואף יכולות הטסה ללא טייס.
זהו, ככל הנראה, צעד תגובה של לוקהיד מרטין להחלטת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להפקיד את פרויקט המטוס השישי, F-47, בידי בואינג - לאחר תחרות ישירה עם החברה של טאיקלט. פרויקט ( NGAD (Next Generation Air Dominance מיועד לספק מטוס קרב מתקדם שיחליף את F-22. "שום דבר בעולם אפילו לא קרוב לזה", הצהיר טראמפ, שהוסיף כי F-47 יהיה המטוס המתקדם ביותר, בעל היכולות הרחבות ביותר, והקטלני ביותר שנבנה אי פעם.
לגבי מטוסי הדור החמישי של לוקהיד מרטין, המנכ"ל סיפר כי הצעדים שנבחנים הם שיפור ציפוי החמקנות של ה-F-35 על מנת לשפר את התחמקותו ואף שינוי צורתו של המטוס ככלל, ופתחי הכניסה והיציאה של המנוע בפרט. מעבר לכך, הוא ציין כי למטוסי F-35 מהדור החמישי ומעלה צפויות להיות יכולות לוחמה אלקטרונית ואוטונומיות שעשויות להפוך את הטייס ל"אופציונלי".
רוסיה תעביר טילים מתקדמים במיוחד לבלארוס
רוסיה מתכוונת להעביר לבלארוס עד תום השנה את הטילים המתקדמים מדגם "אורשניק". כך סיפר מזכיר המועצה לביטחון לאומי של בלארוס, אלכסנדר וולפוביץ', במהלך כנס ביטחוני במוסקבה. זוהי הסלמה מהותית בצעדיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בתקופה שבה ניכר כי מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ מאס בגישתה של מוסקבה למגעי הפסקת האש עם אוקראינה.
אורשניק הוא טיל בליסטי לטווח בינוני, שרוסיה כבר השתמשה בו לתקיפת העיר דניפרו ב־21 בנובמבר. זהו טיל בעל מהירות היפרסונית שמבוסס על הטיל הבין־יבשתי RS-26 "רובז'". אורשניק מגיע למהירות של מאך 5, כ־6,175 קמ"ש, מה שמקשה על מערכות הגנה אווירית להתמודד עם הטיל, שלפי דיווחים ניתן להפעילו לטווחים של כ־5,500-1,000 ק"מ. במוסקבה טוענים כי אותו טיל אף יכול לשאת ראש קרב גרעיני.
אלא, שהדאגות של וושינגטון ממוסקבה לא מסתכמות בתוך כדור הארץ בלבד. פיקוד החלל האמריקאי הודה כי לוויין קטן וזעיר שמשייט בגובה נמוך (LEO) ששיגרה רוסיה, נע במסלול קרוב ללוויין ממשלתי אמריקאי. "רוסיה ממשיכה לחקור, לפתח, לבדוק ולפרוס מערכות בחלל שמאיימות על הבטיחות והיציבות", נמסר מפיקוד החלל לאתר ברייקינג דיפנס. "פיקוד החלל ימשיך לעקוב אחרי התנהגויות או פעילויות מעוררות דאגה".
רכש קווי מיגון ה-D9 של משרד הביטחון
מנהל הרכש הביטחוני (מנה"ר) השלים מכרז להקמת שלושה קווים חדשים למיגון דחפורי D9 בשווי כולל של כ-330 מיליון שקל, כשהחברות הזוכות במכרז צפויות למגן עשרות כלים בקצב מזורז עד סוף שנת 2026. המכרז הוא חלק ממדיניות מנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אמיר ברעם, להרחבת בסיס הייצור הביטחוני בישראל, על מנת לתמוך את הצרכים המבצעיים של צה"ל ולחזק את המוכנות לעשור הקרוב.
דחפורי ה -D9 הממוגנים ממלאים תפקיד משמעותי ביותר בתמרון הקרקעי במלחמה. על כן, כאמור, במשרד הביטחון ובצה״ל הוחלט להוסיף קווי ייצור נוספים, לזה הקיים כיום במרכז השיקום והאחזקה (מש"א) של צה"ל. במסגרת המכרז שהובילה יחידת סגן ראש מנה"ר לרכש יבשה, בשיתוף אגף התכנון וזרוע היבשה בצה"ל, נבחרו שלוש תעשיות ישראליות, שיקימו קווי ייצור למיגונים, שיעבדו במקביל ויאפשרו את האצת מיגון הכלים.