גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה נערכת למכרז חדש בנמל אילת: האחים נקש עלולים לאבד את הזיכיון

במשרדי האוצר והתחבורה מגבשים עמדה לקראת סיום החוזה בעוד כשנתיים, שלפיה אין מקום להאריך את זיכיון האחים נקש ● בין הסיבות: סכסוך עם העובדים והשבתת הפעילות מאז פרוץ המלחמה ● בענף הרכב מעריכים כי גם גורמים ממדינות המפרץ יגלו עניין במכרז

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: יח''צ
האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: יח''צ

הממשלה נערכת לפרסם מכרז חדש להפעלת נמל אילת, בעקבות עמדה מתגבשת במשרדי האוצר והתחבורה שלפיה אין מקום להאריך את הזיכיון שניתן לחברת נמל אילת בבעלות האחים נקש, שרכשו אותו ב־2013 לתקופה שצפויה להסתיים בתוך כשנתיים.

בלעדי | הכנס נדחה, והבטחת רגב ל־350 מיליון שקל למאבק בתאונות נותרה באוויר
פרשת קופ"ח כללית: משרד הבריאות מבקש ארכה להגיב לבג"ץ; הכללית מתנגדת

גורמים בענף הרכב מציינים כי גופים עסקיים ממדינות המפרץ צפויים לגלות עניין במכרז עתידי לנוכח מיקומו האסטרטגי של הנמל.

השינוי בעקבות המלחמה

בשנת 2012 החליטה הממשלה להפריט את הפעלתו של נמל אילת ושנה לאחר מכן הפעלתו עברה לידיה של חברת נמל אילת בע"מ בראשות האחים נקש, שרכשו את זיכיון ההפעלה ל־15 שנים עם אופציה ל־10 שנים נוספות. הזיכיון נרכש במחיר נמוך במיוחד של 120 מיליון שקל, שכונה בענף כ"נזיד עדשים" לנוכח הפקת הדיבידנדים העצומה שעלתה בידם מאז.

כוונת המדינה הייתה שהנמל יעסוק גם בניטול מכולות, אלא שזו לא נעשתה כלל ובמקומה הנמל התמקצע בפריקת מכוניות - התחום הרווחי ביותר בענף הספנות.

כך, עד שהתחילה המלחמה, מחצית מהמכוניות שיובאו לישראל נפרקו בו. כמו כן, פועלים במרחב הנמל גם קו של קצא"א להובלת נפט גולמי וכן יצוא דשנים ומחצבים. לפי נתונים שנחשפו בדיוני ועדת הכלכלה, בעלי הנמל משכו דיבידנד בסך 162 מיליון שקל ב־4 השנים שקדמו למלחמה.

המלחמה ומתקפות החות'ים על הים האדום הביאו להפסקת פריקת אוניות כמעט לחלוטין בנמל אילת עד כדי כך שהוא מושבת כמעט לחלוטין. כך, בשנת 2023 הכנסות הנמל הסתכמו ב־212 מיליון שקל; ובשנת 2024, כשנתיב הסחר דרך הים האדום נסגר, הן עמדו על 42 מיליון בלבד, נתון המהווה ירידה של 80%.

בתוך כך, לנמל ניתן סיוע בתקופת הזמן הזו, במסגרת מתווה העסקים לכלל המשק וכן במסגרת מתווה סיוע לעסקים בערים מוטות תיירות, וכן קיבל דחיית תשלומים מטעם המדינה וערבות מדינה להלוואה. בנוסף, בחודש יוני האחרון הצביעה הממשלה על מתווה ייעודי לסיוע לנמל אילת, כך שניתן לנמל סכום של עד 15 מיליון שקלים לפיצויים, כשהוא מותנה בתשלום דמי שימוש (שהנמל עדיין לא שילם למדינה מאז פרצה המלחמה, בסכום של כ־3 מיליון שקל).

מכרז חדש לנמל?

במשרדי הממשלה - האוצר והתחבורה - קיבלו בחשדנות את בקשת נמל אילת לפיצויים וזאת לנוכח רווחי העתק שרשמו בעליו מאז רכשו אותו. כמו כן, לטענת גורמים בממשלה הנמל לא ביצע את ההשקעות שציפו ממנו לעשות בנמל. בתוך כך, בנמל הסתכסכו גם עם ההסתדרות המייצגת את עובדיו, שם פנו למשרדי הממשלה באפריל האחרון בבקשה שלא להעניק לבעלים את האופציה להארכת החוזה.

ההסתדרות אז טענה כי חדלו מלהתקיים התנאים הדרושים לכשירות הנמל בכך שלא עמדה בתקני כוח אדם מינימליים והזניחה את תשתיות הנמל, וכי חלק ממנופי הנמל לא שמישים וכן ישנם ליקויים בעמידה בתקני איכות סביבה ותקנות ספנות. בנמל תקפו בחריפות את ההסתדרות במכתב תגובה והכחישו את הטענות.

החודש, נרשמה דרמה כשהנמל איים לסגור את שעריו לאחר שחשבונותיו עוקלו בעקבות דרישת עיריית אילת לתשלום ארנונה כחוק בעלות של 10 מיליון שקלים. האיום הגיע למורת רוחם של הרגולטורים.

בכל אופן, עד לסוף השנה אמורים שרת התחבורה ושר האוצר להכריע האם להאריך את הזיכיון ולכלול בו את תקופת האופציה. השרים עדיין לא החליטו רשמית וחתמו על המסמכים, אך לגלובס נודע שבמשרד התחבורה כבר עובדים על הכנת מכרז חדש להפעלת הנמל כדי להפעילו בבעלות אחרת בתוך שנתיים מהיום.

נמל אילת / צילום: איל יצהר

"פוטנציאל לגשר יבשתי"

מקורות בענף הרכב מעריכים, כי יחלוף עוד זמן רב עד שתתחדש התנועה הימית של ספינות ייעודיות להובלת רכב (RO-RO) בים האדום וזאת בשל האיום החות'י המתמשך, שעד כה לא נמצא לו מענה צבאי. כיום רוב כלי הרכב, שמגיעים לארץ ממזרח אסיה, עושים עיקוף ארוך דרך כף התקווה הטובה באפריקה ומשם לנמלים באירופה.

בנוסף רוב חברות הספנות הבין לאומיות להובלת רכב נמנעות מלפקוד את ישראל ישירות, כך שרוב כלי הרכב מובלים באמצעות אוניות גישור מנמלים באירופה לשני הנמלים במפרץ חיפה ולנמל אשדוד.

זהו תהליך שמאריך את משך ההגעה לישראל של כלי רכב חדשים מהמזרח בקרוב לשבועיים ומייקר את עלות ההובלה באלפי דולרים לרכב בהשוואה למסלול הישיר לאילת דרך הים האדום. עם זאת, תהליך זה יצר "ביזנס" משגשג לנמלי ישראל, ובעיקר לנמל חיפה ולנמל המפרץ, שבשנה החולפת הגדילו משמעותית את היקף הפריקה ואכסון הרכב בתחומם.

לאחרונה, מסרו מספר יבואנים כי שמעו הערכות מנמל אילת על חידוש ההובלה של כלי רכב לנמל אילת דרך הים האדום. אולם הערכות כאלה כבר נשמעו בעבר ולא התממשו בשל הנסיבות המלחמתיות. גם הציפיות לחזרה של ספינות הובלת רכב לתעלת סואץ לא התממשו.

עם זאת, מקורות בענף הרכב מעריכים כי גורמים בין לאומיים, ובהם גופים עסקיים מרכזיים ממדינות המפרץ, צפויים לגלות עניין פעיל בהשתתפות במכרז העתידי לחכירת הנמל וזאת בשל מיקומו האסטרטגי והצפי לשינויים במאזן הכוחות במזרח התיכון. לדברי המקורות, "הפוטנציאל לגשר יבשתי עתידי, שיעקוף את נמל סואץ ויגשר באמצעות מסילה יבשתית מאילת לנמלי הים התיכון הוא עדיין יעד אסטרטגי, שיכול להגדיל משמעותית את חשיבות הנמל הדרומי בעתיד".

מנמל אילת לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

מנכ''ל אינטל, ליפ בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

אנבידיה רואה בחטיבת התקשורת נכס אסטרטגי. למה אינטל מוותרת עליה?

חברת השבבים אינטל הודיעה על פיצול אחת החטיבות הרווחיות שלה ● המהלך מפתיע בהתחשב בכך שהמקבילה באנבידיה נחשבת לנכס אסטרטגי גדול ● אלה הסיבות למהלך, ומה יקרה ל-400 העובדים בישראל?

שער La Stampa האיטלקי, 18 ביולי. עם הכותרת ''ביבי מפציץ את הנוצרים'' / צילום: גזיר עיתון

2033: סיכוי למסע יהודי-נוצרי בדרך הרחמים

הפגזים התועים שפגעו בכנסייה היחידה של עזה הביאו נזק איום על ישראל ● עיתון מהחשובים באיטליה פרסם כתב אישום נגד ה"ישראליזם" שהשחית את היהדות

MG3 / צילום: יח''צ

קרוס־אובר היברדידי ב־137 אלף שקל: המהלך הסיני שמדאיג את תעשיית הרכב

התחרות הגוברת בין מותגי הרכבים הסיניים דוחפת את המחירים כלפי מטה וממשיכה להרחיב את נתח השוק שלהם בישראל ● איך זה ישפיע על השוק המקומי והגלובלי, אילו עוד מותגים בדרך אלינו ולמה הדוגמה של טסלה בישראל ממחישה את מה שצפוי בשאר העולם

תמנון מצוי. חי בכדור הארץ לפחות 300 מיליון שנה / צילום: Shutterstock

מנגנון ההשמדה העצמית: התכונה המופלאה של אחת החיות הכי מרתקות בטבע

בעוד לבעלי חיים לרוב מיוחס יצר ההישרדות מעל לכל, התמנונה מחסלת את עצמה רגע לפני שצאצאיה באים לעולם ● ניסוי שניתק את עצבי בלוטת הראייה, שם טמון המנגנון הכימי האחראי לכך, הפסיק את ההתנהגות ההרסנית

מטוס אל על / צילום: יח''צ אל על

חברות התעופה האהובות על הישראלים: באיזה מקום אל על, ומי החליפה את טורקיש איירליינס במדד?

ענף התעופה סבל מחוסר יציבות בשנה האחרונה נוכח עזיבת חברות רבות ● ברקע זה, אל על מטפסת 20 מקומות בדירוג הכללי ● וגם: כך וויזאייר עקפה את המתחרה הגדולה ● מדד המותגים 2025

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

"אין דבר יותר מרתק ממה שקרה ב-WeWork": מנכ"ל אמפא מדבר לאחר ההנפקה והאקזיט הפרטי

לאחר מסע ארוך השלימה חברת הנדל"ן אמפא את ההנפקה הגדולה זה שנים בבורסה בת"א ● כעת מספר המנכ"ל זהר לוי מדוע הוא אופטימי בקשר למתחמי WeWork שבידיה, למרות הירידה בתפוסה: "רואים עלייה בהתעניינות במשרדים" ● ומסביר מדוע זרמו חלק מכספי ההנפקה לכיסי הבעלים: "חלק מארגון שהיינו צריכים לעשות, כי אי אפשר היה להמשיך להתנהל ככה"

יגאל ברקת / צילום: שלומי יוסף

יגאל ברקת: "בנק הפועלים מגדיר מחדש מה זו בנקאות יוזמת"

יגאל ברקת, סמנכ"ל השיווק של בנק הפועלים, הסביר בכנס MAD של גלובס כי המותגים כיום מבינים שעליהם להיות אקטיביים יותר במערכת היחסים עם הצרכן – לא רק להיות אחד מהמוצרים שהוא צורך, אלא להיות מוצר שהצרכן סומך עליו שיכוון אותו להתנהלות נכונה יותר

דיור. מחיר ממוצע / איור: גיל ג'יבלי

2.3 מיליון שקל בממוצע לדירה: מה אפשר לקנות במחיר הזה ברחבי הארץ?

המחיר הממוצע של דירת מגורים זינק בתוך עשור מ־1.46 ל־2.36 מיליון שקל, ומה שניתן לקנות בסכום זה בירושלים שונה מאוד ממה שניתן לקנות באילת או בחיפה ● יצאנו לבדוק איזה נכס תוכלו לרכוש בערים מרכזיות בארץ בסכום זה

עמי לנדאו, המנכ''ל הנבחר של נופר אנרג'י / צילום: תמר מצפי

30 מיליון שקל ב-3 שנים: האם המוסדיים יתמכו בשכר המנכ"ל החדש של עופר ינאי?

תנאי העסקתו של עמי לנדאו כמנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית נופר, כוללים מענק חתימה, מענק הצטרפות ומניות חסומות בשווי 10.5 מיליון שקל ● הללו חורגים ממדיניות התגמול של החברה, אולם לפי נופר: "חריגה זו מוצדקת נוכח כישוריו הייחודיים של המנכ"ל"

פרופ' רוני גמזו, יו''ר מגדל אחזקות / צילום: כדיה לוי

דירקטוריון מגדל ימשיך במינוי פרופ' גמזו למרות התנגדות רשות שוק ההון

בישיבת הדירקטוריון של מגדל אחזקות הוחלט היום להמשיך בהליך המינוי של פרופ' גמזו ● לגלובס נודע כי הממונה על שוק ההון, עמית גל, אמר כי יתנגד למינוי משום שהוא מנוגד להנחיות הרגולטור לגבי עצמאות הדירקטוריון, וכמו כן הוא מודאג מחוסר הניסיון של גמזו בביטוח

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

ביהמ"ש יכריע? פסילת גמזו במגדל מציתה עימות בין הבעלים לרגולטור

הממונה על רשות שוק ההון הודיע לרוני גמזו, מועמד מטעם בעל השליטה בחברה, שיתנגד למינויו לדירקטור ● במגדל החליטו לקדם בכל זאת את המינוי, והמהלך עשוי להגיע לביהמ"ש

הישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הישראלית שזינקה בקרוב ל-180% בשבוע בוול סטריט

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● זוז פאוור זינקה בכ-180% בשבוע החולף, על אף שהיא רחוקה משווייה בעת ההנפקה בת"א ב-2021 ● פרייטוס סיכמה את השבוע בעלייה של כ-25%, לאחר שפרסמה נתונים ראשוניים מדוחות הרבעון השני ● ואלטיס של פטריק דרהי נחלשה, בעקבות דוחות של אחת ממתחרותיה

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי / צילום: ap, Mikhail Metzel, Office of the Iranian Supreme Leader, Azerbaijani Presidential Press Office

בצד אחד רוסיה ואיראן, בצד השני אזרבייג'ן: זו הופכת לזירת מלחמה לוהטת ולא רק בצד הצבאי

השבוע נערך בים הכספי תרגיל צבאי משותף לרוסיה ואיראן - זירת אימונים שמסמנת שינוי אסטרטגי ● לצד המאבק על שליטה ביטחונית, מתפתחת גם תחרות כלכלית על נתיבי סחר ותשתיות אזרחיות שהופכת את חופי האגם למוקד עניין של גושים יריבים ● מן העבר השני, אזרבייג'ן מהדקת את קשריה עם ישראל וארה"ב

מטוס אמריקן איירליינס / צילום: יוסי אלוני

אותו כרטיס, יקר ב-5%: ה"אקונומיסט" מאשים את חברות התעופה האמריקאיות במדיניות תמחור שמפלה נוסעים יחידים

חברות התעופה האמריקאיות גובות לעתים מחיר גבוה יותר מנוסעים שטסים לבדם, גם כשמדובר בדיוק באותה טיסה ● החברות האמריקאיות לא מיישמות את השיטה בטיסות לישראל, אך לפי ה"אקונומיסט" מדובר בפרקטיקה נפוצה

גווינת' פאלטרו בסרטון של Astronomer / צילום: צילום מסך

עושים מהלימון לימונדה: התשובה של חברת Astronomer לסקנדל בהופעה של קולדפליי

אחרי שהרומן של בכירי החברה נחשף בסרטון ויראלי, Astronomer מבצעת בקרת נזקים ● המנכ"ל וסמנכ"לית משאבי האנוש כבר הספיקו לפרוש מתפקידם, וכעת החברה הוציאה סרטון שמתייחס ברמיזה לתקרית ● בסרטון מככבת גווינת' פאלטרו, אישתו לשעבר של סולן להקת קולדפליי, שמוצגת כ"דוברת הזמנית" של החברה

רועי כץ, מנהל מותג WIZ / צילום: שלומי יוסף

מנהל מותג Wiz: "כדי להשפיע חייבים לשבור כמה כללים בדרך"

רועי כץ, מנהל מותג Wiz, סיפר בכנס MAD של גלובס כיצד החברה ערערה על הקונספציות המקובלות בשוק אבטחת הענן ● "בשוק האבטחה כולם מדברים בשפה של פחד, אבל הפחד לא תמיד יוצר את הפעולה הרצויה"

משאיות עם סחורות בגבול ארה''ב־מקסיקו / צילום: ap, Ross D. Franklin

"טראמפ תמיד משתפן"? איך תוכנית המכסים התחילה, ואיך היא נראית עכשיו

מועד כניסת המכסים לתוקף נמצא מעבר לפינה, ובעולם מנסים לנווט בין חוסר העקביות האמריקאית ● מדינות בודדות בלבד הקדימו תרופה וחתמו על הסכמי סחר, בעוד ישראל עדיין במו"מ קדחתני ● מהם הגלגולים השונים שעברה מדיניות המכסים - ואילו קצוות עדיין פתוחים? ● חצי שנה לכהונת טראמפ, פרויקט מיוחד

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

חרם טורקי ומבול רכבים סינים לא הורידו את טויוטה, מאזדה ומרצדס מהצמרת

בעקבות החרם של ארדואן על ישראל, דגמי קורולה סדאן הייבריד ו־C־HR נעלמו מהכבישים - אך טויוטה עדיין בראש ● והאם הזוהר של מותגי הפרמיום דועך? ● מדד המותגים 2025

חיילים בגבול תאילנד-קמבודיה / צילום: Reuters, Athit Perawongmetha

איך תאילנד וקמבודיה מצאו את עצמן במצב מלחמה, ומדוע לתיירים כדאי להיזהר

איך ייתכן שגבול שקט יוצא פתאום מכלל שליטה? זה קרה, לפי דיווחים, בגלל מאבק על בעלות של מקדש וסכסוך בין שתי משפחות שליטות ● טראמפ כבר התערב ודחק להפסקת אש, אך ההפגזות נמשכו ● בתאילנד יהיו השנה לפחות 8 מיליון תיירים, מהם 350 אלף ישראלים

לאונרדו דיקפריו / צילום: Shutterstock

יותר משבע שנים לאחר הכרזת השותפות: אושרה הקמת המלון של חג'ג' ודיקפריו

קבוצת חג'ג' הודיעה לאחרונה כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה את הקמת מלון היוקרה שלה במרינה בהרצליה. מדובר בפרויקט שבו שותף דיקפריו ב־10% ● רביב ברוקמאייר, מנכ"ל קבוצת ויסוצקי, עוזב את תפקידו אחרי חמש שנים ● וגם: עד כה הגיעו לישראל כ-13 אלף מתנדבים של תגלית במסגרת תוכנית מיוחדת בעקבות ה-7 לאוקטובר ● אירועים ומינויים