גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום טורקיה? המדינה שרוצה להפוך ליעד הטיסות החדש של הישראלים

הכתף הקרה מטורקיה פתחה בפני הישראלים הזדמנויות חדשות, ובאזרבייג'ן השכילו לנצל זאת ● טיסות בתדירות גבוהה, נופים ותחושת ביטחון מושכים את ציבור הנוסעים ● עד כמה המחירים נוחים?

באקו, בירת אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock
באקו, בירת אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock

מאז שטורקיה ירדה מהרדאר של המטייל הישראלי, רבים מהתיירים - שחיפשו יעד קרוב שיתאים למגוון סוגי חופשות ובמחירים אטרקטיביים - מצאו את עצמם פונים ליעדים חלופיים כמו יוון, קפריסין, מונטנגרו, אלבניה וגם אזרבייג'ן. האחרונה, אף שמדובר במדינה מוסלמית שיעית שגובלת באיראן, מטפחת זה שנים יחסים דיפלומטיים חמים עם ישראל, והדבר ניכר גם במפת התיירות.

אלטרנטיבה ליוון: המדינה המוסלמית שהפכה ללהיט בקרב הישראלים
אזרבייג'ן בדרך להסכמי אברהם, וזו לא בהכרח בשורה טובה לישראל
מחירי הטיסות לשורה של יעדים נחתכו השבוע בחדות

בשנת 2023, מעל 10% מהנוסעים בנתב"ג טסו לטורקיה, 2.3 מיליון נוסעים בסך־הכול, רובם בטיסות קונקשן של טורקיש איירליינס או פגסוס. החברות הפעילו יחד יותר מ־10 טיסות יומיות בקו תל אביב־איסטנבול עד 7 באוקטובר 2023, אז הפסיקו את פעילותן בנתב"ג. מאז, חברות התעופה הטורקיות לא שבו לישראל, והן לא צפויות לחזור בטווח הנראה לעין. כיום אין טיסות ישירות לטורקיה, והמל"ל מגדיר אותה "מדינה ברמת איום גבוה" לצד המלצה שלא להגיע אליה, ולמי שנמצא בה - ההמלצה היא לעזוב.

הוואקום הזה יצר הזדמנות עבור מדינות קרובות, שנחשבות בטוחות ומזמינות - שבהן גם אזרבייג'ן (לפי המל"ל מדינה באיום מזדמן ברמה 2 - כמו יוון, איטליה וגרמניה) שזיהתה את הפוטנציאל בישראל.

בלשכת התיירות האזרית אף השקיעו משאבים וחקרו את הרגלי התיירות של הישראלים. הם גילו כי הישראלים נוסעים בתדירות גבוהה, לפחות פעמיים בשנה ולעתים אף יותר. בהיעדר החברות הטורקיות נותר חלל ריק בשוק הקונקשנים, וגם כאן לקשר התיירותי המתפתח בין המדינות יש פוטנציאל רב.

שדה התעופה בבאקו אומנם רחוק מלהיות הַאבּ כמו השדה הענק באיסטנבול, אך הנוסעים הישראלים מתרגלים אט־אט לקונקשנים בשדות תעופה אחרים. שדה התעופה בדובאי הוא הבולט לטיסות קונקשן למזרח, אך גם באקו מאפשרת טיסות המשך ליעדים כמו דלהי, מומביי, סין, רוסיה, קזחסטן, אוזבקיסטן, בלארוס, לטביה וגאורגיה.

נראה כי האסטרטגיה למשיכת התיירים הישראלים נושאת פרי: לפי נתוני רשות שדות התעופה לחודש יולי 2025 - 106,533 נוסעים טסו לבאקו, עלייה של 87% במספר הנוסעים המצטבר בהשוואה לשנה שעברה; נתון שמציב אותה מעל יעדים כמו לוס אנג'לס, פאפוס וסלוניקי. לשם השוואה, בשנה שעברה חלה עלייה של 20.22% בכמות הנוסעים לעומת שנת 2023. כל זאת, הודות למחירים הנוחים, הנוף ההררי וכמובן תדירות הטיסות הגבוהה ומרחק הטיסה הנוח מתל אביב, שעומד על כ־3 שעות בלבד.

בלשכת התיירות האזרית השכילו לבצע צעד חשוב נוסף לקירוב הישראלים, ופרסמו את האפשרות לטוס לאזרבייג'ן גם בחורף לטובת טיולי כריסמס וחופשות סקי, אפשרות שהייתה פחות מוכרת בעבר והפכה לאטרקטיבית יותר הודות לתוספת הטיסות ולתחושת הביטחון בשל מיעוט תקריות אנטישמיות.

ישראלים המבקשים להיכנס לאזרבייג’ן, כולל לבאקו, צריכים להוציא ויזה מראש. הדרך הפשוטה היא באמצעות e-Visa דרך מערכת ASAN הרשמית של ממשלת אזרבייג'ן, בעלות של כ־25 דולר, שמאפשרת לרוב כניסה אחת למשך עד 30 יום.

שיתופי-הפעולה - לא רק בתעשייה הביטחונית

הקשרים בין ישראל לאזרבייג'ן התהדקו במיוחד במהלך המלחמה. לצד שיתופי־פעולה בתחום התעשיות הביטחוניות, נרשמה גם התחזקות ניכרת בקישוריות האווירית. אזרבייג'ן איירליינס הלאומית שמרה על פעילות סדירה בישראל לאורך רוב המלחמה, והייתה יציבה יותר מרבות מחברות התעופה הזרות. היא נמנתה עם החברות הראשונות ששבו לפעול בתום המערכה מול איראן, והייתה גם החברה הראשונה שחידשה את טיסותיה לישראל לאחר הכניסה לתוקף של הפסקת האש עם לבנון. כיום פועלות כ־30 טיסות בשבוע בין ישראל לבאקו.

לפני כחצי שנה נחתם הסכם קוד שייר (Code Share) בין אל על לבין אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), המאפשר לנוסעי שתי החברות להזמין כרטיסים מחברה אחת ליעדים שבניהול החברה השנייה דרך מערכת ההזמנות. כך למשל, ניתן לשלם על כרטיס טיסה לבאקו דרך אל על ולטוס בפועל באזרבייג'ן איירליינס - ולהפך.

עם זאת, אזרבייג'ן איירליינס עלתה לכותרות בשנה האחרונה גם בנסיבות קשות: בטיסה מבאקו לגרוזני שבצ'צ'ניה, מטוס של החברה נאלץ לסטות ממסלולו לאחר שמערכות הגנה אווירית רוסיות זיהו אותו בטעות כגורם עוין. המטוס ניסה לנחות מספר פעמים בגרוזני, אך כיוון שהדבר לא התאפשר, הוסט לנחיתת חירום באקטאו שבקזחסטן, שם התרסק. בתאונה נהרגו 38 מתוך 67 נוסעים, רובם אזרחים אזרים. בעקבות האירוע, אל על הודיעה על השעיית טיסותיה למוסקבה למשך שבוע.

כך, אזרבייג'ן אומנם אינה מתקרבת להיקפי התנועה האדירים שהיו לטורקיה לפני המלחמה, אך היא מצליחה לנצל את ההזדמנות שנוצרה ולהתבסס כאחת האלטרנטיבות הבולטות עבור הנוסע הישראלי.

כמה יעלה לטוס לאזרבייג'ן?

על אף הקרבה היחסית, מחירי הטיסות לבאקו גבוהים בהשוואה ליעדים אחרים שניתן לטוס אליהם בפחות מ־4 שעות, כמו סופיה ובוקרשט למשל. הסיבה לכך היא היעדר תחרות: רק ישראייר ואזרבייג'ן איירליינס פועלות בקו זה, ומפעילות יחד כ־30 טיסות שבועיות בלבד.

לסופיה, למשל, טסות חברות נוספות כגון אל על, ישראייר, בולגריה אייר, טוס. בוקרשט נהנית מתחרות משמעותית אף יותר עם למעלה מ־50 טיסות שבועיות בקיץ שמפעילות חברות תעופה רומניות וישראליות. אולם ביחס לאלבניה, שגם אליה ניתן לטוס בחברות ישראליות בלבד, ניתן לראות שהמחירים דומים ולרוב לא יורדים מ־600 דולר בתקופות שבהן הביקוש בשיאו.

עוד כתבות

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; יו"ר הפד ינאם היום בכנס ג'קסון הול

יו"ר הפד ג'רום פאוול ינאם בשעה 17:00 שעון ישראל מכנס ג'קסון הול בוויומינג ● הוא צפוי בין היתר להתייחס לשאלת הריבית הבוערת וייתכן שאף לסוגיית המכסים ומדיניות טראמפ ● דיווחים: ‏Nvidia מבקשת לעצור את ייצור שבבי ה- H20 לאחר שסין החמירה את הצעדים נגד רכישתם ● החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים בירידות ● בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

יו״ר כללית עולה למתקפה נגד מנכ״ל משרד הבריאות

יו״ר קופת החולים כללית יוחנן לוקר כותב במכתב חריף לשר כץ כי "מזה כשלושה חודשים שדירקטוריון כללית ואני נתונים תחת מתקפה אישית, לא עניינית ולא מקצועית מצד גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ובראשם מנכ”ל משרד הבריאות" ● בהמשך מאשים לוקר את אנשי המשרד בהדלפות מגמתיות ושגרתיות, ומציין כי המסקנה העולה מההתנהלות היא "ניסיון השתלטות פסול על הקופה"

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

אבי אלמליח, מנכ''ל הרכבת / איור: גיל ג'יבלי

"לא הסתרנו מידע": מנכ"ל הרכבת בפועל מדבר על התקלה הגדולה

מנכ"ל הרכבת בפועל אבי אלמליח לא מתחייב להימנע מתקלות בעתיד, ומבטיח חזרה לשגרה כבר בשבוע הבא ● על החגיגות בצפון הוא עונה: "גם ביום שאנחנו מטפלים בתקלה, אנחנו לא יכולים להזניח את העתיד"

גיימינג / צילום: Plarium

החברה הישראלית שמשתפת פעולה עם ענקית הבידור והמדיה פראמונט

חברת הגיימינג הישראלית פלאריום מביאה את דמויות צבי הנינג'ה לעולם הפנטזיה של המשחק RAID: Shadow Legends ● משפחת יוחננוף, בעלת רשת קמעונאות המזון, תרמה למחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי שיבא תל השומר ● ואיגוד הכדורסל ערך ערב גאלה במשרדי קבוצת הראל - נותנת החסות הראשית של נבחרות ישראל ● אירועים ומינויים

עמית בירמן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: רמי זרנגר

למרות התנגדות המוסדיים: שיכון ובינוי אישרה מענק מיוחד של 5 מיליון שקל למנכ"ל

דירקטוריון החברה, בראשות בעל השליטה נתי סיידוף, החליט לעקוף את החלטת אספת המניות ולאשר את התגמול החד-פעמי, לעמית בירמן ● ההכנסות ברבעון קפצו ב-24% ונרשם מעבר לרווח של 122 מיליון שקל

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

רגע לפני הדוחות שכולם מחכים להם, לאנליסט הזה יש גם תחזית מדהימה

אנליסט בחברת המחקר Melius Research מעריך כי אנבידיה עשויה להגיע לשווי של 9 טריליון דולר עד 2030 ● להערכתו, ענקית השבבים בדרך לכבוש חלק גדול משוק האנרגיה מבינה מלאכותית ● וגם: מה צפוי בדוחות החברה שיפורסמו בשבוע הבא?

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap

ביהמ"ש לערעורים ביטל קנס בחצי מיליארד דולר שהוטל על טראמפ

על אף כי הקנס נמחק, ערעורו של טראמפ על הקביעה לפיה הונה במיליארדי דולרים בנקים וחברות ביטוח, כולל בתקופת כהונתו הראשונה, נדחה ● כעת הוא עשוי לערער לעליון של ניו-יורק על עצם הקביעה

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Ben Curtis

הריבית, המכסים וטראמפ: המשקיעים מצפים לנאום פאוול בכנס ג'קסון הול

גולת הכותרת של כנס ג'קסון הול היא הנאום המרכזי של ג'רום פאוול, יו"ר הפד ● המשקיעים יחפשו כל קריאת כיוון ביחס לאופן שבו רואה פאוול את מסלול הורדת הריבית, לו מחכים השווקים כבר תקופה ארוכה ● הנאום מגיע בעוד שפאוול ניצב תחת מתקפה מתמדת מצידו של נשיא ארה"ב, שכינה אותו בין היתר "פרד עקשן"

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

התוכנית של פרנקל באלוני חץ: ניעור החברה מהשמרנות ורכישת פעילויות עם "יותר תעוזה"

איש העסקים רכש הלילה אופציה מבנק השקעות זר והוא עשוי להגיע בהמשך להחזקה בכ-18% מאלוני חץ ● בעוד שהוא מעריך את המנכ"ל של החברה נתן חץ, שהופך לבעל המניות השני בגודלו בחברה, הוא רוצה לדברי מקורביו "להביא בשורה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הוארך מעצרו של החשוד באיום לרצוח את בהרב-מיארה

החקירה נפתחה לאחר שהרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף, דיווח על מכתב שהגיע לביתו, בו מסר החשוד כי הוא "מוכן להרוג את היועמ"שית", בשל "פעילותה נגד עולם התורה" ● הסניגור: לא הייתה לו כוונה לעשות דבר, זו אינה עבירת איומים ● ביהמ"ש הורה לשלוח את החשוד לבדיקה פסיכיאטרית

נשיא מצרים א־סיסי, בפורום שיתוף הפעולה סין־מדינות ערב, בייג'ינג / צילום: ap, Tingshu Wang

16 מיליון תיירים, בורסה בעלייה ועסקת גז אחת: מצרים בדרך החוצה מהמשבר?

חרף המלחמה בעזה, מתקפות המורדים החות'ים ולחצים כלכליים, ניכר שיפור במצרים במדדים מרכזיים ● האינפלציה מתמתנת, הלירה המצרית מתחזקת והשקעות זרות ממשיכות לזרום ● לצד זאת, התלות בגורמים חיצוניים כמו ישראל גוברת ועליה לתמרן בזהירות בין סין לארה"ב

השבוע בעולם / צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד, אשתו ואחיו בצרות; וטראמפ שולח אוניות מלחמה דרומה

האופוזיציה רודפת את ראש הממשלה, את אשתו ואת משפחתו, אבל הוא מוסיף להערים על יריביו. איפה? בספרד ● טראמפ שולח את הצי אל חופי ונצואלה, ורוצה לעצור את נשיאה ● אמריקה הלטינית פונה ימינה ● הודו לא תהמר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך מיוטיוב

אפקט אודי כגן: הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, גם השבוע

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת למותג המזגנים טורנדו, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני באהדה מתברגת הפרסומת החדשה של פריגת, ששומרת על שפה עקבית עם שלום מיכאלשווילי

רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן

היברידית, פלאג־אין או חשמלית: מה כדאי לבדוק לפני שקונים מכונית "ירוקה" יד שנייה?

אחת משתי מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד שייכת לקטגוריות הירוקות - היברידיות או חשמליות ● מגמה זו משנה גם את פני שוק היד שנייה: מצד אחד המגוון והתחרות על לב הצרכן בעלייה, אבל מאחורי כל עסקה מסתתר סימן שאלה גדול

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

באוצר בוחנים: ביטול הטבות המס על רוב האבזור הבטיחותי במכוניות

הרפורמה שתוביל להתייקרויות רכבים ● החברה הסינית שנערכת להרחבת היצע הדגמים החשמליים בישראל ● והדוח של קבוצת אדאני חושף: הביצועים של נמל חיפה נסקו לשיא ● השבוע בענף הרכב

''רלוונטי לכל הזירות''. מטוס אורון, באוויר ובקרקע / צילום: דוברות משרד הביטחון

בעלות של מיליארד דולר, הכירו את מטוס הביון החדש של ישראל

כמיליארד דולר הושקעו ב"אורון", מטוס מנהלים קטן שהוסב לכלי מודיעיני מתקדם, המצליח לאסוף מידע קריטי בזמן אמת ולספק התרעות מוקדמות מכלל הזירות ● "זהו פתרון ייחודי של ישראל - אין תצורה כזו לאף מדינה", אומר אל"מ ב' ממפא"ת, שתזכה בפרס על פיתוחו ● ואיך ייראה הדור הבא של מטוסי הריגול?

מתוך סרטון התדמית של אסטור קפיטל. המתחזה אמר שזו חברה–בת של בנק שלא קיים 100 שנה / צילום: צילום מסך

איך דווקא איש עסקים לוחמני נפל קורבן להונאת ענק וגילה שגם עשירי העולם נופלים בפח

"אני מרגיש כמו אידיוט. איך יכולתי ליפול בפח?", אמר ריקרדו סלינאס פלייגו, מיליארדר מקסיקני שנפל קורבן להונאת ענק ● מניות בשווי מאות מיליוני דולרים שנתן כבטוחה להלוואה נמכרו ונעלמו עקבותיהן ● למהלך אחראי אדם שהצטייד בייחוס בדוי למשפחת אסטור, הידועה כ"בעלת הבית של ניו יורק"

גם זה קרה פה / צילום: שלומי יוסף

ברכבת חושבים שאם הם לא מתכננים מראש, גם אתם בטח לא

כל עוד יש מלחמה, נמשיך לשלם יותר ● ברכבת חושבים שאין מה לתכנן ● והנורבגים שוכחים את השורה התחתונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק