מאז שטורקיה ירדה מהרדאר של המטייל הישראלי, נדמה שהתיירים שחיפשו יעד קרוב עם מחירים אטרקטיביים, שמתאים למגוון סוגי טיולים, מצאו את עצמם מתחלקים בין כמה יעדים: יוון, קפריסין, מונטנגרו ואזרבייג'ן. השנה, לצד העלייה באנטישמיות ביוון ותחושת חוסר הביטחון שמתלווה לעיתים לביקור בקפריסין, בלטה המדינה הבלקנית שעד לא מזמן לא היה אפשר לטוס אליה ישירות - אלבניה.
● האזהרה של בנק אוף אמריקה למשקיעים בוול סטריט
● בתי ההשקעות שאיכזבו עם תשואות בינוניות מתחילת השנה, והסיבה
כל חברות התעופה הישראליות השיקו קווים ישירים לאלבניה, כאשר ישראייר חידשה את הקו שהיה פעיל לפני המלחמה ואל על וארקיע הצטרפו עם טיסות משלהן. לפי נתוני Google Trends לשנת 2024, החיפושים אחר טיסות לאלבניה זינקו ב־81% לעומת השנה הקודמת. השנה נרשמה עלייה חדה אף יותר: החיפושים אחר היעד קפצו ב־500%.
תמיכה מראש הממשלה ומאמצים להשרות ביטחון
לצד הנופים עוצרי הנשימה של הריביירה האלבנית והכפרים ההרריים, המחירים הנמוכים ביחס ליעדים אחרים באירופה, והקרבה של פחות משלוש שעות טיסה, ישראלים רבים רואים יתרון משמעותי בתחושת הביטחון שמלווה בטיול במדינה. זאת כאשר בפאפוס למשל עד לא מזמן היה איסור נחיתה על חברות ישראליות, ואף נתפסה שם חוליה איראנית לפני ניסיון פיגוע.
לפי הנחיות המטה לביטחון לאומי, אלבניה נחשבת כיום למדינה בטוחה לישראלים על אף הרוב המוסלמי שבה, שכן המדינה חילונית. בנוסף, ראש ממשלת אלבניה, אדי רמה, הביע לא אחת תמיכה בישראל.
בינואר האחרון, עם הודעת אל על על השקת הקו הישיר לטיראנה, רמה צייץ על כך בחשבון ה־X שלו וציין כי מדובר בבשורה חשובה, ואף הביע הערכה אישית לנשיא יצחק הרצוג על ביקורו באלבניה. בספטמבר האחרון הוא נאם בעצרת בניו יורק כשהוא עונד סיכת חטופים כאות תמיכה בישראל. בנוסף, רמה פתח נציגות רשמית של אלבניה בירושלים והכריז על תוכנית להקמת מוזיאון יהודי בעיר ולורה, בה שכן בעבר רובע יהודי היסטורי.
הביקוש הגובר לטיסות לאלבניה אינו תופעה מקומית בלבד אלא חלק ממגמה עולמית. לפי התחזיות, אלבניה צפויה לשבור שיא תיירות נוסף, עם יותר מ־15 מיליון מבקרים בינלאומיים עד סוף 2025 - מספר עצום למדינה של פחות משלושה מיליון תושבים. מדובר בזינוק של כ־28% לעומת 2024, שגם היא הייתה שנת שיא, כך לפי אתר החדשות בלקן ניוז.
בשנים האחרונות משקיעה המדינה משאבים רבים בשדרוג התשתיות, בפיתוח תיירות כפרית ובחיזוק מיתוגה הבינלאומי כאלטרנטיבה זולה ליוון וקרואטיה.
16 טיסות שבועיות בקו: כמה עולה לטוס?
בקיץ שעבר עדיין לא הוחזרו הטיסות הישירות של ישראייר לאלבניה, וניתן היה להגיע אליה רק באמצעות קונקשנים באירופה. אולם בקיץ הנוכחי נוספו לא פחות מ־16 טיסות שבועיות בקו זה, המופעלות על ידי חברות התעופה הישראליות.
לאלבניה יש חברת תעופה מקומית בשם אייר אלבניה, אך נכון לעכשיו היא מפעילה טיסות בתוך אירופה בלבד. החברה נמצאת בבעלות משולבת של הממשלה ושל תאגיד פרטי מקומי, כאשר חברת טורקיש איירליינס מחזיקה בכ־49% ממניותיה - דבר שבוודאי לא יתרום לאפשרות שתפעיל טיסות לישראל. מעבר לכך, מדובר בחברה קטנה יחסית שמפעילה טיסות למספר מצומצם של יעדים, ולכן הסיכוי לתוספת טיסות לישראל נראה נמוך גם ללא קשר לבעלות החברה הטורקית.
אף שמדובר ביעד שנחשב לזול, מחירי הטיסות הולכים ועולים בהתאם לביקוש. עם השקת קווי הטיסות של אל על בינואר, ניתן היה לרכוש כרטיסי טיסה לאלבניה במחיר השקה (מסוג LITE - כולל טרולי ותיק גב) החל מ־279 דולר. כעת, מחירי הרגע האחרון לחודש אוגוסט גבוהים משמעותית: באל על כמעט ולא נותרו כרטיסים, בעיקר לסוף אוגוסט, והמחיר ההתחלתי לכרטיס הלוך־חזור עומד על כ־492 דולר, אך עשוי לטפס גם ליותר מ־1,900 דולר במחלקות הפרימיום. בישראייר ניתן לרכוש כרטיס לאוגוסט החל מ־468 דולר, כשהמחירים מטפסים ליותר מ־1,000 דולר. בארקיע המחירים מתחילים מ־702 דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.