גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיילים שווים מיליארדים: כך מייצרות חברות התעופה רווח עצום

הכירו את ה־winwin של חברות התעופה: מכירת מיילים (נקודות) למנפיקי כרטיסי אשראי - שניתנים לצבירה ולשימוש על מגוון רכישות, שלאו דווקא קשורות לטיסות ● בחו"ל המודל הזה מגלגל עשרות מיליארדים, אצלנו הוא עדיין בחיתוליו

מטוס של דלתא איירליינס / צילום: Reuters, Nicolas Economou
מטוס של דלתא איירליינס / צילום: Reuters, Nicolas Economou

אם חברות התעופה הגדולות בארה"ב היו מסתמכות רק על נוסעים, הן היו מפסידות. מה שמשנה משמעותית את התמונה עבורן הוא תחום כרטיסי האשראי בו הן פעילות. כך דיווח השבועון אקונומיסט בתחילת החודש.

הדיוטי פרי נפתח, האם חברות התעופה יגיעו? השדה בחיפה רחוק מלממש את הפוטנציאל
אל על בוחנת אפשרות להפעיל שוב טיסות לאילת

המודל פשוט: חברות התעופה מוכרות בכסף מיילים למנפיקי כרטיסי האשראי. מיילים הם נקודות צבירה שמקבלים במועדוני הנוסע מתמיד, לרוב לפי מרחק הטיסה או סכום הכסף שהוצאת, ואותם ניתן לממש ולהמיר בהטבות, כמו כרטיסי טיסה, שדרוג למחלקה גבוהה יותר או שירותים נוספים. מחזיקי הכרטיסים צוברים מיילים כאשר הם עורכים קניות באשראי - ואת המיילים הללו הם יכולים להמיר, כאמור, לכרטיסי טיסה ועוד. winwin - לכל הצדדים.

למלא מושבים ריקים

לפי האקונומיסט, ברבעון הראשון של השנה שילמה אמריקן אקספרס לדלתא איירליינס 2.1 מיליארד דולר, סכום הדומה לכלל הרווח התפעולי של חברת התעופה. סיטיגרופ העבירה לאמריקן איירליינס 1.4 מיליארד דולר, וג'יי.פי מורגן שילמה 800 מיליון דולר ליונייטד. המחזור של התוכניות הללו בכל החברות המובילות יחדיו מגיע לעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

ההכנסות שמגיעות ממניפקי האשראי מאפשרות לחברות להוזיל את הטיסות ולהתמודד בשוק האמריקני הצפוף. הן גם מעניקות להן עוגן של יציבות ומאפשרות השקעה לטווח ארוך במטוסים ובתשתית. כל זאת בענף המאופיין בטלטלות בשל מחירי הדלק, מחזורים עסקיים ומשברים בינלאומיים. במקביל, מאחר שחברות התעופה שולטות במימוש המיילים, הן יכולות לכוון את הלקוחות לעבר טיסות פחות אטרקטיביות וכך למלא מושבים ריקים.

גם הבנקים וגם חברות האשראי יוצאים נשכרים. הכרטיסים שלהם, שאינם ממותגים במישרין מול חברות תעופה, מציעים כעת גישה לטרקליני יוקרה, שירותי פרימיום בנמלי התעופה ואפשרות להמיר נקודות במיילים בשורה של חברות.

מקור ההכנסה בצד הפיננסי למנפיקי האשראי, לפי האקונומיסט, הוא העמלות הנגבות על העסקאות בכרטיסים: כאשר לקוח משלם באשראי 100 דולר, שני דולר מועברים למנפיק הכרטיס ועוד דולר וחצי חוזרים ללקוח בהטבות. העמלות לחברות המנפיקות הסתכמו אשתקד ב־187 מיליארד דולר.

בצד השני, בשמונה השנים האחרונות הכפילו דלתא ואמריקן איירליינס את הכנסותיהן ממכירת מיילים למחזיקי כרטיסי האשראי; יונייטד איירליינס רשמה עלייה של 70%.

חברות תעופה רבות קובעות כעת את דרגת הנוסע המתמיד בהתאם לכמות הקניות באשראי ולא בהתאם להיקף הטיסות. כך לקוח יכול להגיע לצמרת הדירוג של אמריקן איירליינס בלי לטוס בה אפילו מייל אחד. החברות גם מרחיבות את ההטבות: דלתא מעניקה מיילים על נסיעות ב"אובר", ויונייטד על קניות בשורה של רשתות שיווק. עם זאת, לשיטה יש גם חסרונות: הטרקלינים עמוסים מדי, מחירי כרטיסי האשראי עולים בהתמדה, וחלק מהנוסעים לא אוהבים את פרופיל "הנוסע המתמיד" החדש.

כלי השיווק של אל על

המודל הזה, שמגלגל עשרות מיליארדים בארה"ב, נמצא בישראל בשלב התחלתי הרבה יותר. נכון להיום, אל על היא החברה הישראלית היחידה שמפעילה מועדון נאמנות, אך אינה החברה היחידה שקשורה לכרטיס אשראי.

מועדון "הנוסע המתמיד" שלה מהווה אחד מכלי השיווק המרכזיים של החברה, ומציע לחבריו צבירת נקודות והטבות שונות, לרבות מימוש נקודות לרכישת כרטיסי טיסה, שדרוגים למחלקות גבוהות יותר ורכישת מוצרים ושירותים באתרי החברה, בדיוטי פרי ובאתרי סחר ייעודיים.

המועדון מקיים שיתופי פעולה עם חברות תעופה נוספות, רשתות קמעונאות, מלונאות ותחומים נוספים, וכן עם חברות האשראי כאל ודיינרס במסגרת כרטיס האשראי "פליי קארד", המאפשר צבירת נקודות גם על רכישות יומיומיות.

נכון לסוף הרבעון הראשון של 2025, מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מנה כ־3.338 מיליון חברים, שהחזיקו בכ־468 אלף כרטיסי אשראי ממותגים - עלייה לעומת 3.266 מיליון חברים וכ־447 אלף כרטיסים בסוף 2024.

ברבעון המדובר, כ־57% מהכרטיסים שנמכרו על ידי אל על נרכשו על ידי חברי המועדון, לעומת כ־50% בתקופה המקבילה אשתקד. המשמעות היא שהמועדון מהווה מנוע צמיחה מרכזי עבור אל על - כאשר יותר ממחצית ההכנסות ממכירת כרטיסים נובעות מלקוחות שהם חברי מועדון.

מעבר להכנסות הישירות, המועדון מייצר לחברה הכנסות עקיפות ממכירת נקודות לשותפים, מעמלות כרטיסי האשראי ומחיזוק הקשר עם לקוחות חוזרים.

בשנת 2024 הכניס מועדון "הנוסע המתמיד" לאל על, הקטנה בהרבה מהחברות האמריקאיות, מעל 30 מיליון דולר, סכום המהווה חלק קטן יחסית מהכנסות החברה, אך נחשב לעוגן הכנסה קבוע ויציב שהתרומה הכוללת שלו גדולה בהרבה. ברבעון הראשון של 2025 נרשמה עלייה קלה בהכנסות מהמועדון לעומת התקופה המקבילה, והן ממשיכות להוות חלק קטן מההכנסות הכוללות של אל על.

קדימות ללקוחות נאמנים

בדומה לארה"ב, גם בישראל מורגשים העומסים בטרקליני היוקרה. על כן, בתחילת השנה הודיע מועדון הנוסע המתמיד של אל על כי החל מ־1 באפריל 2025 ייכנסו לתוקף עדכונים בתנאי החברים במועדון, שמטרתם "להטיב עם הלקוחות הנאמנים", כלשון החברה.

במועדון יש חמש דרגות חברות: מתמיד, כסף, זהב, פלטינה וטופ פלטינה, כאשר לקוחות בדרגת זהב ומעלה נהנים מהטבות יוקרה ובהן כניסה בלתי מוגבלת לטרקלינים, קדימות בעלייה למטוס ושירות ממנהל אישי. המעבר בין הדרגות מתבסס על צבירת "יהלומים". העדכון האחרון נועד להקשות על ההתקדמות, כך שהנוסעים יצטרכו להוציא יותר כדי לשדרג את מעמדם.

השינוי לא משפיע על ערך הנקודות עצמן, אלא על הדרך בה ניתן להתקדם בין הדרגות. מהלך זה זכה לביקורת רבה, בה בעת הוא הגיע לאחר ביקורת על רמת השירות במועדון שאינה מתקרבת, כך לטענת המבקרים לרמה הנהוגה במועדוני נאמנות בעולם.

המתחרה החדשה

בחודש שעבר דיווחה ישראייר על הסכם לרכישת 20% ממועדון כרטיס האשראי של רמי לוי שיווק השקמה וישראכרט, בעסקה בשווי 40 מיליון שקל. ההסכם, שיחול לתקופה של שמונה שנים, כולל הטבות ייחודיות בתחום התיירות והתחייבות לשמירת מקומות בכל טיסה, גם בתקופות הביקוש הגבוה. החברה הציבה יעד להגיע ל־300 אלף כרטיסים פעילים עד סוף 2026. עם השלמת העסקה, רמי לוי יחזיק ב־64% ממניות המועדון, ישראכרט ב־16% וישראייר ב־20%.

עוד כתבות

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, Matt Rourke

קרן העושר הנורבגית חיסלה השקעות בעוד שש חברות ישראליות

הקרן מכרה את המניות, בלי שציינה את שמן, בשל קשרים לפעילות בשטחים מעבר לקו הירוק ● בסך-הכול הסיטה קרן העושר השקעות מ-23 חברות ישראליות בחודשיים האחרונים, בשווי של כ-400 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

תל אביב ננעלה בעליות; ג'י סיטי קפצה ב-12% אחרי הדוחות, מנועי בית שמש צללה

ת"א 35 מתקדם בכ-0.8% ● מדד הבנקים קפץ בכ-2% ● מדד המחירים לצרכן ליולי נעמד בטווח העליון של הצפי, והנמיך את הסיכוי להורדת ריבית ● הפסגה בין הנשיא טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הפילה את מחירי הנפט ● ועונת הדוחות בתל אביב תמשיך לצבור תאוצה, עם דיווחים של הענקיות עזריאלי, ביג וג'י סיטי

מערכת הנשק הרוסית שהגיעה לאיראן ומדאיגה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בעולם מתפלאים מהפגנה הענק בישראל אתמול, רוסיה העבירה מערכת לוחמה אלקטרונית מתקדמת לאיראן, ממשלת אוסטרליה משקיעה בנשק ישראל, והמדינה שכנה שמחזירה את שירות החובה בצבא ● כותרות העיתונים בעולם 

חודש מצוין לקרנות ההשתלמות והפנסיה ביולי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מיטב בראש, אלטשולר שחם בתחתית: מה עשה הכסף שלכם בחודש יולי

במסלולים הכלליים מיטב בצמרת, אלטשולר מאכזב למרות תשואות חזקות בוול סטריט ● החוסכים ב-S&P 500 עם חודש חזק במיוחד שמחזיר אותם לתשואה חיובית קטנה מתחילת השנה

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

ההימור של ביג על אירופה השתלם, אבל המבחן הבא יגיע ממקום אחר

הכנסות הקבוצה רשמו עלייה של 18% ברבעון הראשון, ביחס לשנה שעברה ● הסיבה העיקרית: פרויקטים חדשים בארץ ובחו"ל ● ביג צפויה לפתוח מרכזים נוספים. האם הם יעמדו בציפיות?

הריסה ובנייה בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

עלויות הבנייה זינקו, ומיזמי פינוי בינוי הופכים לא כלכליים

פרויקטים של התחדשות עירונית שתוכננו לפני 3-4 שנים הופכים להיות לא כלכליים במציאות של זינוק בעלויות הבנייה ● יותר ויותר יזמים מבקשים מהדיירים לשנות את התמורות ברגע האחרון

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסנגוריו / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

הפרקליטות: הסנגורים לא צריכים לדבר עם נתניהו על תוספת הימים

הפרקליטות מתנגדת לבקשת סנגוריו של ראש הממשלה לאפשר להם לשוחח עם נתניהו על השלכות ההחלטה להוסיף למשפטו יום דיונים ויום עדות מדי שבוע

דאטה סנטר של גוגל בהולנד / צילום: Reuters, IMAGO/Jochen Tack

האם מרכזי הנתונים של ה־AI הם תשתית של העתיד או תשתית למשבר הבא?

ענקיות הטכנולוגיה משקיעות סכומי עתק בהקמת דאטה סנטרים לבינה מלאכותית, תוך הסתמכות גוברת על מימון באמצעות קרנות חוב פרטיות ● אלא שכאשר חלק מהמממנים הם בנקים ומבטחים, סטייה קלה בתחזיות ההכנסות עלולה להשפיע על המערכת הפיננסית כולה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה

שר האוצר חתם: הדרך לתשלום מס המטרו נסללה

התקנות קובעות כי בעלי מקרקעין לאורך תוואי המטרו יחויבו בהיטל השבחה מוגדל כתנאי לרישום זכויות בטאבו ולהוצאת היתרי בנייה ● שיעור ההיטל יעמוד על 60% עד סוף העשור ויעלה ל־72% לאחר מכן ● ההכנסות הראשונות צפויות להיכנס לקופת המדינה כבר השנה

חברת סינאל יוקנעם / צילום: פאול אורלייב

משפחת בוגנים מוכרת את השליטה בסינאל תמורת 93 מיליון שקל

גבי בוגנים נפרד מהשליטה בחברת שירותי השכר אותה ייסד לפני למעלה משלושה עשורים ● חברת שירותי התקשורת בניהולו של רונן שור תרכוש את השליטה לפי שווי של 134 מיליון שקל

מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock

חצי מהנוסעים נעלמו. האם היעד שהיה נחשק יעשה קאמבק ללוח הטיסות

וויזאייר מחדשת טיסות בקו ישראל־לונדון, שכבר כמה חודשים פועלות בו רק חברות תעופה ישראליות ● בינתיים מספר הנוסעים הישראלים ליעד הפופולרי צנח על רקע הירידה בתחרות ● וגם: על ההבדלים בין נמלי התעופה בלונדון, ולאילו מהם אפשר לטוס מישראל?

פטריק דרהי / צילום: Reuters, Daniel Pier

רשות התחרות אישרה לדרהי לרכוש את האתרים "כיכר השבת" ו"סרוגים"

רשות התחרות אישרה את המיזוג בין חברת Next Vision, שבבעלות עקיפה של דרהי, לבין שני האתרים ● ברשות התחרות שללו כל חשש לפגיעה בתחרות, ומצאו שאין זיקה משמעותית בין החברה הרוכשת לנרכשת

עבודות על כבל תת־ימי בחוף זיילנד שבהולנד / צילום: Shutterstock

500 כבלי תקשורת לעולם כולו: התלות שיכולה לחזור אלינו כמו בומרנג

למרות שהעולם הדיגיטלי נשען על תעבורה רציפה ומהירה, כ־95% מהמידע הגלובלי עוברים דרך מאות כבלים תת־ימיים בלבד - מערכת פגיעה לאיומים טבעיים ומלאכותיים כאחד ● מחקר חדש מציע שלוש חלופות טכנולוגיות שיכולות לגוון את התשתית הקריטית של הכלכלה

ניסוי יירוט כטב''מים של משרד הביטחון / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מכפיל כוח בתחום יירוט הכטב"מים? הפרויקט של רפאל והסטארט-אפ מחיפה

לגלובס נודע כי רפאל חתמה על הסכם עם הסטארט־אפ החיפאי "לולב ספייס", לטובת פיתוח משמעותי של מערכות ליירוט רחפנים וכטב"מים ● מאז הקמתה ב־2021 הפכה לולב לשחקנית בולטת בתחום החיישנים לחקר החלל ● הטכנולוגיה הזולה שלה תשתלב בפרויקטים נוספים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בוול סטריט; מטא נופלת בכ-2%, נובו נורדיסק קופצת בכ-5%

הנאסד"ק יורד בכ-0.2% ● הדאקס ירד בכ-0.2% ● צפי להמשך החולשה של הדולר: "המשקיעים מתמחרים את הצטרפותו של הפד לחגיגת הורדות הריבית, שרשמה כבר 88 הורדות ריבית השנה בעולם" • משקיעי-העל ריי דליו, ביל אקמן, ביל גייטס ו-וורן באפט: אילו מניות הם רכשו, ואת אילו מכרו • בנק אוף אמריקה: נתונים מטרידים שמזכירים את בועת הדוט-קום

צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שווים 300 מיליארד שקל: האם מניות הבנקים עדיין מעניינות להשקעה?

בשוק מסבירים כי מאחורי האישור של הרגולטור להגדיל את חלוקת הדיבידנד בבנקים עמד מסר אופטימי למשקיעים ● וגם: האם אחרי עליות של עשרות אחוזים, מניות הבנקים עדיין אטרקטיביות?

וורן באפט, ביל גייטס, קת'י ווד, ביל אקמן, ריי דליו, דיוויד טפר / צילום: AP - Ng Han Guan, Andres Kudacki, David Zalubowski, Nati Harnik

ביל אקמן נכנס בגדול לאמזון וההימור האחרון של ריי דליו: המהלכים הגדולים של משקיעי העל נחשפים

וול סטריט הציגה ברבעון האחרון נפילות ושיאים היסטוריים. לכן, מסמכי ה־13F שפורסמו בסוף השבוע האחרון הם הזדמנות חד פעמית ללמוד מהמהלכים של המשקיעים הגדולים מכולם ● ממניית הביטוח שצנחה ב־40% וגנבה את תשומת הלב של הכרישים, ועד לקרן הגידור שמהמרת בגדול על אינטל

שמגר ואקנין, קבוצת גשם / צילום: תמר מצפי

גשם של ריבית: יזם הנדל"ן ששילם מעל 10% בגיוס אג"ח

חברת גשם למשתכן של שמגר וקנין ויוסי מזרחי השלימה גיוס של 75 מיליון שקל באג"ח ללא שיעבודים ● סדרת האג"ח הראשונה שהנפיקה עלתה בשנה האחרונה ב-12%

מכירות נכסי היוקרה נמשכות כשגרה. העבודות בשדה דב בת''א / צילום: גיא יחיאלי

שוק היוקרה עולה, מעמד הביניים נוטש: הנתונים שמאחורי מדד מחירי הדיור

מדד מחירי הדירות מצביע על ירידה רביעית ברציפות - אך בעיקר בשל מחוז תל אביב, שבו נגרעו כ־145 אלף שקל ממחיר דירה ממוצעת ● בפועל, בערים רבות מחירי העסקאות דווקא עלו, בעוד מעמד הביניים נדחק החוצה, ושוק היוקרה שובר שיאי משכנתאות

מתן פטאל ודורון פסוב, מייסדי IVIX / צילום: דורון לצטר

הסטארט־אפ הישראלי שנלחם בהעלמות מס מגייס 60 מיליון דולר

IVIX, שהוקמה ב־2020 בידי מתן פטאל ודורון פסוב, גייסה עד היום כ־85 מיליון דולר ● את הסבב הובילה קרן O.G. Venture Partners, בהשתתפות הקרנות Team8 ואינסייט פרטנס