גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיילים שווים מיליארדים: כך מייצרות חברות התעופה רווח עצום

הכירו את ה־winwin של חברות התעופה: מכירת מיילים (נקודות) למנפיקי כרטיסי אשראי - שניתנים לצבירה ולשימוש על מגוון רכישות, שלאו דווקא קשורות לטיסות ● בחו"ל המודל הזה מגלגל עשרות מיליארדים, אצלנו הוא עדיין בחיתוליו

מטוס של דלתא איירליינס / צילום: Reuters, Nicolas Economou
מטוס של דלתא איירליינס / צילום: Reuters, Nicolas Economou

אם חברות התעופה הגדולות בארה"ב היו מסתמכות רק על נוסעים, הן היו מפסידות. מה שמשנה משמעותית את התמונה עבורן הוא תחום כרטיסי האשראי בו הן פעילות - כך דיווח השבועון "אקונומיסט" בתחילת החודש.

הדיוטי פרי נפתח, האם חברות התעופה יגיעו? השדה בחיפה רחוק מלממש את הפוטנציאל
אל על בוחנת אפשרות להפעיל שוב טיסות לאילת

המודל פשוט: חברות התעופה מוכרות בכסף מיילים למנפיקי כרטיסי האשראי. מיילים הם נקודות צבירה שמקבלים במועדוני הנוסע מתמיד, לרוב לפי מרחק הטיסה או סכום הכסף שהוצאת, ואותם ניתן לממש ולהמיר בהטבות, כמו כרטיסי טיסה, שדרוג למחלקה גבוהה יותר או שירותים נוספים. מחזיקי הכרטיסים צוברים מיילים כאשר הם עורכים קניות באשראי - ואת המיילים הללו הם יכולים להמיר, כאמור, לכרטיסי טיסה ועוד. winwin - לכל הצדדים.

למלא מושבים ריקים

לפי ה"אקונומיסט", ברבעון הראשון של השנה שילמה אמריקן אקספרס לדלתא איירליינס 2.1 מיליארד דולר, סכום הדומה לכלל הרווח התפעולי של חברת התעופה. סיטיגרופ העבירה לאמריקן איירליינס 1.4 מיליארד דולר, וג'יי.פי מורגן שילמה 800 מיליון דולר ליונייטד. המחזור של התוכניות הללו בכל החברות המובילות יחדיו מגיע לעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

ההכנסות שמגיעות ממניפקי האשראי מאפשרות לחברות להוזיל את הטיסות ולהתמודד בשוק האמריקאי הצפוף. הן גם מעניקות להן עוגן של יציבות ומאפשרות השקעה לטווח ארוך במטוסים ובתשתית. כל זאת בענף המאופיין בטלטלות בשל מחירי הדלק, מחזורים עסקיים ומשברים בינלאומיים. במקביל, מאחר שחברות התעופה שולטות במימוש המיילים, הן יכולות לכוון את הלקוחות לעבר טיסות פחות אטרקטיביות וכך למלא מושבים ריקים.

גם הבנקים וגם חברות האשראי יוצאים נשכרים. הכרטיסים שלהם, שאינם ממותגים במישרין מול חברות תעופה, מציעים כעת גישה לטרקליני יוקרה, שירותי פרימיום בנמלי התעופה ואפשרות להמיר נקודות במיילים בשורה של חברות.

מקור ההכנסה בצד הפיננסי למנפיקי האשראי, לפי ה"אקונומיסט", הוא העמלות הנגבות על העסקאות בכרטיסים: כאשר לקוח משלם באשראי 100 דולר, שני דולר מועברים למנפיק הכרטיס, ועוד דולר וחצי חוזרים ללקוח בהטבות. העמלות לחברות המנפיקות הסתכמו אשתקד ב־187 מיליארד דולר.

בצד השני, בשמונה השנים האחרונות הכפילו דלתא ואמריקן איירליינס את הכנסותיהן ממכירת מיילים למחזיקי כרטיסי האשראי; יונייטד איירליינס רשמה עלייה של 70%.

חברות תעופה רבות קובעות כעת את דרגת הנוסע המתמיד בהתאם לכמות הקניות באשראי ולא בהתאם להיקף הטיסות. כך לקוח יכול להגיע לצמרת הדירוג של אמריקן איירליינס בלי לטוס בה אפילו מייל אחד.

החברות גם מרחיבות את ההטבות: דלתא מעניקה מיילים על נסיעות ב"אובר", ויונייטד על קניות בשורה של רשתות שיווק. עם זאת, לשיטה יש גם חסרונות: הטרקלינים עמוסים מדי, מחירי כרטיסי האשראי עולים בהתמדה, וחלק מהנוסעים לא אוהבים את פרופיל "הנוסע המתמיד" החדש.

כלי השיווק של אל על

המודל הזה, שמגלגל עשרות מיליארדים בארה"ב, נמצא בישראל בשלב התחלתי הרבה יותר. נכון להיום, אל על היא החברה הישראלית היחידה שמפעילה מועדון נאמנות, אך אינה החברה היחידה שקשורה לכרטיס אשראי.

מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מהווה אחד מכלי השיווק המרכזיים של החברה, ומציע לחבריו צבירת נקודות והטבות שונות, לרבות מימוש נקודות לרכישת כרטיסי טיסה, שדרוגים למחלקות גבוהות יותר ורכישת מוצרים ושירותים באתרי החברה, בדיוטי פרי ובאתרי סחר ייעודיים.

המועדון מקיים שיתופי־פעולה עם חברות תעופה נוספות, רשתות קמעונאות, מלונאות ותחומים נוספים, וכן עם חברות האשראי כאל ודיינרס במסגרת כרטיס האשראי "פליי קארד", המאפשר צבירת נקודות גם על רכישות יומיומיות.

נכון לסוף הרבעון הראשון של 2025, מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מנה כ־3.338 מיליון חברים, שהחזיקו בכ־468 אלף כרטיסי אשראי ממותגים - עלייה לעומת 3.266 מיליון חברים וכ־447 אלף כרטיסים בסוף 2024.

ברבעון המדובר, כ־57% מהכרטיסים שנמכרו על־ידי אל על נרכשו על־ידי חברי המועדון, לעומת כ־50% בתקופה המקבילה אשתקד. המשמעות היא שהמועדון מהווה מנוע צמיחה מרכזי עבור אל על - כאשר יותר ממחצית ההכנסות ממכירת כרטיסים נובעות מלקוחות שהם חברי מועדון.

מעבר להכנסות הישירות, המועדון מייצר לחברה הכנסות עקיפות ממכירת נקודות לשותפים, מעמלות כרטיסי האשראי ומחיזוק הקשר עם לקוחות חוזרים.

בשנת 2024 הכניס מועדון "הנוסע המתמיד" לאל על, הקטנה בהרבה מהחברות האמריקאיות, מעל 30 מיליון דולר, סכום המהווה חלק קטן יחסית מהכנסות החברה, אך נחשב לעוגן הכנסה קבוע ויציב שהתרומה הכוללת שלו גדולה בהרבה. ברבעון הראשון של 2025 נרשמה עלייה קלה בהכנסות מהמועדון לעומת התקופה המקבילה, והן ממשיכות להוות חלק קטן מההכנסות הכוללות של אל על.

קדימות ללקוחות נאמנים

בדומה לארה"ב, גם בישראל מורגשים העומסים בטרקליני היוקרה. על כן, בתחילת השנה הודיע מועדון הנוסע המתמיד של אל על כי החל מ־1 באפריל 2025 ייכנסו לתוקף עדכונים בתנאי החברים במועדון, שמטרתם "להטיב עם הלקוחות הנאמנים", כלשון החברה.

במועדון יש חמש דרגות חברות: מתמיד, כסף, זהב, פלטינה וטופ פלטינה, כאשר לקוחות בדרגת זהב ומעלה נהנים מהטבות יוקרה, ובהן כניסה בלתי מוגבלת לטרקלינים, קדימות בעלייה למטוס ושירות ממנהל אישי. המעבר בין הדרגות מתבסס על צבירת "יהלומים". העדכון האחרון נועד להקשות על ההתקדמות, כך שהנוסעים יצטרכו להוציא יותר כדי לשדרג את מעמדם.

השינוי לא משפיע על ערך הנקודות עצמן, אלא על הדרך בה ניתן להתקדם בין הדרגות. מהלך זה זכה לביקורת רבה, בה בעת הוא הגיע לאחר ביקורת על רמת השירות במועדון שאינה מתקרבת - כך לטענת המבקרים - לרמה הנהוגה במועדוני נאמנות בעולם.

המתחרה החדשה

בחודש שעבר דיווחה ישראייר על הסכם לרכישת 20% ממועדון כרטיס האשראי של רמי לוי שיווק השקמה וישראכרט, בעסקה בשווי 40 מיליון שקל. ההסכם, שיחול לתקופה של שמונה שנים, כולל הטבות ייחודיות בתחום התיירות והתחייבות לשמירת מקומות בכל טיסה, גם בתקופות הביקוש הגבוה. החברה הציבה יעד להגיע ל־300 אלף כרטיסים פעילים עד סוף 2026. עם השלמת העסקה, רמי לוי יחזיק ב־64% ממניות המועדון, ישראכרט ב־16%, וישראייר ב־20%.

עוד כתבות

מיאנג קאם / צילום: אייל H

זה לא עוד פאד תאי: המקום התאילנדי החדש של תל אביב מסעיר

עם מנות לא שגרתיות, ביסים עוצמתיים וקוקטיילים חכמים, "מולאם" החדש הוא המלצה רותחת ● הפלייליסט רק מדייק את הווייב

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap

ביהמ"ש לערעורים ביטל קנס בחצי מיליארד דולר שהוטל על טראמפ

על אף כי הקנס נמחק, ערעורו של טראמפ על הקביעה לפיה הונה במיליארדי דולרים בנקים וחברות ביטוח, כולל בתקופת כהונתו הראשונה, נדחה ● כעת הוא עשוי לערער לעליון של ניו-יורק על עצם הקביעה

המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock

עוד 60 טיסות ביום: פרטים חדשים על המאבק שמסעיר את עולם התעופה

ענקית התעופה וויזאייר ההונגרית בוחנת הקמת מרכז בישראל, ונציגיה מגיעים לארץ לקידום הנושא ● גלובס חושף לראשונה את פרטי המתווה שעשוי לשנות את הענף ● במשרד התחבורה תומכים, אך בחברות המקומיות טוענים שהמהלך מאיים על שרידותן ומנהלים מאבק בלימה

בועז מירוני / איור: גיל ג'יבלי

אחרי התנגדות של שנים: אנליסט משנה כיוון ונכנס לשוק הלא סחיר

אנליסט, שמחזיק בשיעור הנמוך ביותר של נכסים לא סחירים, מתכוונים להיכנס לפעילות משמעותית בתחום ● מי שצפוי לפתח את העולם הלא סחיר באנליסט הוא בועז מירוני לו 15 שנות ניסיון בתחום

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

באוצר בוחנים: ביטול הטבות המס על רוב האבזור הבטיחותי במכוניות

הרפורמה שתוביל להתייקרויות רכבים ● החברה הסינית שנערכת להרחבת היצע הדגמים החשמליים בישראל ● והדוח של קבוצת אדאני חושף: הביצועים של נמל חיפה נסקו לשיא ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הביטוח זינק ב-8.5%, הבנקים ירדו ב-1%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● עונת הדוחות צוברת תאוצה - דמרי, פוקס, ומגדל ביטוח פרסמו את תוצאותיהן ● ריבית בנק ישראל נותרה על כנה. מתי היא צפויה לרדת? ● שוק האג"ח האמריקאי במצב המתנה: כולם מחכים לפאוול ● למרות הירידה במחיר הזהב, ב-UBS מעריכים שיטפס ל-3,700 דולר לאונקיה ● וגם: 2 המניות שבנק אוף אמריקה ממליץ להתרחק מהן

ביהמ"ש בגרמניה קבע: מותר למנוע כניסה עם כאפייה לאתר הזיכרון בבוכנוולד

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על בית הדין הפלילי הבינלאומי, בגרמניה אישרו מניעת כניסות עם כאפייה לאתר זיכרון לשואה, ובאיטליה קוראים להשעות את ישראל ממסגרות בינלאומיות של ענף הכדורגל ● כותרות העיתונים בעולם 

גם זה קרה פה / צילום: שלומי יוסף

ברכבת חושבים שאם הם לא מתכננים מראש, גם אתם בטח לא

כל עוד יש מלחמה, נמשיך לשלם יותר ● ברכבת חושבים שאין מה לתכנן ● והנורבגים שוכחים את השורה התחתונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם בנייני האומה ירושלים / צילום: איל יצהר

בנייני האומה בירושלים הולכים לעבור שיפוץ ענק. זה התכנון

הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית, שתאפשר בינוי של עד 40 קומות, כולל מרכז קונגרסים גדול, בית מלון, בית אבות ושטחי תעסוקה ומסחר • מתחם אלי כהן בחדרה אושר לפינוי־בינוי אחרי עשור ● קק"ל מקצה עשרות מיליונים לטובת רכישת דירות בפריפריה עבור גרעיני התיישבות צעירים ● חדשות השבוע בנדל"ן

''רלוונטי לכל הזירות''. מטוס אורון, באוויר ובקרקע / צילום: דוברות משרד הביטחון

בעלות של מיליארד דולר, הכירו את מטוס הביון החדש של ישראל

כמיליארד דולר הושקעו ב"אורון", מטוס מנהלים קטן שהוסב לכלי מודיעיני מתקדם, המצליח לאסוף מידע קריטי בזמן אמת ולספק התרעות מוקדמות מכלל הזירות ● "זהו פתרון ייחודי של ישראל - אין תצורה כזו לאף מדינה", אומר אל"מ ב' ממפא"ת, שתזכה בפרס על פיתוחו ● ואיך ייראה הדור הבא של מטוסי הריגול?

מפעל אקרשטיין בדרום. הקמת מפעל נוסף תייצר 150 משרות / צילום: איל יצהר

החברות שרוצות להתרחב ולא מצליחות למצוא קרקעות

בעוד שעל מרכז הפיתוח של אנבידיה מתחרות כל הרשויות המקומיות באזור הצפון, מפעלים ומרכזים לוגיסטיים מתקשים למצוא שטחים מתאימים באזורי הדרום, ומתריעים מפני חסמים שמעכבים צמיחה ותעסוקה

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

רגע לפני הדוחות שכולם מחכים להם, לאנליסט הזה יש גם תחזית מדהימה

אנליסט בחברת המחקר Melius Research מעריך כי אנבידיה עשויה להגיע לשווי של 9 טריליון דולר עד 2030 ● להערכתו, ענקית השבבים בדרך לכבוש חלק גדול משוק האנרגיה מבינה מלאכותית ● וגם: מה צפוי בדוחות החברה שיפורסמו בשבוע הבא?

מל''ט מסוג הרון של התעשייה האווירית / צילום: דוברות התעשייה האווירית

ישראל או טורקיה: מי תזכה בחוזה המל"טים היוקרתי?

אנטנה מוגנת שיבושים מתוצרת סינית, המהווה רכיב משמעותי בכטב"ם המתאבד האיראני שאהד 136, זמינה לרכישה בעלי אקספרס ● יפן מחפשת לרכוש מל"טים ומתלבטת בין התעשיות הביטחוניות בישראל ובטורקיה ● טורקיה מציגה מל"ט שמשגר כטב"מים מתאבדים ● ואפריקה נכנסת למרוץ הכלים הבלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתוך סרטון התדמית של אסטור קפיטל. המתחזה אמר שזו חברה–בת של בנק שלא קיים 100 שנה / צילום: צילום מסך

איך דווקא איש עסקים לוחמני נפל קורבן להונאת ענק וגילה שגם עשירי העולם נופלים בפח

"אני מרגיש כמו אידיוט. איך יכולתי ליפול בפח?", אמר ריקרדו סלינאס פלייגו, מיליארדר מקסיקני שנפל קורבן להונאת ענק ● מניות בשווי מאות מיליוני דולרים שנתן כבטוחה להלוואה נמכרו ונעלמו עקבותיהן ● למהלך אחראי אדם שהצטייד בייחוס בדוי למשפחת אסטור, הידועה כ"בעלת הבית של ניו יורק"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

עמיר אהרון, מנכ״ל מחלבות גד / צילום: יח''צ

מחלבות גד בדרך לבורסה: תנסה להנפיק לפי שווי של 725 מיליון שקל

רשת המחלבות של עזרא כהן וריצ'י האנטר פרסמה תשקיף לקראת הנפקה של מניותיה ● תנסה לגייס סכום של 280 מיליון שקל שיושקע בהקמת מתחם חדש באיזור התעשייה תימורים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה אדומה בוול סטריט; טבע זינקה בכ-7%, סולאראדג' נפלה ב-6%

נאסד"ק ירד ב-0.3%, יום חמישי רצוף של ירידות ● ועידת הנגידים בג'קסון הול נפתחת היום, פאואל ינאם מחר ● חברת הקוסמטיקה קוטי התרסקה בכ־20% לאחר שפרסמה תוצאות מעורבות לרבעון ● מטא הקפיאה את הגיוס בחטיבת הבינה המלאכותית שלה ● משרד המשפטים מתכנן לחקור את חברת הפד ליסה קוק ● מאקרו: עלייה במספר המובטלים בארה"ב, שיפור במדדי הרכש

הריסות ברצועת עזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

הדוח החמור שפורסם על המצב בעזה, והמתקפה של ישראל: "חמאס מקור של הנתונים"

מזכ"ל האו"ם גוטרש על פרסום הדוח: "הרעב בעזה - אסון מעשה ידי אדם" ● במתפ"ש הדפו את הטענות שפורסמו בידי מדד ה-IPC הבין-לאומי ולפיהן "יש רעב בעזה", ותקפו בחריפות: "דוח שקרי ומגמתי שמסתמך על נתונים חלקיים שמקורם מארגון הטרור חמאס" ● כ"ץ: "אישרנו אתמול את תוכניות צה"ל להכרעת חמאס בעזה באש עצימה, בפינוי תושבים ובתמרון. בקרוב ייפתחו שערי הגיהינום על ראשם של המרצחים והאנסים בחמאס בעזה" ● עדכונים שוטפים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הוארך מעצרו של החשוד באיום לרצוח את בהרב-מיארה

החקירה נפתחה לאחר שהרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף, דיווח על מכתב שהגיע לביתו, בו מסר החשוד כי הוא "מוכן להרוג את היועמ"שית", בשל "פעילותה נגד עולם התורה" ● הסניגור: לא הייתה לו כוונה לעשות דבר, זו אינה עבירת איומים ● ביהמ"ש הורה לשלוח את החשוד לבדיקה פסיכיאטרית

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר