גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היברידית, פלאג־אין או חשמלית: מה כדאי לבדוק לפני שקונים מכונית "ירוקה" יד שנייה?

אחת משתי מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד שייכת לקטגוריות הירוקות - היברידיות או חשמליות ● מגמה זו משנה גם את פני שוק היד שנייה: מצד אחד המגוון והתחרות על לב הצרכן בעלייה, אבל מאחורי כל עסקה מסתתר סימן שאלה גדול

רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן
רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן

רשות המסים הציגה לא מכבר את הניתוח השנתי של שוק הרכב לשנת 2024. אחת המגמות המרשימות בדוח היא האצת היקף החדירה לישראל של כלי רכב "מחושמלים", כלומר מכוניות היברידיות, פלאג־אין וחשמליות מלאות.

מבחן דרכים | במחיר של 139 אלף שקל לפני מבצעים, הרכב הזה הוא מתחרה ראוי ליונדאי
שישה מושבים ב-3 שורות: הטסלה החדשה שנחשפה בסין
תיקון לחוק יבוא הרכב: יבואנים "זעירים" יורשו לייבא עד 60 מכוניות בשנה

כבר בשנה שעברה אחת מכל שתי מכוניות חדשות שנמכרו בישראל הייתה שייכת לאחת משלוש הקטגוריות "הירוקות" הללו, והמגמה ממשיכה לצבור תאוצה. יש לכך השפעות רבות, כולל אחת קריטית על שיקולי הרכישה של הלקוחות בשוק המשומשות הישראלי בשנים הקרובות. בעיקר בכלי רכב בני עד ארבע שנים, שמרכזים את רוב הביקוש בשוק.

500 אלף "מחושמלים"

על־פי נתוני האוצר כבר ב־2021 תפסו כלי רכב "מחושמלים" כשליש מסך המכירות השנתיות של רכב חדש בישראל. מאז המגמה צברה תאוצה כאשר בשנה שעברה הסתכם חלקם של המחושמלים בכ־51% מסך מכירות הרכב החדש. הכמות הגדולה ביותר היא של היברידיות, אבל גם שתי הקטגוריות הנוספות סוגרות פערים.

בחודשים ינואר-יולי 2025 אומנם נרשמה ירידה משמעותית בנתח היחסי של החשמליות, אבל היא פוצתה על־ידי זינוק במכירות רכבי פלאג־אין. בשורה התחתונה סגמנט הרכב ה"מחושמל" תפס מתחילת השנה כ־53% מהמסירות. הנתונים מלמדים כי בין 2021 למחצית 2025 עלו על הכביש קצת יותר מחצי מיליון כלי רכב "מחושמלים".

השלם זול מסך חלקיו

התחרות בפלחים ה"מחושמלים" בשוק הרכב החדש בישראל היא עזה. כתוצאה, לא מעט דגמים היברידיים, חשמליים ופלאג־אין חדשים, בעיקר מתוצרת סין (אבל לא רק), נמכרים בישראל במחירים שקרובים מאוד לעלות הייצור שלהם (בניכוי מסים) ולפעמים אף למטה מכך.

יש לכך כמה סיבות כמו אימוץ מדיניות היצף ביצוא, שנוקטים חלק מהיצרנים הסינים כדי להגשים יעדים עסקיים, להיפטר מעודפים ו/או לממש תמריצים שהם מקבלים מממשלת סין. יצרנים אחרים חותכים מחירים כדי לנטרל מהלכים תחרותיים של המתחרים. ואילו בזירה המקומית ראינו בשנה האחרונה הוזלות חדות של יבואנים, שנועדו להיפטר מרכבי "אפס קילומטר" מתיישנים, שהשוק מוצף בהם. ההוזלות הללו תורמות להאצת שחיקת הערך של ה"מחושמלות" בשוק המשומשות, למעט כמה דגמים יחידי סגולה.

הבעיה היא שעלות החלפים והטיפולים לכלי רכב משומשים כאלה לא יורדת באותה פרופורציה. אומנם בעיקרון חלפים מתוצרת סין זולים יותר ממקביליהם במערב, אבל עדיין גם יצרני רכב סינים רוכשים חלפים מספקים בינלאומיים, ואין להם שליטה על כל שרשרת הערך. התוצאה: מי שרוכש רכב "מחושמל" משומש במחיר מציאה עלול להיתקל בהפתעות לאורך הדרך שכדאי להיות מודע אליהן.

הסוללה עולה כמו רכב

ידוע לכל שהרכיב היקר ביותר ברכב מחושמל הוא הסוללה. המחירים אומנם יורדים בשנים האחרונות, ועדיין עלות החלפת סוללה בקיבולת 80־60 קילוואט ברכב חשמלי "מלא", יכולה לנוע בין 90 ל־70 אלף שקל. כלומר, מחירה שקול כמעט למחיר של רכב חשמלי־משפחתי בן שלוש־ארבע, שמחירו כמשומש נע סביב 120-100 אלף שקל.

בדגמי רכב היברידיים מבוקשים, ששומרים יחסית על ערכם, היחס בין מחיר החלפים למחיר הרכב המשומש יותר מאוזן, אך עדיין עלות החלפת הסוללה יכולה לנוע בסביבות 13-10 אלף שקל.

חשוב להדגיש כי במצב תפעול נורמלי סוללה היא אינה רכיב שמתכלה לעתים תכופות. נתונים שהצטברו בעולם מלמדים כי סוללות של כלי רכב "מחושמלים" נוטות לשמור על "בריאות" גבוהה יחסית של הסוללה גם אחרי למעלה מ־250 אלף ק"מ בתנאים אופטימליים. ועדיין חלק מהסוללות עוברות "חיים קשים" יותר מאחרות, ולרוכש של רכב משומש, ולעתים גם למוכר, קשה לדעת מה מצבה האמיתי של הסוללה.

עלויות נסתרות בפלאג־אין

רכבי פלאג־אין עם טווח חשמלי ארוך הם להיט בשוק הרכב החדש בישראל בזכות מחירי היצף, אבל מחירוני החלפים של היבואנים מגלים כי מחיר הסוללה שלהם אינו רחוק מזה שברכב חשמלי מלא.

המחיר של החלפת סוללה בקיבולת נפוצה של 24־18 קילוואט־שעה הוא כ־54 עד 60 אלף שקל. דגמי פלאג־אין רבים נמכרים כחדשים בכ־190-170 אלף שקל נטו, אבל כאשר רכב כזה יאבד מערכו 30%-20% כשיצא לשוק המשומשות בעוד שלוש־ארבע שנים, מחיר הסוללה (אם יידרש להחליפה) יהווה חלק משמעותי ממחירו.

והסוללה היא לא הרכיב הייחודי והיקר היחיד בכלי רכב "מחושמלים". יחידות בקרה למנוע או לגיר יכולות לעלות 14-11 אלף שקל. נשפך לכם קפה רותח על מסך המולטימדיה הענק והמרשים? תתכוננו להוציא 15-12 אלף שקל.

אחריות עם מגבלות

באופן כללי רוב הדגמים ה"מחושמלים" מגיעים כיום עם אחריות ארוכה על הסוללה, בין 5 ל־8 שנים, והיא בתוקף עבור רוב המשומשים "הטריים" המוצעים בשוק בקטגוריות הללו. אבל האחריות מוגבלת לרוב ל־150 עד 180 אלף ק"מ, די קרוב לקילומטרז' של רכב מחושמל משומש בן 4-3, שהיה בשימוש בציי רכב ועבר 40־30 אלף ק"מ בשנה. כלומר כאשר רוכש הרכב המשומש ירצה למכור את הרכב בעתיד, הסוללה כבר תהיה ללא אחריות.

האחריות על הסוללות גם אינה גורפת. רוב היצרנים מתחייבים להחליף סוללה רק במקרה של תקלה טרמינלית או אם "הבריאות" של הסוללה ירדה מתחת ל־70%. כלומר, אם הרכב החשמלי המשומש מספק "רק" 30% פחות מהטווח המקורי שלו בתנאים אופטימליים, הוא אינו זכאי להחלפה במסגרת האחריות.

המלכודת של הביטוח

כידוע, חברות הביטוח לא אוהבות להפסיד, ועבורן רכב מחושמל חדש או משומש מייצג סיכון מוגדל. זאת מכיוון שהן צריכות לשאת בעלות הסוללות ורכיבים יקרים אחרים במקרה של פגיעה בתאונות, חשיפה לאש ולנזקי מים מתמשכים וכו'. לכן כבר היום הנטייה היא לנקוב בתעריפי ביטוח גבוהים יחסית לכלי רכב "מחושמלים", חדשים ומשומשים. במקרה של מימוש פוליסת הביטוח, הפרמיות העתידיות יזנקו.

השורה התחתונה

כאמור מעלה, המעבר של שוק הרכב הישראלי לסגמנט ה"מחושמל" הוא עובדה קיימת, וחלקם היחסי של רכבי הבנזין בשוק המשומשות ימשיך ויירד. לפיכך לרוכשי משומשות "חשמליות" כאלה מומלץ לנקוט את כל אמצעי הזהירות המקובלים בשוק.

מומלץ לתעדף כלי רכב מבעלות פרטית עם קילומטרז' נמוך, שהיסטוריית הטיפולים המלאה שלהם ידועה וכתובה; לא לוותר על בדיקה ייעודית טרום רכישה של הרכב במכונים, שמתמחים בכלי רכב "מחושמלים", כולל הפקה של "דוח בריאות סוללה". זה אומנם עולה יותר מבדיקה רגילה, לרוב בסביבות 1,000 שקל, אבל עשוי להשתלם.

עוד מומלץ: לבחון רכישת פוליסה להארכת האחריות על הסוללה; לערוך שופינג רציני בביטוח; לבדוק ברשת את זמינות החלפים לרכב שרוכשים ואת עלותם; ואם יש ספקות, לתמחר אותן במיקוח על מחיר הרכב המשומש.

עוד כתבות

טראמפ רוצה להוציא את כוחות יוניפי"ל מלבנון, וצומת הדרכים של איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המחיר שישראל עלולה לשלם על הירידה בתמיכת האמריקאים, טראמפ רוצה להוציא את כוחות השלום מלבנון, וצומת הדרכים של איראן ● כותרות העיתונים בעולם 

המסחר בשווקים / אילוסטרציה: Shutterstock

המניה שצפויה לעלות, ומה יקרה בהחלטת הריבית: מה שכדאי לדעת לפני שבוע המסחר

בורסת ת"א סיימה את השבוע החולף בעליות, בעוד עונת הדוחות העלתה הילוך עם דוחות חזקים לחמשת הבנקים הגדולים ● האינפלציה נשארה מעל היעד של בנק ישראל, ועל פי הערכות הריבית לא תרד השבוע ● וגם: איזו מניה חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי ואילו צפיות לרדת

מכירות נכסי היוקרה נמשכות כשגרה. העבודות בשדה דב בת''א / צילום: גיא יחיאלי

כמה דירות בת"א נמכרו במעל 10 מיליון שקל ואיך הפך שוק היוקרה לחריג לכלל

מדד מחירי הדירות מצביע על ירידה רביעית ברציפות - אך בעיקר בשל מחוז תל אביב, שבו נגרעו כ־145 אלף שקל ממחיר דירה ממוצעת ● בפועל, בערים רבות מחירי העסקאות דווקא עלו, בעוד מעמד הביניים נדחק החוצה ושוק היוקרה שובר שיאי משכנתאות

המונים מפגינים בכיכר החטופים בתל אביב / צילום: אביב אטלס

גדי איזנקוט בכיכר החטופים: "נוצרו התנאים להשבת החטופים מזמן"

גדי איזנקוט: "הממשלה נכשלה במבחן התוצאה ונגמר הזמן" ● המונים בכיכר החטופים, שורדת השבי נוגה וייס: "אבא הציל אותנו, עכשיו תורנו להציל אותו" ● לשכת רה"מ בתגובה על הפרסום בחדשות 12: "נסכים להסכם בתנאי שישוחררו כל החטופים בפעימה אחת" ● מסמך שהועבר לראש הממשלה נתניהו מציג שינוי בעמדות חמאס "מוכנים לעסקה חלקית" ● 50 חטופים - 680 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

הדיפו של המטרו בראשון לציון / הדמיה: נת''ע

נגמר הזמן להטבות מס במתחמי המטרו: שיעור המס בפינוי־בינוי יזנק ל־72%

בשבוע שעבר פג המועד האחרון שנקבע לרשויות המקומיות להפעיל את סמכותן להחליט על שיעור מס ההשבחה במתחמי פינוי־בינוי הסמוכים לתחנות המטרו

מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock

חצי מהנוסעים נעלמו. האם היעד שהיה נחשק יעשה קאמבק ללוח הטיסות

וויזאייר מחדשת טיסות בקו ישראל־לונדון, שכבר כמה חודשים פועלות בו רק חברות תעופה ישראליות ● בינתיים מספר הנוסעים הישראלים ליעד הפופולרי צנח על רקע הירידה בתחרות ● וגם: על ההבדלים בין נמלי התעופה בלונדון, ולאילו מהם אפשר לטוס מישראל?

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן / צילום: כדיה לוי

עיריית רמת גן דורשת הליכי חדלות פירעון נגד חברת נדל"ן

עיריית רמת גן מבקשת לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד חברת מ.מגן אינטרנשיונל שבשליטת היזם מתי מגן ● טוענת כי החברה חייבת לה 125 מיליון שקל עפ"י פסק דין חלוט, וכי מגן רוקן את החברה מנכסיה ● מגן: עברתי שני ניסיונות התנקשות בגלל גורמים בעירייה

מערכת חץ דורבן / צילום: אלביט מערכות

זו המדינה "הסודית" שרוכשת נשק מאלביט ב-1.63 מיליארד דולר

חוזה בין אלביט למדינה באירופה, שיימשך על פני חמש שנים, כולל מערכות של רקטות ארטילריות מדויקות לטווח הארוך ● בעת הדיווח על ההעסקה ביקשה המדינה שלא להיחשף ● המדינה המדוברת, כך מתפרסם כעת, היא סרביה

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יואב דודקביץ (ידיעות אחרונות)

לוין לבג"ץ: נעלתי בפני היועמ"שית את חדרי האישי בתל אביב

שר המשפטים יריב לוין טוען בתשובתו לבג"ץ כי לרשות הייעוץ המשפטי לממשלה עומדים באותו בניין "משרדים מפוארים ומרווחים", ולכן עבודת היועמ"שית לא נפגעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המלחמה עם איראן הפילה את הצמיחה: התכווצה בקצב שנתי של 3.5%

בנוסף, התמ"ג העסקי ירד ב-6.2% ● בלמ"ס מציינים כי הנתונים "הושפעו בצורה מהותית ממלחמת 'עם כלביא', במיוחד ההוצאה לצריכה פרטית וההשקעה בנכסים קבועים" ● איך זה ישפיע על החלטת הריבית השבוע?

נשיא רוסיה פוטין נפגש עם נשיא ארה''ב טראמפ / צילום: ap, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin

האוזניים בישראל היו צריכות להזדקף למשמע התפנית בגישת דונלד טראמפ

אסוציאציות מזרח תיכוניות: טראמפ חוזר בו מתוכנית שעליה הודיע עוד בחודש ינואר ● הוא מעניק לפוטין את היכולת להמשיך את המלחמה בחסות משא-ומתן לשלום ● זלנסקי מגיע מחר לוושינגטון לפגישה שאולי תחרוץ את גורל אוקראינה

פנחס פוזיילוב / צילום: פוטו ניסים

הוא בן 97, אחיו בן 99, ושניהם עדיין הולכים לעבודה מדי יום

"כשעזבתי את בית הספר, התחלתי לעבוד כשוליה של יהלומן. הייתי צריך ללטש יהלום במינימום נזק, ומהרגע הראשון התברר שאני מסוגל לעשות את זה כמו מישהו עם 20 שנות ניסיון" ● שיחה קצרה עם פנחס פוזיילוב, ממייסדי תעשיית היהלומים בישראל

קניון TLV ת''א (ארכיון) / אילוסטרציה: יח''צ

הכלכלה התכווצה ב־3.5% בגלל מבצע "עם כלביא", אך הריבאונד כבר החל

למרות הירידה בתוצר עקב המערכה באיראן, תחזיות הצמיחה ל־2026 עודכנו כלפי מעלה עם סימני התאוששות בצריכה ובענף הבנייה ● איך היא תשפיע על הריבית?

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

תקלת הענק החריגה שהשביתה את התנועה: חמש שאלות על המחדל ברכבת

קריעת כבלי מתח במסילת החוף השביתה קווים בכל הארץ והותירה מאות אלפי נוסעים ללא מענה ● ברכבת ישראל מעריכים שהתיקון יימשך כשבוע וחצי, אך לא מספקים תשובות ברורות לגבי הסיבה לתקלה, עלות השיקום ואופן המימון ● האם המדינה תתערב בתחקור המחדל?

העצרת בכיכר החטופים / צילום: יאיר פלטי

המונים בהפגנות בתל אביב: "אנחנו דורשים את מה שמגיע לנו - הילדים שלנו"

אביו של החטוף נמרוד כהן בכיכר החטופים בתל אביב: "ההנהגה שורדת על חשבון הסבל שלנו" ● תיעוד חדש של מתן צנגאוקר מהשבי נחשף, אימו עינב קראה: "מתן - אתה גיבור שלי, אנחנו בדרך להציל את כולם" • לישי מירן לבעלה: "אתה עוד תשמע את המילה 'אבא'" • שר הביטחון לשעבר גלנט: "צריך להחזיר את החטופים ורק אחר כך להשמיד את חמאס" • לפני העצרת: אלפים השתתפו בשורת צעדות ברחובות תל אביב ● 50 חטופים - 681 ימים בשבי 

ניקולא פוש, היורש (ימין) ואריק פריימונד / אילוסטרציה: איורים: גיל ג'יבלי

תיק הרמס נפתח: היעלמות מניות ב-15 מיליארד דולר, מוות פתאומי וכמה הסברים

ההתאבדות לכאורה של אריק פריימונד, היועץ הפיננסי ליורש רשת מוצרי היוקרה הרמס, מסמנת תפנית דרמטית באחת התעלומות הפיננסיות הגדולות ביותר של המאה ● לפי עורכי דינו, היה פריימונד "אדם בעל רגישות נדירה שנשבר מאלימות החשד, הבגידה ומעולם חסר רחמים"

רמי לוי / צילום: יונתן בלום

קנס אישי הוטל על רמי לוי ועל החברה שבשליטתו בעקבות טעות חריפה בדוחות

במוקד הפרשה מצויים פרטים מטעים שנכללו בדוחות רמי לוי לרבעון הראשון של 2023 ● עפ"י רשות ני"ע, "הטעות בדוחות הכספיים הייתה מהותית וחמורה, והיה ניתן למנוע אותה לו היו קיימים בחברה אמצעי בקרה מתאימים" ● על לוי הוטל עיצום כספי בסך רבע מיליון שקל, ועל החברה הוטל עיצום כספי בסך 1.4 מיליון שקל

AI פוגשת את הכלכלה / צילום: Shutterstock

ה-AI פוגשת את הכלכלה: פותרת את בעיית החוב אך יוצרת משבר תעסוקה

בינה מלאכותית תשפיע על כמעט 40% מהמשרות בעולם לפי קרן המטבע, תוסיף עד 4.4 טריליון דולר לשנה לתמ"ג העולמי עד 2030 לפי מקינזי, וענקיות הטק ישקיעו בה מעל 300 מיליארד דולר לפי הביזנס אינסיידר ● המהפכה מגיעה לכלכלה והיא רק בשלביה הראשונים ● כתבה שלישית בסדרה על התפתחות ה-AI

הרטמכ''ל אייל זמיר / צילום: דובר צה''ל

פינוי עזה יימשך חודשיים, הרמטכ"ל אישר את תוכנית הכיבוש

הרמטכ"ל אישר את התוכנית לכיבוש עזה - ויציג אותה מחר לשר הביטחון ● בסביבת נתניהו מאותתים: אם תהיה התגמשות ואפשרות לעסקה מדורגת - הקבינט יכריע ● כטב"ם צה"לי נפל במהלך היממה האחרונה באזור קריית שמונה בעקבות תקלה טכנית ● 50 חטופים - 682 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

גבי ויסמן, רפי עמית, שוקי ניר, עומר כילף / צילום: נובה, רענן טל, דורון לצטר, יח''צ

הישראלית שקפצה הודות לטראמפ, ואלו שקיבלו כתף קרה מהמשקיעים

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● סולאראדג' קפצה, הודות לפרסום תקנות חיוביות מהצפוי מצד הממשל האמריקאי ● חברות השבבים הישראליות סבלו מהסנטימנט השלילי בשוק, בשל תחזיות חלשות של אפלייד מטיריאלס ● ואינוויז קפצה בעקבות האטה בקצב שריפת המזומנים