גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתגרים שיצטרך להתמודד איתם מנכ"ל אל על החדש

לוי הלוי המנכ"ל החדש של אל על יקבל חברה שונה לגמרי מזו שקיבלה קודמתו ● הוא גם יצטרך להתמודד עם שורת אתגרים: החזרת התחרות לנתב"ג, ביקורת ציבורית חריפה על מחירים מופרזים, והאיום על הקמת בסיס וויזאייר בישראל ● עם האתגרים יצטרך להתמודד לאחר שורת עזיבות של בכירים בחברה

לוי הלוי / צילום: ענבל מרמרי
לוי הלוי / צילום: ענבל מרמרי

אחרי תקופה של צמיחה והתאוששות מרשימה, רגע לפני שחברות התעופה הזרות צפויות לשוב לפעילות יציבה יותר בישראל, חברי הנהלת אל על מתחלפים בזה אחר זה: המנכ"לית שעבדה בחברה 14 שנה הודיעה על פרישה, ובכירים נוספים בהם גם וותיקים במיוחד אורזים את חפציהם. לוי הלוי, שניהל בשבע השנים האחרונות את חברת כאל, יתיישב בכיסא המנכ"ל ויסמל את חילופי המשמרות הרחבים בחברה.

שיחות רבעוניות רבות־משתתפים: מנכ"ל דלק מגלה איך מתחזקים קשר עם המשקיעים הקטנים
כוחות השוק | אבנר סטפק מסתייג משוק הנדל"ן, מזהיר ממסחר יומי וחושף את הפחד הגדול שלו

לא מדובר רק בחילופי מנכ"ל. בתוך פרק זמן קצר נפרדת אל על גם מסמנכ"ל הכספים הוותיק יעקב (ינקלה) שחר, מהדמויות היציבות ביותר בחברה מאז 2006. במקומו ייכנס רו"ח גיל פלדמן, שמכהן כיום כסגן סמנכ"ל כספים וראש אגף כלכלה, תקציב ופיתוח עסקי. עזיבתו מצטרפת לעזיבות נוספות, בהן ד״ר רונן יוכפז, סמנכ״ל טכנולוגיות המידע, רונן גלפרין, מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד, ורונן שפירא, סמנכ״ל חטיבת המטענים בחברה.

דם חדש

לוי הלוי מגיע מכאל, עם ניסיון של שנים במערכת הפיננסית והטכנולוגית. לא עוד איש אל על ותיק, אלא דמות מבחוץ. הלוי שימש כראש חטיבת הטכנולוגיות של קבוצת דיסקונט, ולפני כן מילא שורת תפקידי ניהול בכירים בעלי זיקה פיננסית־טכנולוגית: משנה למנכ"ל מנורה מבטחים, מנהל אגף הפיתוח בבנק הפועלים, מנכ"ל קבוצת מלם ומנכ"ל קונסיסט מערכות. המינוי מגיע לאחר שבשנים האחרונות אל על נוהלה בעיקר בידי מנכ"לים שצמחו מתוך החברה או הגיעו עם ניסיון תעופתי מובהק. בן טל־גננסיה, למשל, הגיעה מתוך הנהלת אל על לאחר שכיהנה כסמנכ"לית מסחר ובשורת תפקידים נוספים.

הבחירה בהלוי מלמדת כי הנושאים הפיננסיים והטכנולוגיים עומדים בראש סדר העדיפויות של בעלי השליטה בחברה, לכך ניתן לייחס גם את מינויו של מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד החדש, משה מורגנשטרן, שמגיע עם ניסיון של יותר משני עשורים במערכת הפיננסים והביטוח, עם נגיעה בתחומי הטכנולוגיה דיגיטל ובינה מלאכותית.

ואם כבר מדברים על פיננסים- הלוי יקבל לידיו חברה שונה לגמרי מזו שאותה קיבלה קודמתו דינה בן גיננסיה. בשנה החולפת (2024), בצל המלחמה והנטישה של החברות הזרות, רשמה החברה ביצועי שיא עם הכנסות שיא של 3.4 מיליארד דולר, לצד רווח של 545 מיליון דולר (פי 4.7 מהרווח של שנת 2023).

מגמה זו, נמשכה גם אל תוך שנת 2025, כשעל פי ההערכות אילולא המערכה הקצרה מול איראן (עם כלביא), שהביאה לפגיעה של כ-100 מיליון שקל בשורה התחתונה, הייתה אל על צפויה לרשום תוצאות דומות לאלו שהציגה אשתקד. תוצאות אלו, הביאו לכך שהחברה עשויה לחזור ולחלק לבעלי מניותיה דיבידנדים, בהיקף של עד 30% מהרווח, לראשונה מאז שנת 2017. בצל התוצאות החזקות זינקה מניית החברה בשנה האחרונה בכמעט 135% תוך שהיא משלימה זינוק של מעל 350% בשלוש השנים האחרונות, והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-8.2 מיליארד שקל.

הבחירה בהלוי אינה מקרית. כאל היא השותפה הפיננסית שמפעילה את כרטיסי האשראי הממותגים של אל על, ודרכה אל על גם מחזקת את מועדון הנוסע המתמיד וגם מקבלת מקור הכנסה נוסף. על כן יש לו רקע רלוונטי לאחד ממנועי הצמיחה הכלכליים המשמעותיים ביותר של החברה - מועדון הנוסע המתמיד. נכון להיום לחברה 3.4 מיליון חברים במועדון, מספר שעל פי הערכות החברה צפוי לצמוח לכ-4.2 מיליון שקל עד 2030. במהלך המחצית הראשונה של 2025 עלה שיעור ההכנסות של החברה ממועדון הלקוחות לכ-55% מתוך סך ההכנסות שלה מטיסות, ביחס לשיעור של כ-50% אשתקד. במקביל רווחי החברה מהמועדון המשיכו לצמוח במהלך המחצית הראשונה ועמדו על כ-31.3 מיליון שקל, מתוכם כ-17.4 מיליון שקל ברבעון השני.

כמו כן, בעולם התעופה ממנים לעיתים מנכ"לים ללא רקע תעופתי. בישראל, שבה פועלות מעט חברות תעופה, מוגבלת גם היכולת להביא מנכ"לים מחברות תעופה אחרות ומהענף בכלל. עם זאת, גם בחו"ל מדובר בפרקטיקה פחות נפוצה. כך או כך, מיומנויות פיננסיות הן מרכיב מרכזי בניהול חברת תעופה.

מהפסדים של כמעט מיליארד דולר לרווחי שיא

בן-טל גננסיה תסיים קדנציה שנחשבת מוצלחת במיוחד: השיבה את החברה לרווחיות אחרי הקורונה, הסדירה יחסי עבודה והובילה אותה לשנת שיא בזמן מלחמת חרבות ברזל. במהלך השנתיים שקדמו למינויה רשמה החברה הפסדים מצטברים של כמעט מיליארד דולר, צמצמה את צי המטוסים, קיצצה בכוח-האדם ונדרשה לגיבוי פיננסי מהמדינה וממי שהפך לבעל השליטה בחברה - איש העסקים קני רוזנברג. מאז שנכנסה בן-טל גננסיה לתפקידה במאי 2022, רשמה אל על התאוששות חדה בעסקיה, בעיקר על רקע פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" שהותירה אותה כמעט ללא תחרות בטיסות מישראל ועליה, דומיננטיות שתורגמה לזינוק במחירי הכרטיסים ולרווחי שיא שהציגה החברה. מחד, מדובר בהישגים לא מבוטלים, מנגד, אי אפשר להגיד שכל הכוכבים לא הסתדרו בדיוק כפי שהייתה צריכה.

כבר לא לבד בשמיים

לוי יכנס לתפקיד בתקופה מאתגרת, כשאי היציבות שולט בענף התעופה הישראלי, מרבית חברות התעופה האירופאיות כבר שבו לישראל, והאמריקאיות כבר מתחילות להשיב את הטיסות ליעדים נוספים מלבד ניו יורק. מנגד, התעופה עדיין לא חזרה לשגרה מלאה וטיל חות'י אחד בנתב"ג עלול לשבש את הפעילות ולהחזיר אותה חודשים אחורה.

כזכור, בשנתיים האחרונות נהנתה אל על מנסיבות חריגות בשוק - החברות הזרות צמצמו או הפסיקו את פעילותן בישראל, והחברה זכתה לבלעדיות על קווים מסוימים ולנתח שוק גבוה במיוחד. אולם כעת, עם חזרתן ההדרגתית של חברות תעופה בינלאומיות וההתייצבות בענף המקומי, ניצבת החברה בפני מציאות תחרותית מאתגרת בהרבה מזו שאליה הורגלה בתקופת שיא המשבר.

אותה מציאות הובילה לתדמית ציבורית שלילית מאוד כלפי החברה. כאשר ההיצע מצטמצם והביקוש גדל, המחירים עולים - אך הטענה כלפי אל על הייתה שהעלייה לא הייתה פרופורציונלית. במהלך השנתיים האחרונות נקטה החברה במדיניות הגבלת מחירים במחלקות התיירים, מהלך חריג שנועד לצמצם את הביקורת הציבורית ולהסביר את מדיניות התמחור בענף התעופה. אולם במחלקות הפרימיום והביזנס המחירים טיפסו, ומחלקות התיירים התמלאו במהרה - מה שהותיר נוסעים רבים ללא ברירה אלא לרכוש כרטיסים יקרים בהרבה מאלה שהיו זמינים להם בשגרה. ברשתות החברתיות ציינו נוסעים כי ברגע שייווצרו אלטרנטיבות אמיתיות, ובעת שאין מלחמה, רבים יעדיפו "להחזיר" לחברה על התקופה הזו.

החברה ההונגרית שמאיימת לנגוס בהטבות של החברות הישראליות

האתגר הגדול ביותר של אל על טמון באפשרות שחברת וויזאייר תקים בסיס קבוע בישראל: מהלך שעלול לנגוס משמעותית בביקושים לטוס בחברת הדגל הישראלית ואף לפגוע במעמד הבלעדי שלה בנתב"ג. באוגוסט הודיעה שרת התחבורה על כוונתה לקדם את הקמת הבסיס, הצהרה שמעוררת דאגה בקרב החברות הישראליות, אך גם תאפשר תחרות גדולה יותר והגדלה של היצע הטיסות באופן משמעותי, עם תוספת של כ-60 טיסות מדי יום. אם שרת התחבורה אכן תעמוד בהבטחתה, כפי שהיא משדרת כלפי חוץ, תיאלץ אל על להתמודד מול מתחרה ענקית, שלה צי מטוסים גדול פי כמה. ההתנגדות למהלך אינה מגיעה רק מאל על, אלא משותפת לחברות התעופה הישראליות, הרואות בו איום ישיר על מעמדן בשוק המקומי.

חברות התעופה הישראליות מתנגדות בחריפות לרעיון של הקמת בסיס זר בישראל, לא רק בגלל התחרות הישירה אלא בעיקר בשל החשש מתקדים שיוביל שחקניות נוספות לדרוש תנאים דומים. להערכתן, מדובר בחברות בינלאומיות גדולות עם צי מטוסים רחב ויתרונות מבניים שקשה להתחרות בהם. מעבר לכך, לחברות המקומיות יש חסרונות מובנים: עלויות אבטחה גבוהות יותר ומגבלות תפעוליות הנובעות מהמצב הביטחוני, לצד תשלומי אגרות יקרים יותר ושכר טייסים גבוה יחסית - במיוחד כשהם נקראים לשירות מילואים. פערים אלה מציבים את החברות הישראליות בעמדת נחיתות עוד לפני שהקרב על הנוסעים מתחיל. אם וויזאייר תקים את הבסיס בנתב"ג כמתוכנן, אל על תצטרך להתמודד עם תחרות קשה, יש מי שיגידו שלא לגמרי הוגנת, אבל כזו שתאלץ אותה להוריד מחירים כדי להישאר על הרגליים.

עוד כתבות

הקולינריה המקומית מצאה דרכים לנסח מחדש מהי חוויית אוכל ישראלית בימים של אי ודאות

מסעדות כשרות צצו בכל מקום, השעות השמחות עזרו להחזיק את הראש מעל למים וכל דבר טעים עלה על שיפוד ● המגמות שבלטו במסעדנות הישראלית בשנה החולפת, והעוסקים במלאכה שראויים לשבחים

לוי הלוי / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון אל על הודיע: לוי הלוי נבחר למנכ"ל החברה

הלוי מכהן בשבע השנים האחרונות כמנכ"ל חברת האשראי כאל ● קודמיו באל על הגיעו לרוב מתוך הענף, והוא יצטרך להסתגל במהרה למציאות מאתגרת ומרובת שינויים

צריכת החשמל בישראל צפויה לגדול משמעותית / צילום: Shutterstock, Xiangli Li

הדוח שחושף: משק החשמל יעבור שינוי משמעותי ב-5 השנים הקרובות

עפ"י דוח משק החשמל שפרסמה רשות החשמל, עשרות מיליארדי שקלים צפויים להיות מושקעים במשק החשמל בחמש השנים הקרובות ● 42 מיליארד מתוכם תשקיע חברת החשמל הממשלתית בתשתית, ו-47 מיליארד יגיע מהשוק הפרטי ביכולת ייצור ואגירה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

המדד שזינק 156% והמניה שהיא ללא ספק הכוכבת של תל אביב: סיכום שנה בבורסה

בעיצומה של מלחמה קשה וטלטלות גיאו־פוליטיות מורכבות, המדדים המובילים בבורסה המקומית שברו שיאים ועקפו את ביצועי הבורסות המובילות בעולם ● שוק ההנפקות הראשוניות התאושש והיקף הגיוסים הכולל זינק ביותר מפי שניים ● ולמרות מעמדה המדיני המורכב של ישראל, כפי שבא לידי ביטוי מדברי נתניהו לאחרונה - המשקיעים הזרים דווקא הגדילו חשיפה למניות בתל אביב

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין

החברה שתקבל בונוס מפתיע של מאות מיליונים ממכירת כאל

במסגרת מכירת חלקו של דיסקונט בחברת כרטיסי האשראי תסדר לאל על סכום נכבד שיכול להגיע ל-190 מיליון שקל ● הסיבה: הסכם מ-2018 שמעניק לחברת התעופה "אופציית פאנטום" במקרה של עסקה למכירת כאל

וורן באפט בביקור במשרדי חברת BYD בסין / צילום: ap, Kin Cheung

וורן באפט חיסל את החזקותיו ביצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD

ההשקעה המקורית של ברקשייר האת'ווי ביצרנית הרכב BYD נעשתה לפני 17 שנה, לאחר הפצרות של צ'ארלי מאנגר ● באפט לא הסביר בפירוט מדוע ברקשייר מכרה את המניות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ סוגר את שערי ארה"ב לרילוקיישן, אבל עבור הישראלים יש חדשות טובות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חתם על צו שמייקר את אגרת ויזת העבודה ל-100 אלף דולר ● מהי ויזה מסוג H-1B, מה טענת הנגד המרכזית של ממשל טראמפ, ואיך מסבירים את המספר הנמוך של הישראלים שמשתמשים בוויזה זו? ● גלובס עושה סדר

רוני גמזו / צילום: רמי זרנגר

"פגיעה חמורה": הממונה על שוק ההון נגד הליך מינוי גמזו לדירקטור במגדל ביטוח

אחרי שמגדל אחזקות החליטה למנות מחדש את רוני גמזו לדירקטור בחברת הביטוח בניגוד לעמדת הממונה, ואף לא להאריך את כהונתו של הדירקטור אבי דותן, עמית גל מבהיר כי מדובר בהדחה שנועדה אך ורק לפנות לגמזו מקום בדירקטוריון ● עוד תוקף גל את מעורבות בעל השליטה אליהו וקובע: העובדה שעד עכשיו לא מונה יו"ר "חמורה ביותר"

על כסף ואושר / צילום: Shutterstock

רוצים להיות מאושרים? תבזבזו על אחרים

סדרת מחקרים הוכיחה שכשאנחנו בוחרים לתרום את הכסף שלנו, רמות האושר שלנו עולות - יותר מאשר כשאנחנו משקיעים אותו בעצמנו ● "אם קניתי קפה ב–20 שקל אני אשכח את זה מהר, אבל אם נתתי אותם לאדם ששכח את הארנק, זה יישאר איתי זמן" ● מה עומד מאחורי התופעה ומתי זה לא עובד? ● המחקרים שיסדרו לכם את החיים, פרויקט מיוחד

צילום: Shutterstock

8 גרפים שמגלים מה קרה לכלכלה השנה, ויש לנו בעיקר בשורות טובות

הבורסה זינקה, השקל התחזק, פרמיית הסיכון ירדה, המלחמה פגעה ביחס החוב־תוצר, האינפלציה נכנסה לתחום היעד, מחירי השכירות במגמת עלייה ואילו מחירי הדירות דווקא בכיוון ההפוך ● המספרים והנתונים של השנה העברית שהסתיימה

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

בנק הפועלים חילק מניות ללקוחותיו. כמה קיבלו את ההצעה?

בנק הפועלים הציע ללקוחותיו בחירה בין שתי הטבות, מענק במזומן בשווי 100 שקלים או 2 מניות של הבנק ● כ-240 אלף לקוחות הפועלים שלא החזיקו לפני כן במניות דרך הבנק בחרו במניות, זאת מתוך יותר ממיליון לקוחותיו

צורך מיידי להגדלת כושר ייצור החשמל / צילום: Shutterstock

סגירה פיננסית של 470 מיליון ש' להשלמת פרויקט סולארי מהגדולים בישראל

כהיערכות לעלייה הצפויה בצריכת החשמל בשנים הקרובות - ישנה חשיבות גדולה להגדלת קיבולת הייצור, על מנת לאפשר תחרות במודל השוק הנוכחי שישפיע על מחירי החשמל לצרכן ● שני ההסכמים שנסגרו השבוע מהווים התקדמות משמעותית בנושא

חברי ועדת בכר. מימין למטה בכיוון השעון: יוסי בכר ז''ל, מנכ''ל האוצר דאז ויו''ר הוועדה, דרור שטרום, הממונה על התחרות לשעבר, יואב להמן, המפקח על הבנקים בזמנו, מאיר סוקולר, המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר, ואייל בן שלוש , הממונה על שוק ההון לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

"ראינו את הנתונים והתחרפנו": חברי ועדת בכר חוזרים לרפורמה ששינתה את המדינה

תשעה חברים ישבו בוועדת בכר, ובמשך חודשים ארוכים גיבשו את הרפורמה שעיצבה את שוק ההון הישראלי כפי שאנחנו מכירים אותו היום ● 20 שנה אחרי, גלובס חזר לכמה מהחברים, ששיחזרו את הדיונים הסוערים בכנסת, מכבש הלחצים שהופעל עליהם מכל כיוון, ועל מה הם מתחרטים עד היום? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד  

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הייעוץ המשפטי לממשלה נגד המהלך של שר התקשורת שלמה קרעי

הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד להצעת חוק השידורים שמובאת היום לוועדת השרים לחקיקה, ומזהיר מפגיעה בתקשורת החופשית ● ארגון העיתונאים: "מטרת הצעת החוק היא להפוך את שידורי החדשות לשידורים מטעם" ● שר התקשורת קרעי: "עידן השליטה של הפקידות והיועמ"שים נגמר"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות שערים קלות באירופה; מניית פורשה נופלת ביותר מ-8%

מניית פולקסווגן, המחזיקה הגדולה ביותר בפורשה, נחלשה בכ־7.7% ● מניית לוקסשר, ספקית של אפל הנסחרת בשנזן, זינקה הבוקר בכ-10% ● הניקיי טיפס ב-1%, מדד שנגחאי ומדד שנזן נסגרו בעלייה של 0.2% ו-0.6% בהתאמה ● החוזים העתידיים על וול סטרט נמצאים בירידות קלות ● מחירי הנפט רושמים ירידות קלות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות חדות; מדדי הביטוח ובנקים נפלו

מדד ת"א 35 יורד בכ-1.6% ● המניות הביטחוניות ומניות הטכנולוגיה נפלו ● שבוע עגום עבר על הבורסה בת"א, עם שישה ימי מסחר רצופים של ירידות – שיא של שנה וחצי ● בוול סטריט, הפד הוריד את הריבית ב־0.25%, אבל ספק אם בנק ישראל ינקוט גישה דומה ● אינטל זינקה במעל 20%, לאחר שאנבידיה הודיעה כי תשקיע בה 5 מיליארד דולר ● וגם: האם תחום האנרגיה הגרעינית יהיה הדבר הבא בוול סטריט?

צילום: Shutterstock

עוד לפני הסנקציות: היצוא לאיחוד האירופי נחתך ברבע

לפי הלמ"ס, אם בחודשים ינואר-אוגוסט 2024 ישראל ייצאה סחורות בשווי 40.8 מיליארד שקל, הרי שבינואר-אוגוסט 2025 היצוא לאיחוד האירופי עמד על 36.9 מיליארד שקל בלבד ● היבוא, לעומת זאת, דווקא גדל

ג'ורג' חורש, בעל השליטה ביוניון

מכירת כאל: הדרך של דיסקונט לצ'ק מחורש והמבורגר עוד ארוכה - ומה יעשה צדיק בינו?

הקבוצה הזוכה הציעה לרכוש את כאל לפי שווי של 3.73 מיליארד שקל, סכום שעשוי לטפס לכדי 4 מיליארד שקל בכפוף לביצועי כאל בעתיד ● כעת ינסה הבנק להעריך מה הסיכוי להשלמת העסקה בקבלת האישורים של רשות התחרות ובנק ישראל, ולצד שני אלה - גם בהתנהגות השותף הזוטר בכאל, הבנק הבינלאומי של צדיק בינו שמחזיק ביתרת 28% מחברת כרטיסי האשראי

המכשול הגדול של הפלסטינים בדרך להכרה באו"ם

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: 12 מדינות צפויות להכריז השבוע על הכרה במדינה פלסטינית, הפנטגון חושף כמה עלה לארה"ב להגן על ישראל מפני המתקפות מאיראן, ותנועת החרם על ישראל על רקע המלחמה בעזה צוברת תאוצה ● כותרות העיתונים בעולם

לוי הלוי / צילום: ענבל מרמרי

לוי הלוי, מנכ"ל כאל, מועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל אל על

לוי הלוי הוא המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל חברת התעופה אל על, במקום דינה בן טל-גננסיה שהודיעה על פרישתה מוקדם יותר השנה ● בשנתיים האחרונות נהנתה אל על מכך שחברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן לישראל