גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום מסע של כמעט יממה: באוצר בוחנים סבסוד טיסות ישירות לארגנטינה

בצעד חריג בענף, משרד האוצר פתח במגעים עם חברות תעופה לטובת הקמת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס ● המהלך, שנבחן מטעמים כלכליים ומדיניים על רקע התחממות היחסים עם ממשל מיליי, עשוי לקצר דרמטית את משך הנסיעה ולהרחיב את הקשר העסקי בין המדינות

בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira
בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

בשבועות האחרונים פתח משרד האוצר את האפשרות לחברות תעופה להשתתף במכרז עתידי להקמת קו ישיר בין ישראל לארגנטינה - מהלך חריג יחסית בענף התעופה, שבו פתיחת קווים חדשים מתבצעת לרוב ביוזמת החברות עצמן. הפעם, דווקא הממשלה היא שמובילה את הבדיקה, כדי לבחון האם יש הצדקה כלכלית לתמיכה ממשלתית שתאפשר את הפעלת הקו.

הערבה מתבססת כיעד אטרקטיבי: הקיבוץ והמלון שזכו בהכרה עולמית
הצצה לאתר הנופש החדש של קים ג'ונג-און על חוף הים בו הזרים היחידים הם רוסים|WSJ

בשלב הראשון, משרד האוצר פנה לחברות תעופה בבקשה להעביר מידע מקדים, מה שמכונה בשפה המקצועית RFI (Request for Information), זאת כדי להבין האם קיימת היתכנות להפעלת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס. אם תימצא הצדקה, יוחלט כיצד לגבש מכרז רשמי או תוכנית סבסוד ממשלתית שתסייע לחברה שתבחר להפעיל את הקו. לפי משרד האוצר, המהלך נבחן עקב החשיבות המדינית והכלכלית שבחיזוק הקשרים בין המדינות.

התערבות הממשלתית בשוק התעופה היא אינה דבר שגרתי, אך גם לא חסר תקדים. בישראל ננקטו בעבר צעדים דומים, למשל במסגרת התמיכה בחידוש טיסות לאילת, אז הממשלה השתתפה בעלות לפי מספר הנוסעים, וכן במקרים בעלי אינטרס מדיני, כמו בשימור הקו שבין תל אביב לקהיר. בעולם, מדובר בפרקטיקה מוכרת: מדינות מפעילות מנגנוני סבסוד לקווים שנתפסים חיוניים מבחינה לאומית או דיפלומטית, אך שאינם רווחיים מסחרית עבור חברות התעופה.

תקופת זהב ביחסים

ביוני האחרון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החוץ גדעון סער הודיעו על "בשורה חשובה", שלפיה יקודמו טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה. נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, תומך ישראל נלהב שהגיע לביקור בארץ לפני מספר חודשים, הכריז בחשבון האינסטגרם שלו על הקמת קו טיסה ישיר בין בואנוס איירס לתל אביב, שיחל לפעול "בקרוב מאוד". המהלך מגיע כהמשך ישיר להצעה שהוגשה לממשלה בסוף חודש מאי, שבמסגרתה הצהירו משרדי החוץ והאוצר על כוונתם להקים מנגנון תפעולי שיבטיח את הצלחת הקו, תוך מתן תמריצים לחברות התעופה, שיפעלו בתדירות של שתי טיסות שבועיות.

מתן לב־ארי, לשעבר נציג ישראל בדירקטוריון הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, מסביר כי "היום אנחנו נמצאים בתקופת זהב ביחסים שלנו עם הממשל הארגנטיני. ולארגנטינה יש מה להרוויח מהיחסים: המגזר העסקי שהכי תורם לכלכלה הארגנטינאית הוא מגזר החקלאות, שישראל יכולה לתרום בו רבות, וכך גם בכל הקשור למחסור במי שתייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

לקו הישיר יש כמובן יתרונות רבים גם בהיבט התיירותי. "אמריקה הלטינית היא אזור דתי שיש לו זיקה לישראל ורצון לראות את המקומות הקדושים שבה. קיומן של טיסות ישירות יוצר באופן טבעי את החיבורים - כשקל יותר להגיע, עושים את זה", אומר לב־ארי.

יש גם מגבלות

בריאיון לתחנת הרדיו הארגנטינאית Radio Mitre, אמר השגריר הארגנטינאי בישראל אקסל ואחניש כי הטיסות הישירות יופעלו על ידי אל על והסביר שזאת "מפני שנדרש סיוע ממשלתי וכלכלי משמעותי בתחילת הדרך". באל על אכן נבחנת האפשרות להפעיל את הקו המדובר, אם כי טרם התקבלה החלטה סופית, ואם תתקבל משך ההתארגנות לקו כזה יימשך כשנה.

בחינת האפשרות להפעיל את הקו מגיעה לאחר שבעבר כבר נעשו ניסיונות כושלים להפעיל טיסות ישירות לאמריקה הלטינית. כך למשל הקו בין תל אביב לסאו פאולו, שנפתח בשנת 2008 ונסגר כעבור כשנתיים בלבד על רקע מחירי שיא של הדלק. גורמים בענף מציינים כי התנאים כיום שונים לגמרי, וכי יש עלייה בביקושים ליעדי ארגנטינה בשנתיים האחרונות - מגמה הפוכה מזו שנרשמה בברזיל למשל, בין היתר בשל שינויים גיאופוליטיים שמשפיעים על תנועת הנוסעים.

יחד עם זאת, מדובר באחד הנתיבים הארוכים והמורכבים ביותר להפעלה, הדורש טיסה של כ־15 שעות ויותר. בעוד שסאו פאולו מהווה "שער" טבעי לדרום אמריקה, בואנוס איירס מרוחקת כשעתיים טיסה דרומה ולכן אינה משמשת נקודת מעבר נוחה ליעדים נוספים ביבשת.

גם מסלולי הטיסה עצמם מציבים קושי. הנתיב האפשרי כיום עובר מעל הים התיכון, דרך מרוקו, וממשיך דרומה לאורך החוף האטלנטי של אפריקה - מסלול ארוך ויקר להפעלה, שנמצא "על גבול היכולת" של מטוסי הנוסעים ארוכי הטווח ועלול להפוך את הפעלת הטיסה ללא כדאית.

נתיבים קצרים יותר דרך לוב או סודאן אינם אפשריים בשלב זה: מעל לוב חל איסור טיסה, ובסודאן מתחוללת מלחמה שמעמידה בסיכון טיסות אזרחיות. לצד אל על, גם חברות ישראליות אחרות כמו ארקיע וישראייר עשויות להשתתף במהלך באמצעות חכירת מטוסים מתאימים, בדומה למודל שבו מפעילה כיום ארקיע טיסות לארצות הברית.

מאחר שלפי הסכמים בילטרליים החברות היחידות שיוכלו להפעיל קו כזה הן ישראליות או ארגנטינאיות, חברה נוספת שעל הפרק היא חברת הדגל הארגנטינאית Aerolíneas Argentinas, המחזיקה במטוסים המתאימים כדי לחבר את שתי המדינות בטיסה ישירה של כ־15 שעות. החברה מחזיקה גם בהסכם קוד שייר עם אל על, מה שעשוי להקל על שיתוף פעולה עתידי בין שתי החברות.

כיום: מסע של 21 שעות

"יש שתי קבוצות בולטות של תיירים המגיעים לארגנטינה. הראשונה היא תרמליאים בטיול אחרי צבא, שבוחרים בארגנטינה כארץ המוצא לטיול ארוך יותר בפרו, ברזיל וכדומה. הקבוצה השנייה שייכת לתחום הטיולים המאורגנים ושם אנחנו רואים אנשים בגילאי החמישים עד שמונים", כך מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "שתי הקבוצות טסות כיום עם קונקשן באירופה. טיסה ישירה תפחית את זמן הנסיעה משמעותית, ותגדיל משמעותית את כמות המבקרים בארגנטינה".

מאחר שאין טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה, המסע לשם כרוך בעצירות ביניים, לעיתים ארוכות ומסורבלות. הטיסה הזולה ביותר שמצאנו היא של אייר פראנס, בעלות של 1,070 דולר דרך אתר לאסט מינט, עם קונקשן ארוך בפריז. משך הטיסה הכולל עומד על 33 שעות, עם 14 שעות המתנה בהלוך ו־17 שעות בחזור, פרק זמן שמאפשר עצירה ללילה בצרפת, מה שחלק מהמטיילים דווקא רואים בו יתרון תיירותי בפני עצמו.

הטיסה הזולה המהירה והנוחה ביותר שמצאנו היא של אייר אירופה, אחת החברות הפופולריות לטיסות המשך לדרום אמריקה. דרך אתר בוק א פלייט, מחיר כרטיס הלוך־חזור עומד על 1,160 דולר (ללא מזוודה - תוספת של כ־160 דולר). העצירה במדריד קצרה יחסית, שלוש שעות וחצי בלבד, הן בהלוך והן בחזור, והטיסה נמשכת 21 שעות לכיוון ארגנטינה ו־20 שעות בדרך חזרה לישראל.

מי שמוכן להאריך את המסע יכול להוריד את העלויות עוד יותר: לדוגמה, טיסת אייר פראנס עם שני קונקשנים בתוך צרפת עולה פחות מ־1,000 דולר, אך כרוכה במשך נסיעה ארוך במיוחד ובמעברים בין שדות תעופה.

עוד כתבות

בר דיאמנט / צילום: Nimco Design

בגיל 23, ולמרות שהבנק לא רצה לתת לו משכנתא, הוא קנה דירה ראשונה

בר דיאמנט רק בן 24 אבל כבר הספיק לרכוש שתי דירות, שתיהן במתחמים שמיועדים לפינוי־בינוי ● לדבריו, "כסף תמיד אפשר לגייס מכל מקור. אם יש הזדמנות - לא מוותרים עליה"

מחיר הזהב בנסיקה / צילום: Shutterstock

הזהב בדרך למפולת? הנתון המדאיג שמופיע לראשונה זה 40 שנה

אחרי שהתרסק פעמיים ב-50 השנים האחרונות, מחיר הזהב במסלול נסיקה שמעורר חשש מהיווצרות בועה ספקולטיבית בשאר השוק ● עד כמה העלייה הזו בת-קיימא בטווח הקצר והארוך?

התחדשות עירונית ברובע 4 בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

"יפסידו סכומים אסטרונומיים": הפסיקה שמסעירה את עולם הנדל"ן

ביהמ"ש העליון שם קץ למחלוקת בנוגע להיטלי השבחה מוגדלים מכוח תמ"א 38 שגבו הרשויות, וכך יקטן הסכום שיושת על בעלי נכסים ● המרוויחים, המפסידים ומה יקרה הלאה - גלובס עושה סדר

קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Shutterstock

עם תוצר לנפש של 64 אלף דולר, ישראל תשקיף מרחוק על הכלכלות האלה

תחזית חדשה של קרן המטבע הבינלאומית צופה שכלכלת ישראל תצמח ב-3.9% ב-2026, מה שיביא את התוצר לנפש ל-64 אלף דולר ● בבנק ישראל ובמשרד האוצר צופים שיעורים גבוהים אף יותר ● אך מהצד השני, יוקר המחיה מאפיל על נתוני התוצר המרשימים

מושגים לאזרחות מיודעת. יתרות מט''ח / צילום: בר לביא

לא דולרים בכספת: איך באמת נראות יתרות המט"ח של בנק ישראל?

בנק ישראל מחזיק מטבעות זרים במטרה לספק למדינה הגנה בעת משבר ● לבנק אין כספות ענק עם המון שטרות, אז איך הוא שומר על מאות מיליארדי דולרים? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ במעל 3%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ● אתמול - ההסלמה בעזה הובילה לירידות חדות, בעיקר במניות הביטוח והבנייה ● מיטב: ללא הורדת ריבית המשק יתקשה להתאושש ● ארה"ב: הפד רמז כי שהבנק המרכזי יחדול מצמצום המאזן, מתחזקות הציפיות להפחתת ריבית נוספת ● "בועה, בוודאות": וול סטריט משמיעה אזעקות על בום הבינה מלאכותית, בעוד המשקיעים נכנסים בכל הכוח

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

לא יפן: נחשפה המחזיקה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות

קרנות הגידור באיי קיימן מחזיקות 1.85 טריליון דולר באג"ח אמריקאיות, הרבה יותר מהנתונים הרשמיים והרבה יותר מסין, יפן ובריטניה ● והסיכון לפי מיטב הוא גדול: "הפוזיציות האלה גורמת לתנודתיות באג"ח ממשלת ארה"ב שלא נופלת מהמניות הספקולטיביות ביותר"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

התערבות בחברות ממשלתיות ובניהול הבנקים: הכנסת פותחת את מושב החורף

מושב החורף של הכנסת נפתח עם שורה של הצעות חוק ● על הפרק: הגדלה דרמטית של המינויים הפוליטיים בחברות הממשלתיות, ניסיון לאפשר לממשלה למנות בכירים בשירות הציבורי והתערבות בשיקול־הדעת של הבנקים ● מה הסיכוי שהן יעברו?

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

רשות התחרות האריכה את הפטור של וולט מהסדר כובל בשלושה חודשים נוספים

רשות התחרות דחתה בשלושה חודשים את ההכרעה אם לבטל את הפטור מהסדר כובל שניתן לוולט, המאפשר לה להפעיל משלוחים מרשתות השיווק לצד הפעלת שירות משלוחי המזון והפארמה שלה, וולט מרקט ● ההחלטה התקבלה לאחר שימוע והצעות נוספות מצד החברה

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הבנקים יקשיחו תנאים? פרשת אוטומקס עלולה לפגוע ביבוא המקביל

יבואנית הרכב העקיף הגדולה בארץ מתמודדת בימים אלה עם חקירה פלילית בחשד לזיוף ומרמה ● כעת, במערכת הבנקאית בוחנים מספר אפשרויות להקשחת מתן אשראי לחברות יבוא מקביל

צוללת / צילום: Reuters, Andy Clark (CANADA MILITARY POLITICS)

גרמניה: יצרנית הצוללות לישראל מזנקת ב-60% אחרי ההנפקה

החטיבה הימית של טיסנקרופ, שהונפקה היום בבורסת פרנקפורט ושעומדת במרכז "פרשת הצוללות", מזנקת ב-60% ● הזינוק משקף את מבול ההזמנות שמציף את החברה, על רקע הצורך האירופי להשקיע בביטחון בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה

מודי כידון ומשה תאומים / צילום: יח''צ-אלירן אביטל

אחרי 30 שנה: משה תאומים ומודי כידון מוכרים את החזקותיהם בויתניה ב-101 מיליון שקל

בעלי משרד הפרסום גיתם נפרדים ממניות חברת הנדל"ן אחרי למעלה משלושה עשורים ● בצד הרוכש, איש העסקים רמי אונגר, שיגדיל את החזקותיו בחברה לכ-62%

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל, 15 באוקטובר / צילום: Reuters

החלל החטוף הושב לישראל והועבר למרכז הלאומי לרפואה משפטית

ארון החלל החטוף הועבר למרכז הלאומי לרפואה משפטית ● כביש 1 ייחסם מחר לכבוד ביקור סגן נשיא ארה"ב ● טראמפ:"אנחנו מבצעים הרבה צעדים כדי לשמור על הפסקת האש בעזה. ישראל תיכנס חזרה תוך שתי דקות אם ארשה להם" ● היערכות בישראל לפתיחת מעברי סיוע חדשים לעזה ● עדכונים שוטפים

שמואל דונרשטיין / צילום: אייל טואג

רב בריח מציגה תנאי חריג למענק: המיקום במדד המותגים של גלובס

מאיה דונרשטיין, בתו של בעל השליטה שמואל דונרשטיין, המשמשת כסמנכ"לית שיווק וקמעונאות בחברה, צפויה לקבל מעניק של 100 אלף שקל, אם היא תסיים בין 10 המקומות הראשונים במדד המותגים של גלובס ● המדד מבוסס במלואו על סקר שנערך על־ידי חברת מחקר, כך שאין יכולת להשפיע על תוצאותיו

סכר התחייה. ייצור חשמל בהיקף של שש תחנות כוח ישראליות סטנדרטיות / צילום: Reuters, Tiksa Negeri

הסכר הגדול באפריקה הושלם: הכפיל את ייצור האנרגיה והגישה לחשמל באתיופיה

לאחרונה השלימה אתיופיה את הקמת "סכר התחייה" - פרויקט התשתית השאפתני ביותר בתולדותיה והגדול ביבשת ● הסכר מספק חשמל למיליוני תושבים לראשונה, אלא שהצלחתו מלווה גם בחשש גובר במצרים ובסודן מהשפעה על זרימת מי הנילוס והמאזן האזורי

ג'פריס בנק / צילום: ap, Jefferies

"הונו אותנו": מה גרם לבנק ג'פריס לאבד 3.8 מיליארד דולר בחודש

הירידה החדה במניית הבנק נובעת מסיפור הקריסה של חברת חלקי הרכב First Brands וחשיפת ג'פריס אליה ● באמצעות חברת ניהול הנכסים של הבנק, Point Bonita Capital, ג'פריס חשוף לחברה הקורסת בכ־715 מיליון דולר

כרטיסי אשראי של מקס

מקס מגבירה את הלחץ על הבנקים: מציעה ריבית של 3% בשנה לכסף שיופקד בחשבון דמוי עו"ש

בעוד שהקרנות הכספיות הפכו לפופולריות ובדיעבד הציעו ריבית אטרקטיבית של מעל ל-4% בשנה החולפת, בחברת האשראי מקס מגבירים את הלחץ ומציעים מודל חדש של חשבון נזיל עם ריבית שנתית קבועה וגבוהה ביחס לכספים ששוכבים בעו"ש

קניון עזריאלי בתל אביב. ''בקרוב אנשים ייצאו יותר ויקנו יותר'', אומר בכיר בענף / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina

מתכוננים ליום שאחרי: מה מחכה לענף הקמעונאות והמסחר הישראלי?

התוכניות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למזרח התיכון מכניסות רוח אופטימית במפרשים של היבואנים והיצואנים בישראל ● מפתיחה מחודשת של נתיבי המסחר, דרך ירידות מחירים ועד הציפייה לכניסת רשתות בינלאומיות חדשות - כפי שקרה לאחר חתימת הסכמי אברהם

סניף בנק הפועלים / צילום: טלי בוגדנובסקי

שוב עיצומים בבנק הפועלים: כל סניפי הבנק יושבתו מחר החל מהשעה 13:00

העיצומים הוכרזו ע"י ארגון עובדי בנק הפועלים במחאה על התנהלות ההנהלה המקדמת תוכנית התייעלות ● ארגון עובדי בנק הפועלים: "מנכ"ל הבנק מוביל תוכנית דורסנית ומנותקת, הכוללת צעדי קיצוץ חד־צדדיים, תוך פגיעה בעתיד הבנק" ● מהבנק נמסר: "מתנצלים על חוסר הנוחות ופועלים על־מנת להמשיך לספק פתרונות ללקוחותינו"

עוזי יצחקי / צילום: יוסי כהן

מנהל רשות המטרו התפטר אחרי חמישה חודשים בלבד

עוזי יצחקי התפטר באופן חריג חמישה חודשים בלבד לאחר מינויו לתפקיד ● פרויקט המטרו, שיישאר כעת ללא רגולטור, נמצא בימים אלה בצומת דרכים משמעותי: בחודש הבא אמורים להתפרסם מסמכי המיון המוקדם לחבילות הביצוע הראשונות של הפרויקט