גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום מסע של כמעט יממה: באוצר בוחנים סבסוד טיסות ישירות לארגנטינה

בצעד חריג בענף, משרד האוצר פתח במגעים עם חברות תעופה לטובת הקמת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס ● המהלך, שנבחן מטעמים כלכליים ומדיניים על רקע התחממות היחסים עם ממשל מיליי, עשוי לקצר דרמטית את משך הנסיעה ולהרחיב את הקשר העסקי בין המדינות

בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira
בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

בשבועות האחרונים פתח משרד האוצר את האפשרות לחברות תעופה להשתתף במכרז עתידי להקמת קו ישיר בין ישראל לארגנטינה - מהלך חריג יחסית בענף התעופה, שבו פתיחת קווים חדשים מתבצעת לרוב ביוזמת החברות עצמן. הפעם דווקא הממשלה היא שמובילה את הבדיקה, כדי לבחון האם יש הצדקה כלכלית לתמיכה ממשלתית שתאפשר את הפעלת הקו.

חברות התעופה הזרות חוזרות לישראל ומציעות טיסות קונקשן בזול
הצצה לאתר הנופש החדש של קים ג'ונג-און על חוף הים בו הזרים היחידים הם רוסים|WSJ

בשלב הראשון, משרד האוצר פנה לחברות תעופה בבקשה להעביר מידע מקדים, מה שמכונה בשפה המקצועית RFI (Request for Information), זאת כדי להבין האם קיימת היתכנות להפעלת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס. אם תימצא הצדקה, יוחלט כיצד לגבש מכרז רשמי או תוכנית סבסוד ממשלתית שתסייע לחברה שתבחר להפעיל את הקו. לפי משרד האוצר, המהלך נבחן עקב החשיבות המדינית והכלכלית שבחיזוק הקשרים בין המדינות.

התערבות הממשלתית בשוק התעופה אינה דבר שגרתי, אך גם לא חסר תקדים. בישראל ננקטו בעבר צעדים דומים, למשל במסגרת התמיכה בחידוש טיסות לאילת, אז הממשלה השתתפה בעלות לפי מספר הנוסעים; וכן במקרים בעלי אינטרס מדיני, כמו בשימור הקו שבין תל אביב לקהיר. בעולם מדובר בפרקטיקה מוכרת: מדינות מפעילות מנגנוני סבסוד לקווים שנתפסים חיוניים מבחינה לאומית או דיפלומטית, אך שאינם רווחיים מסחרית עבור חברות התעופה.

תקופת זהב ביחסים

ביוני האחרון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החוץ גדעון סער הודיעו על "בשורה חשובה", שלפיה יקודמו טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה. נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, תומך ישראל נלהב שהגיע לביקור בארץ לפני מספר חודשים, הכריז בחשבון האינסטגרם שלו על הקמת קו טיסה ישיר בין בואנוס איירס לתל אביב, שיחל לפעול "בקרוב מאוד".

המהלך מגיע כהמשך ישיר להצעה שהוגשה לממשלה בסוף חודש מאי, שבמסגרתה הצהירו משרדי החוץ והאוצר על כוונתם להקים מנגנון תפעולי שיבטיח את הצלחת הקו, תוך מתן תמריצים לחברות התעופה, שיפעלו בתדירות של שתי טיסות שבועיות.

מתן לב־ארי, לשעבר נציג ישראל בדירקטוריון הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, מסביר כי "היום אנחנו נמצאים בתקופת זהב ביחסים שלנו עם הממשל הארגנטיני, ולארגנטינה יש מה להרוויח מהיחסים: המגזר העסקי שהכי תורם לכלכלה הארגנטינאית הוא מגזר החקלאות, שישראל יכולה לתרום בו רבות, וכך גם בכל הקשור למחסור במי שתייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

לקו הישיר יש כמובן יתרונות רבים גם בהיבט התיירותי. "אמריקה הלטינית היא אזור דתי שיש לו זיקה לישראל ורצון לראות את המקומות הקדושים שבה. קיומן של טיסות ישירות יוצר באופן טבעי את החיבורים - כשקל יותר להגיע, עושים את זה", אומר לב־ארי.

יש גם מגבלות

בראיון לתחנת הרדיו הארגנטינאית Radio Mitre, אמר השגריר הארגנטינאי בישראל, אקסל ואחניש, כי הטיסות הישירות יופעלו על־ידי אל על, והסביר כי זאת "מפני שנדרש סיוע ממשלתי וכלכלי משמעותי בתחילת הדרך". באל על אכן נבחנת האפשרות להפעיל את הקו המדובר, אם כי טרם התקבלה החלטה סופית, ואם תתקבל, משך ההתארגנות לקו כזה יימשך כשנה.

בחינת האפשרות להפעיל את הקו מגיעה לאחר שבעבר כבר נעשו ניסיונות כושלים להפעיל טיסות ישירות לאמריקה הלטינית. כך למשל הקו בין תל אביב לסאו פאולו, שנפתח בשנת 2008 ונסגר כעבור כשנתיים בלבד על רקע מחירי שיא של הדלק.

גורמים בענף מציינים כי התנאים כיום שונים לגמרי, וכי יש עלייה בביקושים ליעדי ארגנטינה בשנתיים האחרונות - מגמה הפוכה מזו שנרשמה בברזיל למשל, בין היתר בשל שינויים גאו־פוליטיים שמשפיעים על תנועת הנוסעים.

יחד עם זאת, מדובר באחד הנתיבים הארוכים והמורכבים ביותר להפעלה, הדורש טיסה של כ־15 שעות ויותר. בעוד שסאו פאולו מהווה "שער" טבעי לדרום אמריקה, בואנוס איירס מרוחקת כשעתיים טיסה דרומה, ולכן אינה משמשת נקודת מעבר נוחה ליעדים נוספים ביבשת.

גם מסלולי הטיסה עצמם מציבים קושי. הנתיב האפשרי כיום עובר מעל הים התיכון, דרך מרוקו, וממשיך דרומה לאורך החוף האטלנטי של אפריקה - מסלול ארוך ויקר להפעלה, שנמצא "על גבול היכולת" של מטוסי הנוסעים ארוכי־הטווח ועלול להפוך את הפעלת הטיסה ללא כדאית.

נתיבים קצרים יותר דרך לוב או סודאן אינם אפשריים בשלב זה: מעל לוב חל איסור טיסה, ובסודאן מתחוללת מלחמה שמעמידה בסיכון טיסות אזרחיות. לצד אל על, גם חברות ישראליות אחרות כמו ארקיע וישראייר עשויות להשתתף במהלך באמצעות חכירת מטוסים מתאימים, בדומה למודל שבו מפעילה כיום ארקיע טיסות לארה"ב.

מאחר שלפי הסכמים בילטרליים החברות היחידות שיוכלו להפעיל קו כזה הן ישראליות או ארגנטינאיות, חברה נוספת שעל הפרק היא חברת הדגל הארגנטינאית Aerolíneas Argentinas, המחזיקה במטוסים המתאימים כדי לחבר את שתי המדינות בטיסה ישירה של כ־15 שעות. החברה מחזיקה גם בהסכם קוד שייר עם אל על, מה שעשוי להקל על שיתוף־פעולה עתידי בין שתי החברות.

כיום: מסע של 21 שעות

"יש שתי קבוצות בולטות של תיירים המגיעים לארגנטינה. הראשונה היא תרמליאים בטיול אחרי צבא, שבוחרים בארגנטינה כארץ המוצא לטיול ארוך יותר בפרו, ברזיל וכדומה. הקבוצה השנייה שייכת לתחום הטיולים המאורגנים, ושם אנחנו רואים אנשים בגילאי החמישים עד שמונים", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "שתי הקבוצות טסות כיום עם קונקשן באירופה. טיסה ישירה תפחית את זמן הנסיעה משמעותית ותגדיל משמעותית את כמות המבקרים בארגנטינה".

מאחר שאין טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה, המסע לשם כרוך בעצירות ביניים, לעתים ארוכות ומסורבלות. הטיסה הזולה ביותר שמצאנו היא של אייר פראנס, בעלות של 1,070 דולר דרך אתר לאסט מינט, עם קונקשן ארוך בפריז. משך הטיסה הכולל עומד על 33 שעות, עם 14 שעות המתנה בהלוך ו־17 שעות בחזור - פרק זמן שמאפשר עצירה ללילה בצרפת, מה שחלק מהמטיילים דווקא רואים בו יתרון תיירותי בפני עצמו.

הטיסה הזולה המהירה והנוחה ביותר שמצאנו היא של אייר אירופה, אחת החברות הפופולריות לטיסות המשך לדרום אמריקה. דרך אתר בוק אה פלייט, מחיר כרטיס הלוך־חזור עומד על 1,160 דולר (ללא מזוודה - תוספת של כ־160 דולר). העצירה במדריד קצרה יחסית, שלוש שעות וחצי בלבד, הן בהלוך והן בחזור, והטיסה נמשכת 21 שעות לכיוון ארגנטינה ו־20 שעות בדרך חזרה לישראל.

מי שמוכן להאריך את המסע יכול להוריד את העלויות עוד יותר: לדוגמה, טיסת אייר פראנס עם שני קונקשנים בתוך צרפת עולה פחות מ־1,000 דולר, אך כרוכה במשך נסיעה ארוך במיוחד ובמעברים בין שדות תעופה.

עוד כתבות

מנה בקפה נחשון / צילום: טל בדרק

100 אלף בקבוקים בשנה: היקב הישראלי שירגיש לכם כמו ביקור בצרפת

קפה עם מאפים מושחתים וגרניטה, סיור יין טבעוני, מיני-גולף בהשראת שבעת המינים וארוחה כורדית-תימנית במרפסת של בית ● יש מה לעשות ביישובי עמק איילון ● חגית אברון תופרת יום

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית לשעבר שוחררה מביה"ח לאחר חודש באשפוז

יפעת-תומר ירושלמי שוחררה מאיכילוב לאחר שנטלה כדורים ואיבדה את ההכרה ● תנאי המעצר שלה הסתיימו, המשטרה צפויה לבקש להחמיר אותם ● גורמים המעורבים בחקירה: "היא תזומן לחקירה - ותעומת עם עדויות וגילויים חדשים בפרשה"

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, wutzkohphoto

כל מה שצריך לדעת על העסקה ההיסטורית בין נטפליקס לוורנר ברדרס

עבור נטפליקס מדובר בהימור מחושב על עתיד תעשיית הבידור ● במשך שנים החברה התבססה על רכישת תוכן מאולפנים אחרים ועל בניית הפקות מקור, אך לא החזיקה בבעלות מלאה על סטודיו גדול ● רכישת וורנר ברדרס מעניקה לה גישה ישירה לקטלוג עצום, לכוח יצירתי מוכר ולמותגים בעלי ערך ● וורנר ברדרס נכנסה למהלך המכירה מתוך רצון למקסם ערך עבור בעלי המניות על רקע שינוי עמוק בתעשייה

מחנה עקורים ברפיח / צילום: Reuters, Abed Rahim Khatib

מפגן הכוח בעזה והמסר לחמאס: "ממשיכים לעבוד"

יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; מניית נטפליקס ירדה בכ-3%

נעילה מעורבת באירופה ● נטפליקס הודיעה על רכישת וורנר ברדרס דיסקברי בעסקה היסטורית שמאחדת בין שירות הסטרימינג המוביל בעולם לבין אחד האולפנים הוותיקים והמשפיעים ביותר בהוליווד ● פורסמו נתוני מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE)

שועל אדום בעיר / צילום: Shutterstock

כמו חזירי הבר והצבועים: החיות שגילו את היתרונות של העיר - ובייתו את עצמן

ביות עצמי הוא תהליך שבו חיית בר לומדת לנצל את הסביבה האנושית לטובתה ● הדביבונים של צפון אמריקה והשועלים האדומים באנגליה הציגו שלל שינויים, פיזיים והתנהגותיים, נוכח החיים בעיר, מהקטנת מבנה גופם כי המזון תמיד זמין ועד ירידה באגרסיביות

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

השימוש בתקנות חירום האמיר בתקופת הקורונה / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום תמידי. אלו המשמעויות

מאז הקמתה, הכנסת מכריזה מדי שנה על מצב חירום, דבר שאין לו אח ורע בעולם הדמוקרטי ● הדבר מאפשר לממשלה להתקין תקנות מיוחדות, וגם שומר על תוקפם של חוקים מסוימים ● וכך בג"ץ הגדיר את מגבלות הכוח בשעת חירום

תכנון פרישה / צילום: Shutterstock

המומחה לתכנון פרישה ואשתו תכננו את הפנסיה המושלמת. ואז היא חלתה

יותר משלושה עשורים עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל גלן רופאנאך כתב וערך מאמרים על פרישה ותכנון לקראתה, ואפילו כתב על זה ספר - ואז הקלפים נטרפו ● בטור אישי הוא חושף מהם הלקחים הקשים, הדברים שהיה רוצה לעשות אחרת, ובמיוחד מה הוא מצטער שדחה

פיוש גויאל / צילום: לע''מ

שר התעשייה של הודו מסביר איך אפשר לנהל יחסים טובים עם איראן וישראל במקביל

מאז מלחמת חרבות ברזל, הודו היא בין המדינות הבולטות שממשיכה להעמיק את קשריה עם ישראל - כולל בתחום הביטחוני ● בריאיון לגלובס אומר השר פיוש גויאל שניו דלהי מחויבת לקדם את מסדרון IMEC בין הודו לאירופה וכי "ישראל היא גורם אינטגרלי במהלך" ● הוא מדגיש את הפוטנציאל בשיתופי פעולה בטכנולוגיה, ביטחון ופוד־טק, ומסביר כיצד הודו מצליחה לנהל יחסים מקבילים עם ישראל ואיראן

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם