גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האולטימטום והתגובה החריפה: המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה

מניות הביטוח צנחו בחדות אחרי שהמפקח דרש משמונה חברות בענף לעדכן עד פברואר את התעריפים שהן גובות על ביטוח מקיף וביטוח צד ג' ● בחברות זועמים, וטוענים כי המחירים ממילא יורדים, אבל גורמים בענף מסבירים כי האיום מצד הרגולטור עשוי להוריד אותם עוד יותר

המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock
המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock

נפילה חדה במניות הביטוח ותגובות זועמות בקרב החברות בענף אפיינו את היום שאחרי הודעתו הדרמטית של המפקח על הביטוח, עמית גל, על עליית מדרגה במהלך שהוא מוביל להורדת המחירים בביטוחי הרכב.

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה
מבוכה בשוק ההון: מה גרם למניית כלל להתרסק ב-9% ולהפיל את סקטור הביטוח?

ביום שלישי בערב שיגר גל מכתב לשמונה חברות - הפניקס, שלמה, שומרה, איילון, הראל, ‏מנורה, כלל וביטוח ישיר - בדרישה כי יעדכנו תוך שלושה חודשים את מחירי הפוליסות שהן משווקות לביטוח מקיף וביטוח צד ג' לרכב. חברה נוספת, מגדל, קיבלה אישור כי לאחר בדיקה מצד רשות שוק ההון היא אינה נדרשת לעדכן בשלב זה את התעריפים.

למחרת ההודעה, הבהלה בענף נתנה את אותותיה בבורסה. ביום רביעי בבוקר נפל מדד ת"א-ביטוח ביותר מ-2% (הרחבה בתיבה). אומנם מתחילת השנה מדובר עדיין באחד המדדים החזקים בבורסה, שעלה ב-137%, אך התזזית והחשש של המשקיעים הורגשו היטב, וככל הנראה הושפעו מהמכתב של המפקח.

זינוק חד ברווחי ביטוחי הרכב

ברקע המהלך חסר התקדים של גל מצוי הזינוק ברווחים שרשמו חברות הביטוח מאז 2024, אשר חלקם נובעים מהעלייה בפרמיות על ביטוחי הרכב. ברבעון השני של 2025 הסתכם הרווח הכולל של חברות הביטוח ב-3.7 מיליארד שקל, עלייה של 41% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הרווח מביטוחי הרכב הגיע ל-984 מיליון שקל, זינוק של 61% לעומת 2024. בסך הכול נהנות החברות מהכנסות של 14 מיליארד שקל מביטוחי רכב בשנה, בעוד שהפוליסות בתחום התייקרו בין 2022 ל-2024 ב-35% - בין היתר בעקבות גל גניבות הרכב בישראל.

הרווחיות החריגה של חברות הביטוח הובילה את הרגולטור לבדוק מה עומד מאחוריה. המהלך של גל יצא לדרך כבר בספטמבר 2024, כאשר המפקח התריע בפני החברות כי "ככל שהרשות תמצא כי אין הלימה בין הפרמיה הממוצעת בפועל ובין פרמיית הסיכון, היא תשקול להורות לחברה להגיש לאישורה פרמיות מעודכנות". במהלך השנה החולפת התייצבו החברות לשימוע ברשות שוק ההון, וחלקן אף נדרשו להגיש השלמות למידע.

המפקח הציב דד־ליין, ועורר זעם בענף

ואומנם, בדיקת הרשות העלתה כי הסיכון הקיים בתחום הרכב אינו מצדיק את גובה הפרמיות. במכתב ששיגר גל השבוע, ואשר הגיע לידי גלובס, הונחו שמונה מתשע החברות להגיש עד 26 בפברואר 2026 "נספח אקטוארי מלא ומעודכן, הכולל תעריף מעודכן שיהלום את הסיכון הגלום ויכלול את מלוא המידע הנדרש בהתאם להוראות הדין והרגולציה".

עד 30 באפריל תכריע הרשות אם לאשר או להתנגד לתעריף החדש, ולאחר מכן ייאסר על שיווק פוליסות שנפסלו - אלא אם אלה נחתמו מול לקוחות עד אותו מועד.

המכתב של גל גרר כעס בקרב חלק מהמנהלים בענף. בישראל פועלות יותר מעשר חברות ביטוח, תשע מהן נסחרות בבורסה בתל אביב. בצמרת אחת מחברות הביטוח שמוכרות ביטוחי רכב אמרו לגלובס, כי המכתב עצמו בסופו של דבר לא ישפיע דרמטית, משום שמחירי ביטוחי הרכב ממילא נמצאים במגמת ירידה זה חודשים.

"מסתמך על נתונים ישנים"

אותם מנהלים טוענים, כי "המכתב מסתמך על נתונים שנאספו לפני 8-9 חודשים, אז המחירים הגיעו לרמת שיא מסוימת, ומאז ירדו. כך שהמחירים היום הרבה יותר נמוכים". גורמים אלה ציינו, כי הם חשים חוסר גיבוי מצד המפקח וסבורים כי מדובר בצעד פוגעני לענף.

לדבריהם, בעבר תחום ביטוחי הרכב היה הפסדי עבור חברות הביטוח, ואז לא הייתה היחלצות לטובתן. "בשנים 2022-2023 חברות הביטוח הפסידו מיליארדי שקלים על ביטוחי רכב, מישהו בא לעזרתנו? הממונה הלך על נושא שקל לו לטפל בו". עוד הם תוהים: "ראית פעם את המפקח על הבנקים מורה להם להוריד את הריבית? מישהו מתערב במחירים שנקבעים בשוק חופשי?".

אלא שגורמים בענף מסבירים, כי למרות הירידה בפרמיות על ביטוחי הרכב, יש מקום לירידה נוספת במחירים. נוסף על כך, לא בטוח שירידת המחירים הייתה מתרחשת מעצמה. "ייתכן שעצם העובדה שהרשות התחילה את הבירור לפני שנה הובילה לכך שהאיום השפיע, ואישור התעריפים בהמשך על ידי הרשות ידחוף את המחירים עוד קצת כלפי מטה. כל אחוז שירד במחיר יחסוך לציבור 140 מיליון שקל".

המהלך של גל לא נועד להתערב במחירים הסופיים שיגבו החברות מהצרכנים, ואינו מציב יעד מספרי להיקף הירידה שהיה רוצה לראות בתעריפים. במקום זאת, הרגולטור שואף להשפיע על מבנה הפרמיה ועל הדרך שבה היא מחושבת. גם אחרי שגל יכריע באפריל לגבי התעריפים, הפרמיות על פוליסות הרכב עשויות להשתנות בין מבטח למבטח. דומה, כי בפיקוח ימשיכו לבנות בעיקר על התחרות בענף, ולקוות כי היא תעשה את שלה בהורדת המחירים.

עמית גל, המפקח על הביטוח / צילום: שלומי יוסף

"לראשונה יש דיון ברמה האופרטיבית"

רונן אגסי, מנכ"ל מגדל ביטוח, שאינה נדרשת כאמור לעדכן את התעריפים, אומר כי "בעקבות כל מיני תוצאות בענף, ואמירות שהיו מכל מיני מקומות, המפקח פתח בהליך בדיקה. אני מעיד על התהליך שנעשה מולנו. גם מאיתנו ביקש נתונים וביצע הליך ארוך ומפורט. בסופו קיבלנו פידבק בתום הבדיקות שבשל רמת התמחור ואופן התמחור מול הלקוחות שלנו, מבחינתו לא נדרשת איזושהי התאמה בתמחור והמכירה ללקוחות. אנחנו שמחים על זה וממשיכים כמו שנהגנו עד עכשיו".

עד כמה זה חריג? האם אתם לא חוששים ש"ייטפלו" לרווחים שלכם, כמו שהחלו להטיל מס יסף על הבנקים?
"זו הפעם הראשונה שיש דיון ברמה האופרטיבית בתחום כזה. אנחנו גופים מפוקחים והביטוח הוא תעשייה מפוקחת, שבה התעריפים שלנו מאושרים. אף אחד מאיתנו לא יכול להעלות מחיר של תעודת ביטוח חובה, וצריך ללכת לרשות שוק ההון ולקבל אישור. לפני שנה וחצי הייתה רפורמה במוצרי הבריאות, חלק מהאישור של המוצרים הביטוחיים באותה רפורמה היה כרוך בלאשר תעריפים לחברות הביטוח. כך שבסוף זה הדיאלוג שלנו מול המפקח. אני חושב שלרוב מגיעים למקומות רציונליים. בתור מפוקח אני לא נותן ציונים לגוף שמפקח אותי".

נזכיר, כי מחירי הביטוח מושפעים משורה ארוכה של משתנים, ובהם גניבות רכב ותאונות דרכים, מאפייני הרכב והנהג, ועלויות של חלפים ואביזרים טכנולוגיים. התחנה הבאה במאבק על הורדת הפרמיות צפויה אפוא בפברואר, אז יתברר עד כמה הרימו חברות הביטוח את הכפפה של גל, והורידו באופן יזום את התעריפים שהן גובות.

עוד כתבות

ניצול קשישים / צילום: Shutterstock

כשהמטפלת הופכת ליורשת: שני פסקי דין חדשים חושפים טפח מתופעת ניצול הקשישים

בשני פסקי דין שפורסמו לאחרונה פסל ביהמ"ש צוואות בהן עותרים טענו כי מדובר היה בניצול של קשיש ● מומחים מסבירים איך להתגונן ומהן נורות האזהרה

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פרסום ברשת איקס, 28.10.25 / צילום: רפי קוץ

בנט וקיש מתווכחים על לימודי המתמטיקה. מי צודק?


הנתונים על לימודי המתמטיקה לא מבשרים טובות, ושני שרי חינוך מנסים להתנער מהאשמה • בנט טען שקיש ביטל את הרפורמה שלו, קיש הכחיש זאת בתוקף. איפה עוברת האמת? ● המשרוקית של גלובס

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

חן והראל שפירא / איור: גיל ג'יבלי

מהאמרים עד נגמ"שים: שפיר מתרחבת בתחום הביטחוני

החברה הבת פריץ זכתה במכרז לניהול מערך חלקי החילוף לרכב של צה"ל בהיקף של חצי מיליארד שקל ● ב־2020 זכתה שפיר הנדסה במכרז להקמת שלושה מכרזי לוגיסטיקה עבור משרד הביטחון

מפעל מרצדס־בנץ. תעשיית הרכב הגרמנית היא בין הנפגעות העיקריות מהמשבר הכלכלי / צילום: Reuters, Christoph Steitz

כך קורסת התעשייה הגרמנית: רבבות עובדים מפוטרים בעלות של מיליארדים

שישה מיליארד אירו הוציאו השנה חברות ענק כחלק מ"ארגון מחדש" בגרמניה ● "הן מפטרות בלי להתחשב בעלויות", נכתב ● הרקע: המשבר הכלכלי בתעשייה וקריסת שוק הרכב הגרמני בסין

טנק ליאופרד עם מערכת מעיל רוח / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

המדינה שמבקרת את ישראל אבל רוכשת מוצרים של רפאל

למרות הביקורת על ישראל, נורבגיה רוכשת את טנקי ליאופרד החדשים שמצוידים במערכת מעיל רוח של רפאל ● שמונה חברות דיפנס-טק ישראליות הציגו בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה באסיה ● בריטניה קידמה חוזה לפיתוח מערכת דראגון פייר ● רוסיה החלה להשתמש בדגם איראני מתקדם של חימוש משוטט ● וגם: אוקראינה ויוון חותמות על הסכם לייצור כשב"מים משותף ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

האולטימטום שהוצב לחברות הביטוח: הורידו את הפרמיות לביטוחי הרכב

שנה וחודשיים עברו מאז שהממונה על שוק ההון החל בבדיקה האם קיימת הלימה את בין הפרמיות על ביטוחי הרכב לבין פרמיית הסיכון ● כעת מסתבר שהממונה מצא שזו לא קיימת, והערב הוא מבקש מחברות הביטוח להוזיל את הפרמיות

צמיד של פנדורה / צילום: שטארסטוק

תגובת שרשרת: שוק התכשיטים בישראל מתקשה להתרחב, וסמוטריץ' לא מסייע

בשנים האחרונות נדרש שוק התכשיטים להמציא את עצמו מחדש, בעיקר לאור העדפות דור ה־Z שהפך לכוח קנייה משמעותי ● עד כמה תשפיע החלטת שר האוצר להעלות את הפטור ממע"מ על יבוא מחו"ל, ומה נדרש מהשחקניות בענף

מחבלי חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה הישראלית ל"מחבלים הכלואים" במנהרות ברפיח

גורם ישראלי: "נתנו להם את האופציה לחיות" ● צה"ל: חשש לחדירת מחבלים ביישוב כוכב יעקב שבשומרון ● הרמטכ"ל זמיר אישר את גרף הלחימה של צה"ל לשנת 2026, במסגרתו משרתי המילואים צפויים לבצע כ-60 ימים ● עדכונים שוטפים

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

צוות צללים באוצר מציג תחזיות פסימיות לגירעון ולצמיחה

משרד האוצר אופטימי לגבי גירעון מתון וצמיחה של 5.2%, אך יועציו עלומי־השם מזהירים שהגירעון עלול לעלות והצמיחה להיות נמוכה מהצפוי ● בין הגורמים שנבחנו: המלחמה והבחירות שבדרך

דוד אזולאי / צילום: קבוצת דוד אזולאי

חברת נדל"ן נוספת מגיעה לבורסה: אמיד יזמות ונדל"ן של דוד אזולאי מנפיקה אג"ח לראשונה

היקף ההנפקה עומד על 85 מיליון שקלים, והריבית השנתית תהיה 7.5% לכל היותר ● בעל השליטה, דוד אזולאי, יזכה לדמי ניהול חודשיים של 80 אלף שקל – שיעלו ל־95 אלף שקל בחודש מיולי הקרוב

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

סמטוריץ' מכפיל את הפטור ממע"מ על רכישות באינטרנט - יעלה ל-150 דולר

משרד האוצר פרסם צו להערות הציבור שיכפיל את הפטור ממע"מ על רכישת מוצרים מהאינטרנט מחוץ לארץ ● לגלובס נודע כי המהלך כבר מעורר התנגדות בכנסת

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

במקום שדות סולאריים: הפיצוי החדש של המדינה ליישובי העוטף

רמ"י נאלצת לשנות כיוון לאחר שהוועדה לשמירה על שטחים פתוחים בלמה את הצעת הפיצוי לישובי עוטף עזה ● במקום הקצאה למכסות פאנלים סולאריים, הישובים יוכלו להקים שדות אגרו-וולטאיים שמשלבים חקלאות ואגירה סולארית ● שדות אגרו-וולטאיים נחשבים לרווחיים פחות ובתנועה הקיבוצית מוחים נגד ההחלטה

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

"פופוליזם זול, ובסוף הציבור ישלם": מנכ"ל ביג נגד הצעד של סמוטריץ'

שר האוצר פרסם מוקדם יותר היום (ד') את כוונתו להכפיל את תקרת הפטור ממע"מ על רכישת מוצרים מחו"ל דרך האינטרנט, ובעלי העסקים בישראל זועמים ● "בכל העולם לא רק שלא מגדילים את הפטור, אלא מבטלים אותו לחלוטין", אומר מנכ"ל ביג חי גאליס ● "אם שר האוצר רוצה לדפוק את המשק הישרלי ואת העסקים בישראל - שיחתום על הצו"

מוסך דן ברמת החייל / צילום: איל יצהר

הפרויקט השאפתני של דן בצפון ת"א מסתבך בגלל מחלוקת על 20 דירות

עיריית ת"א דרשה לקבל 20 דירות בפרויקט המיועד לקום במקום חניון האוטובוסים ברמת החייל, אך ועדת הערר המחוזית התנגדה ● בעירייה יגישו עתירה: "מדובר בשטחים השייכים לציבור"

מערכת חץ 3 בפעולה / צילום: דוברות משרד הביטחון

דיווחים בגרמניה: מערכת החץ תתחיל לפעול כבר בשבוע הבא

ע"פ דיווחים בכלי התקשורת הגרמנית, מערכת החץ 3, שנרכשה מהתעשייה האווירית במחיר של 3.5 מיליארד אירו, תחל לפעול באופן חלקי כבר בשבוע הבא ● "המערכת תאפשר הגנה של 360 מעלות, מה שיבטיח להגן על תושבי גרמניה והתשתיות שלה מפני התקפות בטילים ארוכי טווח", נכתב בהודעה לעיתונות של חיל האוויר הגרמני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ירדה ב-2.5%, מטא טיפסה בכ-4%

מטא מנהלת שיחות להוציא מיליארדים על שבבי ה-AI של גוגל ● צים זינקה לאחר שהדירקטוריון הודיע על בחינת חלופות אסטרטגיות לרכישת החברה ● אירופה ננעלה בעליות, על רקע ההתקדמות במגעים להפסקת אש באוקראינה ● חברות פרטיות בארה"ב איבדו 13 אלף משרות ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־ 0.2% בספטמבר, פחות מהצפי ● רמזים על אינפלציה עיקשת: מדד מחירי היצרן עלה ב־0.3% בספטמבר

יהלומים / צילום: תמר מצפי

מכסי טראמפ מטלטלים את תעשיית היהלומים הישראלית

המכסים האמריקאיים מכבידים על אחד מענפי היצוא המרכזיים של ישראל, בעוד ההסכם לפטור את היהלומים מהמס ממתין ללא חתימה ● בינתיים היבוא והיצוא נחתכים, ובענף חוששים מקריסה

צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר

קרפור מציגה שיפור ברווח, עיתוי החגים פגע בהכנסות הרשת

רשת הקמעונאות, שבשליטת אלקטרה צריכה, סבלה במהלך הרבעון השלישי מירידה של 6% במכירות בחנויות זהות, אך הצליחה לשפר את הרווח התפעולי ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של 5 מיליון שקל

פרויקט לשכירות ארוכת טווח בירושלים. הריבית טרפה את הקלפים / הדמיה: YAM3D

ירידה של יותר מ-90% מהשיא: מחירי הקרקעות לשכירות בירושלים בצניחה

מכרז לשכירות ארוכת טווח ששווק לאחרונה בהצלחה בעיר הבירה ממחיש עד כמה גדולה הירידה מאז השיא של 2021־2022 ● אם באמצע 2022 מחיר ממוצע של קרקע ליח"ד הגיע לכמעט מיליון שקל, היום הוא ברף נמוך מ־100 אלף שקל