גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההימור על סין שהוביל לצניחה דו־ספרתית במניה של נייקי

הירידה במכירות נייקי בסין, אחד השווקים המרכזיים של החברה, הובילו את המניה לצלול ב־11% בסוף השבוע ● ברקע - הענקית מתמודדת עם המכסים של טראמפ ועם שורת טעויות מצד ההנהלה

חנות נייקי / צילום: Shutterstock, Tanya Keisha
חנות נייקי / צילום: Shutterstock, Tanya Keisha

בסוף השבוע חטפה נייקי (Nike) מכה, כאשר מנייתה איבדה כ־11% מערכה לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים. הירידה החדה במניית ענקית אופנת הספורט היא לא רק אירוע נקודתי, אלא תוצאה של תהליך ארוך שמתרחש בשנים האחרונות - בתוך כחמש שנים איבדה המניה כ־40% מערכה.

עסקי היופי מעולם לא היו תחרותיים יותר. כך ספורה מתכננת להישאר בטופ
המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

אחת הסיבות המרכזיות ללחץ על המניה היא החשיפה הגבוהה של נייקי לשוק הסיני, שאחראי על כ־15% מהכנסות החברה. רק בשנה האחרונה נרשמה ירידה של כ־17% במכירות החברה בשוק המקומי, כאשר במקביל נייקי נשענת על ייצור נרחב בסין, מה שהפך אותה רגישה במיוחד למדיניות הסחר האמריקאית.

"ברגע שמוצר שמיוצר בסין צריך להיכנס לארה"ב, המכסים פוגעים בשולי הרווח בצורה חריפה", מסביר מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ האסטרטגי־שיווקי Success Code. לדבריו, החלטת הנהלת החברה להעביר עד סוף 2026 חלק גדול מהייצור למדינות אחרות כדי להקל על ההוצאות בסין אולי תפחית סיכון במסחר הגלובלי, אבל צפויה להעלות משמעותית את עלויות הייצור.

האסטרטגיה שכשלה והוואקום שנוצר

הבעיה השנייה, ואולי הכואבת יותר, היא אסטרטגיית ה־Direct to Customer שבחרה להנהיג הנהלת מותג הספורט האמריקאי. לפני מספר שנים החליטה נייקי לצמצם את המכירה דרך רשתות וחנויות עצמאיות, ולהעביר את המיקוד למכירה ישירה דרך האתר והחנויות הרשמיות. בפועל, המהלך פגע בחשיפה של המותג.

"נייקי יצאה מעשרות אלפי נקודות מכירה בעולם וגילתה מאוחר מדי שבתחום הנעליים לדוגמה, הצרכנים עדיין רוצים להגיע לחנות", אומר אלבז. ההחלטה האסטרטגית הזו גרמה לירידה של 14% גם במכירות בדיגיטל.

לכך מצטרפת ביקורת על ירידה בחדשנות מצד הלקוחות הנאמנים של החברה, שהיו רגילים לעקוב אחרי המוצרים החדשים שלה - והתאכזבו לגלות חוסר יצירתיות בדגמים החדשים. אלבז, לצד אנליסטים נוספים, אומר כי נייקי ומתחרותיה בתחום הלבשת הספורט התרחקו מהשקעות עמוקות בפיתוח טכנולוגיות ספורט, והעדיפו ללכת לכיוון של ביגוד קז'ואל ומוצרי לייפסטייל.

את הוואקום הזה מילאו מותגים חדשים יותר, ובראשם HOKA ו־On Running, שהתמקדו בנעלי ריצה מתקדמות, קהילות ייעודיות ונוכחות אגרסיבית בנקודות המכירה בקניונים ומרכזי המסחר.

אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה, מוסיף כי גם בשוק הסיני עצמו נייקי איבדה יתרון תחרותי. מותגים מקומיים כמו Anta ו־Lining הצליחו להתחבר טוב יותר לקודים התרבותיים של הדור הצעיר.

​גם השוק הישראלי חטף ריקושטים

ומה לגבי ישראל? היחלשות נייקי חלחלה גם לריטיילורס , זכיינית המותג בישראל. התלות הגבוהה בנייקי גורמת לכך שכל פגיעה בביקוש, בחדשנות או בהייפ של המותג מתורגמת ללחץ על שולי הרווח, והמשקיעים מתמחרים זאת כסיכון. בהתאם, המניה ירדה היום (א') בכ־5%.

בישראל, לדברי זיתן, המגמות הגלובליות מקבלות טוויסט מקומי. "הצרכן הישראלי רגיש במיוחד למחיר, פחות נאמן למותג אחד ופתוח להתנסות", הוא מסביר. "כשנייקי נתפסת כיקרה ופחות חדשנית, חלק מהקהל זולג למותגים טכניים כמו ASICS, אחרים עוברים למותגי האופנה המקבילים כמו אדידס או פומה, ויש גם מעבר למותגים זולים יותר בקרב צעירים".

גם רשתות הספורט הישראליות מגיבות בהתאם. קמעונאים מצמצמים תלות במותג אחד, מחפשים מרווחי רווח טובים יותר ונותנים שטח מדף למותגים שמציעים חידושים תכופים. בטווח הקצר, המשמעות היא יותר מבצעים והנחות על מוצרי נייקי, ולעתים שחיקה בתחושת הפרמיום שהייתה מזוהה איתו. בטווח הבינוני, מזהיר זיתן, נייקי עלולה להפוך ל"מותג חזק אך לא נחשק".

ובכל זאת, אלבז סבור כי מוקדם מדי לסגור את הגולל על הצמיחה העסקית של המותג הפופולרי. "נייקי היא עדיין מותג־על", הוא אומר. "ספורט הופך להיות נושא מאוד טרנדי, והמון אנשים מתחילים להתאמן ולשמור על שגרת חיים ספורטיבית מאוד".

כמו כן, לראות עיניו, חזרתו של המנכ"ל הוותיק אליוט היל לתפקיד באוקטובר 2024 נתפסת בעיניו כסימן לשינוי כיוון אפשרי. "השאלה המרכזית מבחינת המשקיעים והצרכנים בישראל תהיה האם נייקי תצליח להחזיר את החדשנות, לחזק מחדש את נקודות המכירה - ולהפוך שוב לבחירת ברירת המחדל של הלקוחות, ולא רק לאופציה על המדף", אומר אלבז לסיכום.

עוד כתבות

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי - מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

גלולת ההרזיה החדשה שמגיעה לישראל בשבוע הבא

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

האם המשבר בהייטק הסתיים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח חדש חושף - סיכום השנה בהייטק: שיא בעסקאות לצד שפל במספר המועסקים

דוח חדש חושף כי בשנה החולפת נרשמה לראשונה ירידה שנתית במספר העובדים בענף ההייטק, ובמקביל הג'וניורים מתקשים להיכנס לשוק למרות שנת שיא פיננסית

העיתונאי שלומי אלדר / צילום: צילום מסך יוטיוב

אול־אין פונה לחברה הערבית עם מחלקת פודקאסטים חדשה

בית הפודקאסטים אול־אין מקים מחלקה ייעודית לחברה הערבית בעקבות התחזקות ההאזנה בקרב צעירים וביקוש גובר מצד מפרסמים ● המרכז הארצי החדש להצלת צבי הים במכמורת נפתח לפעילות בהשקעה של 30 מיליון שקל ● ושורת מינויים חדשים בבזק, במשרד הפרסום מנצ' ובאיילון ביטוח ופיננסים ● אירועים ומינויים

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

במה צדק "וול-E" של פיקסאר בנוגע לעבודה בעתיד

לבמאי והתסריטאי-השותף אנדרו סטנטון היה חזון של עתיד דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

משכירים דירה? מה צריך לדעת על חובת הדיווח על שכירות

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד, ועל מי זה יחול? ● גלובס עושה סדר

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

הקרבות שהתחוללו בכבישים ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

"אל תפקירו אותנו פעם נוספת": מועצת אוקטובר במתקפה על ועדת החקירה שמקימה הממשלה

משפחות "מועצת אוקטובר" פתחו בקמפיין נגד ועדת החקירה הפוליטית שמקימה הממשלה לאירועי ה-7 באוקטובר, על רקע הדיון שיתקיים מחר על המנדט שלה ● בצה"ל נערכים להרחבת המערכה בלבנון: "חשבון פתוח עם חיזבאללה" ● דיווח: זוהו "תנועות יוצאות דופן" של יחידות צבאיות במשמרות המהפכה ● צה"ל השלים את פירוז הרצועה בתחומי הקו הצהוב ● מנהיגי ישראל, יוון וקפריסין יתכנסו מחר בירושלים במטרה לחזק ברית אסטרטגית מול טורקיה ● עדכונים שוטפים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

מניית אינטרקיור נפלה על רקע קריסת בזלת, שחייבת לה 27 מיליון שקל

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קרה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: אייל טואג

בשווי מוערך של 1.1 מיליארד שקל: קרן ג'נריישן מקימה זרוע טיפול בפסולת

החברה החדשה, BlueGen Waste Management, תאחד את שלל הפעילויות של ג'נריישן בתחום הפסולת ● ג'נריישן דיווחה על מזכר הבנות עם לאומי פרטנרס להשקעה בחברה החדשה, במסגרתה לאומי תשקיע 171 מיליון שקל בתמורה ל-15% בחברה החדשה, כלומר שווי החברה מוערך ב-1.1 מיליארד שקל

מימין: אריאל כהן, אייל פסו וניקש ארורה / צילום: נאבן, יח''צ, מולי גולדברג

הסכם הענק של פאלו אלטו והמניה הישראלית שצנחה ב-90% מתחילת השנה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● המשקיעים סיימו שבוע תנודתי שהסתיים בצורה חיובית הודות לנתוני אינפלציה מפתיעים ● הצניחה במניית גאוזי נמשכה גם השבוע, והיא נסחרת ברמות שפל ● מניית נאבן הצליחה לתקן את הירידות מהשבוע החולף, אך עדיין נסחרת הרבה מתחת למחיר בהנפקה ● וגם: עסקת הענק של ענקית הסייבר עם גוגל

חנות של ליאור עדיקה / צילום: איל יצהר

"חוק ליאור עדיקה" מגיע להצבעה סופית. איך ייראו הכללים החדשים?

בימים הקרובים תכריע הכנסת האם להחריג רשתות פארם קטנות ובינוניות מהרגולציה הכבדה של חוק המזון ● אבל לצד השאיפה לעודד תחרות מול סופר פארם ו–BE, ישנם לחצים של לוביסטים וחשש מפגיעה בשקיפות המחירים ● גלובס עושה סדר בתיקון שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה שלכם

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים