ניתוח "גלובס": השאלות הגדולות שעולות מעסקת בזק - מה יעלה בגורל 012 סמייל, yes, נוקיה ובזק בינלאומי?

כך השתנתה מפת התקשורת של ישראל תוך שנה, האנליסטים מנתחים, מניות התקשורת מזנקות, הפרסומאים שיושפעו, עורכי הדין שייצגו ■ מסתמן: בנק הפועלים יממן את העסקה ■ וגם: אנשי הסוד של אלוביץ'

בזק אישרה הבוקר (א') את חשיפת "גלובס" על עסקת השנה בשוק התקשורת המקומי. לפי ההודעה, 012 סמייל שבשליטת שאול אלוביץ' רוכשת את השליטה בבזק, מקבוצת איפקס-סבן-ארקין, במחיר של 8 שקלים למניה, או בתמורה כוללת של 6.5 מיליארד שקל.

אלוביץ' מבטיח: לא יהיו שינויים בניהול בזק

קבוצת השליטה בבזק, אייפקס-סבן-ארקין, הודיעה היום רשמית כי הושלמה עסקת המכירה של כל מניותיה (30.6%) לחברת 012 סמייל , שבשליטת איש העסקים שאול אלוביץ', תמורת 6.5 מיליארד שקל. בעלי השליטה בבזק ימכרו את גרעין השליטה בחברה לפי מחיר של 8 שקלים למניה, לעומת מחיר של 8.6 שקלים לפני פתיחת המסחר בבורסה, כלומר דיסקאונט של כ-7% על המחיר בשוק.

אלוביץ' רוכש את השליטה בבזק באמצעות 012 סמייל, חברת תקשורת מתחרה שהוא אמנם עתיד למכור כדי להימנע מבעלות צולבת, אך בכוונתו למכור את פעילותה ולהשאיר בידיו את השלד הבורסאי שלה.

העסקה, בין הגדולות שנעשו בישראל, ודאי בשוק התקשורת, תהפוך את אלוביץ' לאיש החזק בשוק התקשורת, ויתרה מכך, תשנה את פני השוק באופן דרמטי. כעת, העסקה צריכה לעבור לאישור משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים. על-פי תנאי העסקה, ניתנים לאלוביץ' 6 חודשים להשלים אותה, בשל מורכבותה.

אלוביץ' אמנם לא ביקש אישור מקדים ממשרד התקשורת ומרשות ההגבלים לביצוע העסקה, אך ברור לו כי הוא ייאלץ להיפטר מאחזקותיו בכמה פעילויות מרכזיות כדי לאשרה. בשלב ראשון, יהיה עליו למכור את אחזקותיו ב-012 סמייל וב-yes, אך לא מן הנמנע כי גם בפעילויות אחרות שלו הוא יידרש לשינוי מהותי, למשל בשוק המרכזיות הארגוניות. אלוביץ' מחזיק באמצעות יורוקום דיגיטל והמותג פנסוניק ב-40%-45% משוק זה, ואילו בזק בינלאומי מחזיקה ב-40% מהשוק. בעקבות העסקה עתיד להיווצר מונופול, ורשות ההגבלים תידרש לעניין הזה.

לא צפוי מאבק משפטי

העסקה, שנחתמה היום בבוקר בין אלוביץ' למיופי הכוח של אייפקס-סבן-ארקין, תפסה תאוצה בשבוע האחרון על רקע המכרז לרכישת מירס. אלוביץ' לא רצה את מירס, ואילו בקבוצת אייפקס-סבן הבינו כי אם הוא ירכוש את החברה - הסיכויים שירכוש את בזק נמוכים מאוד.

כבר השבוע, בעת שאישר דירקטוריון 012 סמייל את הגשת ההצעה למירס, היה ברור כי אלוביץ' וסטלה הנדלר, מנכ"ל 012 סמייל, נכנסים למשא-ומתן על בזק. עם תחילת המשא-ומתן התכנס הדירקטוריון כדי לקבל דיווח על ההתקדמות. מבחינת בעלי המניות של בזק, היה אלוביץ' הקונה הפוטנציאלי הטוב ביותר, וזאת משום שזה זמן רב הם מנהלים ביניהם מגעים בצורה כזו או אחרת. הפעם המשא-ומתן התנהל טלפונית. שני לילות עבדו על פרטי העסקה בעלי המניות, ושני לילות עבדו עליה עורכי הדין של הצדדים.

בקבוצה של אלוביץ' בטוחים כי הפעם העסקה תעבור. אין בכוונתם להיאבק ברשות ההגבלים ובמשרד התקשורת, ולא צפוי מאבק משפטי על תנאי המיזוג.

כזכור, כאשר אלוביץ' התמודד על פרטנר לפני שכ-3 חודשים, הוא חשש כי העסקה לא תאושר על-ידי הרשות להגבלים עסקיים, ולא היה מוכן להסתכן בקנסות הגבוהים שדרשה החברה המוכרת, האצ'יסון, במקרה כזה.

לאורך סוף השבוע וגם היום קיבל אלוביץ' עשרות פניות מצד קרנות השקעה פרטיות ובנקים המעוניינים לסייע במימון העסקה, ועל-פי הודעתה של סמייל, העסקה לא תהיה מסובכת למימון. אלוביץ' אמור לממן אותה מהון עצמי ומהלוואות בנקאיות, וכנראה בהמשך גם מהנפקת אג"מ. ההון העצמי של העסקה יהיה מורכב מכסף שלו ומהרווח מהמכירה של 012 סמייל, הצפוי להיות כמיליארד שקל, וגם ממכירת האחזקות ב-yes.

הצמרת של בזק תישאר

הצמרת הניהולית של בזק צפויה להישאר גם לאחר חתימת העסקה, כולל שלמה רודב. בקבוצת אלוביץ' הבהירו בצורה ברורה כי הם מעריכים מאוד את מה שנעשה בקבוצה מבחינה ניהולית, ומבטיחים כי לא צפויים שינויים פרסונליים.

למרות ההצהרה הזו, לא ברור אם רודב ירצה להישאר. רודב הגיע מלכתחילה על תקן של "מרפא חברות", ולמעשה הוא השלים את המטרה שלשמה הגיע - להחזיר את בזק לרווחיות.

עם היוודע דבר העסקה בירך איש העסקים אילן בן-דב את אלוביץ', שהתמודד מולו על פרטנר: "אני מסיר בפניו את הכובע. אני שמח כישראלי שבזק חוזרת לידיים ישראליות. הוא עשה עסקה מדהימה במחיר נפלא, ואני שמח מאוד בשבילו. אני סומך על שאול ועל הבן שלו אור שעשו את הדבר הכי נכון מבחינתם, ואני שמח ומברך אותם מכל הלב".

שאלה ראשונה: מה יעלה בגורל 012?

יש מחיר לחלומות של שאול אלוביץ', ו-012 סמייל, בראשות סטלה הנדלר, חייבת לעמוד למכירה. הוא לא יוכל להחזיק את בזק בינלאומי ואת 012 סמייל במקביל, מפני שאז יהיה לו מונופול בשוק ספקיות האינטרנט. המצחיק הוא שאלוביץ', ואולי גם סטלה, יישבו בדירקטוריון של בזק בינלאומי בעוד חצי שנה. זה תסריט הזוי שאיש לא חשב עליו.

סמייל מתחרה בבזק בינלאומי בכל היבט אפשרי. שתי החברות מתמודדות בשוק השיחות הבינלאומיות, שהצטמצם בצורה פראית, ובשוק שירותי הגישה, שמתרחב אמנם, אבל גם בו התחרות בעיצומה בעקבות כניסתה של פרטנר למגרש. כל אחת מהן מחזיקה בערך בשליש מכל מגזר, כך שברור שאין סיכוי שהרשות להגבלים עסקיים תאשר את העסקה ללא מכירת סמייל.

סמייל מתחרה בבזק גם בשוק הטלפוניה הקווית - יש לה 120 אלף קווים - ובשוק המרכזיות הארגוניות והתמסורת. כמחצית מלקוחות סמייל משויכים לרשת האינטרנט של בזק והמחצית הנוספת לרשת של הוט.

השאלה המעניינת ביותר שעולה בשוק ה-ISP בעקבות המיזוג היא מה יעלה בגורל ההפרדה המבנית בבזק ובהוט ובגורל החברות הסלולריות: האם משרד התקשורת יוותר על השימוע שהוציא, שמטרתו לבצע אצלן הפרדה מבנית כמו ברשתות הנייחות? עולה כאן שאלה עקרונית באשר לנייטרליות של רשת האינטרנט ובאשר לאופן שבו מבטיחים שהשוק הזה יישאר פתוח לשחקנים חדשים, שירצו להפיץ יישומים חדשים.

שאלה שנייה: מה יעלה בגורל yes?

חברת yes היא סיפור כואב בעסקה הזו. על-פי החלטת בית המשפט העליון, בזק לא יכולה להתמזג עם yes. היות שאלוביץ' מחזיק ב-32% ממניות החברה, עומדות בפניו שתי ברירות: למכור את מניותיו ב-yes ולהישאר עם 49% ממניות בזק או למכור את אחזקותיו ב- yes לשותף אחר. כיוון שיתר בעלי המניות בחברה קטנים למדי ורוצים בעצמם למכור, ספק אם יהיה מישהו שירצה לקנות אחזקה בחברה בלי לקבל את השליטה עליה.

ספק אם יש מוצא בעניין yes, כי החברה היא נכס אסטרטגי ממעלה ראשונה לבזק. אלוביץ' לא יכול למכור אותו בנזיד עדשים, למרות החובות שיש ל-yes, כי אז יהיה חייב להקים מערכת חלופית שתוכל לתת מענה להוט בתחום הטלוויזיה, וניתן יהיה להקים מערכת כזו רק אם לבזק תהיה תשתית לשידורי טלוויזיה (IPTV). גם אז לא בטוח שכדאי למכור את yes. יהיה מעניין איזה פתרון יצירתי יימצא כדי להמשיך לקיים את החברה הזו.

המצחיק בסיפור הזה הוא שאלוביץ' תרם תרומה לא קטנה לכך שהמיזוג בין בזק ל-yes לא ייצא לפועל. אם הוא היה יודע שהוא הולך לקנות את בזק, ספק אם היה מנסה להחמיר את התנאים שרצה בית הדין להשית על המיזוג. היום הוא מוצא את עצמו במצב שבו הוא כבעלים החדשים של בזק יצטרך לנסות ולהסביר לרשות ההגבלים שהנסיבות השתנו וכי צריך דווקא לאשר את המיזוג ולהקל בתנאים.

שאלה שלישית: מה יעלה בגורל נוקיה?

גם בשוק הטלפונים הסלולריים יש לאלוביץ' בעיה. רשות ההגבלים לא אוהבת את המושג "חומות סיניות", ולכן הפרדה מוחלטת בין הקבוצות שבשליטת אלוביץ' אינה מתקבלת באהדה.

יורוקום מייבאת את נוקיה, שמחזיקה 40%-50% מהשוק, כך שאלוביץ' יצטרך להתרחק לחלוטין מפלאפון, שלה הוא מוכר מכשירים בקצב גובר והולך במסגרת הרשת החדשה שהקימה. שוק ציוד הקצה נשלט היום בידי שני יבואני מכשירים שגם שולטים בפלטפורמות גדולות - אילן בן-דב שמייבא את סמסונג ואלוביץ' שמייבא את נוקיה וישלוט בבזק. איזו משמעות יש לזה מבחינת סלקום?

רשות ההגבלים תצטרך לתת את הדעת על כך, כי דינה של סמסונג אינו כדינה של נוקיה מבחינת היקפי נתח השוק ששני המותגים מחזיקים וההשפעות שלהם. עם זאת, ברשות ההגבלים העסקיים אומרים שמה שעומד לקרות בשוק ציוד הקצה עם כניסת האייפון ישנה כנראה את מפת השוק, ולכן יצטרכו לטפל בשוק הזה בצורה שתיתן מענה לטווח ארוך.

יורוקום-נוקיה היא אחת החברות הרווחיות בקבוצת אלוביץ' והיא מהווה פרת מזומנים חולבת של החברה. השליטה שלה בשוק ציוד הקצה התחזקה במיוחד לאחר כניסתה של פלאפון לדור השלישי, שכן עד לפני שנה לא מכרה יורוקום-נוקיה טלפונים בטכנולוגיה הישנה שבה פעלה פלאפון. כיום, כמחצית מכמות הטלפונים שמוכרת פלאפון הם מתוצרת נוקיה.

שאלה רביעית: מה יעלה בגורל בזק בינלאומי?

בניגוד למקובל לחשוב, לאלוביץ' תהיה בעיה לא פשוטה באישור העסקה דווקא בגלל הבעייתיות בשוק המרכזיות הארגוניות. יש לו נוכחות חזקה במגזר ה-SMB, כ-40% נתח שוק. למרבה האירוניה, המתחרה הכי חזקה שלו בשוק זה היא בזק בינלאומי, המשווקת את מרכזיות LG וגם היא שולטת בכ- 30%-40% נתח שוק.

בעקבות רכישת בזק וכניסת המרכזיות המנוהלות מרחוק, תהיה חשיבות רבה להגדרת שוק המרכזיות.