ירידות חדות בוול סטריט; הדאו ג'ונס מתחת ל-11,000 נק'

החשש מחדלות פירעון יוונית הוביל ליום של ירידות בשווקים הגלובליים - למרות הכרזתו של אובמה על תוכנית להמרצת הכלכלה ■ אנליסט: "המצב בשווקים הולך ונעשה רע" ■ מסימני הפאניקה: התשואות על אג"ח ארה"ב מתקרבות לשפל כל הזמניםנעילה שלילית גם באירופה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות שערים חדות למן הפתיחה, בהובלת מדד הדאו ג'ונס שצנח מתחת לרמה של 11,000 נקודות בכ-2.69%. גם הנאסד"ק איבד 2.42% מערכו כאשר ה-S&P500 צלל ב-2.67%. לאורך היום המשקיעים נשאו עיניהם בחשש מעבר לים, בצל התפתחויות מטרידות מאירופה, שם ננעל המסחר בירידות: בכיר בבנק המרכזי האירופי התפטר ברקע מחלוקות בדבר המשך רכישות האג"ח של הבנק, וכן נודע כי גרמניה מכינה תוכנית חירום למקרה של חדלות פירעון יוונית. עוד ניסו המשקיעים לנתח ולעכל את תוכנית התמריצים החדשה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, בהיקף של 450 מיליארד דולר, וכן הגיבו לדבריו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי מאתמול, לאחר שלא הזכיר כל צעדים של הבנק המרכזי להקלה בשווקים.

"המצב בשווקים הגלובליים והולך ונעשה רע יותר", אמר מרקוס שטיינביס (Markus Steinbeis), אנליסט ב-KGmbH. "עכשיו המון תלוי במה הפוליטיקאים יעשו בנוגע לבעיות הקיימות. כל עוד האינדיקטורים הפיננסים יישאר כפי שהם כיום והבנק המרכזיים בשווקים המתעוררים ימשיכו להדק את המדיניות המוניטארית - הצמיחה תהא מוגבלת".

"יש לנו כאן בעיות, אבל בניגוד לאירופה - אף אחד לא חושב שארה"ב תתפרק לחתיכות או תכריז על חדלות פירעון", אמר בראד סורנסן (Brad Sorensen), מנהל השקעות בצ'ארלס-סקוואב. "ההתפתחויות באירופה תורמות ללחץ, כמו גם התוצאות הפיננסיות של חלק מהחברות בארה"ב".

מקשיבים לאובמה וברננקי?

בלילה החולף חשף נשיא ארה"ב ברק אובמה תוכנית כלכלית חדשה בארה"ב בהיקף של 450 מיליארד דולר, לצמצום האבטלה ולדחיפת הצמיחה במשק האמריקני. עיקרי התוכנית: קיצוצים במסים, סיוע לרשויות ברמת המדינות, בניית תשתיות, מתן פיצויי אבטלה ועידוד יצירת משרות. לדעת אנליסטים בוול סטריט, עד שלא יינקטו צעדים בפועל אי אפשר לשמוח מההודעה של אובמה, אם בכלל תאושר התוכנית שלו בקונגרס. היקף התוכנית של אובמה היה גבוה מהתחזיות המוקדמות שצפו כי היקפה יעמוד על כ-300 מיליארד דולר. (לסיפור המלא)

בנאומו אתמול, יו"ר הפד בן ברננקי לא התייחס (שוב) לתוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), בטענה שציפיות האינפלציה בארה"ב "נשארות יציבות". עם זאת, יו"ר הפד העביר מסר מרגיע באומרו כי הבנק המרכזי פתוח לסיוע לשווקים, וגם כי אין להורדת הדירוג של ארה"ב ע"י S&P השפעה מרחיקת לכת (לסיפור המלא).

"ייתכן ונראה היום סיום רגוע לשבוע המסחר", אמר דיוויד ג'ונס, אסטרטג שווקים בכיר ב-IG Index. "הסוחרים בוול סטריט עשויים לנקוט בגישה זהירה באשר להכרזות של הנשיא אובמה, וכן לאי-ההכרזות של יו"ר הפד ברננקי", אמר.

אירופה צנחה; פורום ה-G7 נפגשו

ומעבר לים, מוסיפים המשקיעים לחשוש, כאמור, מהתרחבות משבר החוב באירופה. במוקד, שני דיווחים מטרידים במיוחד: הראשון, דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס" כי חבר דירקטוריון בבנק המרכזי האירופי (ECB), בגין מחלוקת ברקע המשך ההתערבות בשוק האג"ח על ידי הבנק המרכזי. על פי הדיווח, יורגן סטארק (Juergen Stark), התפטר מתפקידו בגין מחלוקת בעניין המשך רכישות האג"ח. בבנק המרכזי האירופי סירבו להגיב לדיווח. (לסיפור המלא)

הדיווח השני מטריד עוד יותר: ב"בלומברג" עודכן כי קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מכינה תוכנית חירום להצלת הבנקים וחברות הביטוח במדינה במקרה של קריסה יוונית - החריפה את הידיעות לקראת סיום המסחר. מנגד, ממשלת יוון יצאה מיד בהודעה המכחישה את האפשרות שלא תעמוד ביעדי תוכנית הצנע שגובשה עבורה, ולפיכך לא תקבל סיוע חיצוני במסגרת תוכנית החילוץ השנייה שלה. (לסיפור המלא)

"המחשבה כי הירידות באירופה עשויות להימשך והמשבר יחריף - מטרידה מאד", אמר ג'יימס דוניגאן (James Dunigan), מנהל השקעות ב-PNC. "יש הרבה דאגות מחדלות פירעון, מהסיכון בסקטור הפיננסים וממשבר נזילות. אפילו בארה"ב, כשאובמה מנסה לעודד את המשקיעים, אין ביטחון מלא בכך שהקונגרס יעביר את הצעותיו".

בתוך כך, בצרפת התכנסו בהמשך היום (ומחר) שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים המובילים באירופה (G7) כדי לדון במשברי החוב בגוש האירו. המשקיעים חוששים כי ההתכנסות עלולה לייצר צעדי פיקוח נוספים על המגזר הפיננסי באירופה שיילחצו את מניות הסקטור. אתמול, נזכיר, יו"ר הבנק המרכזי באירופה (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, בחר להותיר את הריבית בגוש על כנה - ברמה של 1.5%, וכן הוריד את תחזיות הצמיחה בגוש. (לסיפור המלא)

בנק אוף אמריקה בגל פיטורים נוספים; הורדת דירוג ל-RIM

מניית יצרנית השבבים טקסס אינסטרומנטס ריכזה עניין לאחר שאמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט הורידה את תחזית הרווח ברבעון השלישי של השנה עקב ביקושים חלשים בכל סל המוצרים שלה, ובכל השווקים בהם היא פעילה.

בנק אוף אמריקה יפטר ככל הנראה 40 אלף מעובדיו בגל הראשון של הפיטורים עליו הודיע במסגרת תוכנית ההתייעלות של הבנק. המספר המדויק של המפוטרים ייחשף ביום שני הקרוב.

מניית חברת RIM ריכזה עניין לאחר שספגה הורדת דירוג מחברת Jefferies & Co. החברה הורידה את המלצתה למניית החברה ל"תשואת חסר", וכתבה במזכר ללקוחותיה כי היא מבססת את החלטתה על המכירות החלשות של מוצרי החברה האחרונים.

יצרנית המזון המהיר מקדונלד'ס ריכזה עניין שלילי, לאחר שדיווחה על היקף מכירות נמוך מהצפי. ברשת דיווחו על עלייה של במכירות 3.5%, לעומת צפי בשוק לעלייה של 4.3%. גם בארה"ב ובאירופה לבדן, עלו המכירות בשיעור נמוך מהצפוי.

מניות חברת Kroger עמדה במוקד, לאחר שהרשת דיווחה לפני פתיחת המסחר על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השני של שנת 2011.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]