חגיגה בת"א בנעילת המסחר; מדד הבנקים זינק ב-2.6%

מדד המעו"ף ננעל בעלייה של כ-2% ■ מניות "לוויתן" נסחרו על רקע המשבר עם בעלת אסדת הקידוח ■ מדד המחירים לצרכן לאוגוסט צפוי לעלות ב-0.3% ■ אירופה עולה עד 4%; החוזים בוול סטריט עולים כ-1%

עליות חדות מאוד בבורסת ת"א בנעילת המסחר; הבורסה באחד העם הגיבה בדקות האחרונות של המסחר בעליות שערים חדות ומדד הבנקים זינק כ-3% על רקע הדיווח על התערבות של הפד והבנק המרכזי באירופה יזרימו נזילות בדולרים לבנקים בגוש האירו, נציין כי זו הפעם הראשונה שהפד מתערב להצלת הבנקים באירופה. מגמת המסחר הייתה חיובית ברוב שעות היום לאחר פתיחה שלילית, בהובלת מניות הטכנולוגיה ומניות ת"א 75. באירופה נרשמות בשעה זו עליות חדות מאוד של למעלה מ-3% ועלייה של כ-1% בחוזים העתידיים בוול סטריט. מניות הבנקים מתחזקות בשיעור חד מאוד באירופה.

בסיכום שבועי רשם מדד המעו"ף ירידה של 0.56%, גם מדד הבנקים סיכם את השבוע בירידה של 0.94% ולעומת זאת מדד ת"א100 עלה ב-0.13% בסיכום שבועי.

לקראת סיום המסחר הגיעה הבשורה שהקפיצה היום את המדדים; לראשונה מאז פריצת משבר החוב באירופה, היום נודע כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) ישתף פעולה עם הפדרל ריזרב כדי להלוות יתרות דולריות למספר בנקים בגוש האירו, אשר זקוקים לאשראי. מהבנק המרכזי האירופי נמסר כי ילווה לבנקים בגוש האירו אשר זקוקים לכך, הלוואות דולריות ב-3 הלוואות נפרדות למשך שלושה חודשים, כדי להגדיל את היתרות הדולריות של אותם בנקים במהלך השנה. (לסיפור המלא)

אווירה חיובית נרשמה גם קודם להודעה, בשיחת ועידה משולשת של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת יוון ג'ורג' פפנדראו, המנהיגים הביעו אתמול תמיכתם ביוון ומסרו כי היא היא חלק בלתי נפרד מגוש האירו ושהם ימשיכו לפעול כדי למנוע ממנה להגיע לפשיטת רגל.

עוד באירופה, הפרלמנט באיטליה אישר אמש את תוכנית הצנע שהציג ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, בנסיון למנוע הידרדרות נוספת בכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו. היקף התוכנית עומד על 54 מיליארד אירו (74 מיליארד דולר), ובמסגרתה המדינה שואפת להגיע לתקציב מאוזן עד שנת 2013.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", לא התתרשם, מוקדם יותר, מכל הפעולות של בכירי אירופה לסיוע לגוש, ואף מזהיר מתרחיש של נפילת בנק אירופי גדול: "אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. אני לא יודע מי מגדיר את הבעיות ומי אחראי על מדידת התקווה לפתירתן, אבל כדאי לשים לב לדבר אחד: התנודתיות בשווקים והפרשנויות הם ברובד הרגשי, בעיות לא נוצרות או נעלמות ביום אחד והאווירה עשויה להכתיב את התוצאה", הוא אומר.

לדבריו, "קיומה של המערכת הפיננסית-כלכלית מושתת על אמון, ואם אין אמון, הכל הופך לנייר חסר ערך. האירופאים צריכים לשדר למשקיעים שלא מחלצים בכל מחיר - באירופה יש הרבה מדינות וקשה לסמוך על זה ששום חוליה בשרשרת לא תתנתק".

מדד אוגוסט צפוי לעלות ב-0.3%

וחזרה לשוק המקומי - היום ב-18:30 צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, ולפי סקר של בלומברג בקרב כלכלנים, הוא צפוי לעלות ב-0.3%. ביולי, נזכיר, ירד מדד המחירים ב-0.3%, בניגוד מוחלט לציפיות שחזו עלייה של 0.2%-0.3% במדד.

לדברי זיו סגל, מדד המעו"ף עומד בפני רמת התנגדות עוצמתית ב-1,060 נק'. מהלך מעל זה ייחשב סימן חיובי מאוד, תגובה מתאימה ועדכון תרחישים. מנגד, ירידה לכיוון 900 נק' מסומנת ע"י סגל כ"הזדמנות רכש טכנית".

עוד בזירה המקומית, נציין את מסקנות הביניים של ועדת טרכטנברג ליוקר המחיה בישראל שפורסמו אתמול, וביניהן העלאה של המס על רווחי ההון בבורסה עד ל-25% והקפאה בהפחתת מס החברות או אפילו העלאה שלו באחוז אחד. בנוסף, הוועדה לבחינת הריכוזיות במשק הישראלי סיימה את עבודתה והיא צפויה להגיש בימים הקרובים את מסקנותיה לראש הממשלה. עיקר הדגש יופנה להפרדה של ההחזקות בנכסים ריאלים ונכסים פיננסים ואיסור שליטה צולבת בתאגידים בנקאיים ופיננסים.

קרע בלוויתן; הצעת רכש לפאנדטק

משבר ברישיון הקידוח "לוויתן", בין המפעילה נובל אנרג'י (כ-40%), לשותפויות קבוצת דלק - אבנר ודלק קידוחים (22.5% כל אחת) ושותפות רציו (15%): נובל מחפשת אסדה שתחליף את "נורת' אמריקה", האסדה המבצעת את קידוחי האימות בלוויתן, כשברקע משבר אמון בין השותפים בקידוח לבין בעלת האסדה, חברת פרייד, וזאת עקב תקלות חוזרות ונשנות בהפעלתה.

חברת ההשקעות GTCR (קרן פרייווט אקוויטי) פרסמה הצעת רכש לחברת פאדנטק הישראלית, השייכת לקבוצת אידיבי של נוחי דנקנר ומנוהלת על ידי ראובן בן מנחם. מדובר בהצעת מזומן לבעלי מניות פאנדטק. GTCR מציעה מחיר של 23.33 דולר לכל מניה, פרמיה של כ-33% על מחיר הסגירה של המניה אתמול בוול סטריט (לפי שווי של כ-388 מיליון דולר לפאנדטק).

אל על ממשיכה לקצץ בהוצאות בעקבות הפסד של 23 מיליון דולר ברבעון השני, והפעם על חשבון העובדים. אל על לעובדים על כוונתה להקפיא את השעות הנוספות ולהפסיק את העבודה בשבת במחלקות שנדרשו לכך עד כה.

שטראוס נסחרה ברקע הדיווחים ב"גלובס" על צניחה של 15.7% במכירות המותג המוביל שלה ביולי, מעדן מילקי. שיעור המכירות וכן מבחינה כספית, נפגעו דרמטית כתוצאה מהמחאה החברתית.

כור ודסק"ש הובילו את העליות אתמול בבורסה, עם זינוקים של 15% ו-6% בהתאמה, על רקע הדיווח כי החברה האם מעוניינת לרכוש מניות של החברה הבת כור ב-116 מיליון שקל, המהוות כ-7% מסך המניות המונפקות לציבור.

פרטנר המשיכה להיסחר על רקע הזעזוע בהנהלת החברה, כשהמנכ"ל יעקב גלברד יעזוב את תפקידו על רקע הביצועים הלא-טובים של החברה, ובמקומו ימונה חיים רומנו לתפקיד המנכ"ל.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]