תפנית דרמטית: פעולה משולבת של הבנקים המרכזיים הגדולים לספק נזילות לבנקים באירופה - הבורסות מזנקות עד 4% ומניות הבנקים עד 18%

הבנקים המרכזיים של ארה"ב, אירופה, יפן ואנגליה יספקו הלוואות דולריות לבנקים האירופיים - לראשונה מפרוץ משבר החוב ■ השווקים מגיבים מהר: עליות חדות באירופה; מניות הבנקים טסות ■ עליות שערים גם בוול סטריטהבורסה בת"א סגרה את היום בגבוה היומי

לראשונה מאז פריצת משבר החוב באירופה, התפתחות דרמטית במיוחד ביבשת: היום (ה') נודע כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) ישתף פעולה עם הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים גדולים נוספים - באנגליה, יפן ושוויץ' - בפעילות משולבת, אשר מטרתה להלוות יתרות דולריות לבנקים בגוש האירו, כדי להגדיל את יתרותיהם ולהזרים אשראי נוסף לשווקים.

מהבנק המרכזי האירופי נמסר כי ילווה לבנקים בגוש האירו אשר זקוקים לכך, הלוואות דולריות ב-3 הלוואות נפרדות למשך שלושה חודשים, כדי להגדיל את היתרות הדולריות של אותם בנקים במהלך שנת 2011.

"דירקטוריון הבנק המרכזי האירופי החליט, בשיתוף פעולה מלא עם הפדרל ריזרב, והבנקים המרכזיים באנגליה, יפן ושוויץ', להעניק הלוואות דולריות למשך שלושה חודשים - כדי לכסות את היתרות הדולריות של הבנקים הנזקקים, עד סוף השנה", נכתב בהצהרה שפורסמה היום.

"מדובר בניסיון למנוע הסתערות של מימושים על חלק מהבנקים באירופה, ולסייע לכם בכל הקשור ליתרות הדולריות. יש להדגיש מדובר בסוגייה הנוגעת לאספקת אשראי לבנקים באירופה והיא נפרדת מסוגיית משבר החוב עימו מתמודדות יוון ומדינות אחרות", אמר פיטר בוקוואר (Peter Boockvar), אנליסט ב-Miller Tabak.

מניות הפיננסים מובילות את העליות באירופה, כאשר בראש מניות הבנקים בצרפת - אשר חוו הורדת דירוג על ידי מודי'ס בהמשך השבוע: נציין את BNP פאריבה עולה ב-18%, בעוד סוסייטה ז'נרל עולה ב-9.5%. בתוך כך, גם המסחר בארה"ב נפתח בעליות שערים, בהובלת מניות הבנקים שמזנקות משמעותית.

נזכיר כי הבנקים באירופה חווים בתקופה האחרונה משבר נזילות חריף, בעיקר בכל הקשור ליתרות הדולריות שלהם. בתוך כך, נודע אתמול כי ה-ECB ילווה דולרים לשני בנקים כבר היום - והקצה לטובת התוכנית 575 מיליון דולר שיעביר לבנקים תוך 7 ימים בריבית קבועה של 1.1%. עם זאת, דובר הבנק המרכזי הכחיש את הדיווח, שפורסם ב"בלומברג".

"הבנק המרכזי האירופי חש בצורך בנזילות כרגע", אמר בנג'מין שרודר (Benjamin Schroeder), אנליסט ב-Commerzbank AG. "נראה כי הבנק המרכזי מנסה למנוע מהדברים לצאת מכלל שליטה".

כך למשל, הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל הודיע השבוע כי יזרז את מכירת הנכסים המסוכנים שברשותו ויפטר עובדים רבים במטרה לקצץ בהוצאות ולהגדיל את הנזילות שלו, אשר כמעט ואזלה. (לסיפור המלא)